Miejskie strefy usług publicznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 czerwca 1996 r.
w sprawie miejskich stref usług publicznych.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. Nr 141, poz. 692) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ustanawiania i organizacji miejskich stref usług publicznych, zasady i tryb przekazywania im zadań i kompetencji oraz niezbędnego do ich wykonywania mienia, a także zasady finansowania tych zadań.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 24 listopada 1995 r. o zmianie zakresu działania niektórych miast oraz o miejskich strefach usług publicznych (Dz. U. Nr 141, poz. 692).
§  2.
Gminy, które zamierzają utworzyć miejską strefę usług publicznych, zwaną dalej "strefą", składają wniosek w sprawie jej utworzenia ministrowi właściwemu do spraw administracji, za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę strefy.
§  3.
Do wniosku, o którym mowa w § 2, dołącza się:
1)
uchwały rad zainteresowanych gmin o zamiarze utworzenia strefy,
2)
opinię wojewódzkiego sejmiku samorządowego,
3)
opinię wojewody właściwego ze względu na siedzibę strefy,
4)
projekt statutu strefy, zawierającego postanowienie o przejęciu wszystkich zadań i kompetencji, o których mowa w art. 2-9 ustawy,
5)
wykaz proponowanych do przejęcia przez strefę jednostek organizacyjnych oraz dróg niezbędnych do wykonywania zadań przejmowanych przez strefę, stanowiący nieodłączną część statutu strefy.
§  4.
Minister właściwy do spraw administracji, w terminie 60 dni od daty otrzymania od zainteresowanych gmin wniosku, o którym mowa w § 2:
1)
uzgadnia obszar strefy,
2)
po dokonaniu uzgodnień z właściwymi ministrami oraz wojewodą ustala wykaz jednostek organizacyjnych oraz dróg podlegających przejęciu przez strefę,
3)
może zgłosić uwagi do projektu statutu strefy.
§  5.
Po uzgodnieniu obszaru strefy rady zainteresowanych gmin podejmują uchwały w sprawie:
1)
utworzenia strefy,
2)
przyjęcia statutu strefy i wykazu jednostek organizacyjnych oraz dróg podlegających przejęciu przez strefę, o których mowa w § 4 pkt 2.
§  6.
1.
Uchwały rad gmin o utworzeniu strefy, wraz z wyciągami z protokołów z sesji rad gmin, dotyczące trybu ich podejmowania, oraz statut strefy gminy przekazują za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę strefy, w terminie 30 dni od daty uzgodnienia obszaru strefy, ministrowi właściwemu do spraw administracji.
2.
Decyzję o ustanowieniu strefy podejmuje minister właściwy do spraw administracji, w drodze zarządzenia.
3.
Minister właściwy do spraw administracji zgłasza wniosek o zarejestrowanie strefy organowi rejestrowemu, którym jest Prezes Rady Ministrów, dołączając:
1)
zarządzenie o ustanowieniu strefy,
2)
uchwały rad gmin o utworzeniu strefy,
3)
statut strefy.
§  7.
1.
Rejestracja strefy jest równoznaczna z przekazaniem jej, z dniem 1 stycznia roku następnego po rejestracji:
1)
wszystkich zadań i kompetencji, o których mowa w art. 2-9 ustawy,
2)
jednostek organizacyjnych i dróg określonych w wykazie, o którym mowa w § 4 pkt 2, niezbędnych do wykonywania przejętych zadań i kompetencji.
2.
Statut strefy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
§  8.
1.
Składniki mienia jednostek, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, podlegają przekazaniu strefie do nieodpłatnego użytkowania, w drodze porozumienia zawartego między właściwym wojewodą a zarządem strefy, po uzgodnieniu z właściwymi organami rządowej administracji specjalnej w częściach dotyczących ich właściwości.
2.
Porozumienie powinno zawierać również szczegółowe określenie dróg przejmowanych przez strefę w celu wykonywania zadań, o których mowa w ustawie.
§  9.
1.
W terminie określonym w § 7 strefa przejmuje, określone przepisami szczególnymi, uprawnienia i obowiązki organów prowadzących lub utrzymujących jednostki organizacyjne będące przedmiotem przekazania.
2.
Dotychczas obowiązujące w przejętych przez strefę jednostkach organizacyjnych statuty, regulaminy lub inne przepisy organizacyjne mają zastosowanie do czasu wydania przez organy strefy nowych przepisów, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
§  10.
Dochodami strefy są:
1)
dotacje celowe na realizację zdań zleconych strefie,
2)
dobrowolne świadczenia gmin i innych podmiotów,
3)
inne wpływy należne strefie na podstawie obowiązujących przepisów.
§  11.
1.
Dotacje celowe na finansowanie przejętych zadań ustala się dla każdej strefy, stosując zasady przyjęte do kalkulacji środków finansowych dla tego typu zadań finansowanych z budżetu państwa.
2.
Dotacje celowe kalkulowane są przez właściwych ministrów i wojewodów na podstawie przewidywanego wykonania wydatków przeznaczonych na realizację przekazywanego zadania w roku poprzedzającym rok budżetowy.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, ujmowane są w budżecie państwa, odrębnie dla każdej strefy, która przejęła zadania, w budżetach odpowiednich wojewodów.
§  12.
Dochody uzyskiwane w związku z realizacją zadań zleconych strefie stanowią dochód budżetu państwa.
§  13.
Obsługę bankową strefy prowadzi bank wskazany przez zgromadzenie strefy, z wyłączeniem Narodowego Banku Polskiego.
§  14.
Uchwała lub decyzja o rozwiązaniu strefy stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku oraz przekazania środków finansowych, pozostałych po dokonaniu ostatecznych rozliczeń, proporcjonalnie do struktury źródeł dochodów strefy, na dochody budżetu państwa i budżetu gmin.
§  15.
Wojewodowie lub inni kierownicy urzędów administracji rządowej podpiszą z zarządami stref porozumienia określające imienne wykazy pracowników tych urzędów, zatrudnionych przy wykonywaniu zadań podlegających przejęciu przez strefę, którzy wyrazili zgodę, aby stać się pracownikami samorządowymi strefy.
§  16.
Indywidualne sprawy z zakresu administracji publicznej, wszczęte i nie zakończone decyzją ostateczną przed dniem przejęcia zadań przez strefę, są załatwiane w toku instancji przez dotychczasowe właściwe organy lub upoważnione podmioty.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1996.66.326

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Miejskie strefy usług publicznych.
Data aktu: 13/06/1996
Data ogłoszenia: 19/06/1996
Data wejścia w życie: 04/07/1996