Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 listopada 2001 r.
w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 i z 2001 r. Nr 102, poz. 1116) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej Kancelarią, jest urzędem zapewniającym obsługę merytoryczną, prawną, organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych.
2.
Kancelaria zapewnia również obsługę pełnomocników Rządu, komitetów, komisji wspólnych, rad, zespołów oraz innych kolegialnych organów pomocniczych, doradczych i opiniodawczo-doradczych, jeżeli tak stanowią przepisy o ich utworzeniu.
§  2.
1.
Kancelaria działa zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Prezesa Rady Ministrów.
2.
Kancelaria wykonuje powierzone zadania pod kierownictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanego dalej Szefem Kancelarii.
§  3.
Szef Kancelarii kieruje Kancelarią przy pomocy sekretarzy i podsekretarzy stanu w Kancelarii, Sekretarza Rady Ministrów, Dyrektora Generalnego Kancelarii oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Kancelarii.
§  4.
Szef Kancelarii, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wyznacza swojego zastępcę spośród sekretarzy lub podsekretarzy stanu w Kancelarii oraz określa zakres jego czynności.
§  5.
Szef Kancelarii może tworzyć i znosić zespoły doradcze i opiniodawcze do opracowania spraw zleconych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, określając nazwę, skład osobowy, zakres i tryb ich działania oraz zasady ich obsługi.
§  6.
Szef Kancelarii może imiennie upoważnić osoby wymienione w § 3 do załatwiania w jego imieniu spraw należących do zadań Kancelarii.
§  7.
1.
W Kancelarii działa Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów.
2.
Szczegółowy zakres zadań i kompetencji Szefa Gabinetu Politycznego Prezesa Rady Ministrów określa Prezes Rady Ministrów.
§  8.
W skład Kancelarii wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów,
2)
Sekretariat Prezesa Rady Ministrów,
3)
Sekretariaty Wiceprezesów Rady Ministrów,
4)
Sekretariat Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
5)
Sekretariat Kolegium do Spraw Służb Specjalnych,
6)
Sekretariat Rady Legislacyjnej,
6a) 1
Sekretariat Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn,
6b) 2
Sekretariat Rady do Spraw Uchodźców,
6c) 3
Sekretariat Pełnomocnika Rządu do Spraw Informacji Europejskiej,
7)
Centrum Informacyjne Rządu,
8)
Departament Prezydialny,
9)
Departament Ekonomiczno-Społeczny,
10)
Departament Spraw Parlamentarnych Rządu,
11)
Departament Spraw Zagranicznych,
12)
Departament Kontroli, Skarg i Wniosków,
13)
Departament Monitoringu Społecznego i Analiz,
14)
Departament Spraw Obronnych,
15)
Biuro Dyrektora Generalnego,
16)
Biuro do Spraw Usuwania Skutków Powodzi,
17)
Biuro Finansowe,
18)
Biuro Obsługi,
19)
Biuro Ochrony.
§  9.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Kancelarii oraz tryb ich pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Szefa Kancelarii na wniosek Dyrektora Generalnego Kancelarii.
§  10.
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 lipca 2000 r. w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. Nr 61, poz. 713 i Nr 92, poz. 1018 oraz z 2001 r. Nr 18, poz. 211 i Nr 125, poz. 1374).
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 pkt 6a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 2001 r. (Dz.U.01.140.1577) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2001 r.
2 § 8 pkt 6b dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 7 grudnia 2001 r. (Dz.U.01.140.1577) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2002 r.
3 § 8 pkt 6c dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 29 grudnia 2001 r. (Dz.U.01.154.1808) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2001 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.128.1414

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Data aktu: 07/11/2001
Data ogłoszenia: 09/11/2001
Data wejścia w życie: 09/11/2001