Ustalenie zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór energii elektrycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 31 sierpnia 1998 r.
w sprawie ustalenia zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór energii elektrycznej.

Na podstawie art. 69 ust. 1a i 1b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042 oraz z 1998 r. Nr 94, poz. 594 i Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres stosowania i sposób obliczania wysokości opłat pobieranych z tytułu nielegalnego pobierania energii elektrycznej.
§  2.
Do nielegalnego pobierania energii elektrycznej z sieci zalicza się:
1)
pobieranie energii bez zawarcia umowy sprzedaży z przedsiębiorstwem energetycznym,
2)
pobieranie energii niezgodnie z postanowieniami umowy sprzedaży, w tym:
a)
z całkowitym lub częściowym pominięciem układu pomiarowo-rozliczeniowego,
b)
w wyniku dokonywania w układzie pomiarowo-rozliczeniowym uszkodzeń powodujących jego nieprawidłowe działanie,
c)
samowolną manipulację w urządzeniu regulującym obliczeniowe natężenie przepływu energii elektrycznej.
§  3.
1.
W przypadku odbiorców rozliczanych według taryf dwuczłonowych opłaty za moc i energię pobraną z całkowitym lub częściowym pominięciem rozliczeniowego układu pomiarowego ustala się następująco:
1)
opłatę za moc umowną i obrachunkową oblicza się przy zastosowaniu cen jednostkowych określonych w odpowiedniej taryfie obowiązującej w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca,
2)
opłatę za moc umowną pobiera się w przypadku nielegalnego pobierania energii bez zawarcia umowy z dostawcą; moc umowną należy przyjmować w wysokości mocy obrachunkowej ustalonej według zasad określonych w pkt 5,
3)
opłatę za energię czynną oblicza się przy zastosowaniu najwyższej ceny jednostkowej przewidzianej w taryfie, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru,
4)
opłaty, o których mowa w pkt 1 i 2, pobiera się za cały udowodniony okres nielegalnego poboru energii elektrycznej z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń,
5)
za podstawę do ustalenia wielkości mocy obrachunkowej oraz zużycia energii czynnej w okresie trwania nielegalnego poboru przyjmuje się pobór mocy i zużycie energii, jakie wystąpiły w okresie obrachunkowym przed powstaniem lub po ustaniu nielegalnego poboru,
6)
od należności obliczonych według zasad określonych w pkt 1-3 odlicza się kwoty pobrane od odbiorcy z tytułu okresowych rozliczeń w czasie trwania nielegalnego poboru energii elektrycznej.
2.
W przypadku odbiorców rozliczanych według taryf jednoczłonowych opłaty za energię elektryczną pobraną z całkowitym lub częściowym pominięciem rozliczeniowego układu pomiarowego ustala się następująco:
1)
do obliczenia opłat przyjmuje się najwyższą cenę jednostkową energii czynnej, według której jest lub powinien być rozliczany odbiorca w dniu stwierdzenia nielegalnego poboru, oraz udowodnioną ilość nielegalnie pobranej energii elektrycznej, jednak nie niższą niż 1.000 kWh,
2)
w przypadku nielegalnego poboru energii poprzez uszkodzenie lub manipulację w układzie pomiarowym, której ilości nie można ustalić, ryczałtowe opłaty za nielegalnie pobraną energię elektryczną stanowią równowartość:
a)
przy układzie jednofazowym 6.000 kWh,
b)
przy układzie pomiarowym 3-fazowym o prądzie

znamionowym do 20 A włącznie (pomiar bezpośredni)

bez względu na przeciążalność licznika 12.000 kWh,

c)
przy układzie pomiarowym 3-fazowym o prądzie

znamionowym powyżej 20 A (pomiar bezpośredni)

bez względu na przeciążalność licznika za każdy

amper prądu znamionowego licznika 600 kWh,

d)
przy układzie pomiarowym z przekładnikami prądu

(pomiar półpośredni) za każdy amper prądu

znamionowego obwodu pierwotnego przekładnika

prądowego 600 kWh,

e)
przy układzie pomiarowym z przekładnikami prądu

i napięcia (pomiar pośredni) za każdy amper prądu

obliczeniowego 600 kWh,

3)
prąd obliczeniowy, o którym mowa w pkt 2, określa się według wzoru:

Io = 2,5 x U x I

gdzie:

U - górne napięcie znamionowe przekładnika napięciowego w kV,

I - mniejsza z następujących wielkości:

- prąd znamionowy strony pierwotnej przekładnika prądowego,

- suma prądów znamionowych transformatorów oraz innych odbiorników przyłączonych na napięciu zasilania,

4)
w przypadku nielegalnego poboru energii z instalacji nie wyposażonej w układ pomiarowy lub w wyniku całkowitego albo częściowego pominięcia układu pomiarowego, przy którym niemożliwe jest ustalenie ilości pobranej energii, ryczałtowe opłaty za nielegalnie pobraną energię elektryczną stanowią równowartość:
a)
przy pobieraniu energii elektrycznej jedną fazą - za każdy amper prądu znamionowego zabezpieczenia 250 kWh; za zabezpieczenie uważa się bezpieczniki najbliższe odbiorcy, licząc od strony zasilania, niedostępne dla odbiorcy i osób postronnych; w razie braku zabezpieczeń między instalacją odbiorczą a siecią zasilającą przyjmuje się wielkości zabezpieczeń, jakie powinny być stosowane dla danej instalacji, jednak nie mniejsze niż 25 A,
b)
przy pobieraniu energii elektrycznej dwoma lub trzema fazami opłatę ustala się jak w lit. a), z uwzględnieniem krotności (2 lub 3), zależnie od ilości faz, którymi nielegalnie pobierano energię.
3.
Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, pobiera się za cały czas trwania nielegalnego poboru energii elektrycznej, który nie przekracza roku lub gdy okresu tego nie można ustalić. Jeżeli udowodniony okres nielegalnego poboru przekracza rok, ustalone opłaty wzrastają trzykrotnie.
§  4.
Niezależnie od opłat i należności z tytułów określonych w § 3 ustala się następujące opłaty:
1)
za wznowienie wstrzymanej z winy odbiorcy dostawy energii elektrycznej pobiera się opłatę w wysokości 60,00 zł,
2)
za zniszczenie lub uszkodzenie przez odbiorcę licznika albo innego urządzenia pomiarowego ustala się opłatę w wysokości dwukrotnej wartości urządzenia pomiarowego, obowiązującej w dniu jego wymiany,
3)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomb założonych przez dostawcę na jakiejkolwiek części urządzenia odbiorczego lub wewnętrznej linii zasilającej albo na urządzeniu pomiarowym znajdującym się w pomieszczeniach ogólnie dostępnych pobiera się opłatę stanowiącą równowartość:
a)
przy zerwaniu jednej plomby 50 kWh,
b)
przy zerwaniu więcej niż jednej plomby, za każdą następną 15 kWh,
4)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomb legalizacyjnych założonych przez Główny Urząd Miar pobiera się opłatę stanowiącą równowartość:
a)
przy liczniku do pomiaru bezpośredniego 600 kWh,
b)
przy liczniku do pomiaru półpośredniego lub pośredniego 900 kWh,
5)
za zerwanie lub naruszenie (uszkodzenie) plomby założonej przez dostawcę przy wstrzymaniu dostawy energii elektrycznej i samowolne podłączenie instalacji pobiera się opłatę stanowiącą równowartość 1.000 kWh,
6)
za zerwanie plomby założonej przez dostawcę na wskaźniku mocy 15-minutowej lub innym urządzeniu związanym z pomiarem mocy pobiera się opłatę stanowiącą równowartość (obliczoną z zastosowaniem stawki za moc obrachunkową w danej taryfie):
a)
przy pierwszym zerwaniu plomby - 150% ilości kW mocy umownej,
b)
przy kolejnym zerwaniu plomby w okresie nie przekraczającym terminu przedawnienia roszczeń - 200% ilości kW mocy umownej,
7)
za zerwanie plomby na przedlicznikowym zabezpieczeniu nadmiarowo-prądowym (taryfy paramocowe) pobiera się opłatę stanowiącą równowartość miesięcznej opłaty stałej przewidzianej w taryfie,
8)
w przypadku powiadomienia dostawcy o zerwaniu lub naruszeniu (uszkodzeniu) plomb opłaty ustalone w pkt 3-7 ulegają obniżeniu o 50%.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.118.760

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ustalenie zakresu i wysokości opłat za nielegalny pobór energii elektrycznej.
Data aktu: 31/08/1998
Data ogłoszenia: 10/09/1998
Data wejścia w życie: 25/09/1998