Wymagania dla pojazdów asenizacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 12 listopada 2002 r.
w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 60, poz. 369 i Nr 121, poz. 770, z 2000 r. Nr 22, poz. 272, z 2001 r. Nr 100, poz. 1085 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984) zarządza się, co następuje:
§  1.
Pojazdy asenizacyjne powinny spełniać wymagania techniczne określone w przepisach regulujących warunki techniczne pojazdów.
§  2.
1.
Pojazdy asenizacyjne powinny być dodatkowo wyposażone w:
1)
pływakowy zawór regulacyjny umieszczony w najwyższym punkcie zbiornika dla zabezpieczenia przed przepływem nieczystości ze zbiornika do układu ssącego;
2)
odstojnik, w celu niedopuszczenia do zalania pompy próżniowej;
3)
zawór czterodrożny, który może stanowić jedną całość z odstojnikiem, za pomocą którego uzyskuje się ssanie lub tłoczenie powietrza do zbiornika;
4)
zawór bezpieczeństwa zabezpieczający przed nadmiernym wzrostem ciśnienia w zbiorniku;
5)
zawór zwrotny umieszczony w układzie ssąco-tłoczącym w celu zabezpieczenia wypływu powietrza ze zbiornika w przypadku, gdy pompa próżniowa zostanie wyłączona;
6)
zawór dolnego ssania, za pomocą którego odbywa się opróżnianie zbiornika, zakończony łącznikiem do mocowania węża;
7)
zestaw węży ssawnych, z których co najmniej jeden posiada kosz ssawny;
8)
manowakuometr;
9)
wskaźnik płynu ze skalą służący do określenia ilości pobranych ścieków;
10)
komplet węży elastycznych z łącznikami;
11)
zbiornik.
2.
Zbiornik w pojazdach asenizacyjnych o pojemności większej niż 6.000 l powinien być wyposażony w przegrody zapobiegające falowaniu cieczy prostopadłe do kierunku poruszania się pojazdów asenizacyjnych, w liczbie nie mniejszej niż określona w załączniku do rozporządzenia.
3.
Każda z przegród, o których mowa w ust. 2, powinna być równa co najmniej 2/3 powierzchni przekroju zbiornika.
§  3.
1.
Pojazdy asenizacyjne powinny być wyposażone w szczelną instalację, szczelny zbiornik oraz w sprawny układ sterowania systemu napełniającego i opróżniającego zbiornik.
2.
Miejsca, w których może nastąpić przeciek nieczystości, powinny być dodatkowo zabezpieczone rynną odprowadzającą przeciek do dodatkowego zbiornika.
§  4.
W pojazdach asenizacyjnych zbiornik nie może być napełniany nieczystościami zawierającymi:
1)
odpady stałe: piasek, żwir, popiół, szkło, wytłoczyny, ścinki skór, włókna nawet rozdrobnione, tekstylia;
2)
odpady płynne niemieszające się z wodą: żywice, lakiery, masy bitumiczne, smoły, mieszaniny cementowe;
3)
substancje palne i wybuchowe, których punkt zapłonu znajduje się poniżej 85°C: benzyny, nafty, oleje opałowe, karbid, trójnitrotoluen;
4)
substancje żrące i toksyczne: kwasy, zasady, formaliny, siarczki, cyjanki, roztwory amoniaku, siarkowodór i cyjanowodór.
§  5.
W przypadku stosowania w pojazdach asenizacyjnych podciśnieniowego napełniania zbiornika nieczystościami, pojazdy te powinny być wyposażone w filtry powodujące oczyszczenie powietrza z bioaerozoli.
§  6.
Napełnianie i opróżnianie zbiornika w pojazdach asenizacyjnych powinno odbywać się przy pomocy różnicy ciśnienia atmosferycznego i ciśnienia panującego w zbiorniku. Dopuszcza się możliwość opróżniania zbiornika grawitacyjnie.
§  7.
Przy opróżnianiu zbiornika w pojazdach asenizacyjnych ciśnienie panujące w tym zbiorniku nie może przekraczać ciśnienia wynoszącego 0,6 MPa.
§  8.
Pojazdy asenizacyjne powinny być konstrukcyjnie wyposażone w odpowiednie środki dostępu do wnętrza zbiornika.
§  9.
Pojazdy asenizacyjne powinny być zabezpieczone przed dostępem osób postronnych.
§  10.
Po dokonaniu opróżnienia zbiornika w pojazdach asenizacyjnych część spustowa zbiornika powinna być odkażona, a po zakończeniu pracy pojazdy te powinny być umyte.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
________

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

ZAŁĄCZNIK

TABELA OKREŚLAJĄCA MINIMALNĄ LICZBĘ PRZEGRÓD ZAPOBIEGAJĄCYCH FALOWANIU CIECZY

Pojemność "C" zbiornika Minimalna liczba przegród
6.000 ≤ C < 10.000 1
10.000 ≤ C < 15.000 2
C ≥ 15.000 3

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.193.1617

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania dla pojazdów asenizacyjnych.
Data aktu: 12/11/2002
Data ogłoszenia: 22/11/2002
Data wejścia w życie: 07/12/2002