Określenie warunków, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 2001 r.
w sprawie określenia warunków, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 702 i 703, Nr 94, poz. 1037, Nr 103, poz. 1099, Nr 114, poz. 1191, Nr 116, poz. 1216 i Nr 122, poz. 1315) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,
2)
państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo, o którym mowa w art. 4 pkt 20 ustawy,
3)
innym państwie - rozumie się przez to państwo inne niż Rzeczpospolita Polska, które nie jest państwem członkowskim.
§  2.
1.
Urzędowy rynek giełdowy zapewnia, aby dopuszczane do obrotu na tym rynku były wyłącznie takie akcje, które spełniają łącznie, z zastrzeżeniem ust. 4, następujące warunki:
1)
są dopuszczone do publicznego obrotu,
2)
ich zbywalność nie jest ograniczona,
3)
wszystkie wyemitowane akcje danego rodzaju zostały objęte wnioskiem do właściwego organu spółki prowadzącej urzędowy rynek giełdowy o dopuszczenie ich do obrotu,
4)
iloczyn liczby i prognozowanej ceny rynkowej akcji objętych wnioskiem, a w przypadku gdy określenie tej ceny nie jest możliwe - kapitały własne emitenta, wynoszą równowartość w złotych co najmniej 1.000.000 EURO,
5)
w dacie złożenia wniosku, o którym mowa w pkt 3, istnieje rozproszenie akcji objętych wnioskiem zapewniające płynność obrotu tymi akcjami.
2.
Istnienie rozproszenia akcji, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, stwierdza się w przypadku, gdy:
1)
akcje objęte wnioskiem znajdujące się w posiadaniu akcjonariuszy, z których każdy posiada nie więcej niż 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, stanowią co najmniej 25% wszystkich akcji spółki lub
2)
w posiadaniu akcjonariuszy, z których każdy posiada nie więcej niż 5% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu, znajduje się co najmniej 500.000 akcji spółki o łącznej wartości wynoszącej równowartość w złotych co najmniej 17.000.000 EURO; wartość tę określa się według ostatniej ceny emisyjnej lub ceny sprzedaży akcji, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - według prognozowanej ceny rynkowej.
3.
Wartość, o której mowa w ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 2, określa się przy zastosowaniu średniego kursu walut obcych, ustalanego przez Narodowy Bank Polski, za ostatni miesiąc kalendarzowy poprzedzający dzień złożenia wniosku.
4.
Do obrotu na urzędowym rynku giełdowym mogą być dopuszczone akcje, mimo niespełniania:
1)
warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 - jeżeli z przepisu ustawy lub innych ustaw wynika, że akcje, które nie są objęte wnioskiem o dopuszczenie do obrotu na tym rynku, nie mogą być przedmiotem obrotu, a informacja o tym została, wraz z odpowiednim wyjaśnieniem, podana do publicznej wiadomości w trybie określonym w odrębnych przepisach,
2)
warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, jeżeli:
a)
liczba akcji objętych wnioskiem oraz sposób przeprowadzenia ich subskrypcji lub sprzedaży pozwala uznać, że obrót tymi akcjami na urzędowym rynku giełdowym uzyska wielkość zapewniającą odpowiednią płynność oraz zapewni prawidłowy przebieg transakcji giełdowych lub
b)
wnioskiem o dopuszczenie na urzędowym rynku giełdowym zostały objęte akcje stanowiące co najmniej 25% kapitału zakładowego spółki akcyjnej będącej ich emitentem, lub
c)
rozproszenie akcji, o którym mowa w ust. 2, zostało osiągnięte w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, w których akcje te są już notowane na giełdowym rynku urzędowym,
3)
łącznie warunków, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5 - jeżeli przedmiotem wniosku o dopuszczenie akcji do obrotu na tym rynku są akcje tego samego rodzaju co akcje już dopuszczone do obrotu na urzędowym rynku giełdowym.
§  3.
1.
Dopuszczenie akcji do obrotu na urzędowym rynku giełdowym może nastąpić, jeżeli spółka będąca emitentem tych akcji ogłaszała, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, sprawozdania finansowe wraz z opinią podmiotu uprawnionego do ich badania przez co najmniej trzy kolejne lata obrotowe poprzedzające złożenie wniosku o to dopuszczenie.
2.
Do obrotu na urzędowym rynku giełdowym mogą być dopuszczone akcje spółki, mimo niespełnienia warunku, o którym mowa w ust. 1, jeżeli przemawia za tym uzasadniony interes tej spółki lub inwestorów, a spółka podała do publicznej wiadomości, w sposób określony w odrębnych przepisach, informacje umożliwiające inwestorom ocenę jej sytuacji finansowej i gospodarczej oraz ryzyka związanego z nabywaniem akcji objętych wnioskiem o to dopuszczenie.
§  4. 1
Do obrotu na urzędowym rynku giełdowym mogą być dopuszczone kwity depozytowe, jeżeli akcje, w związku z którymi kwity te zostały wystawione, zostały dopuszczone do obrotu na zagranicznym rynku regulowanym.
§  5.
1.
Urzędowy rynek giełdowy zapewnia, aby dopuszczane do obrotu na tym rynku były wyłącznie takie obligacje, które spełniają łącznie, z zastrzeżeniem § 6, następujące warunki:
1)
są dopuszczone do publicznego obrotu,
2)
ich zbywalność nie jest ograniczona,
3)
wnioskiem o dopuszczenie do obrotu na urzędowym rynku giełdowym zostały objęte wszystkie obligacje tej samej emisji i tego samego rodzaju,
4)
łączna wartość nominalna obligacji objętych wnioskiem wynosi co najmniej równowartość w złotych 200.000 EURO; do określenia tej wartości przepis § 2 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
2.
Obligacje zamienne na akcje i obligacje z prawem pierwszeństwa, spełniające warunki, o których mowa w ust. 1, mogą być dopuszczone do obrotu na urzędowym rynku giełdowym, jeżeli akcje wyemitowane w celu realizacji uprawnień obligatariuszy:
1)
są już dopuszczone do tego obrotu lub
2)
są łącznie z tymi obligacjami objęte wnioskiem o dopuszczenie do tego obrotu.
§  6.
Do obrotu na urzędowym rynku giełdowym mogą być dopuszczone obligacje i inne papiery wartościowe dłużne emitowane przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, jednostki samorządu terytorialnego, związki tych jednostek oraz miasto stołeczne Warszawę, jak również przez państwa członkowskie i jednostki samorządu terytorialnego tych państw, jeżeli:
1)
są dopuszczone do publicznego obrotu,
2)
ich zbywalność nie jest ograniczona,
3)
wnioskiem o dopuszczenie do obrotu na urzędowym rynku giełdowym zostały objęte wszystkie papiery wartościowe tej samej emisji i tego samego rodzaju.
§  7.
Przepisy § 2-6 nie wyłączają uprawnień spółki prowadzącej urzędowy rynek giełdowy do określenia w regulaminie giełdy, obowiązującym na urzędowym rynku giełdowym, ostrzejszych kryteriów i warunków dopuszczenia papierów wartościowych do obrotu na tym rynku.
§  8.
W przypadku gdy wniosek o dopuszczenie do obrotu na urzędowym rynku giełdowym dotyczy papierów wartościowych, które po dopuszczeniu do publicznego obrotu miały być lub są już przedmiotem obrotu na regulowanym rynku nieurzędowym, dopuszczenie do obrotu na giełdowym rynku urzędowym może nastąpić, jeżeli do wniosku został załączony nowy prospekt emisyjny i jego skrót, sporządzone i udostępnione do publicznej wiadomości w związku z tym wnioskiem, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71 ust. 1 i art. 75 ustawy.
§  9. 2
Spółka prowadząca urzędowy rynek giełdowy zapewnia upowszechnianie informacji dotyczących transakcji i obrotów na tym rynku, zawierających co najmniej następujące dane:
1)
pięć najlepszych ofert kupna i ofert sprzedaży, z uwzględnieniem liczby zleceń oraz skumulowanego wolumenu zleceń przy danym poziomie cenowym - w stosunku do ofert zamieszczanych w arkuszu zleceń,
2)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę i czas zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej na sesji giełdowej,
3)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej poza sesją giełdową (transakcji pakietowej),
4)
kursy otwarcia i zamknięcia, kursy minimalny i maksymalny oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla papierów wartościowych notowanych w systemie notowań ciągłych,
5)
kursy jednolite oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla papierów wartościowych notowanych w systemie notowań jednolitych,
6)
wartość indeksów obliczanych przez spółkę, które są podstawą do określenia ceny (wartości) papierów wartościowych będących prawami pochodnymi,
7)
dzienną i ostateczną cenę rozliczeniową - dla papierów wartościowych będących prawami pochodnymi.
§  10. 3
Upowszechnianie informacji, o których mowa w:
1)
§ 9 pkt 1 - następuje w czasie rzeczywistym,
2)
§ 9 pkt 2 - następuje niezwłocznie po zawarciu transakcji,
3)
§ 9 pkt 3 - następuje najpóźniej przed rozpoczęciem następnej sesji,
4)
§ 9 pkt 4, 5 i 7 - następuje niezwłocznie po zakończeniu sesji,
5)
§ 9 pkt 6 - następuje zgodnie z zasadami konstrukcji danego indeksu, jednak co najmniej raz dziennie - niezwłocznie po zakończeniu sesji.
§  11. 4
 
1.
Informacje, o których mowa w § 9, są upowszechniane w formie drukowanej lub elektronicznej, w tym przekazywane odpłatnie do agencji informacyjnej, o której mowa w art. 81 ust. 1a ustawy, na podstawie umowy zawartej między tą agencją a spółką prowadzącą urzędowy rynek giełdowy.
2.
W przypadku upowszechniania informacji, o których mowa w § 9 pkt 4, 5 i 7, w formie elektronicznej na elektronicznych nośnikach informacji lub w sieciach teleinformatycznych, spółka prowadząca urzędowy rynek giełdowy zapewnia zabezpieczenie publikowanych informacji w sposób uniemożliwiający dokonanie w nich zmian przez osoby nieuprawnione.
3.
W przypadku stwierdzenia wprowadzenia przez osoby nieuprawnione zmian do udostępnionych w sieciach teleinformatycznych informacji, o których mowa w § 9 pkt 4, 5 i 7, spółka prowadząca urzędowy rynek giełdowy zapewnia dokonanie ich korekty z jednoczesnym wskazaniem, kiedy taka zmiana została wykryta, a także które informacje zostały zmienione oraz kiedy miała miejsce korekta.
§  12.
1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo obrotu lub interes jego uczestników, spółka prowadząca urzędowy rynek giełdowy może podjąć decyzję o opóźnieniu lub zawieszeniu upowszechniania informacji, o których mowa w § 9, zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie giełdy obowiązującym na tym rynku.
2.
O podjętej decyzji spółka prowadząca urzędowy rynek giełdowy niezwłocznie zawiadamia Komisję Papierów Wartościowych i Giełd.
§  13.
Przepisy § 9-12 stosuje się odpowiednio w przypadku innych papierów wartościowych niż wymienione w § 2-6 oraz praw majątkowych niebędących papierami wartościowymi określonych w art. 97 ustawy.
§  14.
1.
Spółka, której akcje są dopuszczone do obrotu na urzędowym rynku giełdowym, jest obowiązana złożyć wniosek o dopuszczenie do obrotu na tym rynku akcji tego samego rodzaju w terminie sześciu miesięcy od dnia rozpoczęcia subskrypcji akcji nowej emisji lub od dnia, w którym ustało ograniczenie zbywalności tych akcji.
2.
W przypadku gdy akcje spółki będącej emitentem akcji dopuszczonych do obrotu na urzędowym rynku giełdowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są również dopuszczone do obrotu na urzędowym rynku giełdowym:
1)
w jednym lub wielu państwach członkowskich - spółka ta przekazuje do publicznej wiadomości informacje bieżące i okresowe wymagane, zgodnie z odrębnymi przepisami, na urzędowym rynku giełdowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w zakresie nie mniejszym niż informacje tego rodzaju przekazywane w każdym z tych państw członkowskich,
2)
w jednym lub wielu państwach członkowskich lub innych państwach - spółka ta przekazuje do publicznej wiadomości informacje bieżące i okresowe wymagane, zgodnie z odrębnymi przepisami, na urzędowym rynku giełdowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i państw członkowskich, w zakresie nie mniejszym niż informacje tego rodzaju przekazywane w każdym z tych innych państw, o ile informacje te mogą mieć znaczenie dla oceny ryzyka związanego z nabywaniem tych akcji.
§  15.
1.
W przypadku stwierdzenia, że papiery wartościowe dopuszczone do obrotu na urzędowym rynku giełdowym lub emitenci takich papierów wartościowych przestali spełniać:
1)
warunki, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 lub 2 - właściwy organ spółki prowadzącej urzędowy rynek giełdowy podejmuje decyzję o wykluczeniu papierów wartościowych z obrotu na urzędowym rynku giełdowym,
2)
pozostałe warunki i kryteria będące podstawą dopuszczenia - właściwy organ spółki prowadzącej urzędowy rynek giełdowy może podjąć decyzję o wykluczeniu papierów wartościowych z obrotu na urzędowym rynku giełdowym i przeniesieniu ich na nieurzędowy rynek giełdowy.
2.
Podjęcie decyzji, o których mowa w ust. 1, następuje w trybie i na warunkach określonych w regulaminie giełdy.
§  16. 5
Papiery wartościowe, które, przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w art. 90 ust. 4 ustawy, zostały dopuszczone do obrotu na regulowanym rynku giełdowym, stają się, bez konieczności składania wniosku, przedmiotem obrotu na urzędowym rynku giełdowym, począwszy od dnia następującego po dniu, w którym właściwy organ spółki prowadzącej urzędowy rynek giełdowy, w odniesieniu do tych papierów wartościowych i ich emitentów, stwierdził spełnienie kryteriów i warunków wynikających z przepisów niniejszego rozporządzenia lub, mimo ich braku, stwierdził istnienie przesłanek, o których mowa w § 2 ust. 4.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U.02.150.1241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.
2 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U.02.150.1241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.
3 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U.02.150.1241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.
4 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U.02.150.1241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.
5 § 16 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U.02.150.1241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2002 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024