Lokowanie środków Funduszu Rezerwy Demograficznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 24 stycznia 2003 r.
w sprawie lokowania środków Funduszu Rezerwy Demograficznej

Na podstawie art. 65 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat środków Funduszu Rezerwy Demograficznej, zwanego dalej "FRD";
2)
dopuszczalne inne formy lokowania środków FRD;
3)
szczegółowe zasady i tryb ustalania kosztów bieżącego zarządzania środkami FRD;
4)
obowiązkowe, istotne elementy umowy o zarządzanie środkami FRD.
§  2.
1.
Dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat środków FRD nie mogą przekroczyć następujących wartości środków FRD:
1)
100% - w bony, obligacje skarbowe i inne papiery wartościowe Skarbu Państwa;
2)
20% - w papiery wartościowe emitowane przez gminy, związki gmin i miasto stołeczne Warszawa;
3)
80% - w dłużne papiery wartościowe gwarantowane przez Skarb Państwa;
4) 1
 30 % - w akcje zdematerializowane, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538);
5) 2
 20 % - w obligacje zdematerializowane, zgodnie z przepisami ustawy, o której mowa w pkt 4, z wyłączeniem obligacji, dla których proporcje udziału zostały określone w pkt 1-3;
6) 3
 5 % - w obligacje emitowane przez spółki publiczne, w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539).
2.
Łączna suma lokat w papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, nie może przekroczyć 40% wartości środków FRD.
3.
Łączna suma lokat w papiery wartościowe, o których mowa w ust. 1 pkt 4-6, jednego emitenta, nie może przekroczyć 10% wartości środków FRD.
4.
FRD może nabyć nie więcej niż 20% jednej emisji papieru wartościowego.
§  3.
1.
Dopuszcza się lokowanie środków FRD również w depozyty bankowe i bankowe papiery wartościowe - do 40% wartości środków FRD, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Banki, w których mogą być dokonywane lokaty określone w ust. 1, muszą posiadać fundusze własne w wysokości nie mniejszej niż 100 milionów euro.
3.
Łączna suma lokat, o których mowa w ust. 1, w depozyty bankowe i w bankowe papiery wartościowe jednego banku, nie może przekroczyć 10% wartości środków FRD.
§  4.
1.
Na koniec każdego kwartału Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej "Zakładem", ustala ogólną wartość środków FRD oraz kontroluje, czy zostały zachowane dopuszczalne proporcje udziału poszczególnych lokat, o których mowa w § 2 i 3, oraz warunki określone w art. 65 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej "ustawą".
2.
Dopuszcza się okresowe przekroczenie udziałów poszczególnych lokat, o których mowa w § 2 i 3, w ogólnej wartości środków FRD, jednak na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
3.
Określając wartość środków FRD, uprawniony podmiot zewnętrzny, któremu powierzono zarządzanie środkami FRD, w trybie określonym w art. 64 ustawy, stosuje odpowiednio przepis ust. 1.
§  5.
1.
Koszty bieżącego zarządzania środkami FRD obejmują wyłącznie koszty:
1)
zaopiniowania przez biegłego rewidenta niebędącego pracownikiem Zakładu rocznych sprawozdań finansowych FRD, zgodnie z art. 74 ust. 3 pkt 5 ustawy;
2)
opłat za zarządzanie środkami FRD pobieranych przez podmioty zewnętrzne;
3)
związane z realizacją transakcji nabywania lub zbywania aktywów ze środków FRD, stanowiące równowartość opłat ponoszonych na rzecz osób trzecich, z których pośrednictwa Zakład korzysta z mocy odrębnych przepisów;
4)
wykonania na potrzeby FRD przez podmioty zewnętrzne badań i ekspertyz.
2.
Kosztów innych niż wymienione w ust. 1 nie uznaje się za koszty bieżącego zarządzania środkami FRD.
3.
Wysokość środków na koszty bieżącego zarządzania, o których mowa w ust. 1, jest określana w planie finansowym FRD.
4. 4
 Zarząd Zakładu corocznie w terminie wynikającym z przepisów dotyczących prac nad projektem budżetu państwa przedkłada Radzie Nadzorczej Zakładu projekt planu finansowego FRD na kolejny rok, zawierający uzasadnienie wysokości planowanych kosztów bieżącego zarządzania.
§  6.
Określa się obowiązkowe, istotne elementy, które powinna zawierać umowa o zarządzanie środkami FRD, których wykaz stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

2) Zmiany ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 26, poz. 228, Nr 60, poz. 636, Nr 72, poz. 802, Nr 78, poz. 875 i Nr 110, poz. 1256, z 2000 r. Nr 9, poz. 118, Nr 95, poz. 1041, Nr 104, poz. 1104 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 39, poz. 459, Nr 72, poz. 748, Nr 100, poz. 1080, Nr 110, poz. 1189, Nr 111, poz. 1194, Nr 130, poz. 1452 i Nr 154, poz. 1792 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 155, poz. 1287, Nr 169, poz. 1387, Nr 199, poz. 1673, Nr 200, poz. 1679 i Nr 241, poz. 2074.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ OBOWIĄZKOWYCH, ISTOTNYCH ELEMENTÓW UMOWY O ZARZĄDZANIE ŚRODKAMI FUNDUSZU REZERWY DEMOGRAFICZNEJ

1. Oznaczenie stron i osób reprezentujących FRD oraz uprawniony podmiot zewnętrzny.

2. Określenie celu, dla którego strony zawierają umowę; celu polegającego na lokowaniu środków FRD w sposób gwarantujący osiągnięcie ich maksymalnego bezpieczeństwa i rentowności, a także okresu, na który umowa zostaje zawarta.

3. Definicje podstawowych terminów użytych w umowie.

4. Obowiązki i prawa uprawnionego podmiotu zewnętrznego.

Podstawowym obowiązkiem i prawem uprawnionego podmiotu zewnętrznego jest samodzielne zarządzanie środkami, zgodnie z treścią umowy o zarządzanie, w tym w szczególności:

1) przestrzeganie ograniczeń lokowania środków FRD wynikających z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

2) stosowanie przy zarządzaniu środkami FRD procedur wynikających z przepisów o finansach publicznych oraz z przepisów o zamówieniach publicznych.

5. Ustalenie dni wyceny środków FRD.

6. Określenie sposobu składania sprawozdań statutowym organom FRD przez uprawniony podmiot zewnętrzny.

7. Określenie rocznej stawki opłaty za zarządzanie środkami FRD, wyrażonej procentowo, pobieranej przez uprawniony podmiot zewnętrzny, z tym że środki FRD są obciążone tylko jedną opłatą stanowiącą wynagrodzenie uprawnionego podmiotu zewnętrznego za powierzenie w zarządzanie środków FRD. FRD nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów związanych z powierzeniem w zarządzanie, a uprawniony podmiot zewnętrzny pokrywa z niej wszelkie koszty związane z zarządzaniem środkami FRD ponoszone przez uprawniony podmiot zewnętrzny, w tym na rzecz podmiotów trzecich.

8. Określenie opłaty stanowiącej wynagrodzenie uprawnionego podmiotu zewnętrznego w dniu wyceny wartości środków FRD, z tym że opłata ta jest naliczana nie rzadziej niż raz w miesiącu, według następującego wzoru:

On = Wn-1 x r x m/365

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

On - opłata związana z powierzeniem w zarządzanie środków FRD naliczana podczas n-tej wyceny tych środków,

Wn-1 - wartość środków FRD przekazana w zarządzanie podmiotowi do dnia (n-1) wyceny skorygowana zmianą wartości środków do dnia n-tej wyceny włącznie,

r - roczna stawka opłaty wyrażona procentowo,

m - ilość dni od dnia (n-1) wyceny do dnia n-tej wyceny włącznie (nie włączając dnia, w którym dokonana została (n-1) wycena).

Jeśli wycena wartości środków FRD jest dokonywana częściej niż raz w miesiącu, opłata pobierana jest raz w miesiącu, jako suma opłat On naliczonych w danym miesiącu.

9. Określenie ograniczeń w zakresie działalności uprawnionego podmiotu zewnętrznego, powodujących obowiązek uzyskania na określone działania pisemnej zgody organów FRD.

10. Określenie okoliczności i terminów, w których uprawniony podmiot zewnętrzny lub FRD mogą wypowiedzieć umowę, oraz określenie związanych z tym praw i obowiązków stron.

11. Określenie okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność uprawniony podmiot zewnętrzny, okoliczności, za które uprawniony podmiot zewnętrzny nie odpowiada, oraz kar umownych za naruszenie postanowień umowy przez uprawniony podmiot zewnętrzny.

12. Postanowienia końcowe, w których należy określić:

1) sposób i formę zmiany umowy;

2) sposoby i formę zawiadomień pochodzących od uprawnionego podmiotu zewnętrznego;

3) przepisy, które będą obowiązywały w zakresie nieuregulowanym postanowieniami umowy;

4) klauzulę arbitrażową dotyczącą rozstrzygania sporów między stronami umowy.

13. Podpisy stron umowy oraz liczba sporządzonych egzemplarzy umowy.

1 § 2 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2006 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2006 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.06.2.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 stycznia 2006 r.
4 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 stycznia 2004 r. (Dz.U.04.32.277) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 marca 2004 r.

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu PKPiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.31.256

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Lokowanie środków Funduszu Rezerwy Demograficznej.
Data aktu: 24/01/2003
Data ogłoszenia: 24/02/2003
Data wejścia w życie: 11/03/2003