PRZEPISY OGÓLNE
która wraz z instalacjami, urządzeniami budowlanymi związanymi z tą budowlą, urządzeniami technicznymi oraz innym celowym wyposażeniem niezbędnym do spełniania przeznaczonej mu funkcji stanowi całość techniczno-użytkową,
WARUNKI PROJEKTOWANIA BUDOWLI MORSKICH
Poziomy morza
HKron. = HAmst. + 0,08
Parametry kadłuba charakterystycznych statków morskich niezbędne przy projektowaniu budowli morskich
Głębokości akwenów przy budowlach morskich oraz sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba statku
Ht = Tc + Rt
gdzie:
Tc - zgodnie z § 22 pkt 4,
Rt - sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba statku charakterystycznego, umożliwiający, w miejscu usytuowania danej budowli morskiej, pływalność tego statku w najniekorzystniejszych warunkach hydrologicznych, z zastrzeżeniem ust. 3.
Rtmin ł η x Tc
gdzie:
Tc - zgodnie z § 22 pkt 4
η - współczynnik bezwymiarowy, zależny od rodzaju akwenu lub toru wodnego, określony w tab. 1.
Tablica 1
| Lp. | Rodzaj akwenu lub toru wodnego | η |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Akweny portowe osłonięte od falowania | 0,05 |
| 2 | Wewnętrzne tory wodne, obrotnice statków, baseny i kanały portowe, na których jednostki pływające korzystają z holowników | 0,05 |
| 3 | Zewnętrzne tory podejściowe z morza do portów i przystani morskich | 0,10 |
| 4 | Otwarte akweny morskie | 0,15 |
R6 = 0,025 x Tc
gdzie:
Tc - zgodnie z § 22 pkt 4,
RI7 = 0,0016 x Lc
gdzie:
Lc - zgodnie z § 22 pkt 1,
RII7 = 0,008 x Bc
gdzie:
Bc - zgodnie z § 22 pkt 3.
Do obliczeń głębokości wody przyjmuje się wartość rezerwy R7, jako wartość większą z dwóch wartości określonych w lit. a) i b), lecz nie mniejszą niż R7 = 0,15 m,
Hp = Ht + tb
gdzie:
Ht - głębokość techniczna,
tb - tolerancja bagrownicza, określona zgodnie z ust. 2 i 3.
Hdop. = Ht + Rp
gdzie:
Ht - głębokość techniczna budowli morskiej, określona zgodnie z wyżej podanymi zasadami,
Rp - rezerwa na dopuszczalne przegłębienie dna w rejonie, w którym dno nie jest trwale umocnione, w trakcie całego okresu użytkowania budowli morskiej.
wartość rezerwy Rp przyjmuje się nie mniejszą niż 1,5 m.
Ht = Hdop. - tbzr
gdzie:
Hdop. - głębokość dopuszczalna,
tbzr - zmniejszona lub zerowa tolerancja bagrownicza.
Ht = Hdop. - tb
gdzie:
Hdop. - głębokość dopuszczalna,
tb - pełna tolerancja bagrownicza.
Badania podłoża gruntowego dla posadowienia budowli morskich
Obliczenia statyczne budowli morskich
Tablica 2
| Klasa chronionego obszaru | I | II | III | IV |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| współczynnik konsekwencji zniszczenia γn | 1,3 | 1,2 | 1,15 | 1,1 |
gdzie poszczególne klasy oznaczają:
Ep,dst Ł m x Ep,stb
gdzie:
Ep,dst - obliczeniowa wartość efektu oddziaływania destabilizującego,
Ep,stb - obliczeniowa wartość efektu oddziaływania stabilizującego,
m - współczynnik korekcyjny zależny od rodzaju sprawdzanego warunku stateczności, rodzaju konstrukcji i przyjętej metody obliczeń konstrukcji.
ZABUDOWA I ZAGOSPODAROWANIE TERENU ORAZ AKWATORIUM
Usytuowanie budowli morskiej
Tablica 3
| Lp. | Sposób obracania statków morskich | Budowa nowych obrotnic | Przebudowa istniejących obrotnic |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1 | Obrót na szpringu umocowanym do pachoła cumowniczego na budowli morskiej | 1,5 x Lc | 1,3 x Lc |
| 2 | Obrót za pomocą holowników zbiornikowców, gazowców lub chemikaliowców | (2,0-2,5) x Lc | 2,0 x Lc |
| 3 | Obrót za pomocą holowników statków morskich innych niż zbiornikowce, gazowce i chemikaliowce | 2,0 x Lc | 1,6 x Lc |
gdzie:
Lc - wyrażona w metrach całkowita długość kadłuba charakterystycznych statków morskich.
Wzajemne oddziaływanie budowli i środowiska
Dojścia i dojazdy do budowli morskich oraz obszary związane z budowlami morskimi
OBCIĄŻENIA MORSKICH BUDOWLI HYDROTECHNICZNYCH
Rodzaje obciążeń budowli morskich
Zasady ustalania obciążeń budowli morskich
Tablica 4
| Lp. | Charakter i przeznaczenie budowli morskiej (akwatorium) | Okres powtarzalności sztormów Tp (lata) |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | Morskie tamy i obwałowania, gęsto zamieszkanych obszarów depresyjnych | Tp = 1000 lat |
| 2 |
a) Nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morzu terytorialnym (na akwenie i na wyspach) |
Tp = 200 lat |
| b) Budowle morskie o charakterze monumentalnym | Tp = 200 lat | |
| 3 |
a) Morskie tamy i obwałowania, nie zamieszkanych obszarów depresyjnych i pseudodepresyjnych |
Tp = 100 lat |
| b) Zewnętrzne falochrony portów i przystani morskich | Tp = 100 lat | |
|
c) Opaski brzegowe chroniące tereny wykorzystywane rolniczo |
Tp = 100 lat | |
| d) Tunele podmorskie o kluczowym znaczeniu | Tp = 100 lat | |
|
e) Nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morskich wodach wewnętrznych (na akwenie i na wyspach) |
Tp = 100 lat | |
| f) Wewnętrzne falochrony portów i przystani morskich | Tp = 100 lat | |
| g) Nabrzeża, pirsy, mola i pomosty przystaniowe | Tp = 100 lat | |
| 4 |
a) Samodzielne dalby oraz wysepki cumownicze, odbojowe i cumowniczo-odbojowe |
Tp = 50 lat |
| b) Tunele podmorskie i podwodne mniej uczęszczane | Tp = 50 lat | |
|
c) Akwatoria i żeglugowe kanały morskie, o maksymalnym czasie dostępności dla statków |
Tp = 50 lat | |
| 5 |
a) Akwatoria i żeglugowe kanały o ograniczonym czasie dostępności dla statków |
Tp = 25 lat |
| b) Hydrotechniczne budowle stoczniowe | Tp = 25 lat | |
| 6 | a) Tymczasowe budowle morskie | Tp = 5 lat |
| b) Zejścia na plażę | Tp = 5 lat | |
| 7 | Inne budowle morskie | według założeń uzasadnionych przez projektanta |
PL = 1-exp (-L/Tp)
G
q = -----
F
gdzie:
G - wyrażany w kN maksymalny ciężar pojazdu z ładunkiem,
F - wyrażona w m2 powierzchnia obrysu rzutu nadwozia pojazdu,
Q
Cs = ------
Ls
gdzie:
Q - wyrażona w kN nośność urządzenia cumowniczego, ustalona zgodnie z § 206 ust. 4-6,
Ls - wyrażona w m długość sekcji lub odcinka dylatacyjnego budowli morskiej.
Tablica 5
| Prędkość podchodzenia Vp w m/s | |||||
| Lp. | Usytuowanie budowli morskiej | Rodzaj podejścia jednostki pływającej | jednostek pływających o wyporności do 1.500 ton | jednostek pływających o wyporności w przedziale od ponad 1.550 do 6.500 ton | jednostek pływających o wyporności ponad 6.500 ton |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
| 1 | Budowla i jednostka pływająca są narażone na silny wiatr i falowanie morskie | ciężkie (trudne) | 0,75 | 0,55 | 0,40 |
| korzystne (łatwe) | 0,60 | 0,45 | 0,30 | ||
| 2 | Budowla i jednostka pływająca są narażone na umiarkowany wiatr i falowanie | ciężkie (trudne) | 0,50 | 0,40 | 0,25 |
| korzystne (łatwe) | 0,35 | 0,30 | 0,20 | ||
| 3 | Budowla i jednostka pływająca chronione są przed działaniem wiatru i falowania | ciężkie (trudne) | 0,25 | 0,20 | 0,15 |
| korzystne (łatwe) | 0,20 | 0,15 | 0,10 | ||
Tablica 6
| Lp. | Wyporność statku t |
Prędkość podchodzenia Vp w m/s |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 | do 2.000 | 0,30 |
| 2 | od 2.001 do 10.000 | 0,18 |
| 3 | od 10.001 do 125.000 | 0,16 |
| 4 | powyżej 125.000 | 0,14 |
p x V2k
qk = ------------
2
gdzie:
p = 1,23 kg/m3 - gęstość powietrza,
Vk - charakterystyczna prędkość wiatru wyrażona w m/s, ustalona jako średnia dziesięciominutowa prędkość wiatru na wysokości 10 m nad poziomem gruntu w terenie otwartym, która może być przekroczona średnio raz w przewidywanym okresie użytkowania budowli równym 50 lat, o prawdopodobieństwie wystąpienia p = 2%, określona na podstawie 50-letniego ciągu obserwacji rzeczywistych prędkości i kierunku wiatrów dla rejonu usytuowania danej budowli morskiej.
Kombinacje obciążeń budowli morskich
m n
ΣγfiGki + γnΣYoiγfiQki
1 1
gdzie:
γfi - współczynnik obciążenia (częściowy współczynnik bezpieczeństwa),
γn - współczynnik konsekwencji zniszczenia, przyjmowany na podstawie Polskiej Normy oraz § 49, 50, 245 ust. 3 i § 253 pkt 4,
Gki - wartość charakterystyczna obciążenia stałego,
Qki - wartość charakterystyczna obciążenia zmiennego,
Yoi - współczynnik jednoczesności obciążeń zmiennych, określany zgodnie z ust. 3 i 4.
Tablica 7
| Znaczenie obciążenia zmiennego w całości krótkotrwałego | Kolejność uszeregowania obciążenia (i) | Yoi |
| 1 | 2 | 3 |
| Podstawowe | 1 | 1,0 |
| Drugie | 2 | 0,9 |
| Trzecie | 3 | 0,8 |
| Wszystkie pozostałe | 4 | 0,7 |
Kolejność uszeregowania obciążenia
1) rodzaj obciążenia: (i)
3) rodzaj obciążenia: i
oraz przycumowanych do konstrukcji 1
4) rodzaj obciążenia: i
m n
ΣγfiGki + 0,8ΣγfiQki+ Fa
1 1
gdzie:
Fa - obciążenie wyjątkowe.
m n
ΣGki + ΣQki
1 1
m n j
ΣGki + ΣYdiQ˘ki + ΣYdiQ˘˘ki
1 1 1
gdzie:
Gki - wartość charakterystyczna obciążenia stałego,
Q˘ki - wartość charakterystyczna obciążenia zmiennego w całości długotrwałego,
Q˘˘ki - wartość charakterystyczna obciążenia zmiennego w części długotrwałego,
Ydi - współczynnik kombinacji obciążeń długotrwałych, określony zgodnie z ust. 3.
jeżeli obowiązujące normy obciążeń konstrukcji budowlanych lub specjalnych nie stanowią inaczej.
FALOCHRONY
Klasyfikacja falochronów
Szczególne wymagania w zakresie falochronów portowych
Dopuszcza się wartości szczytowe przy przelewie grzbietu fali, które mogą być do 100 razy większe od wymienionych w pkt 1-4.
BUDOWLE OCHRONY BRZEGÓW MORSKICH
Klasyfikacja budowli ochrony brzegów morskich
Szczególne wymagania w zakresie budowli ochrony brzegów morskich
NABRZEŻA, OBRZEŻA I POMOSTY
Klasyfikacja
Szczególne wymagania w zakresie nabrzeży, obrzeży i pomostów
SAMODZIELNE URZĄDZENIA ODBOJOWE I CUMOWNICZE
Szczególne wymagania w zakresie samodzielnych urządzeń odbojowych i cumowniczych
gdzie Lc - długość całkowita statku.
1
x = ---- Ht
12
gdzie:
Ht - głębokość techniczna przy budowli morskiej wyrażona w metrach.
Obciążenia i obliczenia statyczne
gdzie
D - średnica zewnętrzna lub wymiar boku przekroju pala, w poziomie spodu konstrukcji zwieńczającej pale, wyrażone w metrach.
WYPOSAŻENIE BUDOWLI MORSKICH
Urządzenia wyjściowe
2h + b = 0,60 do 0,65 m
gdzie
h - wysokość stopnia wyrażona w m,
b - głębokość stopnia wyrażona w m.
Urządzenia cumownicze
Urządzenia odbojowe
R
F ł ----
p
gdzie:
R - wyrażona w kN, całkowita siła reakcji, przekazywana przez jednostkę pływającą na odbojnicę,
p - wyrażone w kN/m2, dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnicy na poszycie kadłuba jednostki pływającej, określone w ust. 3.
Tablica 8
| Lp. | Typ jednostki pływającej | Dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnic p [kN/m2] |
| 1 | 2 | 3 |
| 1 |
Drobnicowce o wyporności: a) do 20.000 ton |
< 400 |
| b) powyżej 20.000 ton | 400-700 | |
| 2 |
Kontenerowce: a) I i II generacji |
< 400 |
| b) III, IV i wyższych generacji | < 250 | |
| 3 |
Zbiornikowce o wyporności: a) do 60.000 ton |
< 300 |
| b) powyżej 60.000 ton | < 350 | |
| 4 | Masowce | < 200 |
| 5 | Gazowce | < 200 |
Kanały instalacyjne oraz instalacje
Odwodnienie nawierzchni i odprowadzenie wód
Krawędzie odwodne budowli morskich
Oświetlenie
Oznakowanie barwne
Tory poddźwignicowe
Vu = Vj
0,5 x Vj Ł Vu ŁVj
Q = P x β
gdzie:
P - nacisk pionowy, wyrażony w kN, określony zgodnie z § 248 pkt 1;
β - bezwymiarowy współczynnik dynamiczny, o którym mowa w pkt 2,
Budowle i urządzenia przystani promów morskich i portowych oraz przystani statków Ro-Ro
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
Grażyna J. Leśniak 25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
Grażyna J. Leśniak 19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.1998.101.645 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie. |
| Data aktu: | 01/06/1998 |
| Data ogłoszenia: | 06/08/1998 |
| Data wejścia w życie: | 07/09/1998 |








