Zm.: rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 lutego 2001 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.

Na podstawie art. 1 ust. 2, art. 5 ust. 6, art. 6 ust. 5 pkt 1, art. 7 ust. 6 pkt 1, art. 8 ust. 3, art. 12 ust. 2, art. 13 ust. 4, art. 17 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 1993 r. o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy (Dz. U. Nr 127, poz. 584, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 83, poz. 931 oraz z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1323) i art. 6 ust. 10 pkt 2 i art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100, z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107 oraz z 2001 r. Nr 12, poz. 92) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 lutego 1994 r. w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy (Dz. U. Nr 26, poz. 93, Nr 43, poz. 167, Nr 71, poz. 313 i Nr 127, poz. 629, z 1995 r. Nr 135, poz. 664 i Nr 148, poz. 723, z 1996 r. Nr 23, poz. 105, Nr 51, poz. 219, Nr 149, poz. 706 i Nr 158, poz. 812, z 1998 r. Nr 65, poz. 425 oraz z 2000 r. Nr 116, poz. 1221) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wysokość zaliczki na podatek akcyzowy odpowiadającej wartości banderol podatkowych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia. Wysokość odpłatności za sprzedaż banderol legalizacyjnych określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80% kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 10 do rozporządzenia.";

2)
załączniki nr 3 i 4 do rozporządzenia otrzymują brzmienie ustalone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;
3)
po załączniku nr 9 dodaje się załącznik nr 10 w brzmieniu ustalonym w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY) NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Liczba papierosów w opakowaniu jednostkowym w sztukach Rodzaje papierosów w opakowaniu jednostkowym Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy)

w zł

1 2 3 4
1 20 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
2 20 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
3 20 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włączenie 0,15
4 20 Papierosy bez filtra 0,15
5 20 Papierosy importowane 0,15
6 25 Papierosy marki zagranicznej wytwarzane w Polsce 0,15
7 25 Papierosy z filtrem o długości powyżej 70 mm z filtrem włącznie 0,15
8 25 Papierosy z filtrem o długości do 70 mm z filtrem włącznie 0,15
9 25 Papierosy bez filtra 0,15
10 25 Papierosy importowane 0,15
11 inna niż 20, 25 Bez względu na rodzaj papierosów w opakowaniu jednostkowym 0,15

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW SPIRYTUSOWYCH

Tabela 2
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym w % Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,25 włącznie do 25 włącznie 0,38
2 do 0,25 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,48
3 do 0,25 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 0,68
4 do 0,25 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 0,88
5 do 0,25 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 0,98
6 do 0,25 włącznie powyżej 85 1,08
7 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie do 25 włącznie 0,68
8 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 0,98
9 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,28
10 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 1,58
11 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 1,88
12 powyżej 0,25 do 0,5 włącznie powyżej 85 1,98
13 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie do 25 włącznie 0,88
14 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,38
15 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 1,78
16 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,28
17 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 2,68
18 powyżej 0,5 do 0,75 włącznie powyżej 85 2,88
19 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie do 25 włącznie 1,18
20 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 1,78
21 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 2,38
22 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 2,98
23 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 3,68
24 powyżej 0,75 do 1,0 włącznie powyżej 85 3,98
25 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie do 25 włącznie 1,78
26 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 25 do 40 włącznie 2,48
27 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 40 do 55 włącznie 3,58
28 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 55 do 70 włącznie 4,38
29 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 70 do 85 włącznie 5,48
30 powyżej 1,0 do 1,5 włącznie powyżej 85 5,78
31 powyżej 1,5 do 25 włącznie 2,38
32 powyżej 1,5 powyżej 25 do 40 włącznie 3,58
33 powyżej 1,5 powyżej 40 do 55 włącznie 4,78
34 powyżej 1,5 powyżej 55 do 70 włącznie 5,98
35 powyżej 1,5 powyżej 70 do 85 włącznie 7,28
36 powyżej 1,5 powyżej 85 7,98

ZESTAWIENIE WARTOŚCI BANDEROL PODATKOWYCH (KWOT ZALICZEK NA PODATEK AKCYZOWY), WEDŁUG POJEMNOŚCI (ZAWARTOŚCI) OPAKOWAŃ JEDNOSTKOWYCH I MOCY ALKOHOLU W TYCH OPAKOWANIACH, IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW WINIARSKICH

Tabela 3
Lp. Pojemność (zawartość) opakowania jednostkowego w litrach Rzeczywista moc alkoholu w opakowaniu jednostkowym

w %

Wartość banderoli (kwota zaliczki na podatek akcyzowy) w zł
1 2 3 4
1 do 0,5 włącznie do 9 włącznie 0,01
2 do 0,5 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,01
3 do 0,5 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,02
4 do 0,5 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,02
5 do 0,5 włącznie powyżej 18 0,58
6 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie do 9 włącznie 0,03
7 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,03
8 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,04
9 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,06
10 powyżej 0,5 do 1,0 włącznie powyżej 18 0,78
11 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie do 9 włącznie 0,08
12 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 9 do 12 włącznie 0,08
13 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 12 do 15 włącznie 0,10
14 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 15 do 18 włącznie 0,13
15 powyżej 1,0 do 2,0 włącznie powyżej 18 1,58
16 powyżej 2,0 do 9 włącznie 0,18
17 powyżej 2,0 powyżej 9 do 12 włącznie 0,23
18 powyżej 2,0 powyżej 12 do 15 włącznie 0,33
19 powyżej 2,0 powyżej 15 do 18 włącznie 0,43
20 powyżej 2,0 powyżej 18 2,38

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAWIENIE ODPŁATNOŚCI ZA SPRZEDAŻ BANDEROL LEGALIZACYJNYCH NA OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE IMPORTOWANYCH I KRAJOWYCH WYROBÓW TYTONIOWYCH (PAPIEROSÓW), SPIRYTUSOWYCH I WINIARSKICH

Lp. Pochodzenie i rodzaj wyrobu w opakowaniu jednostkowym oraz rodzaj lub pojemność (zawartość) tego opakowania Kwota odpłatności za sprzedaż banderoli legalizacyjnej w zł
1 2 3
1 Importowane oraz krajowe papierosy we wszystkich opakowaniach - niezależnie od liczby papierosów 0,25
2 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) do 0,25 l włącznie 0,50
3 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - butelce1) o pojemności (zawartości) powyżej 0,25 l 0,90
4 Importowane oraz krajowe wyroby spirytusowe w opakowaniu - puszce, niezależnie od pojemności (zawartości) 0,50
5 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie 0,30
6 Importowane oraz krajowe wyroby winiarskie w opakowaniu2) o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l 0,50
Objaśnienia:

1) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych, z wyjątkiem puszek, niż określone w załączniku nr 5 (rys. 3 i 4) do rozporządzenia.

2) Banderola legalizacyjna dotyczy także wszystkich innych (nietypowych) opakowań jednostkowych niż określone w załączniku nr 5 (rys. 5 i 6) do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY TYTONIOWE (PAPIEROSY)

Tabela 1
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 45x22 17,40 20,40
2 50x22 17,81 21,01

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY SPIRYTUSOWE

Tabela 2
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 50x12 14,28 15,93
2 90x16 18,22 21,21

WYSOKOŚĆ ODPŁATNOŚCI Z TYTUŁU POKRYCIA CO NAJMNIEJ 80% KOSZTÓW WYTWORZENIA BANDEROL PODATKOWYCH NA IMPORTOWANE I KRAJOWE WYROBY WINIARSKIE

Tabela 3
Lp. Wymiar banderoli w mm Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol w arkuszach za 1.000 szt.

w zł

Wysokość odpłatności z tytułu pokrycia co najmniej 80 % kosztów wytworzenia banderol pokrojonych za 1.000 szt.

w zł

1 2 3 4
1 110x14 12,20 16,60
2 160x16 14,16 18,06

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.14.129

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy.
Data aktu: 19/02/2001
Data ogłoszenia: 28/02/2001
Data wejścia w życie: 15/03/2001