Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Urzędu Pracy oraz wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 16 grudnia 1992 r.
w sprawie organizacji, szczegółowych zasad i zakresu działania Urzędu Pracy oraz wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy.

Na podstawie art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 16 października 1991 r. o zatrudnieniu i bezrobociu (Dz. U. Nr 106, poz. 457 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 84 i Nr 78, poz. 394) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Organizacja urzędów pracy

§  1.
1.
Urzędem Pracy kieruje kierownik Urzędu Pracy przy pomocy zastępców i dyrektorów departamentów (komórek równorzędnych).
2.
Zastępców kierownika Urzędu Pracy powołuje i odwołuje minister Pracy i Polityki Socjalnej na wniosek kierownika Urzędu.
3.
Stałym organem doradczym i opiniodawczym kierownika Urzędu Pracy jest Kolegium Urzędu, którego skład osobowy, zakres i tryb działania określa kierownik.
4.
W zależności od potrzeb kierownik Urzędu Pracy może powoływać inne zespoły doradcze, opiniodawcze i robocze, określając ich nazwę, skład osobowy, zakres i tryb działania.
5.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy Urzędu Pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez kierownika Urzędu.
§  2.
1.
Wojewódzkim urzędem pracy kieruje kierownik wojewódzkiego urzędu pracy przy pomocy zastępców oraz kierowników podległych komórek organizacyjnych.
2.
Kierownika wojewódzkiego urzędu pracy zatrudnia kierownik Urzędu Pracy po zasięgnięciu opinii wojewódzkiej rady zatrudnienia.
3.
Zastępców kierownika wojewódzkiego urzędu pracy zatrudnia, na wniosek kierownika wojewódzkiego urzędu pracy, kierownik Urzędu Pracy.
4.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy wojewódzkiego urzędu pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez kierownika tego urzędu. Regulamin ten podlega zatwierdzeniu przez kierownika Urzędu Pracy.
5.
Regulamin, o którym mowa w ust. 4, jest opracowywany na podstawie ramowego regulaminu organizacyjnego dla wojewódzkich urzędów pracy, określonego przez kierownika Urzędu Pracy.
§  3.
1.
Rejonowym urzędem pracy kieruje kierownik rejonowego urzędu pracy przy pomocy zastępców oraz kierowników podległych komórek organizacyjnych.
2.
Kierownika rejonowego urzędu pracy zatrudnia kierownik wojewódzkiego urzędu pracy, po zasięgnięciu opinii rejonowej rady zatrudnienia.
3.
Zastępców kierownika rejonowego urzędu pracy zatrudnia, na wniosek tego kierownika, kierownik wojewódzkiego urzędu pracy.
4.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy rejonowego urzędu pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez kierownika. Regulamin ten podlega zatwierdzeniu przez kierownika wojewódzkiego urzędu pracy.
5.
Regulamin, o którym mowa w ust. 4, jest opracowywany na podstawie ramowego regulaminu organizacyjnego dla rejonowych urzędów pracy, określonego przez kierownika Urzędu Pracy.
§  4.
1.
Na terenie działania rejonowych urzędów pracy mogą być tworzone filie, które wykonują wybrane zadania przewidziane dla rejonowych urzędów pracy.
2.
Kierownik wojewódzkiego urzędu pracy, na wniosek kierownika rejonowego urzędu pracy, zaopiniowany przez rejonową radę zatrudnienia, tworzy, przekształca i znosi filie, o których mowa w ust. 1, oraz określa szczegółowy zakres ich zadań.

Rozdział  2

Zakres działania urzędów pracy

§  5.
Do zakresu działania Urzędu Pracy należą sprawy:
1)
współtworzenia i realizacji polityki rynku pracy, obejmujące w szczególności:
a)
opracowywanie analiz, ocen i prognoz sytuacji na rynku pracy w celu wnioskowania środków ekonomicznego i społecznego oddziaływania, zapewniających racjonalne rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów pracy,
b)
współdziałanie z Ministerstwem Edukacji Narodowej w zakresie współtworzenia i realizacji polityki kształcenia na potrzeby rynku pracy,
c)
opracowywanie analiz i ocen rozmieszczenia i struktury szkolnictwa zawodowego z punktu widzenia potrzeb rynku pracy oraz zgłaszanie właściwym organom państwowym potrzeby zmian w tym zakresie,
d)
współdziałanie z radami zatrudnienia, organizacjami bezrobotnych, zarządami funduszów celowych oraz innymi partnerami społecznymi w zakresie współtworzenia i realizacji polityki rynku pracy,
e)
opiniowanie programów rządowych i innych dokumentów dotyczących problematyki rynku pracy, w szczególności w zakresie:
-
zmian restrukturyzacyjnych i przekształceń własnościowych w gospodarce narodowej,
-
planowanej liczby uczniów i studentów przyjmowanych do poszczególnych typów szkół zawodowych i wyższych oraz liczby i profilu dydaktycznego tych szkół,
-
założeń i kierunków polityki inwestycyjnej państwa, ze szczególnym uwzględnieniem jej regionalnego zróżnicowania,
-
założeń i kierunków polityki ubezpieczeń społecznych,
f)
prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej, dotyczącej rynku pracy,
2)
tworzenia i wykorzystania instrumentów polityki rynku pracy, obejmujące w szczególności:
a) 1
organizowanie i rozwijanie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego,
b) 2
prowadzenie ewidencji oraz przeprowadzanie kontroli w jednostkach upoważnionych przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej do prowadzenia pośrednictwa pracy,
c)
koordynowanie działań w zakresie szkolenia, orientacji i poradnictwa zawodowego na potrzeby krajowego rynku pracy, przy współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz kuratoriami oświaty,
d)
inicjowanie i określanie procedur prowadzenia prac interwencyjnych i robót publicznych,
e) 3
opracowywanie i opiniowanie programów:

- promowanie rozwoju drobnej przedsiębiorczości,

- zwiększających możliwości zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu,

3)
organizacji i funkcjonowania wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy, obejmujące w szczególności:
a)
koordynowanie, nadzór i kontrolę działalności wojewódzkich urzędów pracy oraz kontrolę podległych im urzędów,
b)
opracowywanie zasad kontroli zatrudnienia cudzoziemców,
c) 4
opracowywanie zasad polityki kadrowej wojewódzkich i rejonowych urzędów pracy,
d) 5
prowadzenie spraw kadrowych kierowników i zastępców kierowników wojewódzkich urzędów pracy,
4)
planowania, organizacji i zarządzania systemem informatycznym w urzędach pracy,
5)
wnioskowania do Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w zakresie:
a)
wysokości składek na rzecz Funduszu Pracy,
b)
rocznego budżetu Funduszu Pracy,
c)
zadaniowego i terytorialnego podziału środków Funduszu Pracy,
6)
kontroli wydatkowania środków Funduszu Pracy przez wojewódzkie i rejonowe urzędy pracy oraz opracowywania analiz i ocen dotyczących wykorzystania tych środków,
7)
współdziałania z pełnomocnikiem do spraw osób niepełnosprawnych, powołanym na podstawie ustawy z dnia 9 maja 1991 r. o zatrudnianiu i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 46, poz. 201, Nr 80, poz. 350 i Nr 110, poz. 472 oraz z 1992 r. Nr 21, poz. 85), w szczególności w zakresie:
a)
zatrudniania oraz rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
b)
organizacji szkolenia zawodowego i rekwalifikacji osób niepełnosprawnych,
c)
planowania i kontroli wydatkowania środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na realizację działań wymienionych w lit. a) i b) oraz opracowywania analiz i ocen w tym zakresie,
8)
koordynacji współdziałania z ośrodkami pomocy społecznej w celu zapewnienia bezrobotnym i ich rodzinom niezbędnego zabezpieczenia socjalnego,
9)
zatrudniania obywateli polskich za granicą oraz cudzoziemców w Polsce, obejmujące w szczególności:
a)
opiniowanie projektów umów dotyczących zatrudniania obywateli polskich za granicą oraz cudzoziemców w Polsce,
b)
opracowywanie analiz i ocen zatrudniania obywateli polskich za granicą oraz cudzoziemców w Polsce,
10)
realizacji przedsięwzięć prowadzonych w ramach pomocy zagranicznej dla Polski w dziedzinie rynku pracy oraz międzynarodowej współpracy służb zatrudnienia,
11) 6
realizacji zadań wynikających z przepisów o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, obejmujących w szczególności:
a)
obsługę Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
b)
obsługę Rady Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
12) 7
koordynowania zadań z zakresu służby zastępczej wykonywanych przez wojewódzkie urzędy pracy.
§  6.
Do zakresu działania wojewódzkiego urzędu pracy należą sprawy:
1)
zatrudniania, przemieszczeń i szkoleń, obejmujące w szczególności:
a)
współpracę z zakładami pracy w zakresie łagodzenia negatywnych skutków zwolnień grupowych,
b)
kontrolę pracodawców zatrudniających cudzoziemców,
c)
opiniowanie wniosków o wydanie upoważnienia do prowadzenia pośrednictwa pracy (krajowego i zagranicznego),
d)
kontrolę podmiotów upoważnionych do prowadzenia pośrednictwa pracy,
e)
współdziałanie z ośrodkami pomocy społecznej w celu zapewnienia bezrobotnym i ich rodzinom niezbędnego zabezpieczenia socjalnego,
f)
współdziałanie z kuratoriami oświaty oraz z innymi organami prowadzącymi szkoły w zakresie podejmowania działań dotyczących przyuczenia do zawodu lub przekwalifikowania bezrobotnych,
g)
opracowywanie programów zatrudnienia absolwentów szkół i innych grup zagrożonych bezrobociem oraz dokonywanie oceny ich realizacji,
h) 8
opracowywanie analiz i ocen struktury i rozmieszczenia szkolnictwa zawodowego z punktu widzenia lokalnego rynku pracy oraz wnioskowanie właściwym organom potrzeby zmian w tym zakresie,
1a) 9
współdziałania z partnerami społecznymi w zakresie współtworzenia i realizacji lokalnej polityki rynku pracy,
2)
opracowywania analiz, ocen i prognoz dotyczących problematyki zatrudnienia w województwie oraz opiniowania programów i innych dokumentów dotyczących regionalnego rynku pracy,
3)
opracowywania sprawozdań i informacji dotyczących sytuacji na wojewódzkim rynku pracy,
4)
orientacji i poradnictwa zawodowego, obejmujące w szczególności:
a)
koordynowanie, przy współpracy z kuratoriami oświaty, działań w zakresie szkolenia, orientacji i poradnictwa zawodowego na potrzeby regionalnego rynku pracy, prowadzonych przez istniejące na danym terenie organizacje i instytucje,
b)
udzielanie młodocianym nie pobierającym nauki oraz pełnoletnim kandydatom do pracy specjalistycznej porady w wyborze zawodu, przekwalifikowaniu lub podjęciu pracy,
c)
zlecanie wykonywania specjalistycznych badań psychologicznych i lekarskich uprawnionym do tego jednostkom,
d)
gromadzenie i aktualizowanie informacji o zawodach, miejscach nauki i pracy oraz opracowywanie i upowszechnianie tych informacji,
e)
inspirowanie, organizowanie lub prowadzenie, w zależności od potrzeb, grupowych zajęć dla bezrobotnych i poszukujących pracy w celu nabycia przez nich umiejętności poszukiwania i uzyskiwania pracy,
f)
udzielanie zakładom pracy pomocy w doborze kandydatów do pracy na stanowiska wymagające szczególnych predyspozycji psychologicznych,
g)
współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi, działającymi w systemie oświaty, i innymi instytucjami zajmującymi się orientacją i poradnictwem zawodowym,
5)
zatrudniania i rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
5a) 10
realizacji zadań wynikających z ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy,
5b) 11
określone w przepisach dotyczących służby zastępczej,
6)
komputeryzacji rynku pracy,
7)
prowadzenia spraw kadrowych kierowników rejonowych urzędów pracy i ich zastępców.
§  7.
Do zakresu działania rejonowego urzędu pracy należą sprawy:
1)
pośrednictwa pracy i aktywizacji zawodowej, obejmujące w szczególności:
a)
rejestrację bezrobotnych i poszukujących pracy,
b)
poszukiwanie i ewidencjonowanie ofert pracy,
c)
współudział w tworzeniu miejsc pracy przez inicjowanie i finansowanie prac interwencyjnych i robót publicznych,
d)
informowanie o wolnych miejscach pracy,
e)
informowanie zakładów pracy o liczbie i kwalifikacjach osób poszukujących pracy,
f)
informowanie o możliwościach uzyskania pomocy przy podjęciu własnej działalności gospodarczej,
g)
współpracę z zakładami pracy w zakresie łagodzenia negatywnych skutków zwolnień grupowych,
h)
współdziałanie z ośrodkami pomocy społecznej w celu zapewnienia bezrobotnym i ich rodzinom niezbędnego zabezpieczenia socjalnego,
i)
wymianę ofert pracy z innymi rejonowymi urzędami pracy,
j)
opracowywanie analiz i sprawozdań dotyczących prowadzonego pośrednictwa pracy,
2)
orientacji i poradnictwa zawodowego, obejmujące w szczególności:
a)
tworzenie banku informacji o zawodach, rynku pracy i możliwościach zmiany kwalifikacji,
b)
prognozowanie zmian lokalnego rynku pracy,
c)
udzielanie informacji indywidualnych, ułatwiających wybór zawodu poszukiwanego na lokalnym rynku pracy,
d)
przedstawianie możliwości przekwalifikowania się w ramach nauczanego zawodu w szkołach zawodowych,
e)
organizowanie grupowych zajęć ćwiczących w technikach aktywnego poszukiwania pracy,
f)
udzielanie indywidualnych porad zawodowych w oparciu o specjalistyczne badania lekarskie i psychotechniczne,
g)
informowanie zakładów pracy i udzielanie pomocy w doborze pracowników o szczególnych cechach psychofizycznych,
h)
inicjowanie organizacji kursów zawodowych i kontrolę nad ich przebiegiem,
i)
współpracę z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi, działającymi w systemie oświaty,
3)
wydatkowania środków z Funduszu Pracy oraz sporządzania informacji, analiz i sprawozdań dotyczących wykorzystania środków tego Funduszu,
4)
zatrudniania osób niepełnosprawnych, obejmujące w szczególności:
a)
gromadzenie informacji o wolnych miejscach pracy oraz inicjowanie tworzenia nowych miejsc pracy,
b)
prowadzenie poradnictwa zawodowego oraz inicjowanie szkolenia i przekwalifikowania,
c)
prowadzenie pośrednictwa pracy.

Rozdział  3

Zasady realizacji zadań urzędów pracy

§  8.
1.
Urzędy pracy realizują swoje zadania opierając się na rocznych planach pracy, ustalanych w uzgodnieniu z odpowiednimi radami zatrudnienia.
2.
W przypadku gdy określone zadanie wymaga współdziałania kilku wojewódzkich (rejonowych) urzędów pracy, kierownik Urzędu Pracy (kierownik wojewódzkiego urzędu pracy) wyznacza urząd wiodący oraz osobę, która koordynuje wykonywanie zadania i odpowiada za jego realizację.
3.
Analiza i ocena działalności urzędów pracy odbywa się okresowo na podstawie wytycznych ustalonych przez kierownika Urzędu Pracy.
4.
Kierownik Urzędu Pracy składa co roku, w terminie do dnia 31 stycznia, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej sprawozdanie z działalności Urzędu, uprzednio zaopiniowane przez Naczelną Radę Zatrudnienia.
§  9.
Gospodarka finansowa urzędów pracy jest prowadzona na zasadach obowiązujących jednostki budżetowe.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1993 r.
1 § 5 pkt 2 lit. a) zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
2 § 5 pkt 2 lit. b) zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
3 § 5 pkt 2 lit. e) zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
4 § 5 pkt 3 lit. c) dodana przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
5 § 5 pkt 3 lit. d) dodana przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
6 § 5 pkt 11 dodany przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
7 § 5 pkt 12 dodany przez § 1 pkt 1 lit. e) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
8 § 6 pkt 1 lit. h) dodana przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
9 § 6 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
10 § 6 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.
11 § 6 pkt 5b dodany przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 6 grudnia 1994 r. (Dz.U.94.136.708) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 stycznia 1995 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024