Szczegółowe zasady i tryb opiniowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz wzór formularza opinii służbowej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 października 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu opiniowania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz wzoru formularza opinii służbowej.

Na podstawie art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wzór formularza opinii służbowej;
2)
szczegółowe zasady i tryb okresowego opiniowania służbowego funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
3)
tryb zapoznawania funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z opinią służbową;
4)
tryb wnoszenia i rozpatrywania odwołań od opinii służbowej.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
funkcjonariuszu - oznacza to funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
2)
ustawie - oznacza to ustawę z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu;
3)
bezpośrednim przełożonym - oznacza to przełożonego zajmującego stanowisko nie niższe niż kierownika sekcji lub równorzędne, któremu funkcjonariusz podlega bezpośrednio;
4)
wyższym przełożonym - oznacza to kierownika jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zastępcę Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego sprawującego bezpośredni nadzór nad jednostką organizacyjną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
5)
odwołaniu - oznacza to odwołanie od treści opinii służbowej.
§  3.  1
1. 
Okresowe opiniowanie służbowe funkcjonariuszy uwzględnia następujące kryteria:
1)
wiedzę ogólną i kwalifikacje zawodowe;
2)
umiejętność oceny sytuacji;
3)
znajomość służby;
4)
efektywność służby;
5)
samodzielność wykonywania zadań;
6)
planowanie i organizację własnej pracy;
7)
podejmowanie nowych inicjatyw;
8)
dyscyplinę i obowiązkowość;
9)
dyspozycyjność;
10)
umiejętność współpracy;
11)
przestrzeganie zasad ochrony informacji niejawnych;
12)
sposób sporządzania dokumentów służbowych;
13)
proces adaptacji zawodowej - w przypadku funkcjonariuszy w okresie służby przygotowawczej.
2. 
W okresowym opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy zajmujących stanowiska kierownicze oprócz kryteriów wymienionych w ust. 1 ocenie podlega:
1)
komunikacja werbalna;
2)
planowanie i ustalanie priorytetów;
3)
podejmowanie decyzji;
4)
delegowanie zajęć;
5)
zarządzanie czasem własnym i podwładnych;
6)
kierowanie podwładnymi;
7)
ocenianie podwładnych;
8)
inicjatywa oraz innowacyjność;
9)
dbałość o stosunki międzyludzkie;
10)
odporność na presję;
11)
zarządzanie zasobami materialnymi.
3. 
W okresowym opiniowaniu służbowym funkcjonariusza uwzględnia się również ocenę, której podlega funkcjonariusz:
1)
podczas stażu adaptacyjnego odbywanego w okresie służby przygotowawczej;
2)
podczas szkolenia zawodowego prowadzonego przez Centralny Ośrodek Szkolenia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub inną jednostkę organizacyjną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4. 
Wzór formularza opinii służbowej określa załącznik do rozporządzenia.
§  4. 
1. 
Funkcjonariusz podlega okresowemu opiniowaniu służbowemu.
2. 
Niezależnie od terminów opiniowania określonych w art. 53 ust. 1 ustawy, funkcjonariusz podlega opiniowaniu służbowemu:
1)
przed mianowaniem, w trybie art. 73 ust. 1 ustawy, na wyższy stopień obowiązujący w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego albo na wyższe stanowisko służbowe, chyba że od ostatniej opinii upłynęło mniej niż 12 miesięcy;
2)
w okresie służby przygotowawczej, bezpośrednio przed mianowaniem na funkcjonariusza w służbie stałej;
3)
w okresie służby przygotowawczej, w przypadku stwierdzenia nieprzydatności do służby;
4)
w razie stwierdzenia niewywiązywania się z obowiązków służbowych;
5)
przed przeniesieniem do innej jednostki organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, chyba że od ostatniej opinii upłynęło mniej niż 12 miesięcy.
§  5. 
Przy okresowym opiniowaniu służbowym funkcjonariuszy stosuje się pięciostopniową skalę ocen poziomu spełniania kryteriów, o których mowa w § 3:
1)
5 - poziom wysoki;
2)
4 - poziom powyżej przeciętnej;
3)
3 - poziom przeciętny;
4)
2 - poziom poniżej przeciętnej;
5)
1 - poziom zdecydowanie poniżej przeciętnej.
§  6. 
1. 
Na podstawie ocen poziomu spełniania poszczególnych kryteriów, wystawionych funkcjonariuszowi z zastosowaniem skali ocen określonej w § 5, dokonuje się oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza.
2. 
Do oceny ogólnej przebiegu służby funkcjonariusza, o której mowa w ust. 1, sporządza się także opis zawierający w szczególności uwagi co do:
1)
sposobu wywiązywania się przez funkcjonariusza z obowiązków służbowych;
2)
przydatności funkcjonariusza na zajmowanym stanowisku oraz do służby w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
3. 
Ocena ogólna przebiegu służby funkcjonariusza wraz z opisem, o którym mowa w ust. 2, stanowi opinię służbową.
§  7. 
1. 
Opinię służbową sporządza bezpośredni przełożony.
2. 
Opinię służbową o funkcjonariuszu delegowanym do czasowego pełnienia służby w innej jednostce organizacyjnej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego sporządza bezpośredni przełożony właściwy w czasie delegowania.
§  8. 
1. 
Bezpośredni przełożony zapoznaje funkcjonariusza z opinią służbową. Fakt zapoznania się z opinią służbową funkcjonariusz potwierdza własnoręcznym podpisem.
2. 
Podpisaną opinię służbową włącza się do akt osobowych funkcjonariusza.
3. 
W razie odmowy funkcjonariusza podpisania opinii służbowej bezpośredni przełożony, który sporządził opinię służbową, dokonuje na niej odpowiedniej adnotacji.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, uznaje się, że funkcjonariusz został zapoznany z opinią służbową w dniu dokonania przez bezpośredniego przełożonego adnotacji o odmowie opinii służbowej.
§  9. 
Po zapoznaniu funkcjonariusza z opinią służbową bezpośredni przełożony przedstawia ją do wiadomości właściwemu wyższemu przełożonemu.
§  10. 
1. 
Funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii służbowej, może wnieść, drogą służbową, odwołanie na piśmie do właściwego wyższego przełożonego. Odwołanie powinno zawierać uzasadnienie.
2. 
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania oraz w okresie jego rozpatrywania opinia służbowa nie może stanowić podstawy do wydania rozkazu personalnego, którego wydanie jest uzależnione od treści tej opinii.
3. 
Odwołanie powinno zostać rozpatrzone w terminie 30 dni od dnia jego wniesienia.
4. 
Odwołanie wniesione po terminie, o którym mowa w art. 53 ust. 2 ustawy, nie podlega rozpatrzeniu.
§  11. 
1. 
W razie uchybienia terminu określonego w art. 53 ust. 2 ustawy przywraca się termin na wniosek funkcjonariusza, jeżeli uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.
2. 
Wniosek o przywrócenie terminu wnosi się do właściwego wyższego przełożonego w terminie 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu.
3. 
Przywrócenie terminu do złożenia wniosku określonego w ust. 1 jest niedopuszczalne.
§  12. 
1. 
Właściwy wyższy przełożony może powołać komisję do zbadania uwag zawartych w odwołaniu. Komisja po dokonaniu ustaleń sporządza protokół, w którym przedstawia temu przełożonemu wnioski w sprawie uwzględnienia lub odrzucenia odwołania.
2. 
Na wniosek funkcjonariusza, który wniósł odwołanie, w skład komisji powołuje się także wskazanego przez niego funkcjonariusza.
3. 
W skład komisji nie powołuje się bezpośredniego przełożonego, który sporządził zaskarżoną opinię służbową.
§  13. 
1. 
Właściwy wyższy przełożony po rozpatrzeniu odwołania może:
1)
uchylić zaskarżoną opinię służbową i polecić wydanie nowej opinii, z uwzględnieniem wskazanych okoliczności;
2)
utrzymać w mocy zaskarżoną opinię służbową.
2. 
Opinię służbową można zmienić tylko na korzyść funkcjonariusza.
§  14. 
O sposobie załatwienia odwołania właściwy wyższy przełożony powiadamia funkcjonariusza oraz jego bezpośredniego przełożonego. Przepis § 8 stosuje się odpowiednio.
§  15. 
1. 
Funkcjonariusz ma prawo, w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia go o nieuwzględnieniu w całości lub w części odwołania, złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie jego odwołania do Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się na piśmie za pośrednictwem właściwego wyższego przełożonego, który rozpatrywał odwołanie. Jeżeli odwołanie rozpatrywał Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się bezpośrednio do Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
3. 
Przy rozpatrywaniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, przepisy § 10 ust. 1 zdanie drugie oraz § 11-14 stosuje się odpowiednio.
4. 
Decyzja Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, wyczerpuje tryb rozpatrywania odwołania.
§  16. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
______
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu opiniowania funkcjonariuszy Urzędu Ochrony Państwa oraz wzoru formularza opinii służbowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 133, poz. 1487), zachowanym w mocy na podstawie art. 232 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

OPINIA SŁUŻBOWA

(okresowa ocena przebiegu służby funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego)

wzór

1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 16 września 2005 r. (Dz.U.05.186.1551) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 października 2005 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024