united kingdom
ukraine

Dopuszczalność pomocy publicznej w sektorze budownictwa okrętowego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 2002 r.
w sprawie dopuszczalności pomocy publicznej w sektorze budownictwa okrętowego.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres i maksymalne wielkości oraz szczegółowe warunki dopuszczalności pomocy publicznej w sektorze budownictwa okrętowego.
§  2.
1.
Rozporządzenie stosuje się do przedsiębiorców prowadzących, określoną zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 października 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 128, poz. 829, z 1998 r. Nr 143, poz. 918, z 1999 r. Nr 92, poz. 1047 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 93), działalność obejmującą:
1)
produkcję statków pełnomorskich o pojemności nie mniejszej niż 100 GT (PKD 35.11.A),
2)
naprawę i konserwację statków pełnomorskich o pojemności nie mniejszej niż 100 GT (PKD 35.11.B),
3)
generalną odbudowę statków pełnomorskich o pojemności nie mniejszej niż 1.000 GT (PKD 35.11.B)

- w zakresie tej działalności.

2.
Rozporządzenie stosuje się również do przedsiębiorców powiązanych, w zakresie działalności, o której mowa w ust. 1.
3.
Przez przedsiębiorcę powiązanego, o którym mowa w ust. 2, rozumie się przedsiębiorcę:
1)
który posiada co najmniej 25% akcji lub udziałów w kapitale przedsiębiorcy prowadzącego działalność określoną w ust. 1 lub
2)
którego co najmniej 25% kapitału zakładowego należy do przedsiębiorcy prowadzącego działalność określoną w ust. 1.
§  3.
Rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie budowy okrętów, które ze względu na swoje podstawowe cechy konstrukcyjne i możliwości są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.
§  4.
Dopuszczalna jest pomoc publiczna:
1)
na restrukturyzację przedsiębiorstw;
2)
doraźna;
3)
na prace badawczo-rozwojowe;
4)
na ochronę środowiska;
5)
na szkolenia na potrzeby określonych przedsiębiorców, bezpośrednio związane z rozwojem ich przedsiębiorstw;
6)
na pokrycie kosztów bieżącej działalności przedsiębiorcy;
7)
na całkowite lub częściowe zaprzestanie przez przedsiębiorcę prowadzenia działalności, o której mowa w § 2 ust. 1;
8)
na inwestycje.
§  5.
Pomoc publiczna, o której mowa w § 4 pkt 3-5, jest dopuszczalna na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców, zwanej dalej "ustawą", oraz odpowiednio w przepisach wykonawczych, wydanych na podstawie art. 16 ust. 3, art. 19 ust. 2 oraz art. 20 ust. 6 ustawy.
§  6.
1.
Pomoc publiczna doraźna i na restrukturyzację przedsiębiorstw jest dopuszczalna na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
2.
Warunkiem dopuszczalności pomocy na restrukturyzację jest nieodwracalne zmniejszenie zdolności produkcyjnych przedsiębiorcy, polegające na niewykorzystywaniu tych zdolności do prowadzenia działalności, o której mowa w § 2 ust. 1, przez okres co najmniej 10 lat od dnia udzielenia pomocy, chyba że będą one wykorzystywane do prowadzenia działalności innej niż określona w § 2 ust. 1.
3.
Przy ocenie stopnia zmniejszenia zdolności produkcyjnych uwzględnia się wielkość produkcji, wyrażonej w jednostkach CGT, w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy.
4.
Pomoc na restrukturyzację przedsiębiorstw może być udzielona wyłącznie jeden raz.
§  7.
1.
Dopuszczalna jest pomoc publiczna na pokrycie kosztów bieżącej działalności przedsiębiorcy polegająca na wspieraniu zawierania i realizacji kontraktów w zakresie produkcji lub generalnej odbudowy:
1)
kontenerowców;
2)
chemikaliowców;
3)
produktowców;
4)
tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego.
2.
Warunkiem uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1, jest uprawdopodobnienie przez przedsiębiorcę ubiegającego się o pomoc, że o kontrakt ubiega się bądź ubiegał się również przedsiębiorca - mający siedzibę na terytorium innego państwa, co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie prowadzenia polityki naruszającej umowy międzynarodowe w zakresie konkurencji, których stroną jest Wspólnota Europejska - oferujący niższą cenę niż cena zaproponowana przez przedsiębiorcę ubiegającego się o pomoc.
3.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana po ogłoszeniu przez Komisję Europejską informacji o wszczęciu postępowania przeciwko państwu, określonemu w ust. 2, polegającego na złożeniu wniosku w sprawie dokonania konsultacji, zgodnie z Porozumieniem o Zasadach i Procedurach Regulujących Rozstrzyganie Sporów Światowej Organizacji Handlu.
4.
Maksymalna wielkość pomocy, o której mowa w ust. 1, wynosi 6% wartości kontraktu, która stanowi ostatecznie uzyskaną cenę powiększoną o kwotę planowanej pomocy.
5.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, może być udzielana nie dłużej niż 1 miesiąc po ogłoszeniu przez Komisję Europejską informacji o rozstrzygnięciu sporu w postępowaniu, o którym mowa w ust. 3.
§  8.
1.
Dopuszczalna jest pomoc publiczna na całkowite, z zastrzeżeniem § 9, lub częściowe zaprzestanie przez przedsiębiorcę prowadzenia działalności, o której mowa w § 2 ust. 1, przeznaczona na pokrycie kosztów:
1)
osłon socjalnych wypłacanych przez przedsiębiorcę pracownikom zwalnianym z pracy lub przechodzącym na wcześniejszą emeryturę;
2)
usług doradczych dla pracowników zwolnionych, pracowników, którzy mają zostać zwolnieni, lub dla pracowników, którzy mają odejść na wcześniejszą emeryturę, mających rozpocząć własną działalność gospodarczą, niezwiązaną z działalnością określoną w § 2 ust. 1;
3)
przekwalifikowania pracowników;
4)
przebudowy budynków oraz dostosowania urządzeń i infrastruktury technicznej do wykorzystania w działalności innej niż określona w § 2 ust. 1.
2.
Warunkiem udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest niepodejmowanie działalności, o której mowa w § 2 ust. 1, której przedsiębiorca zaprzestał, przez okres co najmniej 10 lat od dnia zaprzestania prowadzenia tej działalności.
3.
Wielkość pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć łącznej wielkości kosztów wymienionych w tym przepisie.
§  9.
1.
Dopuszczalna jest także pomoc publiczna na całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności, o której mowa w § 2 ust. 1, przeznaczona na pokrycie innych kosztów niż określone w § 8.
2.
Wielkość pomocy, o której mowa w ust. 1, nie może przekraczać wyższej z następujących wielkości:
1)
zdyskontowanej wartości przewidywanych kosztów stałych przedsiębiorcy w okresie 3 lat, pomniejszonej o korzyści uzyskane z tytułu likwidacji działalności w zakresie sektora budownictwa okrętowego;
2)
wartości księgowej netto likwidowanych urządzeń.
3.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, przeznaczona na dokończenie rozpoczętych prac w zakresie produkcji, naprawy i konserwacji lub generalnej odbudowy statków, jest dopuszczalna w formie pożyczek lub kredytów, a także poręczeń lub gwarancji, w wysokości niezbędnej do zakończenia prowadzonych prac, pod warunkiem że większość tych prac została wykonana.
4.
Warunkiem udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jest niepodejmowanie działalności, o której mowa w § 2 ust. 1, przez okres co najmniej 10 lat od dnia zaprzestania prowadzenia tej działalności.
§  10.
1.
Dopuszczalna jest pomoc publiczna na inwestycje przeznaczona na:
1)
innowacje;
2)
modernizację lub racjonalizację, na obszarach określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy.
2.
Warunkiem udzielenia pomocy jest:
1)
w zakresie pomocy, określonej w ust. 1 pkt 1, wprowadzanie na skalę przemysłową nowych wyrobów i procesów produkcyjnych;
2)
w zakresie pomocy, określonej w ust. 1 pkt 2, zwiększenie wydajności istniejących urządzeń.
3.
Pomoc, określona w ust. 1 pkt 2, nie może być związana z restrukturyzacją finansową przedsiębiorców.
4.
Maksymalna intensywność pomocy wynosi:
1)
10% łącznych kosztów związanych z działalnością konstrukcyjną i inwestycjami, poniesionych bezpośrednio i wyłącznie na finansowanie innowacyjnej części projektu - w przypadku pomocy określonej w ust. 1 pkt 1;
2)
22,5% kosztów określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy - w przypadku pomocy określonej w ust. 1 pkt 2.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w sektorze budownictwa okrętowego (Dz. U. Nr 28, poz. 304).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Rząd przyjął projekt ustawy likwidującej Centralną Informację Emerytalną

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt ustawy, który umożliwi użytkownikom aplikacji mObywatel dostęp do danych o prognozowanej emeryturze – poinformowało we wtorek Ministerstwo Cyfryzacji. Projekt zakłada też uchylenie ustawy o Centralnej Informacji Emerytalnej.

Grażyna J. Leśniak 20.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.186.1547

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dopuszczalność pomocy publicznej w sektorze budownictwa okrętowego.
Data aktu: 15/10/2002
Data ogłoszenia: 08/11/2002
Data wejścia w życie: 23/11/2002