Warunki pokrywania kosztów pogrzebu policjanta oraz określenie członków jego rodziny, na których przysługuje zasiłek pogrzebowy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 1 marca 2002 r.
w sprawie warunków pokrywania kosztów pogrzebu policjanta oraz określenia członków jego rodziny, na których przysługuje zasiłek pogrzebowy

Na podstawie art. 120 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2017 r. poz. 2067 i 2405 oraz z 2018 r. poz. 106 i 138) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
koszty pogrzebu policjanta - koszty pogrzebu policjanta zmarłego wskutek wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą w Policji,
2)
jednostka Policji - jednostkę organizacyjną Policji, w której policjant pełnił służbę bezpośrednio przed śmiercią.
§  2. 
Koszty pogrzebu policjanta obejmują wszelkie wydatki związane z organizacją pogrzebu i przeprowadzeniem pochówku zmarłego, łącznie z wybudowaniem nagrobka w miejscowości wskazanej przez rodzinę, a jeżeli zmarły nie pozostawił rodziny, w miejscowości, w której zmarł, pełnił służbę lub zamieszkiwał.
§  3. 
1. 
Wysokość wydatków pokrywanych w ramach kosztów pogrzebu policjanta, organizowanego przez jednostkę Policji, nie może przekraczać kwoty stanowiącej 6-krotność przeciętnego uposażenia policjantów, o którym mowa w art. 99 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, bez 1/12 równowartości nagrody rocznej, obowiązującego w dniu pogrzebu.
2. 
Ograniczenie wysokości wydatków pogrzebowych, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje ponoszonych odrębnie kosztów:
1)
przewozu zwłok do miejscowości, w której zmarły policjant ma być pochowany;
2)
ogłoszenia w prasie nekrologu przez kierownictwo Komendy Głównej Policji oraz zakupu wieńców i kwiatów składanych w czasie uroczystości pogrzebowych zmarłego policjanta, pokrywanych ze środków budżetowych pozostających w dyspozycji Komendanta Głównego Policji.
§  4. 
1. 
Jeżeli rodzina zmarłego policjanta podjęła się zorganizowania pogrzebu we własnym zakresie, koszty pogrzebu policjanta podlegają zwrotowi do wysokości kwoty, o której mowa w § 3 ust. 1. Przepis § 3 ust. 2 pkt 1 stosuje się odpowiednio.
2. 
Jeżeli rodzina zmarłego policjanta wybudowała nagrobek na własne zamówienie, koszty pogrzebu policjanta podlegają w tej części zwrotowi do wysokości różnicy między kwotą, o której mowa w § 3 ust. 1, a kwotą faktycznie wydatkowaną na pokrycie kosztów pogrzebu policjanta, zorganizowanego przez jednostkę Policji.
3. 
Podstawę zwrotu kosztów pogrzebu policjanta, o których mowa w ust. 1 i 2, poniesionych przez rodzinę zmarłego policjanta, stanowią oryginały rachunków.
§  5. 
1. 
Zasiłek pogrzebowy z tytułu śmierci członka rodziny policjanta przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, w razie śmierci:
1)
małżonka;
2)
dzieci własnych lub małżonka oraz dzieci przysposobionych przez policjanta lub jego małżonka;
3)
małoletnich dzieci spokrewnionych z policjantem lub jego małżonkiem, przyjętych na wychowanie, jeżeli rodzice ich nie żyją albo nie mogą zapewnić im utrzymania bądź zostali pozbawieni lub ograniczeni w sprawowaniu władzy rodzicielskiej;
4)
rodziców policjanta i jego małżonka oraz osób przysposabiających policjanta i jego małżonka;
5)
innych niż wymienieni w pkt 1-4 krewnych i powinowatych policjanta lub jego małżonka, pozostających pod ich prawną opieką.
2. 
Jeżeli w związku ze śmiercią członków rodziny, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, przysługuje również zasiłek pogrzebowy na podstawie przepisów o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia emerytalnego i rentowych lub innych przepisów szczególnych, policjant pobiera w pierwszej kolejności zasiłek na podstawie tych przepisów, a jeżeli jest on niższy od zasiłku przysługującego na podstawie art. 120 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - odpowiednie wyrównanie.
§  6. 
W przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku pogrzebowego w związku z pokryciem przez policjanta kosztów pogrzebu członka jego rodziny będącego również policjantem uprawnionemu przysługuje wyższy zasiłek, a jeżeli pobrał zasiłek niższy, odpowiednie wyrównanie.
§  7. 
1. 
Dokumentami wymaganymi do wypłaty zasiłku pogrzebowego z tytułu śmierci członka rodziny policjanta są:
1)
jeżeli koszty pogrzebu pokrywa policjant:
a)
wyciąg z aktu zgonu członka rodziny, a w razie pogrzebu dziecka martwo urodzonego lub niezdolnego do życia - zaświadczenie lekarza lub położnej, że dziecko urodziło się martwe lub niezdolne do życia (do wglądu),
b)
oryginały rachunków obejmujących zasadnicze koszty pogrzebu, a w szczególności zakupu trumny lub opłaty miejsca na cmentarzu;
2)
jeżeli koszty pogrzebu pokrywa inna osoba:
a)
dokument, o którym mowa w pkt 1 lit. a,
b)
oryginały rachunków obejmujących ogół poniesionych kosztów pogrzebu.
2. 
Dokumentami wymaganymi do wypłaty wyrównania zasiłku pogrzebowego, o którym mowa w § 5 ust. 2 i w § 6, są:
1)
dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a,
2)
oryginał dokumentu stwierdzającego wysokość niższego zasiłku pogrzebowego przyznanego policjantowi z tytułu śmierci członka rodziny.
3. 
Jako dowód poniesionych przez policjanta kosztów pogrzebu członka rodziny uznaje się również wystawione na inną osobę oryginały rachunków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b, a w przypadku ubiegania się o wyrównanie zasiłku - oryginał dokumentu stwierdzającego wysokość zasiłku pogrzebowego przyznanego innej osobie na podstawie przepisów, o których mowa w § 5 ust. 2, jeżeli osoba ta złoży na piśmie uwierzytelnione oświadczenie, że koszty pogrzebu zostały pokryte ze środków finansowych policjanta bądź przez niego zwrócone. Oświadczenie nie jest wymagane, jeżeli rachunki lub dokumenty zostały wystawione na małżonka policjanta.
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.264 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Warunki pokrywania kosztów pogrzebu policjanta oraz określenie członków jego rodziny, na których przysługuje zasiłek pogrzebowy.
Data aktu: 01/03/2002
Data ogłoszenia: 30/01/2018
Data wejścia w życie: 31/03/2002