Zakłady kształcenia nauczycieli.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 12 sierpnia 1997 r.
w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli.

Na podstawie art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zakładami kształcenia nauczycieli są kolegia nauczycielskie i nauczycielskie kolegia języków obcych, zwane dalej "kolegiami".
2. 
Kolegia kształcą:
1) 1
 nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, placówek oświatowo-wychowawczych,
2) 2
 w przypadku nauczycieli języków obcych również nauczycieli gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, a także dotychczasowych szkół ponadpodstawowych.
3. 
Kolegia mogą prowadzić doskonalenie nauczycieli według zasad określonych w odrębnych przepisach.
§  2. 
Kształcenie w kolegium odbywa się w ramach specjalności odpowiadających przedmiotom nauczania lub rodzajom zajęć prowadzonych w przedszkolach, szkołach i placówkach wymienionych w § 1 ust. 2. W przypadku gdy specjalnością kształcenia jest język obcy, jest on również językiem wykładowym.
§  3. 
1.  3
 Kolegia prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego są kolegiami publicznymi, a kolegia prowadzone przez inne osoby prawne lub przez osoby fizyczne są kolegiami niepublicznymi.
2. 
Jednostki samorządu terytorialnego oraz inne osoby prawne i osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, zwane są dalej «organami prowadzącymi».
3. 
Kolegium niepublicznemu utworzonemu i prowadzonemu zgodnie z przepisami rozporządzenia przysługują uprawnienia kolegium publicznego z dniem rozpoczęcia działalności.
§  4. 
1. 
Kolegium tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jego nazwę, siedzibę i organ prowadzący.
2.  4
 Utworzenie kolegium, a także wprowadzenie w kolegium nowej specjalności lub systemu kształcenia innego niż dzienny wymaga:
1)
opinii ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w przypadku kolegium prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego,
2)
zezwolenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w przypadku kolegium prowadzonego przez inną niż wymieniona w pkt 1 osobę prawną lub przez osobę fizyczną.
3.  5
 Opinia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, powinna dotyczyć zgodności projektu aktu założycielskiego i statutu kolegium oraz porozumienia, o którym mowa w § 5 ust. 2, z przepisami prawa, posiadania przez nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia kwalifikacji określonych w odrębnych przepisach oraz zapewnienia warunków do pełnej realizacji planów i programów nauczania oraz innych zadań statutowych.
4.  6
 W przypadku wprowadzania w kolegium nowej specjalności lub systemu kształcenia innego niż dzienny, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5.  7
 Zezwolenie na utworzenie kolegium wygasa, jeżeli kolegium nie rozpocznie działalności w okresie dwóch lat od jego wydania.
§  5. 
1.  8
 Warunkiem utworzenia kolegium bądź wprowadzenia nowej specjalności lub systemu kształcenia innego niż dzienny jest zapewnienie opieki naukowo-dydaktycznej szkoły wyższej, zwanej dalej "uczelnią", która prowadzi studia magisterskie kształcące nauczycieli na kierunkach lub specjalnościach odpowiadających specjalnościom prowadzonym w kolegium. Warunkiem prowadzenia specjalności w systemie zaocznym lub wieczorowym jest prowadzenie w kolegium tej specjalności w systemie dziennym.
2. 
Organ prowadzący kolegium zawiera pisemne porozumienie z uczelnią mającą sprawować opiekę naukowo-dydaktyczną.
3. 
Porozumienie, o którym mowa w ust. 2, powinno wskazywać jednostkę organizacyjną uczelni odpowiedzialną za realizację porozumienia oraz określać zasady sprawowania opieki naukowo-dydaktycznej, a w szczególności:
1)
współdziałania wskazanej jednostki organizacyjnej uczelni w ustalaniu zasad i trybu postępowania rekrutacyjnego i egzaminów dyplomowych oraz w ich przeprowadzaniu,
2)
współpracy w doborze nauczycieli kolegium oraz prowadzenia niektórych zajęć dydaktycznych przez nauczycieli akademickich,
3)
udziału uczelni w pracach rady programowej,
4) 9
 warunki i tryb podejmowania przez słuchaczy i absolwentów kolegium studiów w uczelni umożliwiających uzyskanie tytułu zawodowego licencjata,
5) 10
 (uchylony),
6)
udziału uczelni w doskonaleniu nauczycieli kolegium,
7)
finansowania opieki naukowo-dydaktycznej,
8)
rozwiązania porozumienia.
§  6. 
1.  11
 Wniosek o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia, o których mowa w § 4 ust. 2, organ prowadzący składa do dnia 31 stycznia roku otwarcia kolegium lub wprowadzenia nowej specjalności albo nowego systemu kształcenia.
2.  12
 Do wniosku o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia na utworzenie kolegium załącza się:
1)
projekt aktu założycielskiego,
2)
porozumienie z uczelnią mającą sprawować opiekę naukowo-dydaktyczną,
3)
projekt statutu,
4)
szczegółowe informacje dotyczące warunków lokalowych oraz bazy dydaktycznej zapewniających właściwe funkcjonowanie kolegium,
5) 13
 informacje dotyczące kwalifikacji nauczycieli przewidzianych do zatrudnienia w kolegium, a w przypadku kolegium niepublicznego także kwalifikacji dyrektora,
6)
informację o planach i programach przewidzianych do realizacji w kolegium,
7) 14
 opinię właściwego kuratora oświaty dotyczącą zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której zamierza kształcić kolegium.
3.  15
 Do wniosku o wydanie opinii lub udzielenie zezwolenia na wprowadzenie nowej specjalności lub nowego systemu kształcenia w kolegium załącza się dokumenty wymienione w ust. 2 pkt 2, 4, 5, 6 i 7 w odniesieniu do specjalności lub systemu kształcenia.
4.  16
 (skreślony).
§  7.  17
1. 
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania odmówi udzielenia zezwolenia, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, jeżeli:
1)
organ prowadzący nie spełnia warunków określonych w § 5, § 6 ust. 1, ust. 2 pkt 4-7 i ust. 3 oraz § 9 pkt 1,
2)
projekty aktu założycielskiego lub statutu są sprzeczne z prawem.
2.  18
 Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może również odmówić udzielenia zezwolenia w przypadku braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której zamierza kształcić kolegium.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio przy wydawaniu opinii, o której mowa w § 4 ust. 2 pkt 1.
§  8.  19
 Nowo utworzone kolegium wpisuje się do wykazu zakładów kształcenia nauczycieli, który ogłasza się w Dzienniku Urzędowym urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wykaz obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim oraz informacje o prowadzonych specjalnościach, systemach kształcenia i uczelniach sprawujących opiekę naukowo-dydaktyczną.
§  9. 
Organ prowadzący kolegium:
1)
zapewnia jego utrzymane oraz kadrowe, organizacyjne i finansowe warunki do pełnej realizacji planów i programów nauczania, w tym również odbywania praktyk pedagogicznych (zawodowych), oraz innych zadań statutowych,
2)
sprawuje nadzór nad działalnością kolegium w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
§  10.  20
 (skreślony).
§  11. 
1. 
Nadzór pedagogiczny nad kolegiami ma na celu podnoszenie jakości kształcenia oraz zapewnienie porównywalności przygotowania zawodowego absolwentów.
2. 
Nadzór pedagogiczny jest procesem planowym, realizowanym poprzez działalność diagnostyczno-oceniającą i wspomagającą, w stałej współpracy z nadzorowanymi.
§  12. 
Cele nadzoru pedagogicznego realizuje się w szczególności poprzez:
1)
badania określonych problemów związanych z procesem kształcenia w kolegiach, w tym badanie poziomu kształcenia oraz kompetencji zawodowych absolwentów kolegiów,
2)
wizytacje kolegiów,
3)
hospitacje zajęć,
4) 21
 organizowanie i koordynowanie współpracy między kolegiami i uczelniami, placówkami doskonalenia nauczycieli oraz innymi instytucjami edukacyjnymi,
5)
organizację konferencji, seminariów i szkoleń,
6)
inne formy udzielania pomocy kolegiom i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań, inspirowaniu do doskonalenia programów kształcenia oraz innowacyjnej działalności zawodowej nauczycieli.
§  13.  22
1. 
Nadzór pedagogiczny nad kolegiami sprawuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
2. 
Nadzór pedagogiczny nad nauczycielami kolegium sprawuje dyrektor kolegium, a nad dyrektorem kolegium - minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
§  14. 
1.  23
 Wizytację kolegium, z zastrzeżeniem ust. 3, przeprowadza zespół wizytujący wyznaczony przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
2.  24
 (skreślony).
3.  25
 Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może również upoważnić pracownika (pracowników) właściwej komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do przeprowadzenia wizytacji kolegium, określając jej zakres.
§  15. 
1. 
Wizytację kolegium przeprowadza się nie rzadziej niż raz na 5 lat.
2. 
Zespół wizytujący ocenia w szczególności:
1)
realizację zadań statutowych dyrektora i rady programowej,
2)
realizację planów i programów nauczania,
3)
program i sposób realizacji praktyk pedagogicznych,
4)
kwalifikacje, doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w kolegium,
5)
sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami kolegium,
6)
zgodność działalności kolegium z przepisami prawa i statutem,
7)
realizację porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej,
8)
warunki działalności dydaktycznej kolegium,
9)
realizację zadań organu prowadzącego wymienionych w § 9.
§  16.  26
 (skreślony).
§  17. 
1.  27
 O terminie i zakresie wizytacji, o której mowa w § 14 ust. 1, zawiadamia się dyrektora, organ prowadzący kolegium, uczelnię sprawującą opiekę naukowo-dydaktyczną oraz właściwego kuratora oświaty co najmniej na miesiąc przed terminem wizytacji.
1a.  28
 W przypadku wizytacji, o której mowa w § 14 ust. 3, o jej terminie i zakresie zawiadamia się dyrektora, organ prowadzący kolegium, uczelnię sprawującą opiekę naukowo-dydaktyczną oraz właściwego kuratora oświaty co najmniej na 14 dni przed terminem wizytacji.
2.  29
 Przed rozpoczęciem wizytacji dyrektor kolegium przekazuje przewodniczącemu zespołu wizytującego, opracowane w porozumieniu z radą programową własną, opisową ocenę działalności kolegium oraz plan rozwoju kolegium.
3.  30
 Na początku wizytacji przewodniczący zespołu wizytującego informuje dyrektora kolegium, radę programową i organ prowadzący o zakresie, programie i czasie trwania wizytacji.
4.  31
 Wstępne wnioski powizytacyjne są przedstawiane dyrektorowi kolegium, radzie programowej i organowi prowadzącemu na spotkaniu powizytacyjnym bezpośrednio po zakończeniu wizytacji lub w ciągu 3 dni od jej zakończenia.
5.  32
 W ciągu 30 dni od zakończenia wizytacji przewodniczący zespołu wizytującego przekazuje opisową ocenę działalności kolegium oraz wnioski powizytacyjne uwzględniające plan rozwoju kolegium, o którym mowa w ust. 2, dyrektorowi kolegium, organowi prowadzącemu, uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną oraz - do wiadomości - właściwemu kuratorowi oświaty.
6.  33
 W ciągu 14 dni od otrzymania wniosków powizytacyjnych dyrektor kolegium, organ prowadzący oraz uczelnia sprawująca opiekę naukowo-dydaktyczną mogą zgłosić do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania uzasadnione zastrzeżenia.
7.  34
 Dyrektor kolegium, organ prowadzący oraz uczelnia sprawująca opiekę naukowo-dydaktyczną, w ciągu 30 dni od otrzymania wniosków powizytacyjnych lub odpowiedzi na zgłoszone zastrzeżenia, zawiadamiają ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o sposobie i terminie ich realizacji.
8. 
Do wizytacji przeprowadzanej zgodnie z § 14 ust. 3 przepisy ust. 3-7 stosuje się odpowiednio.
§  18. 
1. 
Dyrektor kolegium, sprawując nadzór pedagogiczny nad nauczycielami kolegium, może współdziałać z opiekunem naukowo-dydaktycznym lub z innym wyznaczonym przez rektora przedstawicielem uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad daną specjalnością.
2. 
Dyrektor może upoważnić nauczycieli zajmujących inne stanowiska kierownicze w kolegium do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami kolegium oraz określa zakres tego nadzoru.
3. 
Szczegółowy sposób sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami kolegium oraz prowadzenia hospitacji stanowiącej bezpośrednią obserwację zajęć ze słuchaczami, standardy wymagań oraz narzędzia pomiaru ustala rada programowa kolegium.
4.  35
 Uchwałę rady programowej dotyczącą sposobu sprawowania nadzoru, o którym mowa w ust. 3, dyrektor kolegium przekazuje do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  19. 
1.  36
 Sposób dokumentowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami i nad dyrektorem kolegium oraz zadań, o których mowa w § 12 pkt 5, ustala odpowiednio dyrektor kolegium lub minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.
2. 
Dokumentacja nadzoru pedagogicznego służy wyłącznie do celów służbowych.
3. 
Dokumentacja nadzoru pedagogicznego jest udostępniana nadzorowanemu lub osobom przeprowadzającym wizytację kolegium na ich wniosek.
§  20. 
1.  37
 W przypadku stwierdzenia nieodpowiedniego poziomu kształcenia w kolegium, nierealizowania zadań statutowych lub porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej, albo nieprzestrzegania przepisów prawa, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania wydaje dyrektorowi kolegium lub organowi prowadzącemu polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie. Polecenie wydane dyrektorowi kolegium jest przekazywane do wiadomości organowi prowadzącemu.
2.  38
 W razie nieusunięcia nieprawidłowości minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może cofnąć zezwolenie, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 2, a w przypadku kolegium publicznego wystąpić do organu prowadzącego z wnioskiem o likwidację odpowiednio: kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, zawiadamiając o tym fakcie wojewodę sprawującego nadzór nad działalnością komunalną.
3.  39
 Zezwolenie na prowadzenie kolegium lub określonej specjalności może być cofnięte, a w przypadku kolegium publicznego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może wystąpić z wnioskiem, o którym mowa w ust. 2, również w razie braku zapotrzebowania na nauczycieli specjalności, w której kształci kolegium.
4.  40
 W przypadku, o którym mowa w ust. 3, cofnięcie zezwolenia może nastąpić również na wniosek właściwego kuratora oświaty.
§  21.  41
 Cofnięcie zezwolenia powoduje likwidację odpowiednio: kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, w terminie określonym w decyzji o cofnięciu zezwolenia.
§  22.  42
1. 
Organ prowadzący może zlikwidować kolegium, specjalność lub system kształcenia z końcem roku szkolnego. Organ prowadzący jest obowiązany co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić słuchaczy, właściwego kuratora oświaty oraz ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania o zamiarze likwidacji.
2. 
Jednostka samorządu terytorialnego może zlikwidować kolegium, specjalność lub system kształcenia po uzyskaniu pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
3. 
W przypadku kolegium publicznego likwidacja kolegium, specjalności lub systemu kształcenia może polegać na:
1)
likwidacji odpowiednio: kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, po zapewnieniu słuchaczom możliwości kontynuowania nauki, albo
2)
zaprzestaniu rekrutacji na pierwszy rok i likwidacji odpowiednio: kolegium, specjalności lub systemu kształcenia, po zakończeniu przez słuchaczy cyklu kształcenia.
4. 
W przypadku kolegium niepublicznego sposób likwidacji kolegium, specjalności lub systemu kształcenia określa statut kolegium.
§  23.  43
 Po zlikwidowaniu kolegium, specjalności lub systemu kształcenia albo wygaśnięciu zezwolenia na utworzenie kolegium wykreśla się z wykazu, o którym mowa w § 8, odpowiednio: kolegium, specjalność lub system kształcenia.
§  24. 
1. 
Działalnością kolegium kieruje dyrektor.
2.  44
 Stanowisko dyrektora kolegium może zajmować nauczyciel, który spełnia wymogi określone w odrębnych przepisach.
§  25. 
1. 
Stanowisko dyrektora kolegium publicznego, z zastrzeżeniem ust. 2, powierza organ prowadzący.
2. 
Powierzenie stanowiska dyrektora kolegium publicznego może nastąpić, jeżeli organ sprawujący nadzór pedagogiczny nie zgłosi, w terminie 30 dni od przedstawienia kandydata na to stanowisko, umotywowanego zastrzeżenia.
3. 
Kandydata na stanowisko dyrektora kolegium publicznego wyłania się w drodze konkursu. Kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora, chyba że organ sprawujący nadzór pedagogiczny zgłosił zastrzeżenie, o którym mowa w ust. 2.
4.  45
 Organ prowadzący, w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, może określić dodatkowe wymagania w stosunku do osób przystępujących do konkursu na stanowisko dyrektora kolegium publicznego.
5. 
W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący określa regulamin konkursu oraz powołuje komisję konkursową w składzie:
1)
dwaj przedstawiciele organu prowadzącego,
2)
po jednym przedstawicielu:
a) 46
 ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
b)
uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad kolegium,
c) 47
 kuratora oświaty,
d) 48
 rady programowej.
6.  49
 W kolegiach publicznych nowo tworzonych komisja konkursowa składa się z osób wymienionych w ust. 5 pkt 1 i 2 lit. a) - c).
7.  50
 Jeżeli do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady programowej, powierza to stanowisko ustalonemu przez siebie kandydatowi na okres jednego roku szkolnego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
8.  51
 Stanowisko dyrektora kolegium publicznego powierza się na 5 lat szkolnych. W uzasadnionych przypadkach można powierzyć to stanowisko na okres krótszy.
9. 
Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 8, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady programowej, może przedłużyć powierzenie stanowiska dyrektora na kolejny okres, o którym mowa w ust. 8. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  26.  52
 Przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą", dotyczące zadań dyrektora szkoły stosuje się odpowiednio do dyrektora kolegium.
§  27. 
1. 
W kolegium publicznym, liczącym co najmniej 12 grup, tworzy się stanowisko wicedyrektora.
2. 
W kolegium publicznym tworzy się stanowisko (lub stanowiska) kierownika praktyk pedagogicznych.
3. 
W kolegium publicznym mogą być tworzone stanowiska kierowników specjalności.
4. 
Decyzje w sprawie utworzenia stanowisk, o których mowa w ust. 2 i 3, podejmuje dyrektor kolegium w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
5. 
Powierzenia stanowisk kierowniczych, o których mowa w ust. 1-3, dokonuje dyrektor kolegium.
§  28. 
1. 
Dyrektora kolegium publicznego odwołuje organ prowadzący w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny w przypadkach określonych w ustawie.
2. 
Odwołania ze stanowisk kierowniczych, o których mowa w § 27, dokonuje dyrektor kolegium.
§  29. 
Zasady powierzania stanowiska dyrektora kolegium niepublicznego oraz odwoływania z tego stanowiska, tworzenia innych stanowisk kierowniczych, ich powierzania oraz odwoływania z tych stanowisk określa statut kolegium.
§  30. 
1. 
Każda specjalność w kolegium ma opiekuna naukowo-dydaktycznego, będącego pracownikiem uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad daną specjalnością.
2. 
Opiekunem naukowo-dydaktycznym może być jedynie nauczyciel akademicki posiadający stopień naukowy doktora lub doktora habilitowanego, wskazany przez rektora uczelni w porozumieniu z kierownikiem podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną nad daną specjalnością. Do zadań opiekuna naukowo-dydaktycznego należy w szczególności koordynacja działań uczelni związanych z realizacją porozumienia o opiece naukowo-dydaktycznej.
3. 
Zasady wynagradzania opiekuna naukowo-dydaktycznego określają odrębne przepisy.
§  31. 
1. 
W kolegium działa rada programowa powoływana przez organ prowadzący.
2. 
W skład rady programowej wchodzą:
1)
dyrektor kolegium jako jej przewodniczący,
2)
wicedyrektor kolegium,
3)
opiekunowie naukowo-dydaktyczni,
4)
kierownicy specjalności,
5)
kierownicy praktyk pedagogicznych,
6)
przedstawiciele nauczycieli i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w kolegium, wybrani zgodnie z zasadami określonymi w statucie kolegium,
7)
inni nauczyciele akademiccy z uczelni sprawującej opiekę naukowo-dydaktyczną, jeżeli zostaną wskazani przez rektora do udziału w pracach rady,
7a) 53
 przedstawiciel organu prowadzącego,
8)
przedstawiciel samorządu słuchaczy, wybrany zgodnie z zasadami określonymi w statucie kolegium,
9)
inne osoby powołane na wniosek dyrektora kolegium.
3. 
Do kompetencji rady programowej należy:
1)
ustalanie ogólnych kierunków działania kolegium,
2)
uchwalanie statutu,
3)
uchwalanie zasad i trybu przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego, w tym trybu odwoławczego oraz sposobu i terminu ogłaszania warunków rekrutacji,
4)
uchwalanie regulaminu kształcenia,
5)
ustalanie kryteriów oceniania, zaliczania zajęć i praktyk oraz zdawania egzaminów,
6)
uchwalanie planów i programów nauczania,
7)
określanie sposobu sprawowania nadzoru pedagogicznego nad nauczycielami, standardów wymagań i narzędzi pomiaru,
8)
zatwierdzanie planów pracy kolegium,
9)
opiniowanie planu rzeczowo-finansowego kolegium,
10)
przyjmowanie rocznego sprawozdania dyrektora z działalności kolegium,
11)
opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
12)
podejmowanie uchwał w innych sprawach określonych w rozporządzeniu lub statucie kolegium.
4. 
Przepisy ust. 3 pkt 2, 7, 9, 10 i 11 nie dotyczą kolegium niepublicznego.
5. 
Uchwały rady programowej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
6. 
Rada programowa uchwala regulamin swojej działalności. Zebrania rady programowej są protokołowane.
§  32. 
W kolegium nie tworzy się rady pedagogicznej, rady szkoły (kolegium) i rady rodziców.
§  33. 
1. 
W kolegium zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami, w tym pracowników do obsługi pracowni i laboratoriów, o których mowa w § 34 ust. 2.
2. 
Kwalifikacje nauczycieli kolegium określają odrębne przepisy.
3. 
Prawa i obowiązki osób wymienionych w ust. 1 określają odrębne przepisy.
§  34. 
1. 
W kolegium działa biblioteka spełniająca zadania dydaktyczne i usługowe odpowiadające prowadzonym w kolegium specjalnościom. Organizację biblioteki i zadania nauczycieli bibliotekarzy określa statut kolegium.
2. 
W kolegium tworzy się pracownie i laboratoria potrzebne do realizacji programów nauczania poszczególnych specjalności.
§  35. 
1. 
Kolegium działa na podstawie statutu.
2. 
Statut określa w szczególności:
1)
nazwę kolegium oraz jego cele,
2)
organ prowadzący kolegium,
3)
specjalności i systemy kształcenia,
4)
organy kolegium i ich kompetencje,
5)
zakres zadań dyrektora, innych osób zajmujących stanowiska kierownicze, opiekunów naukowo-dydaktycznych, nauczycieli oraz innych pracowników kolegium,
6)
organizację kolegium,
7)
prawa i obowiązki słuchaczy,
8) 54
 przypadki, w których słuchacz może zostać skreślony z listy słuchaczy,
9)
tryb i termin ogłaszania regulaminu kształcenia,
10)
tryb uchwalania statutu i wprowadzania w nim zmian,
11) 55
 sposób likwidacji kolegium, specjalności lub systemu kształcenia w przypadku kolegium niepublicznego.
3. 
Pierwszy statut nadaje kolegium publicznemu organ prowadzący. W ciągu 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności przez kolegium rada programowa uchwala statut.
4. 
Statut kolegium niepublicznemu nadaje organ prowadzący.
5.  56
 W ciągu 2 tygodni od uchwalenia lub nadania statutu organ prowadzący kolegium przesyła go ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania w celu sprawdzenia zgodności z prawem. Minister uchyla statut lub niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem.
6. 
W przypadku wprowadzania zmian w statucie przepisy ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§  35a.  57
1. 
Organizację kształcenia w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny kolegium opracowany przez dyrektora na podstawie planu kształcenia oraz planu finansowego kolegium.
2. 
Dyrektor opracowuje arkusz organizacyjny kolegium najpóźniej do dnia 30 września każdego roku.
3. 
Arkusz organizacyjny zatwierdza organ prowadzący kolegium i przesyła organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny najpóźniej do dnia 15 października każdego roku.
§  36.  58
1. 
Kolegium kształci na podstawie planów i programów nauczania, uwzględniających standardy kształcenia nauczycieli w kolegiach, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 77 ust. 8 ustawy.
2. 
Organ prowadzący przedkłada ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania plany i programy nauczania do dnia 31 marca roku, w którym mają być wprowadzone w kolegium.
§  37. 
Nauka w kolegium trwa 3 lata i jest prowadzona w systemie dziennym, wieczorowym lub zaocznym. Podstawowym systemem kształcenia jest system dzienny.
§  38. 
Słuchaczem kolegium może być osoba, która posiada świadectwo dojrzałości, przedstawiła zaświadczenie lekarskie o przydatności do zawodu nauczycielskiego oraz uzyskała pozytywny wynik w postępowaniu rekrutacyjnym.
§  39. 
Rok szkolny w kolegium trwa od 1 października do 30 września następnego roku i obejmuje 2 semestry zajęć dydaktycznych, sesje egzaminacyjne zimową i letnią, przerwy świąteczne oraz ferie zimowe i letnie.
§  40. 
1. 
Nauka w kolegium odbywa się zgodnie z regulaminem kształcenia, uchwalonym przez radę programową.
2. 
Regulamin kształcenia w kolegium określa w szczególności:
1)
organizację roku szkolnego,
2)
tok nauki w kolegium,
3)
zasady zdawania egzaminów, w tym egzaminu poprawkowego i komisyjnego (sprawdzającego),
4)
zasady zaliczania semestru i roku,
5)
zasady zaliczania praktyk,
6)
warunki powtarzania roku,
7)
warunki dopuszczenia do egzaminu dyplomowego oraz zasady składania tego egzaminu,
8)
zasady indywidualnego toku nauki oraz odbywania nauki według indywidualnych planów i programów nauczania,
9)
zasady uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium,
10)
zasady wznawiania nauki w kolegium.
3.  59
 W ciągu 2 tygodni od uchwalenia regulaminu kształcenia dyrektor kolegium przesyła go do urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§  41. 
Zajęcia w kolegium odbywają się w formach stosowanych w uczelniach. Zajęcia, z wyjątkiem wykładów, powinny być prowadzone w grupach nie większych niż:
1)
20-osobowe w kolegium nauczycielskim,
2)
15-osobowe w nauczycielskim kolegium języków obcych.
§  42. 
1. 
Nauka każdego przedmiotu obowiązkowego kończy się egzaminem lub zaliczeniem. Okresem zaliczeniowym jest semestr lub rok.
2. 
Opanowanie przez słuchacza wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania ocenia się następująco:
stopień skrót literowy wartość liczbowa
celujący cel. 6
bardzo dobry bdb. 5
dobry db. 4
dostateczny dst. 3
niedostateczny ndst. 2

Znak + przy ocenie zwiększa jej wartość liczbową o 0,5; nie stosuje się go przy ocenie celującej oraz przy egzaminie dyplomowym.

3. 
Słuchacz zaliczył dany przedmiot, praktykę lub zdał egzamin, jeśli otrzymał ocenę co najmniej dostateczną.
4. 
Nie ustala się oceny zachowania słuchacza.
5. 
Słuchacz ma prawo do zdawania egzaminu poprawkowego, w tym poprawkowego egzaminu dyplomowego, oraz komisyjnego (sprawdzającego). Zasady przeprowadzania tych egzaminów określa regulamin kształcenia.
6. 
Słuchacz ma prawo do powtarzania roku na warunkach określonych w regulaminie kształcenia.
7. 
Dyrektor kolegium, na wniosek rady programowej lub kierownika specjalności, może skreślić słuchacza z listy słuchaczy w przypadkach określonych w statucie kolegium.
§  43. 
Słuchacz ma prawo, na zasadach określonych w regulaminie kształcenia, do:
1)
indywidualnego toku nauki oraz odbywania nauki według indywidualnych planów i programów nauczania,
2)
uzyskiwania urlopu od zajęć w kolegium.
§  44. 
1. 
Nauka w kolegium kończy się egzaminem dyplomowym składanym przed komisją powołaną przez dyrektora kolegium.
2.  60
 (uchylony).
§  45. 
1.  61
 Absolwent kolegium otrzymuje dyplom ukończenia kolegium odpowiednio według wzorów określonych w załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia, z tym że dyplom ukończenia kolegium niepublicznego powinien zawierać klauzulę o treści "Kolegium działa na podstawie zezwolenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania z dnia ........ nr ....... i posiada uprawnienia kolegium publicznego."
2. 
Na dyplomie wpisuje się:
1)
ocenę ogólną, wyrażoną liczbą całkowitą, stanowiącą średnią ocen z poszczególnych przedmiotów kończących się zaliczeniem lub egzaminem (poza egzaminem dyplomowym) oraz z praktyk,
2)
ocenę z egzaminu dyplomowego, która może stanowić średnią ocen z egzaminu i pracy dyplomowej, jeśli słuchacz kolegium jest do niej zobowiązany.
§  46. 
Słuchacz kolegium może uzyskiwać tytuł zawodowy licencjata oraz odbywać uzupełniające studia magisterskie na zasadach określonych w porozumieniu o opiece naukowo-dydaktycznej.
§  47. 
1. 
Kolegium organizuje praktyki pedagogiczne przewidziane w planach i programach nauczania.
2. 
Formę, miejsce i terminy praktyk pedagogicznych określa dyrektor kolegium w porozumieniu z organem prowadzącym po zasięgnięciu opinii rady programowej i samorządu słuchaczy.
3. 
Dyrektor kolegium zawiera porozumienie o prowadzeniu praktyk pedagogicznych w zależności od specjalności, w której kształci kolegium, odpowiednio z dyrektorami przedszkoli, szkół lub placówek. Dyrektor kolegium może również, za zgodą dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, zawrzeć porozumienie z zatrudnionymi w nich nauczycielami.
4. 
Porozumienie, o którym mowa w ust. 3, powinno określać: cele, program i czas trwania praktyki pedagogicznej, zadania i obowiązki nauczycieli kolegium, słuchaczy oraz nauczycieli przedszkoli, szkół lub placówek przyjmujących słuchaczy na praktyki, a także koszty związane z realizacją porozumienia.
5. 
Koszty związane z organizowaniem praktyk pedagogicznych, w tym również wynikające z dodatkowych wypłat wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkoli, szkół lub placówek przyjmujących słuchaczy kolegiów na praktyki, pokrywane są z budżetu kolegium.
§  48. 
1. 
Kolegium prowadzi album słuchaczy, teczki akt osobowych słuchaczy oraz księgę dyplomów na zasadach określonych dla szkół wyższych.
2. 
Przebieg nauki w kolegium jest dokumentowany w protokołach egzaminacyjnych, indeksie, karcie egzaminacyjnej, dzienniku lub kartotece słuchaczy w sposób określony dla szkół wyższych.
3. 
Kolegium wydaje słuchaczom indeksy i legitymacje według wzorów określonych w załącznikach odpowiednio nr 5 i 6 do rozporządzenia oraz prowadzi ich rejestr.
4. 
Wydawanie duplikatów dyplomów, indeksów i legitymacji, dokonywanie w nich sprostowań oraz legalizacja przeznaczonych do obrotu z zagranicą dokumentów wydawanych przez kolegia odbywa się na zasadach określonych dla dokumentów i druków szkolnych.
§  49. 
1. 
Słuchacze kolegium tworzą samorząd słuchaczy, którego organy są reprezentantami ogółu słuchaczy.
2. 
Samorząd słuchaczy ma prawo do wyrażania opinii we wszystkich kwestiach związanych z funkcjonowaniem kolegium.
3. 
Zasady wybierania i działania organów samorządu słuchaczy określa regulamin samorządu, uchwalony przez ogół słuchaczy.
4. 
Dyrektor kolegium uchyla niezgodne z prawem uchwały samorządu słuchaczy.
§  50.  62
 Kolegia publiczne są jednostkami lub zakładami budżetowymi.
2. 
Kolegia będące jednostkami budżetowymi mogą tworzyć środki specjalne na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
3. 
Plan finansowy środków specjalnych, o których mowa w ust. 2, ustala dyrektor kolegium, po zasięgnięciu opinii rady programowej.
§  51. 
Kolegia niepubliczne nie otrzymują dotacji z budżetu państwa.
§  52. 
1. 
Dyrektor kolegium publicznego może wprowadzić odpłatność za egzaminy wstępne i zajęcia dydaktyczne, o których mowa w art. 77 ust. 5 ustawy.
2. 
Dyrektor kolegium ustala wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, w porozumieniu z organem prowadzącym, na podstawie planowanych kosztów przeprowadzenia egzaminu lub planowanych kosztów kształcenia.
3. 
W uzasadnionych przypadkach dyrektor kolegium publicznego może:
1)
zwolnić kandydata do kolegium, na jego wniosek, z opłaty za egzamin wstępny,
2)
zwolnić słuchacza, na jego wniosek zaopiniowany przez samorząd słuchaczy, w całości lub części, z opłaty za zajęcia dydaktyczne.
4. 
Zasady ustalania opłat, o których mowa w art. 77 ust. 5 ustawy, w kolegiach niepublicznych określa organ prowadzący.
§  53. 
1. 
Kolegium może być połączone organizacyjne w zespół z innym kolegium, a także z przedszkolem, szkołą, placówką lub placówką doskonalenia nauczycieli.
2. 
Utworzenie zespołu wymaga zasięgnięcia opinii organów posiadających kompetencje stanowiące odpowiednio: kolegium, przedszkola, szkoły, placówki lub placówki doskonalenia nauczycieli mających wejść w skład zespołu.
3. 
Jeżeli w skład zespołu mają wejść kolegia, przedszkola, szkoły, placówki lub placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez różne organy, organy te zawierają odpowiednie porozumienie, a także wspólnie podpisują akt założycielski i nadają zespołowi pierwszy statut.
§  54. 
Opłaty za zajęcia dydaktyczne, o których mowa w § 52 ust. 2, nie mogą być pobierane od słuchaczy, którzy rozpoczęli naukę w kolegium przed wprowadzeniem odpłatności przez kolegium.
§  55. 
Do czasu ustalenia nowych planów ramowych oraz podstaw programowych, o których mowa w § 36 ust. 2, kształcenie w kolegiach odbywa się według dotychczasowych planów i programów nauczania.
§  56. 
Kolegia dostosują zasady działania do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu w terminie do dnia 30 września 1998 r.
§  57. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 marca 1992 r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 26, poz. 115 i z 1993 r. Nr 35, poz. 157).
§  58. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  63

  WZÓR

(okładka, format A-6, oprawa skórzana, w kolorze granatowym)

(strona 1, zewnętrzna)

godło państwa

______________________________________________________________

(format A-6, wykonanie na papierze białym)

(strona 2, lewa wewnętrzna)

fotografia 45 x 65 mm

pieczęć

urzędowa

................................

(podpis posiadacza dyplomu)

Nr .................

(numer dyplomu)

(strona 3, prawa wewnętrzna)

DYPLOM UKOŃCZENIA KOLEGIUM NAUCZYCIELSKIEGO

..............................................................

imię (imiona) i nazwisko

urodzon ... dnia ........................................ 19...r.

w ............................................................

ukończył...

KOLEGIUM NAUCZYCIELSKIE

im. ..........................................................

w ............................................................

specjalność ..................................................

..............................................................

pod opieką naukowo-dydaktyczną ...............................

..............................................................

..............................................................

(nazwa uczelni)

z wynikiem ogólnym ...........................................

zdał... egzamin dyplomowy na ocenę ...........................

Podstawa: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12

sierpnia 1997r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli

(Dz. U. Nr 104, poz. 664 i z 1999 r. Nr 67, poz. 755)

Opiekun

naukowo-dydaktyczny Dyrektor Kolegium

specjalności

..................... ...................

pieczęć urzędowa

.............., dnia ............................. r.

MEN - II/128

ZAŁĄCZNIK Nr  2  64

  WZÓR

(okładka, format A-6, oprawa skórzana, w kolorze granatowym)

(strona 1, zewnętrzna)

godło państwa

____________________________________________________________

(format A-6, wykonanie na papierze białym)

(strona 2, lewa wewnętrzna)

fotografia 45 x 65 mm

pieczęć

urzędowa

...............................

(podpis posiadacza dyplomu)

Nr .................

(numer dyplomu)

(strona 3, prawa wewnętrzna)

DYPLOM UKOŃCZENIA KOLEGIUM NAUCZYCIELSKIEGO

..............................................................

imię (imiona) i nazwisko

urodzon... dnia ..................................... 19... r.

w ............................................................

ukończył...

KOLEGIUM NAUCZYCIELSKIE

im. ..........................................................

w ............................................................

specjalność ..................................................

..............................................................

pod opieką naukowo-dydaktyczną ...............................

..............................................................

..............................................................

(nazwa uczelni)

z wynikiem ogólnym ...........................................

zdał... egzamin dyplomowy na ocenę ...........................

Kolegium działa na podstawie zezwolenia wydanego przez .......

..................................... dnia ...................

nr ............... i posiada uprawnienia kolegium publicznego.

Podstawa: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12

sierpnia 1997 r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli

(Dz. U. Nr 104, poz. 664, z 1999 r. Nr 67, poz. 755 i z 2002 r.

Nr 100, poz. 910).

Opiekun

naukowo-dydaktyczny Dyrektor Kolegium

specjalności

................... .....................

pieczęć urzędowa

................, dnia ............... r.

MENiS - II/97

ZAŁĄCZNIK Nr  3  65

  WZÓR

(okładka, format A-6, oprawa skórzana, w kolorze granatowym)

(strona 1, zewnętrzna)

godło państwa

_____________________________________________________________

(format A-6, wykonanie na papierze białym)

(strona 2, lewa wewnętrzna)

fotografia 45 x 65 mm

pieczęć

urzędowa

................................

(podpis posiadacza dyplomu)

Nr .................

(numer dyplomu)

(strona 3, prawa wewnętrzna)

DYPLOM UKOŃCZENIA NAUCZYCIELSKIEGO KOLEGIUM JĘZYKÓW OBCYCH

..............................................................

imię (imiona) i nazwisko

urodzon... dnia ........................................ 19... r.

w.............................................................

ukończył...

NAUCZYCIELSKIE KOLEGIUM JĘZYKÓW OBCYCH

im. ..........................................................

w ............................................................

specjalność ..................................................

..............................................................

pod opieką naukowo-dydaktyczną ...............................

..............................................................

..............................................................

(nazwa uczelni)

z wynikiem ogólnym ...........................................

zdał... egzamin dyplomowy na ocenę ...........................

Podstawa: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12

sierpnia 1997r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli

(Dz. U. Nr 104, poz. 664 i z 1999 r. Nr 67, poz. 755).

Opiekun

naukowo-dydaktyczny Dyrektor Kolegium

specjalności

..................... ...................

pieczęć urzędowa

.............., dnia ............................. r.

MEN - II/129

ZAŁĄCZNIK Nr  4  66

  WZÓR

(okładka, format A-6, oprawa skórzana, w kolorze granatowym)

(strona 1, zewnętrzna)

godło państwa

_____________________________________________________________

(format A-6, wykonanie na papierze białym)

(strona 2, lewa wewnętrzna)

fotografia 45 x 65 mm

pieczęć

urzędowa

.............................

(podpis posiadacza dyplomu)

Nr .................

(numer dyplomu)

(strona 3, prawa wewnętrzna)

DYPLOM UKOŃCZENIA NAUCZYCIELSKIEGO KOLEGIUM JĘZYKÓW OBCYCH

...............................................................

imię (imiona) i nazwisko

urodzon... dnia ...................................... 19... r.

w .............................................................

ukończył...

NAUCZYCIELSKIE KOLEGIUM JĘZYKÓW OBCYCH

im. ...........................................................

w .............................................................

specjalność ...................................................

...............................................................

pod opieką naukowo-dydaktyczną ................................

...............................................................

...............................................................

(nazwa uczelni)

z wynikiem ogólnym ............................................

zdał... egzamin dyplomowy na ocenę ............................

Kolegium działa na podstawie zezwolenia wydanego przez ........

............................... dnia ..........................

nr ................ i posiada uprawnienia kolegium publicznego.

Podstawa: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12

sierpnia 1997 r. w sprawie zakładów kształcenia nauczycieli

(Dz. U. Nr 104, poz. 664, z 1999 r. Nr 67, poz. 755 i z 2002 r.

Nr 100, poz. 910).

Opiekun

naukowo-dydaktyczny Dyrektor Kolegium

specjalności

................... .......................

pieczęć urzędowa

..................., dnia .............. r.

MENiS - II/102

ZAŁĄCZNIK Nr  5  67

WZÓR INDEKSU

wzór

Format A-6 (105 x 148 mm),

oprawa twarda kartonowa w kolorze jasnozielonym

ZAŁĄCZNIK Nr  6  68

WZÓR LEGITYMACJI SŁUCHACZA KOLEGIUM

(strony wewnętrzne)

wzór

Format A-6 (105 x 148 mm), wykonanie na papierze białym z siatką koloru jasnoróżowego, z niebieskim paskiem szerokości 20 mm, umieszczonym na środku drugiej strony, oprawa twarda, imitacja skóry w kolorze czarnym.

1 § 1 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
2 § 1 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
4 § 3 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
5 § 3 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
6 § 3 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
7 § 4 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
8 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
9 § 5 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2006 r. (Dz.U.06.154.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 września 2006 r.
10 § 5 ust. 3 pkt 5 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2006 r. (Dz.U.06.154.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 września 2006 r.
11 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
12 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
13 § 6 ust. 2 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
14 § 6 ust. 2 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) tiret drugie rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
15 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
16 § 6 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
17 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
18 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
19 § 8:

- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

20 § 10 skreślony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
21 § 12 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2006 r. (Dz.U.06.154.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 września 2006 r.
22 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
23 § 14 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
24 § 14 ust. 2 skreślony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
25 § 14 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

26 § 16 skreślony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
27 § 17 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

28 § 17 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 8 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
29 § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
30 § 17 ust. 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. c) rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

31 § 17 ust. 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. d) rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

32 § 17 ust. 5:

- zmieniony przez § 1 pkt 9 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 lit. e) rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

33 § 17 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
34 § 17 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
35 § 18 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
36 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
37 § 20 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
38 § 20 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
39 § 20 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
40 § 20 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 10 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
41 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
42 § 22 zmieniony przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
43 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
44 § 24 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
45 § 25 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
46 § 25 ust. 5 pkt 2 lit. a):

- zmieniona przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniona przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2006 r. (Dz.U.06.154.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 września 2006 r.

47 § 25 ust. 5 pkt 2 lit. c) zmieniona przez § 1 pkt 14 lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
48 § 25 ust. 5 pkt 2 lit. d) dodana przez § 1 pkt 14 lit. b) tiret drugie rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
49 § 25 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
50 § 25 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. d) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
51 § 25 ust. 8 zmieniony przez § 1 pkt 14 lit. e) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
52 § 26:

- zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

53 § 31 ust. 2 pkt 7a dodany przez § 1 pkt 12 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
54 § 35 ust. 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 16 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
55 § 35 ust. 2 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 16 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
56 § 35 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
57 § 35a dodany przez § 1 pkt 17 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
58 § 36 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2006 r. (Dz.U.06.154.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 września 2006 r.
59 § 40 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.
60 § 44 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 sierpnia 2006 r. (Dz.U.06.154.1099) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 września 2006 r.
61 § 45 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
62 § 50 zmieniony przez § 1 pkt 18 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
63 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
64 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

65 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
66 Załącznik nr 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

67 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.
68 Załącznik nr 6:

- zmieniony przez § 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 9 sierpnia 1999 r. (Dz.U.99.67.755) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 21 czerwca 2002 r. (Dz.U.02.100.910) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 2002 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024