Zm.: rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 8 sierpnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (Dz. U. Nr 66, poz. 665), wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) przeciwpożarowych - opinią właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej, a w przypadku kontroli obiektu, za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Straży Pożarnej,

3) sanitarnych - opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, a w przypadku kontroli obiektu, za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej.";

2)
w § 5:
a)
w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań dla rodzaju i kategorii, o które ubiega się wnioskodawca,",

b)
w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, wydane przez właściwy urząd statystyczny,";

3)
w § 6 skreśla się ust. 3;
4)
po § 6 dodaje się § 6a w brzmieniu:

"§ 6a. Przedsiębiorca jest obowiązany przedłożyć dokumenty potwierdzające kwalifikacje personelu w trakcie oceny obiektu, o której mowa w § 6 ust. 1, na żądanie wojewody lub jego przedstawiciela, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 1.";

5)
w § 8 w ust. 2 wyrazy "dwa lata" zastępuje się wyrazami "trzy lata";
6)
w § 9:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wykonywanie czynności kontrolnych powinno odbywać się w obecności kierownika kontrolowanego obiektu hotelarskiego lub osoby upoważnionej do zastępowania go, z zastrzeżeniem ust. 2a.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku nieobecności kierownika lub osoby upoważnionej do zastępowania go można wykonywać wyłącznie te czynności kontrolne, o których terminie przeprowadzenia uprzednio powiadomiono kierownika obiektu.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, wojewoda dokonuje ponownej oceny obiektu, z zastrzeżeniem ust. 6.",

d)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Wojewoda może odstąpić od ponownej oceny obiektu, o której mowa w ust. 5, jeżeli przedsiębiorca wyraził zgodę na zmianę rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenie nadanej mu kategorii.";

7)
w § 10 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Przedsiębiorca zgłaszający do ewidencji świadczenie usług hotelarskich w innym obiekcie jest obowiązany dołączyć zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane przez właściwy urząd statystyczny.";

8)
w § 15 w ust. 1 w pkt 3 skreśla się wyrazy "a także zmiany czasu trwania sezonu,";
9)
w § 17 wyrazy "odmawiającą potwierdzenia zaszeregowania" zastępuje się wyrazami "uchylającą zaszeregowanie";
10)
załącznik nr 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
11)
załącznik nr 2 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
12)
załącznik nr 7 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
13)
załącznik nr 8 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Dostosowanie obiektów działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia do wymagań określonych w § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 czerwca 2001 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, powinno nastąpić do dnia 1 stycznia 2004 r.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG DLA HOTELI I MOTELI

Lp. Wymagania Kategorie
***** **** *** ** *
H M H M H M H M H M
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
1 Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku, lub zespół budynków o o o o o o o o o o
2 Obiekty całoroczne zlokalizowane w wielu budynkach powinny być połączone stałymi zabudowanymi przejściami, zapewniającymi dostęp do wszystkich usług w obiekcie

Nie dotyczy obiektów zlokalizowanych w miejscowościach o charakterze wypoczynkowo-rekreacyjnym

o o o
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
3 Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz o o o o o o o o o o
4 Górna osłona nad głównym wejściem, usytuowanie wejścia we wnęce lub zapewnienie drzwi automatycznie otwieranych o o o o o o
5 Górna osłona nad podjazdem do obiektu na wysokości co najmniej 4,5 m o o o o
6 Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości o o
7 Wydzielona droga dostaw - nie dotyczy hoteli *** w zwartej zabudowie miejskiej o o o o o o
8 Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oświetlenie terenu i oddzielenie części gospodarczej od części dostępnej dla gości o o o o o o o o o o
9 Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi, w motelach zapewniające miejsca postojowe dla wszystkich j.m.

Nie dotyczy hoteli zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości

o o o o o
10 Parkingi lub miejsca postojowe przy obiekcie zapewniające miejsca postojowe dla wszystkich j.m. o o o
II. Instalacje i urządzenia techniczne
11 W części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne:
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18 - 21°C oraz wilgotność 45 - 60% o o o o
2) wentylacja mechaniczna1) o o
3) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna o o o o
12 W części pobytowej - j.m.:
1) klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18 - 21°C oraz wilgotność 45 - 60% o o
2) wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna o o o o o o o o
13 Wentylacja mechaniczna wyciągowa w w.h.s. - dla ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną, przy centralnym zaopatrzeniu w ciepłą wodę, w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3 o o o o o o o o o o
14 Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej o o o o o o o o o o
15 Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę o o o o o o o o o o
16 Komfort akustyczny w całym obiekcie zgodnie z Polską Normą o o o o o o o o o o
17 Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń o o o o o o o o o o
18 Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji o o o o o o o o o o
19 Dostęp do Internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach o o o o o o
20 Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych o o o o o o
21 Dźwigi osobowe /ew. schody ruchome/ w obiektach:
1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej) o o
2) powyżej 1. kondygnacji w części przeznaczonej dla gości o o
3) powyżej 2. kondygnacji w części przeznaczonej dla gości o o
4) powyżej 3. kondygnacji w części przeznaczonej dla gości o o
5) powyżej 4. kondygnacji w części przeznaczonej dla gości o o o o
22 Oddzielny dźwig towarowo-osobowy, o ile wymagany jest dźwig osobowy o o o o
23 Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m. o o
2) 200 j.m. o o
3) 300 j.m. o o
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
24 Hall recepcyjny: 50 50 30 30 20 20 20 20 10 10
1) o powierzchni minimum (w m2) do 50 j.m.
2) o powierzchni dodatkowej (w m2) dla każdej j.m. powyżej 50 0,8 0,8 0,5 0,5 0,3 0,3 0,2 0,2 0,1 0,1
25 Hall zespołu gastronomicznego w obiektach powyżej 50 j.m. o o
26 Zespół higieniczno-sanitarny przy części ogólnodostępnej

Wyposażenie minimum:

1) umywalki z blatem lub półką o o o o o o o o o o
2) lustro nad każdą umywalką, z górnym lub bocznym oświetleniem o o o o o o o o o o
3) dozownik do płynnego mydła o o o o o o o o o o
4) pojemnik na papier i odpady o o o o o o o o o o
5) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku o o o o o o o o o o
6) wieszaki ścienne o o o o o o o o o o
7) WC ( w obiektach kategorii *****, **** i *** - oddzielne dla kobiet i mężczyzn) o o o o o o o o o o
8) pisuar w WC męskim o o o o o o o o o o
IV. Część mieszkalna
27 Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.): o o o o o o o o o o
1) pokój 1-osobowy 14 14 12 12 10 10 9 9 8 8
2) pokój 2-osobowy 18 18 16 16 14 14 12 12 10 10
3) pokój 3-osobowy 16 16 15 15 14
4) pokój 4-osobowy 18 18 16
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo w m2 na każdą następną osobę

W obiektach * - *** dopuszcza się odstępstwo do 10% powierzchni mieszkalnej pokoju, zrekompensowane powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania

4,5 4,5 4 4
28 Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową pomocniczą z wydzielonym dodatkowo WC, aneks barowy o o o o
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
29 Zestaw wyposażenia meblowego (w obiektach ** - ***** jednolity komplet, w obiektach * - ** dopuszcza się meble wielofunkcyjne):
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90 x 200 cm o o o o o o o o o o
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140 x 200 cm o o o o o o o o o o
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania o o o o o o o o o o
4) szafa lub zabudowana wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę o o o o o o
5) wnęka garderobiana, minimum 3 wieszaki na osobę o o o o
6) biurko lub stół o o o o o o o o o o
7) bagażnik o o o o o o o o
8) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 miejsce na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) o o o o o o o o o o
9) stolik okolicznościowy o o o o
10) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa o o o o
11) lustro o o o o o o o o o o
12) wieszak ścienny na wierzchnią odzież o o o o o o o o o o
30 Oświetlenie:
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej o o o o o o o o o o
2) lampa oświetlająca miejsce do pracy (stół lub biurko) o o o o o o o o
3) oświetlenie ogólne o o o o o o o o o o
31 Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
1) telefon o o o o o o
2) telewizor o o o o o o
3) radioodbiornik lub możliwość odbioru programu radiowego o o o o o o o o
4) dywan lub wykładzina dywanowa o o o o o o
5) co najmniej dywanik przy łóżku o o o o
6) firany, żaluzje lub rolety przepuszczające światło2) o o o o o o o o
7) zasłony, rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2) o o o o o o o o o o
8) elementy dekoracyjne o o o o o o o o
9) materiały informacyjne dotyczące usług hotelu i bezpieczeństwa gości oraz hotelowe materiały piśmiennicze o o o o o o o o o o
10) popielniczka w pokojach dla palących o o o o o o o o o o
11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik o o o o o o
12) torba na bieliznę gościa zleconą do prania o o o o o o
13) kosz na śmieci niepalny w pokojach bez w.h.s. o o o o
14) sejf o o
15) minibar o o
16) minibar lub lodówka - w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowych o o
17) woda mineralna lub stołowa, 0,2 l na osobę dziennie o o o o
18) szklanki o o o o o o
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
32 Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa o o o o o o o o o o
2) umywalka z blatem lub półką, z bocznym lub górnym oświetleniem o o o o o o o o o o
3) WC o o o o o o o o o o
33 Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub natrysku o o o o o o o
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) o o o o o o
3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku o o o o o o o o o o
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem o o o o o o o o o o
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną o o o o o o o o o o
6) suszarka do włosów o o o o
7) waga osobowa o o
8) pojemnik na śmieci /niepalny lub trudno palny/ o o o o o o o o o o
9) telefon o o
10) zestaw minimum dla jednej osoby:
a) mydełko toaletowe lub dozownik mydła o o o o o o o o o o
b) ręcznik o o o o o o o o o o
c) ręcznik kąpielowy o o o o o o
d) płaszcz kąpielowy o o
e) szklanka lub kubeczek jednorazowy o o o o o o o o o o
f) torba higieniczna o o o o o o o o o o
34 Procent pokoi (minimum) z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym - w obiektach nowo budowanych - 100% bez względu na kategorię obiektu 100 100 100 100 100 100 50 50 25 10
35 Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej:
1) liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie:
a) umywalka z blatem lub półką 5 5 5 5
b) wanna z baterią i prysznicem lub kabina natryskowa 10 10 15 15
c) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn) 15 15 20 20
2) wyposażenie dodatkowe:
a) lustro o o o o
b) dozownik do płynnego mydła o o o o
c) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku o o o o
d) pojemnik trudno palny na papier i odpady o o o o
e) wieszaki ścienne o o o o
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
36 Zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobę o o o o
37 Zapewnienie gościom sprzedaży gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji o o o o o o
38 Budzenie o o o o o o o o o o
39 Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez: o o o o
1) całą dobę
2) minimum 12 godzin o o
40 Usługa bagażowa o o o o o o
41 Przechowywanie bagażu gości, także przed zajęciem i po zwolnieniu pokoju, a także przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości - czynne całą dobę o o o o o o o o o o
42 Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów o o o
43 Wymiana walut lub kantor, lub bankomat, lub wypłata gotówki z karty kredytowej, w obiektach *** dopuszcza się kantor lub bankomat w odległości do 50 m od obiektu o o o o o o
44 Akceptacja kart płatniczych o o o o o o
45 Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej o o o o
46 Sprzedaż kosmetyków, środków higieny osobistej o o o o o o
47 Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel recepcji przeszkolony w pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej o o o o o o o o o o
48 Usługi gastronomiczne:
1) restauracja, dopuszcza się w hotelu ***, motelu*** brak restauracji jeżeli w odległości max 200 m od obiektu znajduje się restauracja o o o o o o
2) aperitif-bar lub bar kawowy o o o o o o o o
3) podawanie śniadań o o o o o o o o o o
49 Zespół sal wielofunkcyjnych, dostosowanych do charakteru obiektu - konferencyjnych, klubowych, szkoleniowych itp. o o
50 Przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych o o o o
51 Zespół odnowy biologicznej:
1) basen kąpielowy o o
2) basen kąpielowy, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi rekreacyjne - minimum dwa rodzaje usług; o o o o o o
w obiektach *** wymagane w miejscowościach wypoczynkowych
52 Sala klubowa z telewizorem

Nie dotyczy obiektów, które mają sale wielofunkcyjne

o o
53 Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym o o o o
54 Obsługa samochodów gości o o o o o
55 Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości o o o o o o
56 Zmiana pościeli i ręczników: o o o o
1) codziennie lub na życzenie gości
2) co trzy dni lub na życzenie gości o o o o o o
VI. Kwalifikacje zawodowe personelu
57 Kierownik obiektu hotelarskiego:

wykształcenie wyższe lub wykształcenie średnie hotelarskie, lub kurs specjalistyczny, lub praktyka:

o o
- trzy lata prowadzenia własnej firmy w zakresie usług hotelarskich albo zatrudnienia na stanowisku dyrektora w obiekcie hotelarskim3)
58 Personel recepcyjny: o o o o o o
1. wykształcenie:
a) wyższe lub
b) wykształcenie średnie hotelarskie, lub
c) wykształcenie średnie i kurs specjalistyczny

(minimum 60 godz.), lub

d) dwa lata praktyki3) w obiekcie hotelarskim
2. znajomość co najmniej jednego języka obcego4) o o o o o o
59 Kelnerzy, pokojowe, portierzy, bagażowi:

1. wykształcenie zawodowe lub kurs specjalistyczny

o o o o
2. znajomość w podstawowym zakresie co najmniej jednego języka obcego o o o o
VII. Inne
60 Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych o o o o o o
Objaśnienia znaków i skrótów:

H - hotel

M - motel

* kategoria jedna gwiazdka

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny

1) Wentylacja mechaniczna powinna zapewniać wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą oraz usuwanie zapachów w całym obiekcie; w salach konferencyjnych hoteli *** wymagana jest klimatyzacja.

2) Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne.

3) Praktyka hotelarska:

a) w odniesieniu do przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie na własny rachunek - praktyka potwierdzona wpisem do ewidencji gospodarczej lub wpisem do rejestru przedsiębiorców działalności obejmującej usługi hotelarskie albo wpisem do ewidencji obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie,

b) w odniesieniu do osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy - praktyka potwierdzona zaświadczeniem wystawionym przez przedsiębiorcę spełniającego warunki, o których mowa w lit. a.

4) Potwierdzona dokumentami określonymi w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych lub w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie dokumentowania znajomości języka obcego przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 70, poz. 824), lub oceną z języka obcego na świadectwie ukończenia szkoły średniej, lub oceną z egzaminu z języka obcego na studiach wyższych udokumentowaną wpisem do indeksu. Nie wymaga dokumentowania znajomość języka obcego przez osoby posiadające wykształcenie hotelarskie.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH DLA PENSJONATÓW

Lp. Wymagania Kategorie
***** **** *** ** *
1 2 3 4 5 6 7
1 Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku o o
Obiekt stanowi odrębny budynek lub wydzieloną część budynku.

Dopuszcza się usytuowanie części mieszkalnej w odrębnych pawilonach, pod warunkiem należytego informowania klientów

o o o
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
2 Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, chronione przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz o o o
3 Wydzielona droga dostaw o o
4 Zagospodarowanie otoczenia obiektu obejmujące utwardzoną nawierzchnię dojazdów i dojść, należyte utrzymanie zieleni ozdobnej i izolacyjnej, oraz oświetlenie dojść i dojazdu o o o o o
5 Strzeżone garaże lub strzeżone parkingi

Nie dotyczy pensjonatów zlokalizowanych w zwartej zabudowie miejskiej, w których należy zapewnić miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości

o o
II. Instalacje i urządzenia techniczne
6 Klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające właściwą wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18 - 21°C i wilgotność 45-60% w części ogólnodostępnej obejmującej hall recepcyjny, sale gastronomiczne i wielofunkcyjne o o
7 W części pobytowej - j.m.: o
- klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza i utrzymanie temperatury 18-21°C i wilgotności 45-60%
8 Wentylacja:
1) mechaniczna wyciągowa w w.h.s.; w obiektach ** i * dopuszcza się wentylację grawitacyjną w w.h.s. z oknem lub przy kubaturze kabin ustępowych przekraczającej 6,5 m3 o o o o o
2) mechaniczna1) w części ogólnodostępnej o o
3) mechaniczna1) lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej o
9 Ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej o o o o
10 Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę o o o o o
11 Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń o o o o o
12 Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji o o o o o
13 Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych o o o
14 Dźwigi osobowe w obiektach:
1) poniżej kondygnacji 0, o ile są tam usytuowane pomieszczenia usługowe (np. garaże, zespół odnowy biologicznej) o
2) powyżej 1. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości o
3) powyżej 2. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości o
4) powyżej 3. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości o
5) powyżej 4. kondygnacji mieszkalnej w części przeznaczonej dla gości o o
15 Dwustronne zasilanie energetyczne lub awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m. o
2) 200 j.m. o
3) 300 j.m. o
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
16 Hall recepcyjny o powierzchni minimum (w m2) 30 25 20 15 10
17 Zespół higieniczno-sanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do liczby miejsc gastronomicznych i w salach wielofunkcyjnych. Wyposażenie minimum:
1) umywalki z blatem lub z półką o o o o o
2) lustro nad każdą umywalką, z oświetleniem górnym lub bocznym o o o o o
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku o o o o o
4) pojemnik niepalny na papier i odpady o o o o o
5) dozownik do płynnego mydła o o o o o
6) wieszaki ścienne o o o o o
7) WC o o o o o
8) pisuar w WC męskim o o o o o
IV. Część mieszkalna
18 Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.): o o o o o
1) pokój 1-osobowy 14 12 10 9 8
2) pokój 2-osobowy 18 16 14 12 10
3) pokój 3-osobowy 16 15 14
4) pokój 4-osobowy 18 16
5) pokój większy niż 4-osobowy - powierzchnia 4-osobowego plus dodatkowo na każdą następną osobę

Dopuszcza się odstępstwa powierzchni pokoju nieprzekraczające 10%, jeżeli są zrekompensowane odpowiednio większą powierzchnią pozostałych części j.m. i funkcjonalnością umeblowania

4 4
19 Jednostka apartamentowa obejmująca co najmniej: salon o powierzchni minimum 25 m2, sypialnię z łazienką, część wejściową z wydzielonym dodatkowo w.h.s., aneks barowy o
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
20 Zestaw wyposażenia meblowego - w kategorii *** - ***** wymagane są jednolite komplety mebli:
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90 x 200 cm o o o o o
2) łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140 x 200 cm o o o o o
3) nocny stolik lub półka przy każdym miejscu do spania o o o o o
4) szafa garderobiana lub zabudowana wnęka, minimum 5 wieszaków na osobę o o o o o
5) biurko lub stół o o o o o
6) bagażnik o o o o o
7) krzesło lub inny mebel do siedzenia (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój) o o o o o
8) stolik okolicznościowy o o
9) fotele wypoczynkowe min. 2 lub kanapa o o
10) lustro o o o o o
11) wieszak ścienny na wierzchnią odzież o o o o o
21 Oświetlenie:
1) lampka nocna przy każdym miejscu do spania umożliwiająca czytanie w pozycji leżącej o o o o o
2) lampa do pracy przy stole lub biurku o o o o
3) oświetlenie ogólne o o o o o
22 Wyposażenie uzupełniające każdej j.m.:
1) telefon o o
2) telewizor o o o
3) możliwość odbioru programów radiowych o o o o
4) dywan lub wykładzina dywanowa o o o
5) co najmniej dywanik przy łóżku o o
6) firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło2) o o o o o
7) zasłony lub rolety lub żaluzje okienne zaciemniające2) o o o o o
8) elementy dekoracyjne o o o o
9) informacje dotyczące usług i bezpieczeństwa gości o o o
10) popielniczka w pokojach dla palących o o o o o
11) zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia oraz igielnik o o o
12) torba na bieliznę gościa zleconą do prania o
13) kosz niepalny na śmieci w j.m. bez w.h.s. o o o
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
23 Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa o o o o o
2) umywalka z blatem lub półką o o o o o
3) WC o o o o o
24 Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub natrysku o o o o
2) dywanik przy wannie (kabinie natryskowej) o o o
3) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i natrysku o o o o o
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem o o o o o
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną o o o o o
6) suszarka do włosów o o
7) waga osobowa o
8) pojemnik na śmieci niepalny lub trudno palny o o o o o
9) zestaw minimum dla jednej osoby:
a) mydełko toaletowe lub dozownik mydła o o o o o
b) ręcznik o o o o o
c) ręcznik kąpielowy o o o
d) płaszcz kąpielowy o
e) szklanka o o o o o
f) torba higieniczna o o o o o
25 Procent pokoi z pełnym węzłem higieniczno-sanitarnym 100 100 50 25 0
26 Urządzenia higieniczno-sanitarne ogólne w części pobytowej - liczba miejsc noclegowych w pokojach bez w.h.s. na jedno urządzenie:
1) umywalka z blatem lub półką 5 5 5
2) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa 10 10 15
3) WC z umywalkami (minimum jeden osobny dla kobiet i jeden osobny dla mężczyzn) 10 15 20
27 Wyposażenie dodatkowe:
1) lustro z oświetleniem górnym lub bocznym o o o
2) dozownik płynnego mydła o o o
3) suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowego użytku o o o
4) pojemnik na papier i odpady o o o
5) wieszaki ścienne o o o
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
28 Zapewnienie gościom gorących napojów przez całą dobę; dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji o o o o o
29 Budzenie o o o o o
30 Usługa bagażowa o o o
31 Przechowywanie bagażu, pieniędzy i przedmiotów wartościowych gości o o o o o
32 Wymiana walut lub kantor; w obiektach *** dopuszcza się kantor lub bankomat lub wypłatę z karty płatniczej w odległości do 50 m od obiektu o o o
33 Akceptacja kart płatniczych o o o
34 Dostarczanie prasy na życzenie gości o o
35 Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach - apteczka, personel przeszkolony w zakresie pomocy przedlekarskiej, przywołanie pomocy lekarskiej o o o o o
36 Podawanie posiłków do j.m.- room-service czynny przez:
1) całą dobę o o
2) minimum 12 godzin o
37 Usługi gastronomiczne:
1) podawanie przynajmniej dwóch posiłków dziennie (śniadań, obiadów, kolacji, obiadokolacji) w obiektach * - *** można ograniczyć do podawania śniadania i obiadokolacji o ustalonych porach, w jadalni o o o o o
2) aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa z podawaniem napojów na życzenie gości o o o
3) podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości o o o
38 Usługi rekreacyjne w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach niezurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych:
1) przechowywanie sprzętu rekreacyjnego o o o o
2) zespół odnowy biologicznej (np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże - minimum dwa rodzaje usług) - w obiektach ***** wymagany także w pozostałych miejscowościach o o o
39 Możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym o o
40 Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości o
41 Pralka lub możliwość prania rzeczy gości o o o o
42 Zmiana pościeli i ręczników:
1) codziennie lub na życzenie gości o o
2) co trzy dni lub częściej na życzenie gości o o o
VI. Kwalifikacje zawodowe personelu
43 Kierownik obiektu hotelarskiego:

wykształcenie wyższe lub wykształcenie średnie hotelarskie lub kurs specjalistyczny lub praktyka:

o
- trzy lata prowadzenia własnej firmy w zakresie usług hotelarskich albo zatrudnienia na stanowisku dyrektora w obiekcie hotelarskim3)
44 Personel recepcyjny:
1) - wykształcenie wyższe lub o o o
- wykształcenie średnie hotelarskie, lub
- wykształcenie średnie i kurs specjalistyczny (minimum 60 godz.), lub
- dwa lata praktyki3) w obiekcie hotelarskim
2) znajomość co najmniej jednego języka obcego4) o o o
VII. Inne
45 Jednolity ubiór dla poszczególnych służb o o o
Objaśnienia znaków i skrótów:

* kategoria jedna gwiazdka

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny.

1) Wentylacja mechaniczna powinna zapewniać wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą oraz usuwanie zapachów w całym obiekcie.

2) Dopuszcza się elementy dwufunkcyjne.

3) Praktyka hotelarska:

a) w odniesieniu do przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie na własny rachunek - praktyka potwierdzona wpisem do ewidencji gospodarczej lub wpisem do rejestru przedsiębiorców działalności obejmującej usługi hotelarskie albo wpisem do ewidencji obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie,

b) w odniesieniu do osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy - praktyka potwierdzona zaświadczeniem wystawionym przez przedsiębiorcę spełniającego warunki, o których mowa w lit. a.

4) Potwierdzona dokumentami określonymi w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych lub w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2000 r. w sprawie dokumentowania znajomości języka obcego przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek (Dz. U. Nr 70, poz. 824), lub oceną z języka obcego na świadectwie ukończenia szkoły średniej, lub oceną z egzaminu z języka obcego na studiach wyższych udokumentowaną wpisem do indeksu. Nie wymaga dokumentowania znajomość języka obcego przez osoby posiadające wykształcenie hotelarskie.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE

Lp. Wymagania
1 2
I. Dla wynajmowania miejsc na ustawienie namiotów i przyczep samochodowych
1 Teren obozowiska wyrównany, suchy, ukształtowany w sposób zapewniający odprowadzenie wód opadowych i uprzątnięty z przedmiotów mogących zagrażać bezpieczeństwu
2 Punkt poboru wody do picia1) i potrzeb gospodarczych
3 Miejsce wylewania nieczystości płynnych odpowiednio zabezpieczone i oznakowane
4 Pojemnik na śmieci i odpady stałe, regularnie opróżniany
5 Ustęp utrzymywany w czystości
II. Dla wynajmowania miejsc w namiotach, przyczepach mieszkalnych, domkach turystycznych i obiektach prowizorycznych
6 Stanowiska dla namiotów i przyczep mieszkalnych oraz dojścia do stanowisk utwardzone
7 Oświetlenie dojść do stanowisk i obiektów higieniczno-sanitarnych
8 Półka lub stelaż na rzeczy osobiste
9 Oddzielne łóżka lub łóżka polowe dla każdego korzystającego z namiotu, w odległości nie mniejszej niż 30 cm pomiędzy łóżkami
III. Dla wynajmowania miejsc i świadczenia usług w budynkach stałych
10 Ogrzewanie - w całym obiekcie w miesiącach X-IV, temperatura minimum 18°C
11 Instalacja sanitarna: zimna woda przez całą dobę i dostęp do ciepłej wody2)
12 Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. - 15
13 Wyposażenie podstawowe w.h.s.:
1) natrysk lub wanna
2) umywalka z blatem lub półką i wieszakiem na ręcznik
3) WC
4) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
5) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
6) pojemnik na śmieci (niepalny lub trudno palny)
7) dozownik do płynnego mydła i ręczniki papierowe
IV. Dla wynajmowania miejsc noclegowych w pomieszczeniach wspólnych (salach)
14 Powierzchnia sal nie mniejsza niż 2,5 m2 - na jedną osobę (przy łóżkach piętrowych 1,5 m2)
15 Wyposażenie sal sypialnych:
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm
2) oddzielne zamykane szafki dla każdej osoby
3) stół
4) krzesła lub taborety (1 na osobę) lub ławy
5) wieszaki na odzież wierzchnią
6) lustro
7) oświetlenie ogólne
16 Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13
V. Dla wynajmowania samodzielnych pokoi
17 Powierzchnia mieszkalna w m2:
1) pokój 1- i 2-osobowy - 6 m2
2) pokój większy niż 2-osobowy - dodatkowo 2 m2 na każdą następną osobę3)
18 Zestaw wyposażenia meblowego:
1) łóżka jednoosobowe o wymiarach minimum 80 x 190 cm lub łóżka dwuosobowe o wymiarach minimum 120 x 190 cm
2) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
3) stół lub stolik
4) krzesło lub taboret (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój), lub ława
5) wieszak na odzież oraz półka lub stelaż na rzeczy osobiste
19 Pościel dla jednej osoby:
1) kołdra lub dwa koce
2) poduszka
3) poszwa
4) poszewka na poduszkę
5) prześcieradło
20 Oświetlenie - minimum jeden punkt świetlny o mocy 60 W
21 Zasłony okienne zaciemniające
22 Dostęp do w.h.s. jak w lp. 12 i 13
23 Kosz na śmieci niepalny lub trudno palny
Objaśnienia odnośników i skrótów:

1) Dopuszcza się miejsca biwakowania przy szlakach wodnych bez punktu poboru wody do picia.

2) Minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem o ustalonych porach.

3) W pomieszczeniach o wysokości co najmniej 2,5 m dopuszcza się łóżka piętrowe - powierzchnia pokoju może zostać zmniejszona o 20%.

w.h.s. - węzeł higieniczno-sanitarny.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

MINIMALNE WYMAGANIA W ZAKRESIE DOSTOSOWANIA OBIEKTÓW HOTELARSKICH DO POTRZEB OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

1. Obiekty hotelarskie powinny spełniać wymagania w zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych, w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690), a do dnia jego wejścia w życie w zakresie określonym dla budynków zamieszkania zbiorowego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 14 grudnia 1994 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 140 z późn. zm.), zwane dalej "warunkami technicznymi", a także następujące wymagania dodatkowe:
Lp. Rodzaj wymagania
1 2
1 W obiektach powyżej 50 j.m. co najmniej jedna j.m. powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych w sposób określony w lp. 7-9, a dla każdych kolejnych rozpoczętych 100 j.m. powyżej 100 j.m. co najmniej jedna
2 Ogólnodostępne elementy wyposażenia obiektu, takie jak urządzenia komunikacji wewnętrznej, przyciski i wyłączniki powinny być umieszczane na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku
3 Co najmniej jeden telefon ogólnodostępny przystosowany do korzystania przez osoby niepełnosprawne, umieszczony na wysokości 90-110 cm, umożliwiającej swobodne korzystanie osobom poruszającym się na wózku
4 Co najmniej jedno stanowisko recepcyjne powinno dysponować ladą o wysokości nieprzekraczającej 90 cm, z podjazdem o wysokości min. 67 cm lub powinno być wydzielone osobne stanowisko obsługi osób poruszających się na wózkach
5 W salach gastronomicznych i wielofunkcyjnych należy przystosować miejsca umożliwiające korzystanie z usług osobom na wózkach
6 Przyciski sterujące windami powinny być opisane w sposób czytelny dla niewidzących, a windy wyposażone w sygnalizację dźwiękową
7 J.m., o których mowa w lp. 1, powinny zostać wyposażone w poręcze i uchwyty ułatwiające korzystanie z urządzeń higieniczno-sanitarnych
8 Wyłączniki światła, sygnalizacja przywoławcza, telefon i sterowanie telewizorem powinny być dostępne z łóżka
9 W j.m., o których mowa w lp. 1, należy zapewnić umeblowanie umożliwiające korzystanie osobom poruszającym się na wózkach, w tym wysokość podjazdu min. 67 cm pod płytę stołu, biurka i umywalki

2. Kempingi, niezależnie od wymagań dla budynków usytuowanych na ich terenie, powinny spełniać następujące wymagania dodatkowe:

Lp. Rodzaj wymagania
1 2
1 Należy zapewnić co najmniej 2 stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych położone w najbliższej odległości od urządzeń ogólnodostępnych
2 Parking przy recepcji powinien posiadać stanowisko postojowe dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych
3 Stanowiska obozowania dla osób niepełnosprawnych powinny dysponować dojazdem dla samochodów
4 Ciągi komunikacyjne powinny zostać utwardzone, posiadać szerokość co najmniej 180 cm i umożliwiać dostęp ze stanowisk dla osób niepełnosprawnych do wszystkich urządzeń ogólnodostępnych
5 Co najmniej jeden ustęp powinien być dostępny dla osoby na wózku

3. Nie wymagają dostosowywania do potrzeb osób niepełnosprawnych:

1) schroniska górskie pozbawione dojazdu drogą publiczną;

2) schroniska młodzieżowe i domy wycieczkowe mające mniej niż 150 miejsc noclegowych.

Objaśnienie:

j.m. - jednostki mieszkalne.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024