Szczegółowe zasady organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 listopada 1998 r.
w sprawie szczegółowych zasad organizacyjnego i finansowego wydzielenia działalności maklerskiej banku.

Na podstawie art. 60 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715) zarządza się, co następuje:
§  1.
Bank, który uzyskał zezwolenie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd na prowadzenie działalności maklerskiej oraz prowadzący działalność, o której mowa w art. 30 ust. 4-6 i art. 31 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945 oraz z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715), prowadzi tę działalność wyłącznie w ramach wydzielonego organizacyjnie i finansowo biura maklerskiego.
§  2.
Biuro maklerskie prowadzi działalność, o której mowa w § 1, jako oddział banku lub jako inna jednostka organizacyjna banku działająca na zasadach oddziału banku.
§  3.
1.
Biuro maklerskie powinno posiadać odrębne pomieszczenia, stanowiska wraz z wyposażeniem, urządzenia i numery telekomunikacyjne identyfikowalne pod nazwą biura maklerskiego.
2.
Biuro maklerskie nie może wykonywać żadnych czynności w zakresie swojej działalności w pomieszczeniach i na stanowiskach oraz przy użyciu urządzeń innych od tych, które wydzielono pod nazwą biura maklerskiego.
3.
Bank nie może wykonywać żadnej innej działalności, poza określoną w § 1, w pomieszczeniach i na stanowiskach lub przy użyciu urządzeń wydzielonych dla biura maklerskiego.
§  4.
1.
Czynności związane z prowadzeniem działalności, o której mowa w § 1, mogą wykonywać wyłącznie pracownicy zatrudnieni w biurze maklerskim lub osoby pozostające z biurem maklerskim w stosunku zlecenia lub w innym stosunku prawnym o podobnym charakterze.
2.
Informatyczne systemy lub podsystemy przetwarzania danych w zakresie działalności biura maklerskiego powinny być wydzielone lub zabezpieczone w taki sposób, aby uniemożliwić dostęp do tych danych osobom nieupoważnionym.
§  5.
1.
Biuro maklerskie samodzielnie przechowuje i archiwizuje dokumenty związane z jego działalnością. Dokumenty mogą być przechowywane i archiwizowane w pomieszczeniach banku, pod warunkiem wydzielenia archiwum biura maklerskiego z archiwum banku.
2.
Osoby wykonujące czynności przechowywania i archiwizacji dokumentów, o których mowa w ust. 1, działają na podstawie umowy zawartej z biurem maklerskim.
§  6.
Przepisy § 3-5 stosuje się również w przypadku prowadzenia punktów obsługi klientów oraz innych jednostek organizacyjnych biura maklerskiego w pomieszczeniach innych podmiotów.
§  7.
Bank opracowuje i wdraża pisemne procedury regulujące zasady przepływu informacji, w tym także informacji poufnych, między biurem maklerskim a bankiem, a także zapewniające bezpieczeństwo danych, których ujawnienie mogłoby naruszyć interes uczestników publicznego obrotu papierami wartościowymi.
§  8.
Bank wydziela kapitał (fundusz) na działalność maklerską z funduszy własnych banku.
§  9.
1.
Biuro maklerskie prowadzi odrębnie księgi rachunkowe dotyczące jego działalności.
2.
Biuro maklerskie ewidencjonuje wszystkie przychody i koszty oraz zyski i straty związane z jego działalnością, w tym również koszty działania punktów obsługi klientów oraz innych jednostek organizacyjnych biura.
3.
Biuro maklerskie sporządza samodzielne sprawozdania finansowe w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
§  10.
Biuro maklerskie rozlicza się z bankiem z przychodów i kosztów oraz z zysków i strat wyłącznie wynikiem finansowym.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024