Ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, sporządzonych w Genewie dnia 22 grudnia 1992 r.

OŚWIADCZENIE RZĄDOWE
z dnia 24 grudnia 1997 r.
w sprawie ratyfikacji przez Rzeczpospolitą Polską Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, sporządzonych w Genewie dnia 22 grudnia 1992 r.

Podaje się niniejszym do wiadomości, że zgodnie z artykułem 52 ustęp 1 Konstytucji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, sporządzonej w Genewie dnia 22 grudnia 1992 r., został złożony Sekretarzowi Generalnemu Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego dnia 17 października 1995 r. dokument ratyfikacyjny Rzeczypospolitej Polskiej do Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.
Zgodnie z artykułem 52 ustęp 3 Konstytucji wymienione Konstytucja i Konwencja weszły w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej dnia 17 października 1995 r.

Jednocześnie podaje się do wiadomości, co następuje:

1.
Zgodnie z artykułem 58 ustęp 1 Konstytucji ww. Konstytucja i Konwencja weszły w życie dnia 1 lipca 1994 r.
2.
Następujące państwa złożyły swoje dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia do Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) w podanych niżej datach:

Algieria 13 sierpnia 1996 r.

Andora 24 stycznia 1994 r.

Armenia 29 września 1995 r.

Australia 29 września 1994 r.

Bahrajn 12 lipca 1996 r.

Bangladesz 28 lipca 1994 r.

Belize 9 listopada 1993 r.

Benin 24 kwietnia 1997 r.

Bhutan 16 kwietnia 1996 r.

Białoruś 15 czerwca 1994 r.

Boliwia 3 stycznia 1994 r.

Bośnia i Hercegowina 2 września 1994 r.

Brunei Darussalam 20 listopada 1996 r.

Bułgaria 9 września 1994 r.

Burkina Faso 21 października 1994 r.

Chińska Republika Ludowa 15 lipca 1997 r.

Chorwacja 3 czerwca 1994 r.

Cypr 1 listopada 1995 r.

Czechy 29 sierpnia 1994 r.

Dania 18 czerwca 1993 r.

Dominika 28 października 1996 r.

Dżibuti 10 marca 1997 r.

Egipt 15 maja 1996 r.

Ekwador 1 sierpnia 1994 r.

Erytrea 31 stycznia 1994 r.

Estonia 23 stycznia 1996 r.

Etiopia 13 października 1994 r.

Federacja Rosyjska 1 sierpnia 1995 r.

Filipiny 23 maja 1996 r.

Finlandia 30 maja 1996 r.

Francja 18 maja 1994 r.

Gruzja 20 czerwca 1994 r.

Gujana 19 września 1994 r.

Gwinea 5 sierpnia 1994 r.

Haiti 22 maja 1995 r.

Hiszpania 15 kwietnia 1996 r.

Indie 3 listopada 1995 r.

Indonezja 16 kwietnia 1996 r.

Iran 11 lipca 1996 r.

Irlandia 16 października 1996 r.

Izrael 25 sierpnia 1994 r.

Japonia 18 stycznia 1995 r.

Jordania 16 października 1995 r.

Jugosławia 11 października 1995 r.

b. Jugosłowiańska

Republika Macedonii 11 lipca 1994 r.

Kamerun 18 kwietnia 1995 r.

Kanada 21 czerwca 1993 r.

Kazachstan 5 września 1994 r.

Kenia 25 sierpnia 1994 r.

Kolumbia 2 kwietnia 1997 r.

Kongo 9 sierpnia 1994 r.

Koreańska Republika

Ludowo-Demokratyczna 9 sierpnia 1994 r.

Kuba 25 listopada 1996 r.

Kuwejt 6 czerwca 1997 r.

Kirgistan 29 czerwca 1994 r.

Laos 24 stycznia 1994 r.

Liechtenstein 2 stycznia 1995 r.

Luksemburg 5 lutego 1997 r.

Madagaskar 3 czerwca 1996 r.

Malediwy 22 sierpnia 1994 r.

Malezja 11 kwietnia 1994 r.

Mali 25 kwietnia 1995 r.

Malta 30 sierpnia 1995 r.

Maroko 9 maja 1996 r.

Mauritius 6 grudnia 1993 r.

Meksyk 27 września 1993 r.

Mikronezja 7 sierpnia 1995 r.

Mołdowa 18 lutego 1997 r.

Monako 5 sierpnia 1997 r.

Mongolia 4 czerwca 1997 r.

Mozambik 19 maja 1994 r.

Namibia 4 sierpnia 1994 r.

Niderlandy 13 czerwca 1996 r.

z zastosowaniem Konstytucji

i Konwencji do Królestwa

w Europie, Antyli Niderlandzkich

i Aruby

Niemcy 8 października 1996 r.

Norwegia 15 lipca 1994 r.

Nowa Zelandia 6 grudnia 1994 r.

Oman 18 maja 1994 r.

Papua-Nowa Gwinea 10 maja 1996 r.

Paragwaj 26 września 1994 r.

Peru 30 września 1994 r.

Portugalia 30 listopada 1995 r.

Republika Korei 5 sierpnia 1994 r.

Republika

Południowej Afryki 30 czerwca 1994 r.

Republika

Środkowoafrykańska 11 maja 1995 r.

Republika Wysp

Świętego Tomasza i Książęcej 15 lipca 1996 r.

Rumunia 29 listopada 1993 r.

Samoa 29 sierpnia 1994 r.

San Marino 31 sierpnia 1994 r.

Senegal 18 listopada 1994 r.

Singapur 2 maja 1996 r.

Słowacja 1 lipca 1994 r.

Słowenia 12 grudnia 1994 r.

Sri Lanka 26 lipca 1996 r.

St. Vincent i Grenadyny 20 września 1994 r.

Sudan 17 lutego 1997 r.

Syria 14 grudnia 1993 r.

Szwajcaria 15 września 1994 r.

Szwecja 15 września 1994 r.

Tadżykistan 19 lipca 1994 r.

Tajlandia 3 kwietnia 1996 r.

Togo 19 września 1994 r.

Tonga 9 września 1994 r.

Trynidad i Tobago 20 września 1994 r.

Turkmenistan 27 kwietnia 1994 r.

Tuvalu 15 sierpnia 1996 r.

Uganda 27 lipca 1994 r.

Ukraina 4 sierpnia 1994 r.

Uzbekistan 22 września 1994 r.

Watykan 3 maja 1996 r.

Wenezuela 17 września 1996 r.

Wietnam 19 czerwca 1996 r.

Włochy 3 maja 1996 r.

Wybrzeże Kości Słoniowej 22 marca 1996 r.

Wyspy Bahama 4 sierpnia 1994 r.

Wyspy Marshalla 22 lutego 1996 r.

Zimbabwe 5 grudnia 1994 r.

Zjednoczone

Emiraty Arabskie 2 sierpnia 1995 r.

Zjednoczone Królestwo

Wielkiej Brytanii

i Irlandii Północnej 27 czerwca 1994 r.

3.
Następujące państwa przy ratyfikacji, przyjęciu i zatwierdzeniu Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego lub przy przystępowaniu do nich złożyły podane poniżej zastrzeżenia i oświadczenia lub potwierdziły swoje zastrzeżenia i oświadczenia złożone przy podpisywaniu Aktów końcowych Dodatkowej Konferencji Pełnomocników (Genewa, 1992) zawierających wyżej wymienione Konstytucję i Konwencję:

Algieria

Algieria nie uważa się za związaną artykułem 56 ustęp 2 Konstytucji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego lub artykułem 41 Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, sporządzonych w Genewie dnia 22 grudnia 1992 r.

Algieria oświadcza, że aby spór mógł być przedłożony do arbitrażu, we wszystkich sprawach konieczna jest zgoda wszystkich zainteresowanych stron.

Australia

Delega
cja Australii zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia takich środków, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby którykolwiek z Członków nie działał w sposób zgodny z wymogami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) lub załączników dołączonych do nich albo gdyby zastrzeżenia zgłoszone przez inne państwa zagrażały jego interesom.

Chińska Republika Ludowa

Delegacja Chińskiej Republiki Ludowej oświadcza w imieniu swego Rządu, że potwierdza ponownie oświadczenia złożone na Konferencji Pełnomocników w Nairobi (1982) i Konferencji Pełnomocników w Nicei (1989) Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego.

Finlandia

Przystępując do Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego Rząd Finlandii podtrzymuje następujące zastrzeżenia złożone w jego imieniu podczas podpisywania Regulaminów administracyjnych lub ich rewizji:

-
Genewa 1979 (WARC-79), zastrzeżenie nr 75,
-
Genewa 1985 (ORB-85), zastrzeżenie nr 44,
-
Genewa 1987 (HFBC-87), zastrzeżenie nr 49,
-
Genewa 1988 (ORB-88), zastrzeżenie nr 74,
-
Malaga-Torremolinos 1992 (WARC-92), zastrzeżenie nr 49.

Hiszpania

Delegacja Hiszpanii oświadcza w imieniu swego Rządu, że jakiekolwiek użycie wyrazu kraj w Konstytucji i Konwencji (Genewa, 1992) jako podmiotu praw i obowiązków będzie rozumiane wyłącznie jako oznaczające państwo suwerenne.

Ponadto oświadcza, że nie przyjmuje jakichkolwiek zastrzeżeń zgłoszonych przez inne Rządy, które powodowałyby zwiększenie zobowiązań finansowych Hiszpanii wobec Związku.

Hiszpania oświadcza, że będzie korzystać z prawa przysługującego jej na mocy artykułu 34 Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego tylko w zakresie zgodnym z jej konstytucją.

Indie

1.
Delegacja Republiki Indii nie przyjmuje jakichkolwiek konsekwencji finansowych dla swego Rządu, wynikających z zastrzeżeń, jakie mogłyby być złożone przez któregokolwiek z Członków w sprawach związanych z finansami Związku.
2.
Ponadto zastrzega ona dla swego Rządu prawo do podjęcia takich działań, jakie uzna za konieczne dla zabezpieczenia i ochrony swych interesów, w przypadku gdyby którykolwiek z Członków nie działał w sposób zgodny z jednym lub więcej postanowień Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) lub Regulaminów administracyjnych.

Indonezja

Delegacja Republiki Indonezji:

1)
zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia takich działań i środków zapobiegawczych, jakie uzna za konieczne dla zabezpieczenia swych narodowych interesów, gdyby jakiekolwiek postanowienia Konstytucji, Konwencji i Rezolucji, jak również jakakolwiek decyzja Dodatkowej Konferencji Pełnomocników Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) bezpośrednio lub pośrednio naruszały suwerenność Indonezji lub były sprzeczne z konstytucją, ustawodawstwem i przepisami prawnymi Republiki Indonezji, jak również z obowiązującymi prawami nabytymi przez Republikę Indonezji jako stronę innych umów i konwencji oraz wynikającymi dla niej z jakichkolwiek norm prawa międzynarodowego;
2)
zastrzega dla swego Rządu również prawo do podjęcia takich działań i środków zapobiegawczych, jakie uzna za konieczne dla zabezpieczenia swych narodowych interesów, gdyby którykolwiek z Członków nie działał w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) lub gdyby skutki zastrzeżeń zgłoszonych przez któregokolwiek Członka powodowały zakłócenie funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Indonezji lub prowadziły do zwiększenia jej udziału w wydatkach Związku.

Irlandia

Delegacja Irlandii zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia takich działań, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów w przypadku, gdyby niektórzy Członkowie nie pokrywali swoich udziałów w wydatkach Związku lub nie działali w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) i uzupełniającymi je Regulaminami administracyjnymi lub gdyby zastrzeżenia zgłoszone przez inne kraje powodowały zakłócenia funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Irlandii lub prowadziły albo mogły prowadzić do zwiększenia jej udziału w pokrywaniu wydatków Związku.

Kolumbia

Rząd Kolumbii nie będzie stosował artykułu 34 Konstytucji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, ponieważ zakres uprawnień przyznanych władzy publicznej zgodnie z tym artykułem, jak również poważne ograniczenia, jakie nakłada on na wolności, stwarza dla Kolumbii całkowitą niemożność jego przyjęcia w myśl Narodowej Konstytucji, która jest przeniknięta duchem demokracji, jak proklamuje jej preambuła.

Tak dalece, jak dotyczy to władz kolumbijskich w zakresie pozasądowym, mają one zakaz korzystania z uprawnień wyszczególnionych w wyżej wymienionym artykule 34, bo gdyby miały korzystać z tych uprawnień, stanowiłoby to działanie naruszające artykuł 15 Narodowej Konstytucji, który stwierdza, że "korespondencja i inne formy prywatnego komunikowania się są nienaruszalne" oraz że "mogą one być przyjęte tylko w wykonaniu wyroku sądowego w takich przypadkach i zgodnie z taką procedurą, jaka może być ustalona przez prawo".

Rząd Kolumbii nie będzie stosował postanowień zawartych w artykule 36 Konstytucji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, ponieważ Narodowa konstytucja Kolumbii w artykule 90 przewiduje odpowiedzialność państwa za szkody o charakterze prawnym, jakie można mu zarzucić, spowodowane przez działania lub zaniechania władz publicznych. Ponadto zgodnie z artykułem 75 Narodowej Konstytucji państwu podlega zarządzanie i nadzorowanie widma elektromagnetycznego, użytkowanego dla telekomunikacji, od której odpowiedzialności nie może uchylić się w myśl jakiejkolwiek umowy. Zgodnie z tym wymieniony artykuł nie może mieć jakiegokolwiek zastosowania, ponieważ użytkownicy, którzy ponieśli szkody, pozostaliby bez ochrony.

Malta

Delegacja Malty zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia takich działań, jakie może zastosować dla zabezpieczenia interesów Malty, gdyby którykolwiek z Członków uchylał się od pokrywania wydatków Związku lub gdyby którykolwiek Członek nie działał w sposób zgodny z wymogami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992), ich załączników lub dołączonych do nich protokołów albo gdyby zastrzeżenia innych krajów prowadziły do zakłócenia funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Malty.

Meksyk

Rząd Meksyku:

-
zastrzega sobie prawo do podjęcia takich działań, jakie uzna za konieczne, gdyby zastosowanie postanowień Konstytucji i Konwencji miało niekorzystny wpływ na środki niezbędne w celu skorzystania z zasobów orbity satelitów geostacjonarnych i widma częstotliwości radiowych, które wykorzystuje lub będzie zmuszony wykorzystać dla swoich służb telekomunikacyjnych, lub gdyby odpowiednie procedury zgłaszania, koordynacji lub rejestracji zostały spowolnione lub opóźnione,
-
zastrzega sobie prawo do nieakceptowania żadnych konsekwencji finansowych wynikających ze zmian funkcjonalnych i strukturalnych przyjętych przez Konferencję,
-
zastrzega sobie prawo do zastosowania wszelkich środków, jakie uzna za konieczne, gdyby którykolwiek z innych Członków nie działał w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji, Konwencji, Regulaminami administracyjnymi oraz protokołami i załącznikami do nich, począwszy od daty ich wejścia w życie.

Namibia

Republika Namibii zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia takich działań, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby którykolwiek z Członków nie działał w sposób zgodny z wymogami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992), z załącznikami lub protokołami dołączonymi do nich, albo gdyby zastrzeżenia zgłoszone przez inne kraje prowadziły do zakłócenia funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Namibii lub do zwiększenia jej udziału w pokrywaniu wydatków Związku.

Peru

Rząd Peru zastrzega sobie prawo do:

1)
podjęcia takich działań, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby którykolwiek z Członków Związku nie działał w sposób zgodny z wymogami Konstytucji, Konwencji lub Regulaminów albo gdyby zastrzeżenia innych krajów prowadziły do zakłócenia funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Peru lub były dla nich szkodliwe;
2)
przyjęcia lub nieprzyjęcia konsekwencji zastrzeżeń innych Państw członkowskich, które powodowałyby zwiększenie udziału Peru w pokrywaniu wydatków Związku.

Portugalia

Delegacja Portugalii oświadcza w imieniu swego Rządu, że nie zaakceptuje żadnych konsekwencji zastrzeżeń zgłoszonych przez inne Rządy, które powodowałyby zwiększenie udziału Portugalii w pokrywaniu wydatków Związku.

Oświadcza ona również, że zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia wszelkich działań, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby niektórzy Członkowie uchylali się od udziału w wydatkach Związku lub w jakikolwiek inny sposób nie działali w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992), załączników lub protokołów dołączonych do nich lub gdyby zastrzeżenia zgłoszone przez inne kraje prowadziły do zakłócenia funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Portugalii.

Sudan

Delegacja Sudanu zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia wszelkich działań, jakie uzna za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby którykolwiek z Członków nie działał w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) lub gdyby zastrzeżenia zgłoszone przez innych Członków prowadziły do zakłócenia dobrego funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Republiki Sudanu lub do podwyższenia jej udziału w pokrywaniu wydatków Związku.

Szwajcaria i Liechtenstein

Delegacje Konfederacji Szwajcarskiej i Księstwa Liechtenstein zastrzegają dla swych Rządów prawo do podjęcia niezbędnych działań dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby jakiekolwiek zgłoszone zastrzeżenia lub inne przyjęte środki prowadziły do zakłócenia funkcjonowania ich służb telekomunikacyjnych lub do zwiększenia ich udziałów w pokrywaniu wydatków Związku.

W sprawie artykułów 4 i 54 Konstytucji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) delegacje wyżej wymienionych krajów oświadczają oficjalnie, że podtrzymują zastrzeżenia złożone w imieniu ich Administracji podczas podpisywania Regulaminów wymienionych w powyższych artykułach.

Watykan

Watykan zastrzega sobie prawo do podjęcia wszelkich działań, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby którykolwiek z Członków nie pokrywał wydatków Związku lub nie działał w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992), załączników albo protokołów dołączonych do nich lub gdyby zastrzeżenia innych krajów mogły spowodować zwiększenie jego udziału w pokrywaniu wydatków Związku lub mogły prowadzić do zakłócenia dobrego funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Watykanu.

Wenezuela

Delegacja Republiki Wenezueli zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia wszelkich działań, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby którykolwiek z innych Członków, obecnych i przyszłych, nie działał w sposób zgodny z wymogami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) lub z załącznikami lub protokołami dołączonymi do nich albo gdyby zastrzeżenia innych Członków prowadziły do zakłócenia skutecznego funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Wenezueli.

Ponadto zgłasza zastrzeżenia do wszystkich artykułów Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) dotyczących arbitrażu jako środka rozstrzygania sporów, zgodnie z polityką międzynarodową Rządu Wenezueli w tym zakresie.

Włochy

Delegacja Włoch zastrzega dla swego Rządu prawo do podjęcia takich działań, jakie może uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby niektórzy Członkowie nie uczestniczyli w wydatkach Związku lub nie działali w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) albo załączników lub protokołów fakultatywnych dołączonych do nich, lub gdyby zastrzeżenia zgłoszone przez inne kraje mogły spowodować zwiększenie udziału Włoch w pokrywaniu wydatków Związku, albo wreszcie gdyby zastrzeżenia innych krajów prowadziły do zakłócenia prawidłowego funkcjonowania służb telekomunikacyjnych Włoch.

Delegacja Włoch niniejszym formalnie oświadcza w związku z artykułem 54 Konstytucji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992), że podtrzymuje swoje zastrzeżenia zgłoszone przez jej Rząd podczas podpisania Regulaminów administracyjnych, o których mowa w artykule 4.

4.
Przy podpisaniu Aktów końcowych Dodatkowej Konferencji Pełnomocników (Genewa, 1992) zostało złożone w imieniu Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Holandii, Irlandii, Japonii, Kanady, Liechtensteinu, Luksemburga, Malty, Monako, Norwegii, Nowej Zelandii, Portugalii, Republiki Federalnej Niemiec, Rumunii, Stanów Zjednoczonych Ameryki, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Włoch, wspólne oświadczenie o następującej treści:

Delegacje wyżej wymienionych krajów, nawiązując do złożonych oświadczeń, uważają, że w zakresie, w jakim oświadczenia te dotyczą Deklaracji z Bogoty, podpisanej dnia 3 grudnia 1976 r. przez kraje równikowe, i żądań tych krajów do sprawowania suwerennych praw nad częścią orbity satelitów geostacjonarnych, jak również do wszelkich podobnych oświadczeń - te żądania nie mogą być uznane przez obecną Konferencję. Ponadto wyżej wymienione delegacje pragną potwierdzić lub ponowić oświadczenia złożone w tym zakresie w imieniu niektórych z Administracji, wymienionych powyżej, podczas podpisywania Aktów końcowych Światowej Administracyjnej Konferencji Radiokomunikacyjnej (Genewa, 1979) i Światowej Administracyjnej Konferencji Radiokomunikacyjnej dotyczącej wykorzystania orbity satelitów geostacjonarnych i planowania służb kosmicznych użytkujących tę orbitę (pierwsza i druga sesja, Genewa 1985 i 1988) Konferencji Pełnomocników Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Nicea, 1989) i Protokołu końcowego Międzynarodowej Konferencji Telekomunikacyjnej (Nairobi, 1982), tak jakby te oświadczenia zostały tutaj przytoczone in extenso.

Wyżej wymienione delegacje pragną również stwierdzić, że wymienienie w artykule 44 Konstytucji "sytuacji geograficznej niektórych krajów" nie oznacza uznania żądania do jakichkolwiek praw preferencyjnych na orbicie satelitów geostacjonarnych.

Powyższe wspólne oświadczenie zostało potwierdzone przez Australię, Irlandię, Kanadę, Norwegię, Portugalię i Szwecję.

Ponadto zostało złożone w imieniu Republiki Białorusi, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy wspólne oświadczenie następującej treści:

Delegacje wyżej wymienionych krajów zastrzegają dla swoich Rządów prawo do złożenia jakiegokolwiek oświadczenia lub zastrzeżenia podczas ratyfikowania Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (Genewa, 1992) i prawo do podjęcia jakichkolwiek działań, które mogą uznać za konieczne dla zabezpieczenia swoich interesów, gdyby którykolwiek z Członków Związku nie działał w sposób zgodny z postanowieniami Konstytucji i Konwencji Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego lub gdyby zastrzeżenia złożone przez inne kraje prowadziły do zakłócenia funkcjonowania służb telekomunikacyjnych wyżej wymienionych krajów lub do zwiększenia ich rocznych udziałów w pokrywaniu wydatków Związku.

Powyższe wspólne oświadczenie zostało potwierdzone przez Białoruś.

5.
Informacje o państwach, które w terminie późniejszym złożą dokumenty ratyfikacyjne, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia do wyżej wymienionej Konstytucji i Konwencji, można uzyskać w Departamencie Prawno-Traktatowym Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024