Uprawianie sportów motorowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 września 2000 r.
w sprawie uprawiania sportów motorowych.

Na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. Nr 25, poz. 113 i Nr 137, poz. 639, z 1997 r. Nr 106, poz. 680, Nr 121, poz. 769 i 770 i Nr 160, poz. 1078, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 96, poz. 1106 i Nr 101, poz. 1178 oraz z 2000 r. Nr 9, poz. 117 i Nr 72, poz. 839) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe wymogi i kwalifikacje niezbędne do uprawiania sportów motorowych, sposób ich uzyskiwania, wynikające z nich uprawnienia, zasady nadawania, zawieszania i cofania tych uprawnień, wzór dokumentu stwierdzającego te kwalifikacje i uprawnienia oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące w sportach motorowych.
§  2.
1.
Sporty motorowe mogą uprawiać osoby, które ukończyły w odniesieniu do sportu:
1) 1
motocyklowego - 17 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat,
2)
żużlowego - 16 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat,
3)
samochodowego - 17 lat,
4)
kartingowego - 15 lat, a w konkurencji młodzików - 10 lat.
2.
Poza spełnieniem wymogów określonych w ust. 1, do uprawiania sportów motorowych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, jest niezbędne posiadanie:
1)
certyfikatu stwierdzającego kwalifikacje i uprawnienia do uprawiania określonej dyscypliny sportów motorowych,
2)
zaświadczenia wydanego przez lekarza posiadającego specjalizację z zakresu medycyny sportowej o braku przeciwwskazań do uprawiania określonej dyscypliny sportów motorowych,
3) 2
prawa jazdy właściwego dla uprawianej dyscypliny,
4)
umowy ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków.
3. 3
Obowiązek posiadania prawa jazdy nie dotyczy osób uprawiających sporty motorowe na torach i trasach zamkniętych.
4.
Osoby, które ukończyły 13 lat i uprawiają sport na motorowerach, mogą brać udział w treningach i zawodach organizowanych na drogach publicznych pod warunkiem posiadania karty motorowerowej.
§  3.
1.
Uprawnienia do uprawiania sportów motorowych w określonej dyscyplinie tych sportów nadaje, zawiesza i cofa Zarząd Główny Polskiego Związku Motorowego, zwany dalej "PZM", lub z jego upoważnienia - jednostki terenowe PZM.
2.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, nadaje się osobie, która spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.
3.
Nadanie uprawnień następuje na wniosek osoby zainteresowanej.
4.
Do wniosku o nadanie uprawnień załącza się:
1)
pisemną zgodę przedstawiciela ustawowego, jeżeli wnioskodawca nie ukończył 18 lat,
2)
zaświadczenie, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2.
5.
Dokumentem stwierdzającym posiadanie kwalifikacji i uprawnień jest certyfikat, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
§  4.
1.
Kwalifikacje stwierdza się na podstawie wyników egzaminów: teoretycznego i praktycznego, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi PZM.
2.
Egzaminy, o których mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powołana przez PZM w trzyosobowych zespołach egzaminacyjnych; w skład zespołu powinien wchodzić co najmniej jeden egzaminator posiadający kwalifikacje trenerskie lub instruktorskie w danej dyscyplinie sportu.
3.
PZM zawiadamia wnioskodawcę o terminie i miejscu egzaminu, co najmniej na 30 dni przed wyznaczoną datą.
4.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, w którym stwierdza się wynik egzaminu; protokół podpisują przewodniczący i członkowie zespołu egzaminacyjnego.
5.
Wynik egzaminu określa się jako "pozytywny" lub "negatywny".
6.
W razie negatywnego wyniku egzaminu, osoba ubiegająca się o stwierdzenie kwalifikacji może ponownie przystąpić do egzaminu nie wcześniej niż po upływie 30 dni.
§  5.
1.
Uprawnienia, o których mowa w § 3 ust. 1, zawiesza się, jeżeli właściwa komisja PZM orzekła okresową dyskwalifikację zawodnika.
2.
Uprawnienia, o których mowa w § 3 ust. 1, cofa się, jeżeli właściwa komisja PZM orzekła dożywotnią dyskwalifikację zawodnika.
§  6.
PZM prowadzi rejestr wydanych certyfikatów.
§  7.
1.
Zawody w sportach motorowych mogą być przeprowadzane wyłącznie na homologowanych przez PZM torach stałych, prowizorycznych i jednorazowych albo na zatwierdzonych przez PZM trasach przejazdu.
2.
Zgodność toru lub trasy z homologacją lub warunkami zatwierdzenia sprawdza bezpośrednio przed zawodami sędzia zawodów lub zespół sędziów zawodów.
3.
Tory i trasy, o których mowa w ust. 1, powinny spełniać warunki określone w regulaminach sportowych i technicznych PZM.
§  8.
1.
Podczas zawodów zawodnicy powinni być wyposażeni w kaski ochronne, posiadające znaki atestu uznane odpowiednio przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) lub Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM).
2.
Używanie okularów i szyb ochronnych, wykonanych wyłącznie z elastycznych materiałów, jest dozwolone pod warunkiem, że nie stanowią one integralnej części kasku.
§  9.
1.
Podczas zawodów zawodnicy powinni być ubrani w kombinezony lub ubrania ochronne, rękawice i buty wykonane z atestowanych materiałów uznanych odpowiednio przez FIA lub FIM.
2.
Na ubraniu powinien być umieszczony znak potwierdzający wykonanie ubrania z atestowanego materiału.
3.
Materiał, o którym mowa w ust. 1, powinien posiadać następujące cechy:
1)
ognioodporność,
2)
odporność na ścieranie,
3)
wysoki współczynnik tarcia w kontakcie z nawierzchnią,
4)
dobre wchłanianie potu,
5)
nietoksyczność i niealergiczność,
6)
nietopliwość.
§  10.
Kaski oraz inne elementy wyposażenia muszą spełniać warunki bezpieczeństwa zawodnika określone w przepisach FIA i FIM.
§  11.
1.
W czasie zawodów w sportach motorowych można używać tylko pojazdów, w których wszystkie zewnętrzne części wirujące są osłonięte.
2.
Pojazdy używane podczas zawodów sportowych, z wyjątkiem motocykli do uprawiania sportu żużlowego, powinny mieć sprawnie działające hamulce, odpowiednie do ciężaru pojazdu i jego maksymalnej prędkości.
3.
Motocykle do uprawiania sportu żużlowego powinny mieć urządzenie przerywające obwód zapłonowy i unieruchamiające silnik pojazdu, w razie gdy kierowca straci kontakt z motocyklem.
4.
W czasie zawodów na drogach publicznych używa się pojazdów, które odpowiadają warunkom ustalonym dla pojazdów dopuszczonych do ruchu na drogach publicznych.
§  12.
Kierownik zawodów lub komisarz techniczny ma obowiązek nie dopuścić do zawodów zawodnika, którego sprzęt lub wyposażenie nie spełnia wymogów określonych w rozporządzeniu lub w regulaminie zawodów, oraz wycofać z zawodów każdego zawodnika, którego sprzęt zagraża bezpieczeństwu lub którego wyposażenie stało się w czasie zawodów niekompletne.
§  13.
Za bezpieczne przeprowadzenie zawodów motorowych jest odpowiedzialny organizator.
§  14.
Podczas zajęć treningowych należy:
1)
przestrzegać przepisów bezpieczeństwa, dotyczących wyposażenia osobistego zawodników oraz pojazdów, które obowiązują podczas zawodów,
2)
prowadzić szkolenie ze szczególnym uwzględnieniem opanowania bezpiecznej jazdy w warunkach zawodów sportowych.
§  15.
Szkolenie zawodników może być prowadzone wyłącznie przez osoby mające uprawnienia trenera lub instruktora sportów motorowych właściwej dyscypliny.
§  16.
Osoby posiadające licencję na uprawianie określonej dyscypliny sportów motorowych wydaną przed dniem wejścia w życie rozporządzenia otrzymują certyfikat, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CERTYFIKAT

1 § 2 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.191.1961) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2004 r.
2 § 2 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.191.1961) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2004 r.
3 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2004 r. (Dz.U.04.191.1961) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2004 r.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.83.940

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uprawianie sportów motorowych.
Data aktu: 26/09/2000
Data ogłoszenia: 06/10/2000
Data wejścia w życie: 21/10/2000