Metody i podstawy sporządzania kosztorysu inwestorskiego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 24 stycznia 2004 r.
w sprawie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego

Na podstawie art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664, z późń. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
wartości kosztorysowej robót - należy przez to rozumieć wartość szacunkową zamówienia na roboty budowlane, wynikającą z kosztorysu inwestorskiego;
2)
dokumentacji projektowej - należy przez to rozumieć wymagany odrębnymi przepisami projekt budowlany wraz z opisami i rysunkami niezbędnymi do realizacji robót, w razie potrzeby uzupełniony szczegółowymi projektami, lub opis zawierający określenie rodzaju, zakresu i standardu wykonania robót budowlanych;
3)
specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych - należy przez to rozumieć opracowanie zawierające zbiory wymagań w zakresie sposobu wykonania robót budowlanych, obejmujące w szczególności wymagania właściwości materiałów, wymagania dotyczące sposobu wykonania i oceny prawidłowości wykonania poszczególnych robót oraz określenie zakresu prac, które powinny być ujęte w cenach poszczególnych pozycji przedmiaru;
4)
założeniach wyjściowych do kosztorysowania - należy przez to rozumieć dane techniczne, technologiczne i organizacyjne, nieokreślone w dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, a mające wpływ na wysokość wartości kosztorysowej;
5)
przedmiarze robót - należy przez to rozumieć opracowanie wchodzące w skład dokumentacji projektowej, zawierające opis robót budowlanych w kolejności technologicznej ich wykonania, z podaniem ilości jednostek przedmiarowych robót wynikających z dokumentacji projektowej oraz podstaw do ustalania cen jednostkowych robót lub nakładów rzeczowych (nr katalogu, tablicy i kolumny).
§  2.
1.
Podstawę do sporządzania kosztorysu inwestorskiego stanowią:
1)
dokumentacja projektowa zawierająca przedmiar robót;
2)
specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych;
3)
założenia wyjściowe do kosztorysowania;
4)
ceny jednostkowe robót - dla metody kalkulacji uproszczonej;
5)
jednostkowe nakłady rzeczowe - dla metody kalkulacji szczegółowej;
6)
stawki i ceny czynników produkcji (robocizny, materiałów, pracy sprzętu) oraz wskaźnik narzutu kosztów pośrednich i zysku kalkulacyjnego - dla metody kalkulacji szczegółowej.
2.
Przy ustalaniu cen jednostkowych robót należy stosować:
1)
ceny jednostkowe robót określone przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na podstawie odrębnych przepisów;
2)
kalkulacje szczegółowe, według sposobu ustalonego w § 5, w wypadku braku cen określonych zgodnie z pkt 1.
3.
Przy ustalaniu jednostkowych nakładów rzeczowych należy stosować:
1)
kosztorysowe normy nakładów rzeczowych określone przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na podstawie odrębnych przepisów;
2)
metodę interpolacji i ekstrapolacji, przy wykorzystaniu odpowiednich wielkości, określonych zgodnie z pkt 1;
3)
analizę indywidualną w wypadku niemożliwości ustalenia nakładów według podstaw wymienionych w pkt 1 i 2.
4.
Przy ustalaniu stawek i cen czynników produkcji należy:
1)
przyjmować wielkości określone przez ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej na podstawie odrębnych przepisów;
2)
korzystać z cenników producentów materiałów lub dostawców oraz cenników usługodawców, baz sprzętowo-transportowych, z doliczeniem kosztów zakupu według kalkulacji indywidualnej, w wypadku braku cen określonych zgodnie z pkt 1.
5.
Ceny materiałów ustalane indywidualnie podaje się łącznie z kosztami zakupu.
6.
Przy ustalaniu wskaźników narzutów kosztów pośrednich należy przyjmować wielkości określone w załączniku do rozporządzenia.
7.
Wskaźnik narzutu zysku, o którym mowa w § 5 ust. 3, w odniesieniu do wszystkich rodzajów robót budowlanych ustala się w wysokości 5 %.
8.
Kosztorys inwestorski obejmuje:
1)
stronę tytułową zawierającą:
a)
nazwę obiektu lub robót, z podaniem lokalizacji,
b)
nazwę i adres zamawiającego,
c)
nazwę i adres jednostki oraz imiona i nazwiska, z określeniem funkcji osób opracowujących kosztorys, a także ich podpisy,
d)
wartość kosztorysową robót,
e)
datę opracowania kosztorysu inwestorskiego;
2)
ogólną charakterystykę obiektu lub robót, zawierającą krótki opis techniczny wraz z istotnymi parametrami, które określają wielkość obiektu lub robót;
3)
przedmiar robót;
4)
kalkulację uproszczoną lub szczegółową;
5)
tabelę wartości elementów scalonych, sporządzoną w postaci sumarycznego zestawienia wartości robót określonych przedmiarem robót, łącznie z narzutami kosztów pośrednich i zysku, odniesionych do elementu obiektu lub zbiorczych rodzajów robót;
6)
załączniki:
a)
założenia wyjściowe do kosztorysowania,
b)
analizy i kalkulacje dotyczące indywidualnego ustalania cen jednostkowych oraz nakładów rzeczowych.
§  3.
1.
Kosztorys inwestorski opracowuje się metodą kalkulacji uproszczonej.
2.
W wypadku braku podstaw do opracowania kosztorysu metodą kalkulacji uproszczonej, kosztorys inwestorski opracowuje się metodą kalkulacji szczegółowej.
§  4.
Kalkulacja uproszczona polega na obliczeniu wartości kosztorysowej robót objętych przedmiarem robót jako sumy iloczynów ilości jednostek przedmiarowych robót i ich cen jednostkowych, według następującego wzoru:

Wk = Σ L x Cj

gdzie:

Wk - oznacza wartość kosztorysową robót,

L - oznacza liczbę jednostek sprzedmiarowanych robót,

Cj - oznacza cenę jednostkową określonego j-tego rodzaju robót.

§  5.
1.
Kalkulacja szczegółowa polega na określeniu wartości kosztorysowej robót przez obliczenie dla pozycji objętych przedmiarem robót wartości poszczególnych jednostkowych nakładów rzeczowych (kosztów bezpośrednich), doliczeniu narzutów i przemnożeniu tych wartości przez ilości jednostek przedmiarowych robót w obiekcie lub jego elemencie według następującego wzoru:

Wk = Σ (Σ n x c + Kpj + Zj) x L

gdzie:

Wk - oznacza wartość kosztorysową robót,

n - oznacza jednostkowe nakłady rzeczowe: robocizny - nr, materiałów - nm, pracy sprzętu - ns,

c - oznacza ceny czynników produkcji: robocizny - Cr, ceny materiałów - Cm, ceny pracy sprzętu - Cs,

n x c - oznacza koszty bezpośrednie jednostki przedmiarowej robót, obliczone według wzoru:

n x c = (Σ nr x Cr + Σ nm x Cm + Σ ns x Cs)

Kpj - oznacza koszty pośrednie na jednostkę przedmiarową robót,

Zj - oznacza zysk kalkulacyjny na jednostkę przedmiarową robót,

L - oznacza ilość jednostek sprzedmiarowanych robót.

2.
Koszty pośrednie ustala się za pomocą wskaźnika kosztów pośrednich, według następującego wzoru:

Wkp x (Rj + Sj)

Kpj = -------------------

100 %

gdzie:

Kpj - oznacza koszty pośrednie na jednostkę przedmiarową robót,

Wkp - oznacza wskaźnik narzutu kosztów pośrednich w %,

Rj - oznacza koszt robocizny na jednostkę przedmiarową robót,

Sj - oznacza koszt pracy sprzętu na jednostkę przedmiarową robót.

3.
Zysk kalkulacyjny oblicza się za pomocą wskaźnika narzutu zysku, według następującego wzoru:

Wz x (Rj + Mj + Sj + Kpj)

Zj = -----------------------------

100 %

gdzie:

Zj - oznacza zysk kalkulowany na jednostkę przedmiarową robót,

Wz - oznacza wskaźnik narzutu zysku w %,

Rj - oznacza koszt robocizny na jednostkę przedmiarową robót,

Mj - oznacza koszt materiałów na jednostkę przedmiarową robót,

Sj - oznacza koszt pracy sprzętu na jednostkę przedmiarową robót,

Kpj - oznacza koszty pośrednie na jednostkę przedmiarową robót.

§  6.
Wartość kosztorysowa uwzględnia wartość wszystkich materiałów, konstrukcji, wyrobów, maszyn i urządzeń.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 1999 r. w sprawie metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego (Dz. U. Nr 26, poz. 239).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ WSKAŹNIKÓW KOSZTÓW POŚREDNICH

Symbol PKD*) Wyszczególnienie Wskaźniki kosztów pośrednich

w %

45 Budownictwo
45.1 Przygotowanie terenu pod budowę
45.11 Rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych; roboty ziemne 30-40
45.12 Wykonywanie wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich 30-40
45.2 Wznoszenie kompletnych obiektów budowlanych lub ich części; inżynieria lądowa i wodna
45.21 Budownictwo ogólne i inżynieria lądowa:
- roboty ogólnobudowlane w budynkach mieszkalnych, użytku

publicznego, produkcyjno-usługowych, przemysłowych i

składowych

60-80
- montaż obiektów budowlanych z elementów prefabrykowanych 55-75
- budowa obiektów inżynierii lądowej 55-75
45.22 Wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych 60-80
45.23 Wykonywanie robót budowlanych drogowych 50-65
45.24 Budowa obiektów inżynierii wodnej 50-65
45.25 Wykonywanie specjalistycznych robót budowlanych 60-80
45.3 Wykonywanie instalacji budowlanych
45.31 Wykonywanie instalacji elektrycznych 60-80
45.32 Wykonywanie robót budowlanych izolacyjnych 60-80
45.33 Wykonywanie instalacji cieplnych, wodnych, wentylacyjnych i gazowych 65-85
45.34 Wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych 60-80
45.4 Wykonywanie robót budowlanych wykończeniowych
45.41 Tynkowanie 60-80
45.42 Zakładanie stolarki budowlanej 60-80
45.43 Wykonywanie podłóg i ścian 60-80
45.44 Malowanie i szklenie 60-80
45.45 Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych 60-80
*) PKD - Polska Klasyfikacja Działalności - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 października 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 128, poz. 829, z 1998 r. Nr 143, poz. 918, z 1999 r. Nr 92, poz. 1047, z 2001 r. Nr 12, poz. 93 oraz z 2002 r. Nr 239, poz. 2027).
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 197, poz. 1661 oraz z 2003 r. Nr 2, poz. 16, Nr 130, poz. 1188 i Nr 165, poz. 1591.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.18.172

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Metody i podstawy sporządzania kosztorysu inwestorskiego.
Data aktu: 24/01/2004
Data ogłoszenia: 06/02/2004
Data wejścia w życie: 08/03/2004