Dopuszczalne masy substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1  
z dnia 27 lipca 2004 r.
w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych

Na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa dopuszczalne masy substancji, które mogą być odprowadzane w oczyszczonych ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach, przypadające na jednostkę masy wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu.
§  2.
Dopuszczalne masy niektórych substancji szczególnie szkodliwych, które mogą być odprowadzane w oczyszczonych ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach, przypadające na jednostkę masy wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu, są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  3.
1.
Jeżeli ścieki przemysłowe pochodzące z różnych instalacji są oczyszczane razem ze ściekami z innych źródeł, na podstawie pomiarów, należy przeprowadzić obliczenia bilansu masy w celu wyznaczenia w ostatecznie odprowadzanych ściekach oczyszczonych wartości wskaźników zanieczyszczeń, jakie mogą zostać przypisane danym ściekom przemysłowym.
2.
Ustalone wartości wskaźników zanieczyszczeń, zgodne z ust. 1, powinny spełniać wymagania określone w załączniku do rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2  

ZAŁĄCZNIK 3  

DOPUSZCZALNE MASY NIEKTÓRYCH SUBSTANCJI SZCZEGÓLNIE SZKODLIWYCH, KTÓRE MOGĄ BYĆ ODPROWADZANE W OCZYSZCZONYCH ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH, W JEDNYM LUB WIĘCEJ OKRESACH, PRZYPADAJĄCE NA JEDNOSTKĘ MASY WYKORZYSTYWANEGO SUROWCA, MATERIAŁU, PALIWA LUB POWSTAJĄCEGO PRODUKTU

Lp. Nazwa

wskaźnika

Rodzaj produkcji Jednostka miary Najwyższe

dopuszczalne wartości w jednym lub więcej okresach

średnia

dobowa

średnia

miesięczna

1 2 3 4 5 6
1 Rtęć (Hg) Elektroliza chlorków metali alkalicznych za pomocą elektrolizerów rtęciowych g Hg/t zainstalowanej zdolności produkcyjnej chloru przystosowaniu:
a) solanki obiegowej: - 1) 4,0 1,0
- 2) 2,0 0,5
b) solanki traconej1) 20, 0 5,0
Zakłady przemysłu chemicznego stosujące katalizatory rtęciowe:
a) w produkcji chlorku winylu g Hg/t zdolności produkcyjnej chlorku winylu 0,2 0,1
b) w innych procesach g Hg/kg przetworzonej rtęci 10,0 5,0
Produkcja katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 1,4 0,7
Produkcja organicznych i nieorganicznych związków rtęci, z wyjątkiem katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,1 0,05
Produkcja baterii galwanicznych zawierających rtęć g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,06 0,03
2 Kadm (Cd) Produkcja związków kadmu g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja barwników g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
Produkcja stabilizatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja baterii galwanicznych i akumulatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 3,0 1,5
Powlekanie elektrolityczne g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
3 Heksachlorocykloheksan (HCH) Zakłady produkcji heksachlorocykloheksanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 0,0 0,0
Zakłady ekstrakcji lindanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 0,0 0,0
Zakłady produkcji heksachlorocykloheksanu i ekstrakcji lindanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 0,0 0,0
4 Tetrachlorometan (czterochlorek

węgla) (CCl4)

Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie obejmującym pranie g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 80,0 40,0
Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie nieobejmującym prania g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 5,0 2,5
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (łącznie z wysokociśnieniowym elektrolitycznym wytwarzaniem chloru) i z metanolu g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej chlorometanów 20,0 10,0
5 Pentachlorofenol (PCP) 2, 3, 4, 5, 6- pięciochloro-1-hydroksybenzen i jego sole Produkcja pentachlorofenolanu sodu przez hydrolizę heksachlorobenzenu g PCP/t zdolności produkcyjnej PCP lub wykorzystanego PCP 50,0 25,0
6 Aldryna*)

(C12H8Cl6)

Dieldryna*)

(C12H8Cl6O)

Endryna*)

(C12H8Cl6O)

Izodryna*)

(C12H8Cl6)

Produkcja aldryny i/lub dieldryny i/lub endryny łącznie z konfekcjonowaniem tych substancji w tym samym zakładzie g/t całkowitej zdolności produkcyjnej zakładu 0,0 0,0
7 Heksachlorobenzen (HCB) Produkcja i przetwórstwo heksachlorobenzenu g HCB/t zdolności produkcyjnej HCB 0,0 0,0
Produkcja nadchloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie g HCB/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4 3,0 1,5
8 Heksachlorobutadien (HCBD) Produkcja nadchloroetylenu (PER) i tetrachlorometanu (CCl4) przez nadchlorowanie g HCBD/t zdolności produkcyjnej PER + CCl4 3,0 1,5
9 Trichlorometan

(chloroform)

(CHCl3)

Produkcja chlorometanów z metanolu lub z kombinacji metanolu i metanu (tj. przez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie chlorku metylu) g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów3) 20,0 10,0
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów3) 15,0 7,5
10 1,2-dichloroetan (EDC) Produkcja 1,2-dichloroetanu bez przetwarzania i wykorzystania w tym samym zakładzie g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 5,0 2,5
Produkcja 1,2-dichloroetanu i przetwarzanie lub wykorzystanie w tym samym zakładzie g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC4) 10,0 5,0
Przetwarzanie 1,2-dichloroetanu na substancje inne niż chlorek winylu, w szczególności produkcja etylenodwuaminy, etylenopoliaminy, 1,1,1-trichloroetanu, trichloroetylenu i nadchloroetylenu g EDC/t zdolności przetwarzania EDC 5,0 2,5
11 Trichloroetylen

(TRI)

Produkcja trichloroetylenu (TRI) i nadchloroetylenu (PER) g TRI/t zdolności produkcyjnej TRI + PER 5,0 2,5
12 Nadchloroetylen

(PER)

Produkcja trichloroetylenu (TRI) i nadchloroetylenu (PER) proces TRI-PER g PER/t zdolności produkcyjnej TRI + PER 5,0 2,5
Produkcja tetrachlorometanu i nadchloroetylenu (PER) proces TETRA-PER g PER/t zdolności produkcyjnej TETRA + PER 5,0 2,5
13 Trichlorobenzen (TCB) jako suma trzech izomerów

(1,2,3-TCB +

1,2,4-TCB +

1,2,5-TCB)

Produkcja trichlorobenzenu przez odchlorowodorowanie heksachlorocykloheksanu (HCH) i/lub przetwarzanie trichlorobenzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej TCB 20,0 10,0
Produkcja i/lub przetwarzanie chlorobenzenu przez chlorowanie benzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej lub przetwarzania jedno- lub dwu chlorobenzenu 1,0 0,5
Objaśnienia:

*) Substancja umieszczona jest w załączniku do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2003 r. w sprawie substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska (Dz. U. Nr 217, poz. 2141) jako substancja, której wprowadzanie do obrotu lub ponowne wykorzystanie jest zabronione na podstawie art. 160 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1232, z późn. zm.).

1) Wartości dopuszczalne stosuje się do całkowitej ilości rtęci obecnej we wszystkich zawierających rtęć ściekach odprowadzanych z terenu zakładu.

2) Wartości dopuszczalne stosuje się do rtęci obecnej w ściekach z instalacji produkującej chlor.

3) Jeżeli to możliwe, wartość średnia dobowa nie powinna przekraczać dwukrotnej wartości średniej miesięcznej.

4) Jeżeli zdolność przetwarzania i wykorzystania 1,2-dichloroetanu jest większa od zdolności produkcyjnej, wartości dopuszczalne odnoszą się do całkowitej zdolności przetwarzania i wykorzystania.

1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 134, poz. 1438).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych (Dz. U. Nr 35, poz. 309).
3 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 marca 2015 r. (Dz.U.2015.521) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 kwietnia 2015 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024