Dopuszczalne masy substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 31 stycznia 2003 r.
w sprawie dopuszczalnych mas substancji, które mogą być odprowadzane w ściekach przemysłowych

Na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1803 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 130, poz. 1112, Nr 233, poz. 1957 i Nr 238, poz. 2022) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa dopuszczalne masy substancji, które mogą być odprowadzane w oczyszczonych ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach, przypadające na jednostkę masy wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu.
§  2.
Dopuszczalne masy niektórych substancji szczególnie szkodliwych, które mogą być odprowadzane w oczyszczonych ściekach przemysłowych, w jednym lub więcej okresach, przypadające na jednostkę masy wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu, są określone w załączniku do rozporządzenia.
§  3.
1.
Jeżeli ścieki przemysłowe pochodzące z różnych instalacji są oczyszczane razem ze ściekami z innych źródeł, na podstawie pomiarów należy przeprowadzić obliczenia bilansu masy w celu wyznaczenia w ostatecznie odprowadzanych ściekach oczyszczonych wartości wskaźników zanieczyszczeń, jakie mogą zostać przypisane danym ściekom przemysłowym.
2.
Ustalone wartości wskaźników zanieczyszczeń, zgodne z ust. 1, powinny spełniać wymagania zawarte w załączniku do rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 85, poz. 766).

ZAŁĄCZNIK

DOPUSZCZALNE MASY NIEKTÓRYCH SUBSTANCJI SZCZEGÓLNIE SZKODLIWYCH, KTÓRE MOGĄ BYĆ ODPROWADZANE W OCZYSZCZONYCH ŚCIEKACH PRZEMYSŁOWYCH, W JEDNYM LUB WIĘCEJ OKRESACH, PRZYPADAJĄCE NA JEDNOSTKĘ MASY WYKORZYSTYWANEGO SUROWCA, MATERIAŁU, PALIWA LUB POWSTAJĄCEGO PRODUKTU

Lp. Nazwa wskaźnika Rodzaj produkcji Jednostka miary Najwyższa dopuszczalna wartość w jednym lub więcej okresach
średnia dobowa średnia miesięczna
1 Rtęć(Hg) Elektroliza chlorków metali alkalicznych za pomocą elektrolizerów rtęciowych g Hg/t zainstalowanej zdolności produkcyjnej chloru przy stosowaniu: 4,0 1,0
a) solanki obiegowej: - 1)
- 2) 2,0 0,5
b) solanki traconej1) 20,0 5,0
Zakłady przemysłu chemicznego stosujące katalizatory rtęciowe: g Hg/t zdolności produkcyjnej chlorku winylu
a) w produkcji chlorku winylu 0,2 0,1
b) w innych procesach g Hg/kg przetworzonej rtęci 10 5
Produkcja katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 1,4 0,7
Produkcja organicznych i nieorganicznych związków rtęci, z wyjątkiem katalizatorów rtęciowych stosowanych w produkcji chlorku winylu g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,1 0,05
Produkcja baterii galwanicznych zawierających rtęć g Hg/kg przetworzonej rtęci 0,06 0,03
2 Kadm ( Cd ) Produkcja związków kadmu g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja barwników g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
Produkcja stabilizatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 1,0 0,5
Produkcja baterii galwanicznych i akumulatorów g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 3,0 1,5
Powlekanie elektrolityczne g Cd odprowadzanego na kg Cd wykorzystanego 0,6 0,3
3 Heksachlorocykloheksan ( HCH ) Zakłady produkcji heksachlorocykloheksanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 4,0 2,0
Zakłady ekstrakcji lindanu g HCH/t HCH poddanego procesowi 8,0 4,0
Zakłady produkcji heksachlorocykloheksanu i ekstrakcji lindanu g HCH/t wyprodukowanego HCH 10,0 5,0
4 Tetrachlorometan (czterochlorek węgla) Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie obejmującym pranie g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 80,0 40,0
Produkcja tetrachlorometanu przez nadchlorowanie w procesie nieobejmującym prania g CCl4 /t całkowitej zdolności produkcyjnej CCl4 i nadchloroetylenu 5,0 2,5
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu (łącznie z wysokociśnieniowym elektrolitycznym wytwarzaniem chloru) i z metanolu g CCl4/t całkowitej zdolności produkcyjnej chlorometanów 20,0 10,0
5 Pentachlorofenol (PCP)

2,3,4,5,6- pięciochloro-1-hydroksybenzen i jego sole

Produkcja pentachlorofenolanu sodu przez hydrolizę heksachlorobenzenu g PCP/t zdolności produkcyjnej PCP lub wykorzystanego PCP 50,0 25,0
6 Aldryna (C12H8Cl6) Dieldryna (C12H8Cl16O) Endryna

(C12H8Cl6O) Izodryna

(C12H8Cl6)

Produkcja aldryny i/lub dieldryny, i/lub endryny łącznie z konfekcjonowaniem tych substancji w tym samym zakładzie g /t całkowitej zdolności produkcyjnej zakładu 3) 15,0 3,0
7 Heksachlorobenzen (HCB) Produkcja i przetwórstwo heksachlorobenzenu g HCB/t zdolności produkcyjnej HCB 20,0 10,0
Produkcja nadchloroetylenu ( PER ) i tetrachloroetanu ( CCl4 ) przez nadchlorowanie g HCB/t zdolności produkcyjnej PER+ CCl4 3,0 1,5
8 Heksachlorobutadien ( HCBD ) Produkcja nadchloroetylenu ( PER ) i tetrachlorometanu ( CCl4 ) przez nadchlorowanie g HCBD/t zdolności produkcyjnej PER+ CCl4 3,0 1,5
9 Trichlorometan (chloroform) (CHCl3) Produkcja chlorometanów z metanolu lub z kombinacji metanolu i metanu, (tj. przez hydrochlorowanie metanolu, a następnie chlorowanie chlorku metylu) g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów4) 20,0 10,0
Produkcja chlorometanów przez chlorowanie metanu g CHCl3/t zdolności produkcyjnej chlorometanów4) 15,0 7,5
10 1,2-dichloroetan (EDC) Produkcja 1,2-dichloroetanu bez przetwarzania i wykorzystania w tym samym zakładzie g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 5,0 2,5
Produkcja 1,2-dichloroetanu i przetwarzanie lub wykorzystanie w tym samym zakładzie5) g EDC/t zdolności produkcyjnej oczyszczonego EDC 10,0 5,0
Przetwarzanie 1,2-dichloroetanu w substancje inne niż chlorek winylu, w szczególności produkcja etylenodwuaminy, etylenopoliaminy 1,1,1-trichloroetanu, trichloroetylenu i nadchloroetylenu g EDC/t zdolności przetwarzania EDC 5,0 2,5
11 Trichloroetylen (TRI) Produkcja trichloroetylenu ( TRI ) i nadchloroetylenu ( PER ) g TRI/t zdolności produkcyjnej TRI+PER 5,0 2,5
12 Nadchloroetylen (PER) Produkcja trichloroetylenu (TRI ) i nadchloroetylenu ( PER );

proces TRI-PER

g PER/t zdolności produkcyjnej TRI+PER 5,0 2,5
Produkcja tetrachlorometanu i nadchloroetylenu ( PER );

proces TETRA-PER

g PER/t zdolności produkcyjnej TETRA+PER 5,0 2,5
13 Trichlorobenzen (TCB) Produkcja trichlorobenzenu przez odchlorowodorowanie heksachlorocykloheksanu (HCH) i/lub przetwarzanie trichlorobenzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej TCB 20,0 10,0
Produkcja i/lub przetwarzanie chlorobenzenu przez chlorowanie benzenu g TCB/t zdolności produkcyjnej lub przetwarzania jedno-lub dwuchlorobenzenu 1,0 0,5
Objaśnienia:

1) Wartości dopuszczalne stosuje się do całkowitej ilości rtęci obecnej we wszystkich zawierających rtęć ściekach odprowadzanych z terenu zakładu.

2) Wartości dopuszczalne stosuje się do rtęci obecnej w ściekach z instalacji produkującej chlor.

3) Wartości dopuszczalne dotyczą sumarycznego zrzutu aldryny, dieldryny, endryny i izodryny.

4) Jeżeli to możliwe, wartość średnia dobowa nie powinna przekraczać dwukrotnej wartości średniej miesięcznej.

5) Jeżeli zdolność przetwarzania i wykorzystania 1,2-dicholoroetanu jest większa od zdolności produkcyjnej, wartości dopuszczalne odnoszą się do całkowitej zdolności przetwarzania i wykorzystania.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024