Koszty związane z określeniem tras przejazdu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 26 lipca 2004 r.
w sprawie kosztów związanych z określeniem tras przejazdu

Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób ustalania kosztów, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, oraz sposób ich pokrywania przez dokonującego przejazdu pojazdem nienormatywnym.
§  2.
Do kosztów związanych z określaniem tras przejazdu należą koszty uzyskiwania przez organ właściwy do wydawania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego informacji o przejezdności dróg na planowanej trasie przejazdu i ustalania warunków realizacji przejazdu oraz koszty wystawienia zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.
§  3.
Do kosztów związanych z przystosowaniem odcinków dróg do przejazdu pojazdu nienormatywnego należą koszty:
1)
sprawowania przez zarządcę drogi nadzoru nad dostawami, robotami i usługami realizowanymi w pasie drogowym;
2)
zlecania przez zarządcę drogi sprawowania przez inny podmiot niż zarządca drogi nadzoru nad robotami i usługami w pasie drogowym;
3)
dostaw, usług i robót, które wskazuje organ wydający zezwolenie w zezwoleniu na przejazd pojazdem nienormatywnym i które wykonywane są przez dokonującego przejazdu pojazdem nienormatywnym lub na jego rzecz przez odpowiednie podmioty, w tym koszty:
a)
wykonania niezbędnych ekspertyz i badań odcinków dróg, drogowych obiektów inżynierskich oraz innych budowli w pasie drogowym,
b)
przygotowania niezbędnej dokumentacji projektowej i kosztorysowej,
c)
dozorowania przejazdu pojazdu nienormatywnego na całej trasie lub jej odcinkach,
d)
czasowego usunięcia ograniczeń skrajni drogowej,
e)
wykonania wzmocnienia odcinków dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
f)
wykonania robót zabezpieczających na trasie przejazdu,
g)
dokonania geometrycznych korekt trasy lub występujących w jej ciągu skrzyżowań,
h)
budowy lub dostosowania lokalnych objazdów występujących na trasie,
i)
zamknięcia lub ograniczenia ruchu,
j)
wykonania wszelkich prac związanych z przywróceniem odcinków dróg do stanu poprzedniego lub stanu uzgodnionego z właściwym zarządcą drogi,
k)
dokonania wszelkich zmian w organizacji ruchu i przywrócenia jej stanu poprzedniego lub stanu uzgodnionego z właściwym zarządcą drogi.
§  4.
1.
Koszty, o których mowa w § 2, ustala się w wysokości 10 % opłaty za przejazd pojazdem nienormatywnym po drogach publicznych, ustalonej na podstawie przepisów o drogach publicznych oraz na podstawie danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, nie mniej jednak niż 50 zł.
2.
Koszty, o których mowa w § 2, pokrywa dokonujący przejazdu pojazdem nienormatywnym przy uiszczaniu opłaty za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym.
§  5.
1.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 1, ustala się w wysokości 5 % wartości dostaw, usług i robót objętych nadzorem, nie mniej jednak niż 500 zł. Wartość dostaw, usług i robót ustala się na podstawie faktur lub umów.
2.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 1, pokrywa dokonujący przejazdu pojazdem nienormatywnym przed uzyskaniem zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, na podstawie rachunku, wystawionego przez właściwego zarządcę drogi.
§  6.
1.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 2, ustala się na podstawie faktycznych kosztów sprawowania nadzoru nad robotami i usługami w pasie drogowym.
2.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 2, pokrywa dokonujący przejazdu pojazdem nienormatywnym przed uzyskaniem zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, na podstawie rachunku, wystawionego przez właściwego zarządcę drogi.
§  7.
Koszty, o których mowa w § 3 pkt 3, ustala się na podstawie faktycznych kosztów dostaw, usług i robót.
§  8.
W przypadku odstąpienia od dokonania przejazdu, nie później jednak niż przed pierwszym dniem terminu określonego w zezwoleniu na przejazd pojazdu nienormatywnego, ustala się jedynie koszty powstałe do dnia otrzymania przez organy lub jednostki ustalające koszty pisemnego zawiadomienia o rezygnacji z przejazdu oraz koszty wynikające z zobowiązań zaciągniętych przez te organy lub jednostki do dnia otrzymania zawiadomienia.
§  9.
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.3)
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 134, poz. 1429).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984, Nr 214, poz. 1816 i Nr 216, poz. 1826 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i 721, Nr 200, poz. 1953 i Nr 217, poz. 2124.

3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1986 r. w sprawie zasad, organów właściwych oraz trybu ustalania kosztów związanych z określeniem tras przejazdu i przystosowaniem odcinków dróg do przewozu ładunków o masie i gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdów nienormatywnych (Dz. U. Nr 27, poz. 133), które zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1953) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.170.1792

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Koszty związane z określeniem tras przejazdu.
Data aktu: 26/07/2004
Data ogłoszenia: 02/08/2004
Data wejścia w życie: 17/08/2004