Szczegółowe zasady i tryb opiniowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz wzór formularza opinii służbowej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 października 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu opiniowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz wzoru formularza opinii służbowej.

Na podstawie art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór formularza opinii służbowej;
2)
szczegółowe zasady i tryb okresowego opiniowania służbowego funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
3)
tryb zapoznawania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z opinią służbową;
4)
tryb wnoszenia i rozpatrywania odwołań od opinii służbowej.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
funkcjonariuszu - oznacza to funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
2)
ustawie - oznacza to ustawę z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
3)
bezpośrednim przełożonym - oznacza to przełożonego zajmującego stanowisko nie niższe niż kierownika sekcji lub równorzędne, któremu funkcjonariusz podlega bezpośrednio;
4)
wyższym przełożonym - oznacza to kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zastępcę Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego sprawującego bezpośredni nadzór nad jednostką organizacyjną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
5)
odwołaniu - oznacza to odwołanie od treści opinii służbowej.
§  3.  1
1. 
Okresowe opiniowanie służbowe funkcjonariuszy uwzględnia następujące kryteria:
1)
wiedzę ogólną i kwalifikacje zawodowe;
2)
umiejętność oceny sytuacji;
3)
znajomość służby;
4)
efektywność służby;
5)
samodzielność wykonywania zadań;
6)
planowanie i organizację własnej pracy;
7)
podejmowanie nowych inicjatyw;
8)
dyscyplinę i obowiązkowość;
9)
dyspozycyjność;
10)
umiejętność współpracy;
11)
przestrzeganie zasad ochrony informacji niejawnych;
12)
sposób sporządzania dokumentów służbowych;
13)
proces adaptacji zawodowej - w przypadku funkcjonariuszy w okresie służby przygotowawczej.
2. 
W okresowym opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy zajmujących stanowiska kierownicze oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1 ocenie podlega:
1)
komunikacja werbalna;
2)
planowanie i ustalanie priorytetów;
3)
podejmowanie decyzji;
4)
delegowanie zajęć;
5)
zarządzanie czasem własnym i podwładnych;
6)
kierowanie podwładnymi;
7)
ocenianie podwładnych;
8)
inicjatywa oraz innowacyjność;
9)
dbałość o stosunki międzyludzkie;
10)
odporność na presję;
11)
zarządzanie zasobami materialnymi.
3. 
W okresowym opiniowaniu służbowym funkcjonariusza uwzględnia się również ocenę, której podlega funkcjonariusz:
1)
podczas stażu adaptacyjnego odbywanego w okresie służby przygotowawczej;
2)
podczas szkolenia zawodowego prowadzonego przez Centralny Ośrodek Szkolenia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub inną jednostkę organizacyjną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4. 
Wzór formularza opinii służbowej określa załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Funkcjonariusz podlega okresowemu opiniowaniu służbowemu.
2. 
Niezależnie od terminów opiniowania określonych w art. 53 ust. 1 ustawy, funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu:
1)
przed mianowaniem, w trybie art. 73 ust. 1 ustawy, na wyższy stopień obowiązujący w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo na wyższe stanowisko służbowe, chyba że od ostatniej opinii upłynęło mniej niż 12 miesięcy;
2)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem na funkcjonariusza w służbie stałej;
3)
w okresie służby przygotowawczej, w przypadku stwierdzenia nieprzydatności do służby;
4)
w razie stwierdzenia niewywiązywania się z obowiązków służbowych;
5)
przed przeniesieniem do innej jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, chyba że od ostatniej opinii upłynęło mniej niż 12 miesięcy.
§  5. 
Przy okresowym opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy stosuje się pięciostopniową skalę ocen poziomu spełniania kryteriów, o których mowa w § 3:
1)
5 - poziom wysoki;
2)
4 - poziom powyżej przeciętnej;
3)
3 - poziom przeciętny;
4)
2 - poziom poniżej przeciętnej;
5)
1 - poziom zdecydowanie poniżej przeciętnej.
§  6. 
1. 
Na podstawie ocen poziomu spełniania poszczególnych kryteriów, wystawionych funkcjonariuszowi z zastosowaniem skali ocen określonej w § 5, dokonuje się oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza.
2. 
Do oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza, o której mowa w ust. 1, sporządza się także opis zawierający w szczególności uwagi co do:
1)
sposobu wywiązywania się przez funkcjonariusza z obowiązków służbowych;
2)
przydatności funkcjonariusza na zajmowanym stanowisku oraz do służby w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
3. 
Ocena ogólna przebiegu służby funkcjonariusza wraz z opisem, o którym mowa w ust. 2, stanowi opinię służbową.
§  7. 
1. 
Opinię służbową sporządza bezpośredni przełożony.
2. 
Opinię służbową o funkcjonariuszu delegowanym do czasowego pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego sporządza bezpośredni przełożony właściwy w czasie delegowania.
§  8. 
1. 
Bezpośredni przełożony zapoznaje funkcjonariusza z opinią służbową. Fakt zapoznania się z opinią służbową funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
2. 
Podpisaną opinię służbową włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.
3. 
W razie odmowy funkcjonariusza podpisania opinii służbowej bezpośredni przełożony, który sporządził opinię służbową, dokonuje na niej odpowiedniej adnotacji.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, uznaje się, że funkcjonariusz został zapoznany z opinią służbową w dniu dokonania przez bezpośredniego przełożonego adnotacji o odmowie opinii służbowej.
§  9. 
Po zapoznaniu funkcjonariusza z opinią służbową bezpośredni przełożony przedstawia ją do wiadomości właściwemu wyższemu przełożonemu.
§  10. 
1. 
Funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii służbowej, może wnieść, drogą służbową, odwołanie na piśmie do właściwego wyższego przełożonego. Odwołanie powinno zawierać uzasadnienie.
2. 
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania oraz w okresie jego rozpatrywania opinia służbowa nie może stanowić podstawy do wydania rozkazu personalnego, którego wydanie jest uzależnione od treści tej opinii.
3. 
Odwołanie powinno zostać rozpatrzone w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia.
4. 
Odwołanie wniesione po terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy, nie podlega rozpatrzeniu.
§  11. 
1. 
W razie uchybienia terminu określonego w art. 53 ust. 2 ustawy przywraca się termin na wniosek funkcjonariusza, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
2. 
Wniosek o przywrócenie terminu wnosi się do właściwego wyższego przełożonego w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu.
3. 
Przywrócenie terminu do złożenia wniosku określonego w ust. 1 jest niedopuszczalne.
§  12. 
1. 
Właściwy wyższy przełożony może powołać komisję do zbadania uwag zawartych w odwołaniu. Komisja po dokonaniu ustaleń sporządza protokół, w którym przedstawia temu przełożonemu wnioski w sprawie uwzględnienia lub odrzucenia odwołania.
2. 
Na wniosek funkcjonariusza, który wniósł odwołanie, w skład komisji powołuje się także wskazanego przez niego funkcjonariusza.
3. 
W skład komisji nie powołuje się bezpośredniego przełożonego, który sporządził zaskarżoną opinię służbową.
§  13. 
1. 
Właściwy wyższy przełożony po rozpatrzeniu odwołania może:
1)
uchylić zaskarżoną opinię służbową i polecić wydanie nowej opinii, z uwzględnieniem wskazanych okoliczności;
2)
utrzymać w mocy zaskarżoną opinię służbową.
2. 
Opinię służbową można zmienić tylko na korzyść funkcjonariusza.
§  14. 
O sposobie załatwienia odwołania właściwy wyższy przełożony powiadamia funkcjonariusza oraz jego bezpośredniego przełożonego. Przepis § 8 stosuje się odpowiednio.
§  15. 
1. 
Funkcjonariusz ma prawo, w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go o nieuwzględnieniu w całości lub w części odwołania, złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie jego odwołania do Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się na piśmie za pośrednictwem właściwego wyższego przełożonego, który rozpatrywał odwołanie. Jeżeli odwołanie rozpatrywał Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się bezpośrednio do Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
3. 
Przy rozpatrywaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 10 ust. 1 zdanie drugie oraz § 11-14 stosuje się odpowiednio.
4. 
Decyzja Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, wyczerpuje tryb rozpatrywania odwołania.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
______
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu opiniowania funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa oraz wzoru formularza opinii służbowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 133, poz. 1487), zachowanym w mocy na podstawie art. 232 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

OPINIA SŁUŻBOWA

(okresowa ocena przebiegu służby funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego)

wzór

1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 września 2005 r. (Dz.U.05.186.1551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 października 2005 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.172.1405

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb opiniowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz wzór formularza opinii służbowej.
Data aktu: 07/10/2002
Data ogłoszenia: 15/10/2002
Data wejścia w życie: 30/10/2002