Zakaz sponsorowania określonych audycji i określonych sposobów sponsorowania.

ROZPORZĄDZENIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z dnia 31 sierpnia 1993 r.
w sprawie zakazu sponsorowania określonych audycji i określonych sposobów sponsorowania.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Sponsor audycji nie może być wskazywany w czasie trwania audycji, z zastrzeżeniem przepisów § 7 ust. 1 i 3 oraz § 8.
2.
Wskazanie sponsora może zawierać:
1)
nazwę lub firmę sponsora oraz
2) 2
zarejestrowany znak towarowy lub nazwę jednego produktu sponsora.
3. 3
Wskazanie sponsora nie może zawierać znaków towarowych lub nazw produktów albo usług, których reklama jest zakazana.
§  2. 4
 
1.
Jednorazowe wskazanie sponsora może być emitowane nie dłużej niż 8 sekund w przypadku jednego sponsora audycji, 15 sekund - w przypadku dwóch sponsorów i 25 sekund - w innych przypadkach.
2.
Wskazanie sponsora może być zawarte w zapowiedzi audycji. Zapowiedź audycji ze wskazaniem sponsora może być rozpowszechniania wyłącznie przed pierwszym nadaniem tej audycji przez nadawcę, nie więcej niż 10 razy w programie telewizyjnym i nie więcej niż 15 razy w programie radiowym.
§  3.
1.
Sponsorowana audycja nie może zawierać przekazów zmierzających do promocji sprzedaży albo innych form korzystania z towarów lub usług sponsora.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy reklam produktów i usług sponsora widocznych w tle imprezy transmitowanej lub relacjonowanej w audycji.
§  4. 5
(skreślony).
§  5.
Zakazane jest sponsorowanie:
1)
dzienników,
2)
audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej,
3)
audycji poradniczych i konsumenckich,
4)
audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą,
5)
audycji o treści religijnej.
§  6.
Nadawca nie może przenieść na sponsora, który udostępnia nadawcy prawa do rozpowszechniania audycji, uprawnień do podejmowania decyzji o rozpowszechnieniu audycji w programie nadawcy.
§  7.
1.
W przypadku sponsorowania audycji przez udostępnienie towarów lub usług wykorzystanych przy tworzeniu audycji, informacje o pochodzeniu towarów lub usług mogą być podawane wyłącznie po zakończeniu audycji.
2.
Do podawania informacji, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepis § 2.
3. 6
W przypadku sponsorowania audycji przez udostępnienie usług polegających na pomiarze czasu lub przetwarzaniu danych wykorzystywanych w audycji, wskazanie sponsora może być emitowanie jednocześnie z prezentacją wyniku nie więcej niż 2 razy w czasie trwania audycji. Wskazanie sponsora nie może trwać dłużej niż 8 sekund i zajmować więcej niż 1/16 ekranu odbiornika telewizyjnego.
§  8. 7
 
1.
W przypadku sponsorowania audycji przez udostępnienie nagród dla uczestników konkursu, gry lub innej formy współzawodnictwa, dopuszcza się dwukrotne wskazanie osoby, która udostępniła nagrody, oraz nazwy towaru lub usługi stanowiącej nagrodę w czasie trwania audycji.
2.
Nagrodami, o których mowa w ust. 1, nie mogą być produkty lub usługi, których reklama jest zakazana.
§  9.
1.
Nadawca prowadzi ewidencję audycji sponsorowanych.
2. 8
Ewidencja audycji sponsorowanych obejmuje następujące dane:
1)
tytuł audycji,
2)
gatunek audycji,
3)
datę emisji,
4)
godzinę rozpoczęcia emisji i czas trwania audycji,
5)
nazwę sponsora audycji oraz przedmiot jego podstawowej działalności,
6)
liczbę emisji zapowiedzi audycji zawierających wskazanie sponsora, z podaniem daty i godziny emisji.
3. 9
Nadawca przechowuje ewidencję, o której mowa w ust. 1, przez okres jednego roku od zakończenia roku kalendarzowego, w którym audycja została rozpowszechniona.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 1 miesiąca od dnia ogłoszenia.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
2 § 1 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
3 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
4 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
5 § 4 skreślony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
6 § 7 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
7 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
8 § 9 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.
9 § 9 ust. 3 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 30 maja 1996 r. (Dz.U.96.95.443) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 sierpnia 1996 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1993.91.423

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakaz sponsorowania określonych audycji i określonych sposobów sponsorowania.
Data aktu: 31/08/1993
Data ogłoszenia: 04/10/1993
Data wejścia w życie: 05/11/1993