Zasady i tryb oceniania cywilnych nauczycieli akademickich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 maja 1992 r.
w sprawie zasad i trybu oceniania cywilnych nauczycieli akademickich.

Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 10, poz. 40) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy art. 16, 31 i 35, powołane w niniejszym rozporządzeniu bez bliższego określenia, oznaczają przepisy ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o wyższym szkolnictwie wojskowym (Dz. U. z 1992 r. Nr 10, poz. 40).
§  2.
1.
Cywilni nauczyciele akademiccy podlegają okresowej ocenie.
2.
Oceny cywilnego nauczyciela akademickiego dokonuje się co cztery lata lub na wniosek kierownika jednostki organizacyjnej wyższej szkoły wojskowej. Oceny dokonuje się także przed upływem okresu, na który cywilny nauczyciel akademicki został zatrudniony.
3.
W przypadku otrzymania przez cywilnego nauczyciela akademickiego oceny negatywnej, ponowną ocenę przeprowadza się po upływie roku.
§  3.
1.
Przedmiotem okresowej oceny cywilnego nauczyciela akademickiego są wyniki jego pracy w okresie od ostatniej oceny, w zakresie wywiązywania się z obowiązków, o których mowa w art. 31 ust. 1-3.
2.
Przy przeprowadzaniu kolejnej oceny cywilnego nauczyciela akademickiego uwzględnia się stopień wykonania przez ocenianego wniosków i zaleceń wynikających z poprzedniej oceny.
§  4.
1.
Okresowych ocen cywilnych nauczycieli akademickich, z wyjątkiem nauczycieli, o których mowa w ust. 2, dokonują komisje wydziałowe wybrane przez rady wydziałów oraz komisja wybrana przez radę naukową wyższej szkoły wojskowej dla pracowników zatrudnionych poza wydziałami. W posiedzeniu komisji bierze udział bezpośredni przełożony ocenianego cywilnego nauczyciela akademickiego; przełożony ten nie bierze udziału w głosowaniu.
2.
Pracownicy biblioteczni oraz dokumentacji i informacji naukowej, o których mowa w art. 35, oceniani są przez komisję wybraną przez radę biblioteczną. Komisja uwzględnia w swej ocenie opinię kierownika jednostki organizacyjnej, w której ramach działa biblioteka zatrudniająca ocenianego pracownika.
3.
Komisje, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz w § 6, wybierane są odpowiednio na okres kadencji organów doradczych, o których mowa w art. 16 ust. 1, 2 i 4. Komisje wybierają ze swego składu przewodniczących.
4.
Członkowie komisji, o których mowa w ust. 1 i 2 oraz w § 6, powinni posiadać tytuł naukowy lub stopnie naukowe co najmniej równorzędne w stosunku do posiadanych przez ocenianego.
§  5.
1.
Komisja wydaje ocenę na podstawie ankiety sprawozdawczej cywilnego nauczyciela akademickiego, sporządzonej według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia, oraz na podstawie pisemnej opinii jego bezpośredniego przełożonego.
2.
Ocena pracy cywilnego nauczyciela akademickiego ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: wyróżniająca, dobra, zadowalająca lub negatywna.
3.
Uchwałę o ocenie końcowej, o której mowa w ust. 2, komisja podejmuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków komisji.
4.
Komisja przedstawia ocenianemu pracownikowi i jego bezpośredniemu przełożonemu swoją ocenę w formie arkusza oceny cywilnego nauczyciela akademickiego, sporządzonego według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Od oceny komisji, o której mowa w § 4 ust. 1 lub 2, pracownikowi przysługuje, w terminie czternastu dni od zapoznania go z treścią oceny, odwołanie do komisji odwoławczej, wybranej przez radę naukową wyższej szkoły wojskowej. Decyzja komisji odwoławczej jest ostateczna.
2.
W skład komisji odwoławczej nie mogą wchodzić członkowie komisji, o których mowa w § 4 ust. 1 lub 2.
§  7.
W posiedzeniach komisji, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2 oraz § 6, biorą udział z głosem doradczym przedstawiciele związków zawodowych działających w wyższej szkole wojskowej, po jednym z każdego związku.
§  8.
Arkusz oceny cywilnego nauczyciela akademickiego, zatwierdzony przez komendanta wyższej szkoły wojskowej, włącza się do jego akt osobowych.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ANKIETA SPRAWOZDAWCZA CYWILNEGO NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO

I. Dane osobowe

1. Imię i nazwisko; stopień naukowy .........................

2. Wydział; instytut ........................................

3. Katedra (zakład) .........................................

4. Stanowisko służbowe i pełnione funkcje ...................

5. Data urodzenia ...........................................

6. Data ukończenia studiów ..................................

7. Data uzyskania stopnia doktora lub przewidywany termin

uzyskania tego stopnia ...................................

8. Data nadania stopnia doktora habilitowanego lub przewidywany

termin nadania tego stopnia (dotyczy osób, które uzyskały

stopień doktora) .........................................

9. Przebieg pracy zawodowej poza szkołą wojskową.............

10. Posiadanie odznaczenia ..................................

II.Przebieg pracy w wyższej szkole wojskowej

1. Okres zatrudnienia na stanowiskach:

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

.......... od............ do..............

2. Data i wynik poprzedniej oceny okresowej*)................

.........................................................

3. Długoterminowe urlopy naukowe, macierzyńskie, wychowawcze,

zwolnienia z zajęć dydaktycznych, stypendia doktoranckie

i habilitacyjne**)

............................................................

............................................................

.............................................

4. Otrzymane nagrody za działalność naukową oraz

organizacyjno - dydaktyczną**................................

............................................................

III. Działalność dydaktyczna w okresie sprawozdawczym**)

1. Ilość i rodzaj prowadzonych zajęć dydaktycznych:

a) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

b) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

c) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

d) obciążenie dydaktyczne w r. akad. ...... godz.

Rodzaj prowadzonych zajęć dydaktycznych ...........................................................

...........................................................

...........................................................

2. Udział w procesie wychowawczym i organizacji procesu

dydaktycznego (opiekuństwo roku lub grupy, opieka nad kołem naukowym, udział w obozach naukowych, opieka nad praktykami,udział w komisjach rekrutacyjnych itp.)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

3. Osiągnięcia i inicjatywy w zakresie doskonalenia procesu

dydaktycznego (w tym podręczniki, pomoce dydaktyczne -

zestawy laboratoryjne, skrypty, poradniki metodyczne, filmy

naukowo-dydaktyczne itd.)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

4. Inne formy udziału w procesie dydaktyczno - wychowawczym**)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

5. Uzyskane nagrody i wyróżnienia za działalność dydaktyczno - wychowawczą**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych (w tym m. in.

kursy doskonalenia pedagogicznego, znajomość języków

obcych)***) .............................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

7. Kształcenie kadr naukowych (opieka naukowa, promotorstwo

w pracach magisterskich i doktorskich)**) ...............

...........................................................

...........................................................

...........................................................

IV. Działalność naukowa

1. Wykaz opublikowanych prac naukowych (forma publikacji,

współautorzy, dane bibliograficzne)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

2. Wykaz prac naukowych przyjętych do publikacji (forma

publikacji, współautorzy) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

3. Udział w zjazdach i sympozjach naukowych krajowych

i zagranicznych (nazwy konferencji, tytuły wygłoszonych

referatów i komunikatów)**) ...........................................................

...........................................................

...........................................................

4. Udział w stażach zagranicznych i krajowych (krótko- i

długoterminowe stypendia zagraniczne)**)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

5. Wdrożenia, ekspertyzy i opinie wymagające przeprowadzenia

badań naukowych (oraz inne prace naukowe nie przeznaczone

do publikacji)**) .......................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

6. Inne ....................................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

7. Przygotowywana rozprawa doktorska lub habilitacyjna (temat,

promotor lub opiekun naukowy, stopień zaawansowania -

wymienić artykuły, referaty i raporty z zakresu badań

objętych rozprawą) .....................................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

8. Członkostwo i działalność w stowarzyszeniach naukowych**)

...........................................................

...........................................................

...........................................................

V. Działalność w zakresie upowszechniania nauki, sztuki,

techniki i kultury (w tym członkostwo w stowarzyszeniach

popularnonaukowych)**) ..................................

............................................................

............................................................

............................................................

VI. Działalność na rzecz gospodarki narodowej i

administracji państwowej oraz innych instytucji (m. in.

ekspertyzy)**)

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

VII. Uwagi o ewentualnych trudnościach w pracy naukowej i

dydaktycznej lub dodatkowe informacje

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

VIII. Inna działalność organizacyjna na rzecz szkolnictwa

wyższego, nauki, oświaty i kultury**)

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

IX. Inne informacje, które ankietowany pragnie zamieścić w

ankiecie

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............ dnia ........... ........................

(podpis ankietowanego)

______

*) Dotyczy osób, które były poddane ocenie okresowej.

**) Za okres ostatnich czterech lat.

***) Nie dotyczy profesorów i doktorów habilitowanych.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Wzór ARKUSZA OCENY CYWILNEGO NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO

I. ........................ Komisja Oceniająca .............

........................ data ............................

II. Imię i nazwisko, stopień naukowy ........................

.........................................................

stanowisko ..............................................

jednostka organizacyjna .................................

III. Oceny z uzasadnieniem

1. Kształcenie słuchaczy i kandydatów do pracy naukowej

.........................................................

.........................................................

.........................................................

2. Badania naukowe i podnoszenie swoich kwalifikacji

........................................................

.........................................................

.........................................................

3. Upowszechnianie wiedzy i kultury .......................

.........................................................

.........................................................

4. Uczestnictwo w pracach organizacyjnych ..................

.........................................................

.........................................................

5. Inne informacje .........................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

IV Ocena końcowa z uzasadnieniem

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

V. Wnioski i zalecenia .....................................

.........................................................

.........................................................

VI. Podpisy Komisji

Przewodniczący: ....................................

Członkowie: ....................................

....................................

....................................

....................................

VII. Z przedstawioną wyżej oceną mojej pracy w okresie objętym

tą oceną zapoznałem(am) się w dniu ......... Zostałem(am)

(również) powiadomiony(a) o możliwości odwołania się od

oceny w terminie 14 dni.

VIII. Decyzja Komendanta ...................................

.......................................................

.......................................................

................................

(podpis pracownika - data)

Data ............... Komendant

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024