PRZEPISY OGÓLNE
Postanowienia ogólne
Określenia
Rys. 1. Ustalanie długości deklarowanych drogi startowej
Rozwinięcie oznaczeń zastosowanych na rysunku:
ASDA - rozporządzalna długość przerwanego lądowania (accelerate-stop distance available)
CWY - zabezpieczenie wydłużonego startu (clearway)
SWY - zabezpieczenie przerwanego startu (stopway)
TODA - rozporządzalna długość startu (take-off distance available)
TORA - rozporządzalna długość rozbiegu (take-off run available)
Rys. 2. Przykładowy schemat lotniska dla samolotów (bez zachowania proporcji)
Kod referencyjny lotniska
| Litera (pierwszy element) kodu referencyjnego lotniska | Cyfra (drugi element) kodu referencyjnego lotniska | |||
| cyfra kodu | referencyjna długość startu samolotu, w metrach | litera kodu | rozpiętość skrzydeł, m | odległość pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia w metrach |
| 1 | poniżej 800 | A | poniżej 15 | poniżej 4,5 |
| 2 | od 800 do 1.200 | B | od 15 do 24 | od 4,5 do 6 |
| 3 | powyżej 1.200 do 1.800 | C | powyżej 24 do 36 | powyżej 6 do 9 |
| 4 | powyżej 1.800 | D | powyżej 36 do 52 | powyżej 9 do 14 |
| E | powyżej 52 do 65 | powyżej 9 do 14 | ||
DANE LOTNISKA
Postanowienia ogólne
Dane lotniska dla samolotów
PCN - / A / B / C / D / E /
gdzie:
A - liczba PCN,
B - określenie rodzaju nawierzchni,
C - określenie nośności podłoża,
D - określenie największego dopuszczalnego ciśnienia w oponach,
E - określenie metody oceny.
Forma udostępniania danych o nośności nawierzchni, ustalonych metodą PCN-ACN
| Lp. | Cecha | Opis | Oznaczenie wykorzystywane do udostępniania danych o nośności nawierzchni | ||
| 1 | Rodzaj nawierzchni*) |
nawierzchnia sztywna (rigid pavement) nawierzchnia podatna (flexible pavement) |
R F |
||
| k, MN/m3 dla nawierzchni sztywnych | CBR dla nawierzchni podatnych | ||||
| 2 | Nośność podłoża | nośność wysoka | powyżej 120 | powyżej 13 | A |
| nośność średnia | powyżej 60 do 120 | powyżej 8 do 13 | B | ||
| nośność niska | od 25 do 60 | od 4 do 8 | C | ||
| nośność bardzo niska | poniżej 25 | poniżej 4 | D | ||
| 3 | Maksymalne dopuszczalne ciśnienie w oponach |
wysokie - bez ograniczenia ciśnienia średnie - ciśnienie ograniczone do 1,5 MPa niskie - ciśnienie ograniczone do 1,0 MPa bardzo niskie - ciśnienie ograniczone do 0,5 MPa |
W X Y Z |
||
| 4 | Metoda oceny |
metoda techniczna: na podstawie badań charakterystyki nawierzchni metoda doświadczalna: na podstawie wiedzy o statkach dotychczas korzystających z nawierzchni |
T U |
||
| Przykład: PCN-60/F/B/Y/T; PCN określony metodą techniczną dla nawierzchni podatnej na podłożu o średniej nośności wyniósł 60 z ograniczeniem ciśnienia w oponach do 1,0 MPa | |||||
*) W odniesieniu do nawierzchni o konstrukcji mieszanej należy to zaznaczyć w odrębnej uwadze.
Dane lotniska dla śmigłowców
CHARAKTERYSTYKA FIZYCZNA LOTNISK DLA SAMOLOTÓW
Postanowienia ogólne
Charakterystyka fizyczna dróg startowych
Rzeczywiste długości dróg startowych
Inna charakterystyka dróg startowych
Najmniejsze dopuszczalne szerokości dróg startowych (w metrach)
| Cyfra kodu | Litera kodu | ||||
| A | B | C | D | E | |
| 1 | 18 | 18 | 23 | - | - |
| 2 | 23 | 23 | 30 | - | - |
| 3 | 30 | 30 | 30 | 45 | - |
| 4 | - | - | 45 | 45 | 45 |
Rys. 5. Warunki dotyczące pochyleń podłużnych drogi startowej - 2
Pobocza dróg startowych
Pasy dróg startowych
Zabezpieczenia końców dróg startowych RESA
Skróty zastosowane na rysunku:
RWY - droga startowa
CWY - zabezpieczenie wydłużonego startu
SWY - zabezpieczenie przerwanego startu
RESA - zabezpieczenie końca drogi startowej
TORA - rozporządzalna długość rozbiegu
Zabezpieczenia wydłużonego startu CWY
Zabezpieczenia przerwanego startu SWY
Drogi kołowania
Najmniejsze dopuszczalne szerokości prostych odcinków dróg kołowania
| Litera kodu | Najmniejsze dopuszczalne szerokości dróg kołowania |
| A | - 7,5 m |
| B | - 10,5 m |
| C |
- 15,0 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół*) poniżej 18 m |
| D |
- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół 18 m i więcej |
|
- 18 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia poniżej 9 m |
|
|
- 23 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o odległości pomiędzy zewnętrznymi krawędziami skrajnych kół głównego podwozia 9 m lub więcej |
|
| E | - 23 m |
*) Określenie "baza kół" oznacza odległość pomiędzy osiami przedniego i głównego podwozia.
Tabela 5
Najmniejsze dopuszczalne odległości między zewnętrznymi kołami głównego podwozia a krawędzią drogi kołowania
| Litera kodu | Najmniejsza dopuszczalna odległość |
| A | - 1,5 m |
| B | - 2,25 m |
| C |
- 3,0 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół*) poniżej 18 m |
|
- 4,5 m, jeżeli droga kołowania przeznaczona jest dla samolotów o bazie kół 18 m lub więcej |
|
| D | - 4,5 m |
| E | - 4,5 m |
*) Określenie "baza kół" oznacza odległość pomiędzy osiami przedniego i głównego podwozia.
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy osią drogi kołowania a innymi obiektami
| Litery kodu dróg startowych | Odległość pomiędzy osią drogi kołowania a osią drogi startowej w metrach (dla poszczególnych cyfr kodu) | Odległość w metrach | |||||||||
| przyrządowa droga startowa | nieprzyrządowa droga startowa | *) | **) | ***) | |||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | ||||
| A | 82,5 | 82,5 | - | - | 37,5 | 47,5 | - | - | 23,75 | 16,25 | 12,0 |
| B | 87,0 | 87,0 | - | - | 42,0 | 52,0 | - | - | 33,5 | 21,5 | 16,5 |
| C | - | - | 168,0 | - | - | - | 93,0 | - | 44,0 | 26,0 | 24,5 |
| D | - | - | 176,0 | 176,0 | - | - | 101,0 | 101,0 | 66,5 | 40,5 | 36,0 |
| E | - | - | - | 182,5 | - | - | - | 107,5 | 80,0 | 47,5 | 42,5 |
*) Odległość pomiędzy osiami równoległych dróg kołowania.
**) Odległość pomiędzy osią drogi kołowania, inną niż droga na miejsce postoju, a innym obiektem.
***) Odległość pomiędzy osią drogi kołowania na miejsce postoju a innym obiektem.
Pobocza dróg kołowania
Pas drogi kołowania
Zatoki oczekiwania, miejsca oczekiwania na drogach kołowania i miejsca oczekiwania na drogach samochodowych
powinno się urządzać miejsca oczekiwania.
Najmniejsza dopuszczalna odległość między zatoką oczekiwania, miejscem oczekiwania na drodze kołowania lub miejscem oczekiwania na drodze obsługi samolotu a osią drogi startowej (m)
| Cyfra kodu | ||||
| Typ drogi startowej | 1 | 2 | 3 | 4 |
| nieprzyrządowa | 30 | 40 | 75 | 75 |
| z podejściem nieprecyzyjnym | 40 | 40 | 75 | 75 |
| z podejściem precyzyjnym kategorii I | 60b) | 60b) | 90a), b) | 90a), b) |
| z podejściem precyzyjnym kategorii II i III | - | - | 90a), b) | 90a), b) |
| przeznaczona wyłącznie do startów | 30 | 40 | 75 | 75 |
|
a) jeżeli rzędna zatoki lub miejsca oczekiwania różni się od rzędnej progu, to - gdy próg jest niżej - odległość należy zwiększyć o 5 metrów na każdy metr różnicy rzędnych; w tej samej proporcji należy zmniejszyć tę odległość, gdy próg jest wyżej b) ze względu na konieczność usunięcia zakłóceń w pracy pomocy radionawigacyjnych możliwe jest zwiększenie tych odległości. | ||||
Płyty
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy miejscami postoju a innymi obiektami (m)
| Litera kodu | Najmniejsza dopuszczalna odległość |
| A | 3,0 |
| B | 3,0 |
| C | 4,5 |
| D | 7,5 |
| E | 7,5 |
Wydzielone miejsca postoju
Pola wzlotów o nawierzchni naturalnej
CHARAKTERYSTYKA FIZYCZNA LOTNISK DLA ŚMIGŁOWCÓW
Lotniska dla śmigłowców na poziomie terenu
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy polem końcowego podejścia FATO a drogami startowymi i drogami kołowania
| Masa samolotu lub masa śmigłowca w kg | Odległość pomiędzy krawędzią FATO a krawędzią drogi startowej lub drogi kołowania w m |
| 1 | 2 |
| do 2.720 | 60 |
| powyżej 2.720 do 5.760 | 120 |
| powyżej 5.760 do 100.000 | 180 |
| powyżej 100.000 | 250 |
Rys. 12. Zabezpieczenie przyrządowego pola końcowego podejścia FATO
Najmniejsze dopuszczalne szerokości dróg kołowania dla śmigłowców
| Lp. | Odległość pomiędzy głównymi goleniami śmigłowca w m | Najmniejsza dopuszczalna szerokość drogi kołowania dla śmigłowców w m |
| 1 | poniżej 4,5 | 7,5 |
| 2 | od 4,5 do 6 | 10,5 |
| 3 | powyżej 6 do 10 | 15 |
| 4 | powyżej 10 | 20 |
Najmniejsze dopuszczalne odległości pomiędzy sąsiednimi, powietrznymi drogami kołowania, drogami podlotu oraz drogami kołowania i innymi obiektami, wyrażone jako wielokrotność największej średnicy wirnika śmigłowca
| Element lotniska | Droga kołowania | Droga podlotu | Obiekt | Miejsce postoju śmigłowców |
| Droga kołowania |
2 (pomiędzy krawędziami) |
4 (pomiędzy osiami) |
1 (pomiędzy obiektami) |
2 (pomiędzy krawędziami) |
| Droga podlotu |
4 (pomiędzy osiami) |
4 (pomiędzy osiami) |
1,5 (pomiędzy osią a obiektem) |
4 (pomiędzy osią a krawędzią) |
Inne lotniska dla śmigłowców
WSKAŹNIKI I ZNAKI NA LOTNISKU DLA SAMOLOTÓW
Wskaźniki
Oznakowanie poziome drogi startowej
Rys. 16. Oznakowanie tożsamości, progu i osi drogi startowej (wymiary w metrach)
Rys. 17. Kształty i wielkość cyfr i liter wykorzystywanych do oznakowania tożsamości drogi startowej
Liczba pasów w oznakowaniu progu w zależności od szerokości drogi startowej
| Szerokość drogi startowej | Liczba pasów |
| 1 | 2 |
| 18 m | 4 |
| 23 m | 6 |
| 30 m | 8 |
| 45 m | 12 |
| 60 m | 16 |
Usytuowanie i wymiary oznakowania punktu celowania (w m)
| Rozporządzalna długość lądowania LDA | ||||
| Usytuowanie i wymiary | poniżej 800 m | 800 i więcej, lecz poniżej 1.200 | 1.200 i więcej, lecz poniżej 2.400 | 2.400 i więcej |
| odległość od progu do początku znaków | 150 | 250 | 300 | 400 |
| długość linii | 30-45 | 30-45 | 45-60 | 45-60 |
| szerokość linii | 4 | 6 | 6-10 | 6-10 |
| prześwit pomiędzy liniami | 6 | 9 | 18-22,5 | 18-22,5 |
Liczba par znaków strefy przyziemienia zależnie od rozporządzalnej długości lądowania LDA lub odległości pomiędzy progami drogi startowej
| LDA lub odległość pomiędzy progami drogi startowej w m | Liczba par znaków strefy przyziemienia |
| 1 | 2 |
| poniżej 900 | 1 |
| 900 lub więcej, lecz poniżej 1.200 | 2 |
| 1.200 i więcej, lecz poniżej 1.500 | 3 |
| 1.500 i więcej, lecz poniżej 2.400 | 4 |
| 2.400 i więcej | 6 |
Rys. 19. Oznakowanie strefy przyziemienia (wymiary w metrach)
Inne oznakowania poziome
Rys. 22. Oznakowanie miejsca postoju na płycie
Informacje uzupełniające:
1. W linię wjazdu wpisuje się numer miejsca postoju.
2. Linią przerywaną przedstawia się znaki dla drugorzędnego typu samolotu.
Rys. 24. Oznakowanie zamkniętej drogi startowej i zamkniętej drogi kołowania
Znaki pionowe
Rys. 27. Rozmieszczenie znaków pionowych na skrzyżowaniu drogi startowej z drogą kołowania
ŚWIATŁA NA LOTNISKACH DLA SAMOLOTÓW
Postanowienia ogólne
Wielkości do diagramów stałego natężenia poszczególnych systemów świetlnych
| System świetlny | 1 krzywa | 2 krzywa | 3 krzywa | Natężenie w kandelach | Kolor | ||||||
| a | b | a | b | a | b | i0 | i1 | i2 | i3 | ||
| oś podejścia do drogi startowej i poprzeczki | 10 | 5,5 | 14 | 6,0 | 15 | 8,5 | 20.000 | 10.000 | 2.000 | 1.000 | biały |
| poprzeczki podejścia | 7,0 | 5,0 | 11,5 | 6,0 | 16,5 | 8,0 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | czerwony |
| próg | 5,5 | 4,5 | 7,5 | 6,0 | 9,0 | 8,5 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | zielony |
| poprzeczki skrzydłowe | 7,0 | 5,0 | 11,5 | 6,0 | 16,5 | 8,0 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | zielony |
| strefa przyziemienia | 5,0 | 3,5 | 7,0 | 6,0 | 8,5 | 8,5 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | biały |
| oś drogi startowej (rozstaw 30 m) | 5,0 | 3,5 | 7,0 | 6,0 | 8,5 | 8,5 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | biały |
| oś drogi startowej (rozstaw 15 m) - kat. III | 5,0 | 4,5 | 7,0 | 8,5 | 8,5 | 10 | 5.000 | 2.500 | 500 | 250 | biały |
| - kat. I i II | 5,0 | 4,5 | 7,0 | 8,5 | 8,5 | 10 | 2.500 | 1.250 | 250 | 125 | biały |
| oś drogi startowej (rozstaw 7,5 m) | 5,0 | 4,5 | 7,0 | 8,5 | 8,5 | 10 | 1.250 | 635 | 125 | 63 | biały |
| koniec drogi startowej | 6,0 | 2,25 | 7,5 | 5,0 | 9,0 | 6,5 | 2.500 | 1.250 | 250 | 125 | czerwony |
| krawędź drogi startowej o szerokości 45 m | 5,5 | 3,5 | 7,5 | 6,0 | 9,0 | 8,5 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | biały |
| krawędź drogi startowej o szerokości 60 m | 6,6 | 3,5 | 8,5 | 6,0 | 10,0 | 8,5 | 10.000 | 5.000 | 1.000 | 500 | biały |
Rys. 30. Diagramy izokandeli - systemy świetlne drogi startowej (linie stałego natężenia światła)
Wymagania dotyczące uruchamiania (czasu włączania się) zasilania awaryjnego systemów oświetleniowych
| Charakterystyka wyposażenia podejść: | Elementy oświetlenia wymagające zasilania | Maksymalny czas włączania się zasilania rezerwowego |
| droga startowa nieprzyrządowa | wskaźniki ścieżki podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, przeszkody | 2 minuty |
| droga startowa przyrządowa z podejściem nieprecyzyjnym | świetlny system podejścia, wskaźniki ścieżki podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, przeszkody | 15 sekund |
| droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii I | świetlny system podejścia, wskaźniki ścieżki podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, przeszkody, główne drogi kołowania | 15 sekund |
| droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii II/III | świetlny system podejścia, krawędź RWY, próg RWY, koniec RWY, oś RWY, oświetlenie przeszkód, główne drogi kołowania | 15 sekund |
| droga startowa przyrządowa z podejściem precyzyjnym kategorii II/III | poprzeczki zatrzymania | 1 sekunda |
| droga startowa przeznaczona do startów przy RVR 550 m | krawędź RWY, główne drogi kołowania, przeszkody | 15 sekund |
| droga startowa przeznaczona do startów przy RVR 550 m | oś i koniec RWY, poprzeczki zatrzymania | 1 sekunda |
Uwaga: skrót RWY oznacza drogę startową.
Świetlne systemy podejścia do drogi startowej
Uproszczony świetlny system podejścia do drogi startowej
Świetlny system podejścia precyzyjnego kategorii I
Rys. 33. Ograniczenia usytuowania osi oświetlenia podejścia - w profilu
Świetlny system podejścia precyzyjnego kategorii II lub III
- zgodnie z rys. 35.
Wzrokowe systemy wskazywania ścieżki podejścia
Oświetlenie drogi startowej (rys. 38)
1- czerwone światła krawędziowe drogi startowej
2- przesunięty lewy próg
3- białe światła krawędziowe drogi startowej
4- biało-czerwone oświetlenie osi drogi startowej
5- przesunięty prawy próg
6- czerwone światła osi drogi startowej
7- poprzeczka świetlna
8- światła osi drogi startowej
9- zielone światła progu
10- białe światła osi drogi startowej
11- czerwone światła końca drogi startowej
12- białe światła krawędziowe drogi startowej
13- przesunięty lewy próg
14- białe światła osi drogi startowej
15- przesunięty prawy próg
16- czerwone światła krawędziowe drogi startowej
17- czerwone światła końca drogi startowej
18- czerwone światła osi drogi startowej
19- biało-czerwone oświetlenie osi drogi startowej
20- zielone światła progu
21- poprzeczki świetlne osi drogi startowej
(Oznaczenia i plan oświetlenia końca drogi startowej przy przesuniętym progu - jak na poprzednim rysunku)
Rys. 42. Położenie świateł i oznakowań osi drogi startowej i drogi kołowania zjazdu
Inne światła
ZNAKI I ŚWIATŁA NA LOTNISKACH DLA ŚMIGŁOWCÓW
Znaki
Rys. 45. Znak identyfikacyjny lotniska śmigłowcowego (na rysunku pokazany z krzyżem szpitalnym)
Rys. 47. Znaki dróg kołowania i dróg tranzytowych dla śmigłowców
Światła
Rys. 48. Charakterystyka latarni lotniskowej na lotnisku dla śmigłowców
Rys. 49. Świetlny system podejścia na lotnisku śmigłowcowym (przykładowe rozwiązanie)
OCHRONA RATOWNICZO-GAŚNICZA LOTNISKA
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.1998.130.859 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Przepisy techniczno-budowlane dla lotnisk cywilnych. |
| Data aktu: | 31/08/1998 |
| Data ogłoszenia: | 26/10/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1999, 01/01/2003 |








