Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 kwietnia 2002 r.
w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów.

Na podstawie art. 57a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, Nr 42, poz. 475, Nr 89, poz. 973, Nr 100, poz. 1080, Nr 122, poz. 1323 i 1325, Nr 128, poz. 1405, i Nr 154, poz. 1793 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa algorytm, szczegółowe zasady i terminy przekazywania przez dysponenta Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów środków Funduszu Pracy na finansowanie realizowanych zadań.
§  2. 
1. 
Dysponent Funduszu Pracy przekazuje samorządom powiatów środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań określonych w art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, zwanej dalej "ustawą":
1)
w pkt 1, 6, 7a, 10, 12, 14, 25 i 30 - dotyczących finansowania obligatoryjnych wypłat,
2)
w pkt 2 - 5, 7, 8, 13, 26, 27, 29 i 30a - dotyczących finansowania programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
3)
w pkt 9, 11, 15, 19 i 20 - w zakresie dotyczącym powiatowych urzędów pracy, a także w pkt 17 - w zakresie nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
2. 
Dysponent Funduszu Pracy przekazuje samorządom województw środki Funduszu Pracy na realizowanie zadań wymienionych w art. 57 ust. 1 ustawy:
1)
w pkt 16 i 18,
2)
w pkt 1, 8, 9, 11, 19 i 25 - w zakresie dotyczącym wojewódzkich urzędów pracy,
3)
w pkt 17 i 31 - w zakresie nieprzewidzianym do bezpośredniego finansowania przez dysponenta Funduszu Pracy.
§  3. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 stanowi kwota określona według następującego wzoru algorytmu:

Kp = Op + Ap + Pp

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kp - łączna kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1,
2)
Op - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1,
3)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2,
4)
Pp - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 3.
§  4. 
1. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1 jest równa kwocie środków niezbędnych na ich realizację.
2. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Lp x Wa x Wb x Wc x Wd

Ap = 0,65 x Pa x ------------------------ + Pw + R

Lk

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Ap - kwota środków ustalona dla samorządu powiatu na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 2,
2)
Pa - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok, dla którego jest wyliczana wysokość środków Funduszu Pracy, zwanego dalej "rokiem poprzednim",
4)
Wa - współczynnik korygujący uwzględniający wysokość stopy bezrobocia w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
b)
1,5 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia nie przekraczała 2-krotnej przeciętnej stopy bezrobocia w kraju,
c)
2,0 - dla powiatów, w których stopa bezrobocia przekraczała 2-krotną przeciętną stopę bezrobocia w kraju,
5)
Wb - współczynnik korygujący uwzględniający udział długotrwale bezrobotnych (ponad 12 miesięcy) w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział długotrwale bezrobotnych w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
6)
Wc - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 1,2-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał 1,2-krotny przeciętny udział bezrobotnych nieposiadających prawa do zasiłku w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
7)
Wd - współczynnik korygujący uwzględniający udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, wynoszący:
a)
1,0 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał 0,7-krotnego przeciętnego udziału bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
b)
1,2 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych nie przekraczał przeciętnego udziału bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
c)
1,4 - dla powiatów, w których udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych przekraczał przeciętny udział bezrobotnych absolwentów w ogólnej liczbie zarejestrowanych bezrobotnych w kraju,
8)
Lk - łączna liczba zarejestrowanych bezrobotnych we wszystkich powiatach skorygowana wskaźnikami korygującymi Wa - Wd, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
9)
Pw - kwota środków określona w porozumieniu, o którym mowa w ust. 4,
10)
R - kwota środków przekazana z kwoty będącej w dyspozycji dysponenta Funduszu Pracy, o której mowa w ust. 5.
3. 
Dysponent Funduszu Pracy informuje na piśmie marszałków województw o kwocie środków, jaka może być dodatkowo przekazana samorządom powiatów danego województwa na finansowanie zadań określonych w porozumieniach, o których mowa w ust. 4. Kwota ta nie może przekroczyć 46% łącznej kwoty środków ustalonych na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2, z wyłączeniem kwot, o których mowa w ust. 2 pkt 9 i 10, dla samorządów powiatów danego województwa.
4. 
Marszałkowie województw przedstawiają dysponentowi Funduszu Pracy propozycje przekazania, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 3, dodatkowych środków dla samorządów powiatów na finansowanie zadań określonych w porozumieniach zawartych ze starostami, a w szczególności na finansowanie zadań na rzecz aktywizacji zawodowej absolwentów. Kopie tych porozumień marszałkowie województw przekazują dysponentowi Funduszu Pracy.
5. 
Dysponent Funduszu Pracy, z własnej inicjatywy lub na wniosek marszałków województw, w ramach kwoty, o której mowa w ust. 2 pkt 10, przekazuje samorządom powiatów, na których terenie nastąpiło w szczególności znaczne pogorszenie sytuacji na rynku pracy lub miały miejsce klęski żywiołowe o znacznym zakresie i skutkach, dodatkowe środki na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu.
§  5. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 3 jest ustalana według następującego wzoru algorytmu:

Lp

Pp = Pi x ----

L

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Pp - kwota środków dla samorządów powiatów na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 3,
2)
Pi - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na realizację zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę przewidzianą w planie Funduszu Pracy na realizację zadań wykonywanych przez samorządy województw i dysponenta Funduszu Pracy,
3)
Lp - liczba zarejestrowanych bezrobotnych w powiecie, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego,
4)
L - liczba zarejestrowanych bezrobotnych ogółem w kraju, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
§  6. 
Wielkość środków Funduszu Pracy dla samorządów województw na realizację zadań wymienionych w § 2 ust. 2 ustala się według następującego wzoru algorytmu:

Kw = Pb x Lu

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)
Kw - kwota środków ustalona dla samorządu województwa,
2)
Pb - kwota środków przewidziana w planie Funduszu Pracy na dany rok, na finansowanie zadań wykonywanych przez samorządy województw,
3)
Lu - udział liczby powiatowych urzędów pracy w województwie do liczby powiatowych urzędów pracy na terenie całego kraju według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
§  7. 
1. 
Dysponent Funduszu Pracy przekazuje w ciągu roku samorządom województw i powiatów na wyodrębnione rachunki bankowe środki Funduszu Pracy do wysokości kwot wynikających z algorytmu.
2. 
Środki Funduszu Pracy, o których mowa w ust. 1, dysponent Funduszu Pracy przekazuje w terminach umożliwiających bieżące finansowanie realizowanych zadań, z uwzględnieniem środków pieniężnych Funduszu Pracy pozostałych z roku poprzedniego, innych dochodów Funduszu Pracy wpływających bezpośrednio na wyodrębnione rachunki bankowe samorządów powiatów i województw, oraz niezbędnego stanu środków pieniężnych dla bieżącego finansowania realizowanych zadań.
3. 
W przypadku powstania, po dniu 31 grudnia poprzedniego roku, nowego lub zmiany obszaru działania powiatowego urzędu pracy, starostowie sprawujący zwierzchnictwo nad tymi urzędami pracy, na wniosek dysponenta Funduszu Pracy, przedstawiają informacje o dokonanych uzgodnieniach dotyczących przejęcia zobowiązań z poprzednich okresów oraz proponowany podział środków na finansowanie zadań, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3. W przypadku niedokonania takich uzgodnień w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku dysponenta Funduszu Pracy, decyzję o przysługujących kwotach na finansowanie tych zadań podejmuje dysponent Funduszu Pracy.
§  8. 
Ustalenie według wzorów algorytmu kwot środków Funduszu Pracy należnych samorządom województw i powiatom jest dokonywane na podstawie sporządzonego przez dysponenta Funduszu Pracy planu Funduszu Pracy, określającego kwoty środków na finansowanie przez samorządy województw, powiatów oraz bezpośrednio przez dysponenta Funduszu Pracy poszczególnych zadań.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.46.425

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Algorytm przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom województw i powiatów.
Data aktu: 09/04/2002
Data ogłoszenia: 30/04/2002
Data wejścia w życie: 30/04/2002