Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 sierpnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji

Na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) kupno nieruchomości rolnych i urządzanie gospodarstw rolnych, w tym zwłaszcza w celu tworzenia lub powiększania gospodarstw rodzinnych w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego,";

2)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. Pomocą finansową ze strony Agencji mogą być objęte inwestycje w zakresie:

1) nowych technologii produkcji zapewniających wysoką jakość produktu,

2) dostosowania produkcji do wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i utrzymywania zwierząt.";

3)
w § 7 uchyla się pkt 2;
4)
w § 8 w ust. 3:
a)
uchyla się pkt 6,
b)
pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) warunki zwrotu Agencji dopłat w razie sprzedaży, bez zgody banku, gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeżeli ich sprzedaż nastąpiła w ciągu pięciu lat od dnia nabycia.";

5)
w § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Opinie, o których mowa w ust. 1 oraz w § 11 ust. 3 pkt 3 lit. b) i ust. 4 pkt 3 oraz w § 13 ust. 2 pkt 2, ośrodki doradztwa rolniczego wydają nieodpłatnie i sporządzają je na formularzach, których wzór określi Prezes Agencji.";

6)
w § 10:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwoty kredytów objęte dopłatami do oprocentowania nie mogą przekraczać:

1) 80% wartości nakładów inwestycyjnych na gospodarstwo rolne lub nakładów na realizację w gospodarstwach rolnych przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 2 i w § 2a, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

2) 95% wartości nakładów inwestycyjnych na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

3) 90% wartości zakupu nieruchomości rolnych przeznaczonych na utworzenie gospodarstwa rodzinnego lub na powiększenie takiego gospodarstwa, nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

4) 70% wartości nakładów inwestycyjnych:

a) w przetwórstwie rolno-spożywczym - nie więcej jednak niż 8 milionów zł, a w przetwórstwie mięsa, mleka lub ziemniaków na skrobię - nie więcej jednak niż 16 milionów zł na przedsięwzięcia w zakresie dostosowania prowadzonej działalności do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych, obowiązujących w Unii Europejskiej, lub na wprowadzenie nowych technologii,

b) na działy specjalne produkcji rolnej lub na realizację w tych działach przedsięwzięć, o których mowa w § 1 ust. 2 - nie więcej jednak niż 8 milionów zł, a także na usługi dla rolnictwa - nie więcej jednak niż 4 miliony zł,

5) 80% wartości nakładów inwestycyjnych na modernizację, budowę i rozbudowę zakładów prowadzących inną działalność, o których mowa w § 3 pkt 1, nie więcej jednak niż 8 milionów zł.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kwoty kredytów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a), mogą być udzielane temu samemu podmiotowi w przetwórstwie rolno-spożywczym do wysokości 8 milionów zł oraz w przetwórstwie mięsa, mleka i ziemniaków na skrobię do wysokości 16 milionów zł na przedsięwzięcia w zakresie dostosowania prowadzonej działalności do wymogów sanitarnych i weterynaryjnych, obowiązujących w Unii Europejskiej, lub na wprowadzenie nowych technologii.";

7)
w § 11:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Oprocentowanie kredytów, o których mowa w § 10 ust. 1, może być zmienne i nie może wynosić więcej niż 1,3 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski w stosunku rocznym.

2. Należne bankowi oprocentowanie, z zastrzeżeniem ust. 3-5a, jest płacone przez:

1) kredytobiorcę - w wysokości połowy oprocentowania określonego w ust. 1, nie mniej jednak niż 3% i nie więcej niż 20% w stosunku rocznym,

2) Agencję - w pozostałej części.",

b)
w ust. 3:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) sfinansowanie przedsięwzięć objętych programami branżowymi lub regionalnymi, zaakceptowanymi przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi,",

dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu:

"5) sfinansowanie inwestycji, o których mowa w § 2a,

6) zakup gruntów rolnych mający na celu utworzenie gospodarstwa rodzinnego lub powiększenie takiego gospodarstwa w rozumieniu przepisów o kształtowaniu ustroju rolnego.",

c)
w ust. 4:
w pkt 2 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) w odniesieniu do tej części nabywanego gruntu, która spowoduje powiększenie powierzchni gospodarstwa rolnego ponad 300 ha użytków rolnych,",

pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) podlegają zwrotowi wraz z odsetkami ustawowymi, a dalsze dopłaty nie przysługują w razie sprzedaży bez zgody banku i pozytywnej opinii dotyczącej tej sprzedaży wydanej przez ośrodek doradztwa rolniczego, gruntów i gospodarstw rolnych albo innych obiektów i urządzeń nabytych za kredyt objęty dopłatami Agencji, jeżeli ich sprzedaż nastąpiła w okresie kredytowania lub w ciągu 5 lat od dnia nabycia.",

d)
ust. 5 i 5a otrzymują brzmienie:

"5. Dopłaty do oprocentowania, z uwzględnieniem ust. 5a, nie mogą przekraczać w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3:

1) pkt 1 - kwoty wyliczonej z zastosowaniem zasady określonej w ust. 2, powiększonej o połowę tej kwoty,

2) pkt 2-4 i 6 - kwoty odsetek naliczonych w wysokości 1,05 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski,

3) pkt 5 - kwoty odsetek naliczonych w wysokości 1,10 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski.

5a. Należne bankowi oprocentowanie płacone przez kredytobiorcę nie może być niższe niż:

1) 2% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 1,

2) 1,2% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 2, 3 i 6,

3) 1% w stosunku rocznym, w odniesieniu do kredytów, o których mowa w ust. 3 pkt 5.";

8)
uchyla się § 12;
9)
w § 16 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) być większa niż 50% kredytu w razie udzielenia kredytu, o którym mowa w § 7 pkt 1,";

10)
w § 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja może finansować lub uczestniczyć w finansowaniu przedsięwzięć wymienionych w § 5 ust. 1, realizowanych przez ośrodki doradztwa rolniczego albo gospodarstwa pomocnicze tych ośrodków, instytuty naukowe, zakłady doświadczalne, uczelnie i szkoły.";

11)
w § 20:
a)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Oprocentowanie kredytów, o których mowa w ust. 1, nie może wynosić więcej niż 1,3 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski w stosunku rocznym.

5. Dopłaty do oprocentowania kredytów, o których mowa w ust. 1, nie mogą przekroczyć kwoty odsetek naliczonej w wysokości 1,05 stopy redyskontowej weksli przyjmowanych od banków do redyskonta przez Narodowy Bank Polski.",

b)
ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Należne bankowi oprocentowanie płacone przez kredytobiorcę nie może być niższe niż 1,2% w stosunku rocznym.".

§  2. 
W przypadku wystąpienia w gospodarstwach rolnych krajowych przedsiębiorców prowadzących produkcję rolniczą poważnych szkód spowodowanych przez suszę w 2003 r., dopłaty, o których mowa w § 23f ust. 1, do kredytów zaciągniętych od dnia 15 lipca 2002 r. są udzielane za okres nie dłuższy niż 24 miesiące od dnia zawarcia umowy kredytowej.
§  3. 
W przypadku kredytów udzielonych na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2003 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może zwiększyć dopłaty do oprocentowania w odniesieniu do niespłaconej części kredytu na warunkach określonych w § 11 i § 20 ust. 4-7 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, jeżeli:
1)
przedsięwzięcia realizowane lub zrealizowane przez kredytobiorców spełniają warunki określone w tym rozporządzeniu;
2)
kredyt jest spłacany zgodnie z warunkami umowy kredytowej.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450 i Nr 64, poz. 592.

2) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 63, poz. 295 i Nr 127, poz. 596, z 1997 r. Nr 34, poz. 204 i Nr 145, poz. 972, z 1999 r. Nr 21, poz. 183, z 2000 r. Nr 44, poz. 500, Nr 46, poz. 532, Nr 55, poz. 655 i Nr 86, poz. 961, z 2001 r. Nr 41, poz. 466, Nr 73, poz. 765, Nr 83, poz. 896, Nr 86, poz. 949, Nr 89, poz. 975 i Nr 138, poz. 1548 oraz z 2002 r. Nr 21, poz. 203, Nr 46, poz. 427 i 429, Nr 150, poz. 1242 i Nr 231, poz. 1939.

Zmiany w prawie

Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Burzliwe wysłuchanie w sprawie nowych uprawnień inspektorów pracy

Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.159.1539

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji.
Data aktu: 26/08/2003
Data ogłoszenia: 12/09/2003
Data wejścia w życie: 27/09/2003