Szczegółowe zasady współpracy Policji ze strażami gminnymi (miejskimi) oraz zakres fachowego nadzoru i pomocy udzielanej tym strażom.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 lipca 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad współpracy Policji ze strażami gminnymi (miejskimi) oraz zakresu fachowego nadzoru i pomocy udzielanej tym strażom.

Na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 59, poz. 269 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 80, poz. 499) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Policja i straże gminne (miejskie) są obowiązane do współpracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony mienia, zwalczania przestępstw i wykroczeń, a także w wypadkach katastrof i klęsk żywiołowych.
2.
Obowiązek współpracy powstaje z dniem wejścia w życie uchwały rady gminy o utworzeniu straży gminnej (miejskiej) i nadania jej statutu.
3.
Komendant straży gminnej (miejskiej) przekazuje statut właściwemu terytorialnie komendantowi wojewódzkiemu i rejonowemu Policji.
§  2.
Współpraca Policji i straży gminnych (miejskich) polega w szczególności na:
1)
stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
2)
zorganizowaniu systemu łączności Policji i straży gminnych (miejskich), uwzględniającego lokalne potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności między jednostkami Policji i straży gminnych (miejskich),
3)
koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży gminnych (miejskich), z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie i możliwości organizacyjnych tych formacji,
4)
wspólnym organizowaniu i prowadzeniu działań porządkowych oraz zapewnieniu porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych,
5)
współdziałaniu przy zabezpieczaniu miejsc popełnienia przestępstw i wykroczeń,
6)
organizowaniu wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich).
§  3.
Komendant wojewódzki Policji i komendanci straży gminnych (miejskich), działających na terenie województwa, mogą zawierać porozumienia w sprawie szczegółowych form, metod i sposobów współpracy między właściwą jednostką organizacyjną Policji i strażą gminną (miejską).
§  4.
1.
Komendant Główny Policji:
1)
w zakresie fachowego nadzoru nad strażami gminnymi (miejskimi) może zarządzić kontrolę:
a)
wykonywania przez funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) czynności administracyjno-porządkowych, pod względem ich zgodności z przepisami prawa,
b)
znajomości przez funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) przepisów prawa dotyczących użycia środków przymusu bezpośredniego oraz praktycznych umiejętności ich stosowania,
c)
przydziału, przechowywania i ewidencjonowania środków przymusu bezpośredniego,
d)
sposobu prowadzenia przez straże gminne (miejskie) sprawozdawczości, o której mowa w pkt 2 lit. b),
2)
udziela pomocy strażom gminnym (miejskim) w czynnościach, w których siły straży są niewystarczające, a także:
a)
ustala program oraz zasady szkolenia podstawowego dla funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich),
b)
określa sposób prowadzenia sprawozdawczości dotyczącej ewidencjonowania straży gminnych (miejskich), ich stanów etatowych oraz danych dotyczących wyników pracy tej formacji.
2.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują także komendantom wojewódzkim Policji, na obszarze ich działania.
3.
Zalecenia pokontrolne przekazuje się właściwemu wójtowi, burmistrzowi gminy (prezydentowi miasta).
§  5.
Komendant wojewódzki Policji właściwy terytorialnie udziela strażom gminnym (miejskim) następującej pomocy:
1)
na wniosek komendanta straży gminnej (miejskiej), zapewni fachową kadrę do przeprowadzenia specjalistycznych szkoleń funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich),
2)
na wniosek rady gminy, może przekazać straży gminnej (miejskiej), odpłatnie lub w inny uzgodniony sposób, środki przymusu bezpośredniego, do których stosowania upoważnieni są funkcjonariusze straży gminnych (miejskich).
§  6.
1.
Komendanci rejonowi Policji i komendanci straży gminnych (miejskich) realizują współpracę, o której mowa w § 2, w szczególności w formach:
1)
okresowych spotkań komendantów w celu dokonywania ocen zagrożenia bezpieczeństwa ludzi oraz porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także wytyczania wspólnych zadań,
2)
wzajemnych, bieżących konsultacji w zakresie wykonywanych zadań,
3)
organizowania odpraw w razie konieczności podjęcia wspólnych działań Policji i straży gminnych (miejskich),
4)
wyznaczania policjantów i funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) do utrzymywania bezpośrednich kontaktów,
5)
organizowania bezpośredniego współdziałania policjantów i funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) przy wykonywaniu czynności służbowych.
2.
Komendanci rejonowi Policji oraz komendanci straży gminnych (miejskich), za pośrednictwem komendanta wojewódzkiego Policji, do połowy lutego każdego roku, składają Komendantowi Głównemu Policji wspólne informacje o współpracy między tymi formacjami za rok ubiegły.
§  7.
1.
W wypadku powszechnego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, katastrofy lub klęski żywiołowej wójt, burmistrz (prezydent miasta), na wniosek Komendanta Głównego Policji, może, na czas określony, zarządzić użycie straży gminnej (miejskiej) do wspólnych działań z Policją.
2.
W wypadku wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, katastrofy lub klęski żywiołowej na obszarze województwa lub gminy, z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, występują odpowiednio komendant wojewódzki lub rejonowy Policji.
3.
W sytuacjach, o których mowa w ust. 1 i 2, straże gminne (miejskie) podlegają dowództwu komendanta wojewódzkiego lub rejonowego Policji.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.82.523

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady współpracy Policji ze strażami gminnymi (miejskimi) oraz zakres fachowego nadzoru i pomocy udzielanej tym strażom.
Data aktu: 22/07/1997
Data ogłoszenia: 24/07/1997
Data wejścia w życie: 08/08/1997