Egzaminy na doradcę podatkowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 września 1997 r.
w sprawie egzaminów na doradcę podatkowego.

Na podstawie art. 25 ust. 2 i art. 26 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. Nr 102, poz. 475 i z 1997 r. Nr 88, poz. 554) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Egzaminy na doradcę podatkowego przeprowadzane są przez Państwową Komisję Egzaminacyjną do Spraw Doradztwa Podatkowego, zwaną dalej "Komisją Egzaminacyjną", w terminach wyznaczonych przez Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej.
2.
Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej ogłasza w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Finansów oraz w dzienniku "Rzeczpospolita" komunikat w sprawie wyznaczenia terminu egzaminu na doradcę podatkowego, zwanego dalej "egzaminem".
§  2.
1.
Osoba ubiegająca się o dopuszczenie do egzaminu jest obowiązana, nie później niż 30 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu, złożyć wniosek o dopuszczenie do egzaminu oraz wnieść opłatę egzaminacyjną.
2.
We wniosku składanym przez osobę wpisaną warunkowo na listę doradców podatkowych należy zamieścić informację o numerze i dacie wpisu na listę doradców podatkowych oraz oświadczenie o spełnieniu warunków przewidzianych w art. 6 ust. 1 pkt 1-4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. Nr 102, poz. 475 i z 1997 r. Nr 88, poz. 554), zwanej dalej "ustawą".
3.
We wniosku składanym przez inną niż wymieniona w ust. 2 osobę należy zamieścić oświadczenie o spełnieniu warunków przewidzianych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 ustawy, a w przypadku osób nie posiadających obywatelstwa polskiego - oświadczenie o spełnieniu warunków przewidzianych w art. 6 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy.
4.
Osoby, o których mowa w ust. 3, są obowiązane dołączyć do wniosku:
1)
odpis dyplomu dokumentującego posiadanie wyższego wykształcenia,
2)
zgodę na dopuszczenie do egzaminu, wyrażoną na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy - w przypadku osób nie posiadających obywatelstwa polskiego.
5.
Osoba, która złożyła wniosek, otrzymuje zawiadomienie o terminie i miejscu części pisemnej egzaminu albo decyzję o odmowie dopuszczenia do egzaminu.
§  3.
Egzamin jest przeprowadzany, jeżeli do egzaminu zostało dopuszczonych co najmniej 100 kandydatów na doradcę podatkowego.
§  4.
Osoba, która z ważnych, odpowiednio udokumentowanych, przyczyn losowych nie mogła przystąpić do części pisemnej egzaminu w wyznaczonym dla niej terminie, może przystąpić do tej części egzaminu w terminie późniejszym, uzgodnionym z Przewodniczącym Komisji Egzaminacyjnej lub z osobą upoważnioną przez Przewodniczącego.
§  5.
Na wniosek przewodniczącego składu egzaminacyjnego osoby będące członkami składu wybierają swego grona sekretarza.
§  6.
1.
Egzamin pisemny przeprowadza się w wydzielonej sali, w warunkach umożliwiających egzaminowanym samodzielną pracę.
2.
Przed wejściem na salę egzaminacyjną osoba przystępująca do egzaminu obowiązana jest okazać dowód osobisty lub paszport.
3.
Prace pisemne oznaczane są kodem.
4.
Osoba sprawująca nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzaminu może wykluczyć z egzaminu osobę, która podczas egzaminu korzystała z cudzej pomocy, posługiwała się niedozwolonymi materiałami pomocniczymi, pomagała innym uczestnikom egzaminu lub w inny sposób zakłócała przebieg egzaminu.
5.
Podczas egzaminu zdający może opuścić salę egzaminacyjną po uzyskaniu zgody osoby sprawującej nadzór nad prawidłowym przebiegiem egzaminu; przed opuszczeniem sali zdający przekazuje pracę sekretarzowi składu egzaminacyjnego.
§  7.
1.
Egzamin pisemny polega na:
1)
rozwiązaniu testu składającego się ze 100 pytań,
2)
sporządzeniu projektu wystąpienia w sprawie klienta do organu podatkowego lub sądu.
2.
Obie części egzaminu pisemnego trwają po dwie godziny.
3.
Sporządzając projekt, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zdający egzamin może korzystać z publikacji zawierających wyłącznie akty normatywne.
§  8.
1.
Każde pytanie testowe oceniane jest w następujący sposób:
1)
odpowiedź prawidłowa - dwa punkty,
2)
odpowiedź nieprawidłowa - minus jeden punkt,
3)
brak odpowiedzi - zero punktów.
2.
Wystąpienie w imieniu klienta oceniane jest od 0 do 20 punktów.
3.
Warunkiem zdania części pisemnej egzaminu jest uzyskanie co najmniej 160 punktów z części testowej egzaminu oraz co najmniej 10 punktów za wystąpienie w imieniu klienta.
§  9.
1.
Sekretarz składu egzaminacyjnego sporządza protokół z przebiegu części pisemnej egzaminu; protokół podpisywany jest przez przewodniczącego oraz sekretarza składu egzaminacyjnego.
2.
Wyniki części pisemnej egzaminu ogłaszane są w siedzibie Komisji Egzaminacyjnej.
§  10.
1.
Osoba, która uzyskała od 110 do 159 punktów z części testowej egzaminu pisemnego, może, w terminie trzech dni od dnia ogłoszenia wyników egzaminu, zwrócić się z wnioskiem do przewodniczącego składu egzaminacyjnego o udostępnienie tej części pracy egzaminacyjnej, a także o dokonanie jej ponownej oceny.
2.
Wniosek składany jest w formie pisemnej.
3.
Część testowa pracy egzaminacyjnej udostępniana jest egzaminowanemu w sekretariacie Komisji Egzaminacyjnej, w obecności członka Komisji Egzaminacyjnej.
§  11.
1.
Część ustna egzaminu przeprowadzana jest w terminach wyznaczonych przez Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej, nie wcześniej jednak niż po upływie 14 dni od zakończenia części pisemnej egzaminu.
2.
Część ustna egzaminu polega na udzieleniu odpowiedzi na pytania zamieszczone w wylosowanym zestawie pytań.
3.
Każdy z zestawów składa się z dziesięciu pytań.
§  12.
1.
Skład egzaminacyjny ocenia odrębnie odpowiedź na każde pytanie, przyznając jeden punkt za odpowiedź prawidłową oraz zero punktów za odpowiedź nieprawidłową lub za brak odpowiedzi.
2.
Część ustną egzaminu uważa się za zdaną w razie uzyskania przez zdającego co najmniej siedmiu punktów.
3.
Sekretarz składu egzaminacyjnego sporządza protokół z przebiegu części ustnej egzaminu; protokół podpisywany jest przez wszystkie osoby egzaminujące.
4.
Niezwłocznie po podpisaniu protokołu sekretarz składu egzaminacyjnego ogłasza wyniki części ustnej egzaminu.
§  13.
1.
Opłata za egzamin na doradcę podatkowego wynosi 300 zł.
2.
W razie negatywnego wyniku części pisemnej lub ustnej egzaminu, opłata za egzamin poprawkowy z tej części egzaminu wynosi 150 zł.
§  14.
1.
Opłata egzaminacyjna wniesiona przez osoby, o których mowa w § 4, zaliczana jest na poczet egzaminu przeprowadzanego w późniejszym terminie.
2.
W razie rezygnacji ze zdawania egzaminu, opłata egzaminacyjna podlega zwrotowi, pod warunkiem zawiadomienia Komisji Egzaminacyjnej o rezygnacji nie później niż 14 dni przed terminem egzaminu.
§  15.
1.
Członkom Komisji Egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie za:
1)
udział w posiedzeniu Komisji Egzaminacyjnej - 200 zł,
2)
udział w sesji egzaminacyjnej:
a)
2.200 zł - dla przewodniczącego oraz sekretarza składu egzaminacyjnego,
b)
2.000 zł - dla pozostałych członków składu egzaminacyjnego.
2.
W przypadkach, o których mowa w:
1)
ust. 1 pkt 1 - o wypłatę wynagrodzeń występuje Przewodniczący Komisji Egzaminacyjnej,
2)
ust. 1 pkt 2 - o wypłatę wynagrodzeń występuje przewodniczący składu egzaminacyjnego, po uzyskaniu akceptacji Przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej.
3.
Wynagrodzenia, o których mowa ust. 1, wypłacane są ze środków Ministerstwa Finansów.
§  16.
1.
Przewodniczącemu Komisji Egzaminacyjnej, z tytułu kierowania pracami Komisji Egzaminacyjnej, przysługuje stałe wynagrodzenie miesięczne w wysokości 3.000 zł.
2.
Przepis § 15 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  17.
Członkom Komisji Egzaminacyjnej przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży, dojazdów środkami komunikacji miejscowej i noclegów, zgodnie z zasadami przewidzianymi w przepisach o należnościach przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, z tym że:
1)
koszty noclegu w hotelu udokumentowane rachunkiem zwracane są do wysokości równowartości 26 diet - za każdą dobę hotelową,
2)
koszty podróży publicznymi środkami transportu zwracane są w wysokości zapłaconej ceny biletu za przejazd określonym środkiem transportu, z wyjątkiem przelotu samolotem,
3)
w razie podróży samolotem, koszty zwracane są w wysokości kosztów, które ponieśliby, podróżując samochodem stanowiącym ich własność,
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że § 15 ust. 1 pkt 1, § 15 ust. 2 pkt 1, § 16 i 17 stosuje się od dnia 1 kwietnia 1997 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024