Szczegółowy sposób obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 2002 r.
w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach.

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób przeliczania wartości pomocy publicznej, zwanej dalej "pomocą", udzielanej w różnych formach, na równą jej wartość dotacji, wyrażoną w ekwiwalencie dotacji netto.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"ekwiwalent dotacji netto (EDN)" - kwotę pomocy, którą otrzymałby przedsiębiorca, gdyby uzyskał pomoc w formie dotacji, uwzględniającą opodatkowanie podatkiem dochodowym, wyrażoną z dokładnością dwóch miejsc po przecinku;
2)
"stopa odniesienia" - stopę oprocentowania kredytów równą średniomiesięcznej stopie WIBOR dla sześciomiesięcznych kredytów, z miesiąca poprzedzającego dzień podjęcia decyzji o udzieleniu pomocy, powiększonej o 4 punkty procentowe;
3)
"dyskontowanie" - uwzględnianie zmiany wartości pieniądza w czasie, polegające na pomnożeniu przyszłych płatności przez czynnik dyskontujący;
4)
"stopa dyskontowa" - stopę wykorzystywaną do dyskontowania, równą średniomiesięcznej stopie WIBOR dla sześciomiesięcznych kredytów z miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym udzielono pomocy;

1

5) "czynnik dyskontujący" - czynnik równy -----------

(1 + rd)n

określający, że bieżąca wartość płatności wynosi

F

PV = ---------, gdzie poszczególne symbole oznaczają:

(1 + rd)n

PV - wartość bieżącą płatności,

F - wartość płatności dokonywanej w okresie, dla którego dokonuje się dyskontowania,

rd - stopę dyskontową z dnia udzielenia pomocy,

n - numer okresu, dla którego dokonuje się dyskontowania;

6)
"współczynnik ryzyka w przypadku gwarancji i poręczeń udzielanych przez:
a)
Skarb Państwa" - prawdopodobnieństwo dokonania spłaty ze środków publicznych zobowiązań objętych poręczeniem lub gwarancją w rozumieniu § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wartości zobowiązań zaliczanych do państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji oraz kwoty przewidywanych wypłat z tytułu poręczeń i gwarancji (Dz. U. Nr 109, poz. 1244),
b)
inne niż Skarb Państwa podmioty sektora finansów publicznych" - prawdopodobnieństwo dokonania spłaty zgodnie z procedurami stosowanymi przez te podmioty;
7)
"stawka podatkowa" - najwyższą stawkę podatku dochodowego, obowiązującą podatnika, odpowiednio od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osób prawnych albo zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów, wyrażoną wzorem:

stawka podatku w procentach

t = ------------------------------ ;

100%

8)
"okres płatności" - okres płatności wyrażony w dniach, miesiącach, kwartałach, półroczach lub latach, stosowany odpowiednio do zaistniałej sytuacji, w odpowiednich wzorach, o których mowa w § 3, z wyłączeniem pkt 11, 12, 13 i 14; w przypadku gdy okres płatności jest inny niż rok, należy rozliczyć odpowiednie stopy (r, rd, rp) na krótsze okresy i tak dla:

stopa x liczba dni

- n wyrażanego w dniach: --------------------- ,

365

1

- n wyrażanego w miesiącach: stopa x -- ,

12

1

- n wyrażanego w kwartałach: stopa x - ,

4

1

- n wyrażanego w półroczach: stopa x - .

2

§  3.
Ekwiwalent dotacji netto, z zastrzeżeniem § 4, ustala się następująco:
1)
dla dotacji - EDN jest równy kwocie dotacji pomnożonej przez (1 - t), gdzie symbol t oznacza stawkę podatkową;
2)
dla ulgi podatkowej - EDN jest równy:
a)
w przypadku obniżenia wysokości podatku - różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia ulgi a kwotą podatku po jej uwzględnieniu,
b)
w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania - różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania a kwotą podatku po jej obniżeniu,
c)
w przypadku zwolnienia podatkowego - kwocie zwolnienia podatkowego;
3)
dla dokapitalizowania przedsiębiorcy na warunkach odbiegających od normalnych praktyk inwestycyjnych przez nabywanie lub obejmowanie akcji (udziałów):
a)
w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego - EDN jest równy różnicy między kwotą zapłaconą lub wartością wniesionego wkładu niepieniężnego a wartością rynkową objętych udziałów lub akcji,
b)
w przypadku konwersji wierzytelności na akcje - EDN jest równy różnicy między wartością skonwertowanych wierzytelności a wartością rynkową objętych udziałów lub akcji;
4)
dla zwolnienia od wpłat z zysku w przedsiębiorstwie państwowym, jednoosobowej spółce Skarbu Państwa lub spółce, w której wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach - EDN jest równy wartości wpłaty z zysku objętej tym zwolnieniem;
5)
dla pożyczki lub kredytu preferencyjnego - EDN jest równy skorygowanej o podatek różnicy między zdyskontowaną wartością odsetek od analogicznej pożyczki lub kredytu udzielanego na warunkach rynkowych a zdyskontowaną wartością odsetek płaconych od pożyczki lub kredytu preferencyjnego; w przypadku pożyczek lub kredytów wymienionych w lit. a-g sposób obliczania EDN jest następujący:
a)
dla kredytu lub pożyczki spłacanych w systemie równej raty kapitałowej:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę kredytu lub pożyczki,

N - liczbę okresów płatności,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rd - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rp - preferencyjną stopę procentową kredytu lub pożyczki wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

t - stawkę podatkową,

i - kolejny okres płatności,

b)
dla kredytu lub pożyczki spłacanych w systemie równej raty kapitałowej z karencją spłaty kapitału:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę kredytu lub pożyczki,

N - liczbę okresów płatności i karencji,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rd - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rp - preferencyjną stopę procentową kredytu lub pożyczki wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

T - liczbę okresów karencji,

t - stawkę podatkową,

i - kolejny okres płatności,

c)
dla kredytu lub pożyczki spłacanych w systemie równej raty kapitałowej z karencją spłaty kapitału i odsetek:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę kredytu lub pożyczki,

N - liczbę okresów płatności i karencji,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rd - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rp - preferencyjną stopę procentową kredytu lub pożyczki wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

T - liczbę okresów karencji,

t - stawkę podatkową,

i - kolejny okres płatności,

d)
dla kredytu lub pożyczki spłacanych w systemie równej raty:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę kredytu lub pożyczki,

N - liczbę okresów płatności,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rd - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rp - preferencyjną stopę procentową kredytu lub pożyczki wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

t - stawkę podatkową,

i - kolejny okres płatności,

e)
dla kredytu lub pożyczki spłacanych w systemie równej raty z karencją spłaty kapitału:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę kredytu lub pożyczki,

N - liczbę okresów płatności i karencji,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rd - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rp - preferencyjną stopę procentową kredytu lub pożyczki wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

T - liczbę okresów karencji,

t - stawkę podatkową,

i - kolejny okres płatności,

f)
dla kredytu lub pożyczki spłacanych w systemie równej raty z karencją spłaty kapitału i odsetek:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę kredytu lub pożyczki,

N - liczbę okresów płatności i karencji,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rd - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rp - preferencyjną stopę procentową kredytu lub pożyczki wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

T - liczbę okresów karencji,

t - stawkę podatkową,

i - kolejny okres płatności,

g)
dla kredytu dyskontowego lub pożyczki dyskontowej:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

S - kwotę kredytu lub pożyczki,

N - liczbę okresów płatności,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

rp - preferencyjną stopę procentową kredytu lub pożyczki wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

t - stawkę podatkową,

h)
dla umorzenia pożyczki lub kredytu preferencyjnego - EDN jest równy kwocie umorzenia skorygowanej o podatek;
6)
dla dopłaty do oprocentowania kredytu - EDN jest równy:
a)
w przypadku dopłaty jednorazowej - kwocie dopłaty pomnożonej przez (1 - t),
b)
w przypadku gdy dopłaty są rozłożone w czasie - zdyskontowanej kwocie dopłaty i wyrażony jest wzorem:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

N - liczbę okresów, w których przekazywane są dopłaty do oprocentowania,

F - wysokość dopłaty w danym okresie,

rd - stopę dyskontową wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

t - stawkę podatkową,

i - kolejny okres dopłaty;

7)
dla poręczenia lub gwarancji - EDN jest iloczynem kwoty poręczanego lub gwarantowanego zobowiązania i współczynnika ryzyka przejęcia przez gwaranta zobowiązań wynikających z niewykonania zobowiązania przez przedsiębiorcę, pomniejszonym o wartość kwoty prowizji zapłaconych przez przedsiębiorcę;
8)
dla odstąpienia od dochodzenia wierzytelności - EDN jest równy wartości wierzytelności;
9)
dla zaniechania poboru podatku - EDN jest równy niepobranej kwocie podatku;
10)
dla umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej, zaległości z tytułu innego świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne - EDN jest równy kwocie umorzenia;
11)
dla rozłożenia na raty zapłaty podatku lub innego świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne przed terminem zapłaty - EDN jest wyrażony wzorem:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

Ki - kwotę raty podatku lub innego świadczenia płatnej w danym okresie,

Li - liczbę dni od dnia następnego po upływie terminu płatności podatku do momentu płatności danej raty,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

ro - stopę naliczania opłaty prolongacyjnej lub odpowiednią stopę odsetek, wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

G - liczbę rat,

i - kolejną ratę;

12)
dla odroczenia terminu zapłaty podatku lub innego świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne - EDN jest wyrażony wzorem:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

K - kwotę odroczonego podatku lub innego świadczenia,

L - liczbę dni odroczenia od dnia następnego po upływie terminu płatności podatku do momentu płatności,

r - stopę odniesienia wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

ro - stopę naliczania opłaty prolongacyjnej lub odpowiednią stopę odsetek, wyrażoną w ułamku dziesiętnym;

13)
dla rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami lub innego zaległego świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne - EDN jest wyrażony wzorem:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

Ki - kwotę raty zaległości zapłaty podatku lub innego zaległego świadczenia wraz z odsetkami za zwłokę, płatną w danym okresie,

Li - liczbę dni od następnego dnia po dacie złożenia wniosku o rozłożenie na raty w przypadku podatków, do których mają zastosowanie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, w pozostałych przypadkach od dnia decyzji organu udzielającego pomocy o rozłożeniu na raty płatności zaległego świadczenia do terminu płatności kolejnej raty,

G - liczbę rat,

rz - stopę procentową odsetek za zwłokę wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

ro - stopę naliczania opłaty prolongacyjnej lub odpowiednią stopę odsetek, wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

i - kolejną ratę;

14)
dla odroczenia terminu zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami lub dla zawieszenia wykonywania zobowiązań lub nienaliczania odsetek za zwłokę z tytułu zaległości podatkowej lub innego świadczenia pieniężnego stanowiącego środki publiczne - EDN jest wyrażony wzorem:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

K - kwotę odroczonej zaległości podatkowej wraz z odsetkami lub zawieszonego zobowiązania lub kwotę innego świadczenia, od której nie są naliczane odsetki,

L - liczbę dni od następnego dnia po dacie złożenia wniosku o odroczenie w przypadku podatków, do których mają zastosowanie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, w pozostałych przypadkach od dnia decyzji organu udzielającego pomocy o rozłożeniu na raty płatności zaległego świadczenia do terminu płatności zaległości,

rz - stopę procentową odsetek za zwłokę wyrażoną w ułamku dziesiętnym,

ro - stopę naliczania opłaty prolongacyjnej lub odpowiednią stopę odsetek, wyrażoną w ułamku dziesiętnym;

15)
dla zbycia mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku - EDN jest wyrażony wzorem:

EDN = (1-t) (MV-P)

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

MV- wartość rynkową,

P- zapłaconą cenę,

t - stawkę podatkową;

16)
dla oddania do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku w przypadku:
a)
gdy mienie wykorzystywane jest krócej niż rok - EDN jest wyrażony wzorem:

EDN = (1 - t)(Or - Op)

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

Or - odpłatność za korzystanie według cen rynkowych,

Op - odpłatność poniesioną za korzystanie,

t - stawkę podatkową,

b)
gdy mienie wykorzystywane jest dłużej niż rok - EDN jest wyrażony wzorem:

wzór

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

M - okres korzystania z mienia,

Or - odpłatność za korzystanie według cen rynkowych,

Op - odpłatność poniesioną za korzystanie,

t - stawkę podatkową,

rd - stopę dyskontową,

i - kolejny okres korzystania z mienia;

17)
dla przyspieszonej amortyzacji - EDN jest wyrażony wzorem:

EDN = (APi - Ai)t

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

t - stawkę podatkową,

APi - łączną wartość odpisów amortyzacyjnych stanowiących pomoc publiczną, ustalanych dla celów podatkowych, i zrównanych z nimi innych zwolnień, odliczeń, obniżek lub zmniejszeń dochodu, przewidywanych do dokonania w danym roku,

Ai - łączną wartość odpisów amortyzacyjnych niestanowiących pomocy, jakich dokonałby przedsiębiorca w danym roku przy zastosowaniu stawki maksymalnej, określonej na podstawie przepisów podatkowych, przy uwzględnieniu możliwych do zastosowania w danej sytuacji współczynników zwiększających,

i - kolejny rok amortyzacji.

§  4.
1.
W przypadku gdy pomoc jest świadczona przedsiębiorcy przez okres dłuższy niż rok, przy obliczaniu EDN uwzględnia się zdyskontowaną kwotę tej pomocy.
2.
Pomocy udzielanej w formach, o których mowa w § 3 pkt 11, 12, 13, 14, nie dyskontuje się.
3.
Pomoc udzielana w walutach obcych podlega przeliczeniu na złote według średniego kursu ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski w dniu poprzedzającym dzień udzielenia pomocy.
§  5.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do ustalania ekwiwalentu dotacji netto dla form pomocy innych niż określone w § 3.
§  6.
1.
W przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych, przedsiębiorcy uzyskującemu dochód z działalności gospodarczej i z innych źródeł należy określić procentowy udział dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej w łącznej kwocie dochodu uzyskanego w roku, którego dotyczy ulga w spłacie podatku. Wartość pomocy określa się jako iloczyn tego udziału i łącznej wartości udzielonej ulgi.
2.
W przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych małżonkom rozliczającym się wspólnie, z których jeden prowadzi działalność gospodarczą lub oboje prowadzą oddzielnie działalność gospodarczą, należy określić procentowy udział dochodu uzyskanego przez każdego z małżonków z prowadzonej działalności gospodarczej w łącznej kwocie dochodu w roku, którego dotyczy ulga w spłacie podatku. Wartość pomocy dla każdego z małżonków określa się jako iloczyn tego udziału i łącznej wartości pomocy.
3.
W przypadku udzielenia pomocy, gdy zachodzą okoliczności wymienione w ust. 1 i 2 łącznie, w pierwszej kolejności uwzględnia się rozdzielone kwoty ulgi przypadającej na każdego z małżonków, a następnie wylicza się jej wartość przypadającą na prowadzoną działalność gospodarczą.
4.
W przypadku udzielenia pomocy małżonkom prowadzącym wspólnie działalność gospodarczą, ustala się wartość pomocy przypadającą każdemu z małżonków. W razie wątpliwości domniemywa się, że wartość pomocy udzielona poszczególnym małżonkom jest równa.
§  7.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie sposobu przeliczania pomocy publicznej udzielanej w różnych formach na równą jej wartość dotacji (Dz. U. Nr 28, poz. 308).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.186.1543

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowy sposób obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach.
Data aktu: 15/10/2002
Data ogłoszenia: 08/11/2002
Data wejścia w życie: 23/11/2002