Czynności kontrolno-rozpoznawcze z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osoby upoważnione do ich przeprowadzania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 14 maja 1992 r.
w sprawie czynności kontrolno-rozpoznawczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osób upoważnionych do ich przeprowadzania.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351) oraz art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400 i z 1992 r. Nr 21, poz. 86) zarządza się, co następuje:
§  1.
Czynności kontrolno-rozpoznawcze z zakresu ochrony przeciwpożarowej polegają w szczególności na:
1)
przeprowadzaniu kontroli przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej,
2)
badaniu stopnia przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
3)
sprawdzaniu warunków ochrony technicznej nieruchomości i ruchomości dla celów ochrony przeciwpożarowej,
4)
rozpoznawaniu warunków organizacyjnych zapewniających ochronę ludzi i mienia przed pożarami, klęskami żywiołowymi lub innymi miejscowymi zagrożeniami oraz przeciwdziałających powstawaniu lub minimalizujących skutki tych zagrożeń,
5)
ustalaniu możliwości ewentualnego powstania, rodzaju, miejsca i zasięgu oddziaływania zdarzeń mogących spowodować miejscowe zagrożenie,
6)
sprawdzaniu spełniania wymagań ochrony przeciwpożarowej i zapewnienia skuteczności ochrony przeciwpożarowej sprzętu, urządzeń pożarniczych i ratowniczych oraz środków gaśniczych w projektowanych, przebudowywanych i eksploatowanych budynkach, obiektach, terenach, maszynach, urządzeniach i instalacjach,
7)
rozpoznawaniu możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1-6 i 8 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351),
8)
wstępnym ustalaniu nieprawidłowości i zaniedbań, które spowodowały pożar, oraz okoliczności jego rozprzestrzenienia, a także współdziałaniu w tym zakresie z organami dochodzeniowo-śledczymi i ubezpieczycielami.
§  2.
1.
Strażacy Państwowej Straży Pożarnej uprawnieni do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych, zwani dalej "kontrolującymi", wykonują te czynności na obszarze działania jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, w których pełnią służbę.
2.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej może wyznaczać strażaków do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych poza obszarem działania ich jednostek organizacyjnych.
§  3.
Przedmiot, zakres i termin wykonania czynności kontrolno-rozpoznawczych ustalają organy Państwowej Straży Pożarnej z uwzględnieniem:
1)
analiz stanu ochrony przeciwpożarowej,
2)
dyspozycji i zaleceń Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz innych organów nadzoru nad ochroną przeciwpożarową,
3)
poleceń sądu, prokuratora lub Najwyższej Izby Kontroli oraz zleceń osób prawnych, fizycznych i innych jednostek organizacyjnych oraz terenowych organów administracji rządowej i samorządowej.
§  4.
1.
Czynności kontrolno-rozpoznawcze są wykonywane na podstawie pisemnego upoważnienia, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia.
2.
Czynności kontrolno-rozpoznawcze mogą być wszczęte bez upoważnienia, jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają natychmiastowe podjęcie tych czynności.
3.
Czynności dokonane bez upoważnienia są skuteczne pod warunkiem przedstawienia kontrolowanemu takiego upoważnienia najpóźniej następnego dnia po dniu rozpoczęcia czynności.
§  5.
1.
Upoważnienie do przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych wydają:
1)
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej dla komendantów wojewódzkich i rejonowych Państwowej Straży Pożarnej, strażaków pełniących służbę w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej i szkołach Państwowej Straży Pożarnej oraz dla strażaków w stopniach oficerów i aspirantów pełniących służbę w jednostkach badawczo-rozwojowych Państwowej Straży Pożarnej,
2)
komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej dla strażaków pełniących służbę w komendzie wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej,
3)
komendant rejonowy Państwowej Straży Pożarnej dla strażaków pełniących służbę w komendzie rejonowej Państwowej Straży Pożarnej oraz w podległych mu jednostkach ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej.
2.
Do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych można upoważnić strażaków, którzy odbyli szkolenie w tym zakresie, a ponadto spełniają następujące warunki:
1)
strażacy z wyższym wykształceniem - co najmniej dwuletni staż służby,
2)
aspiranci - co najmniej trzyletni staż służby,
3)
podoficerowie - co najmniej pięcioletni staż służby w zakresie ustalania nieprawidłowości i zaniedbań, które spowodowały pożar, oraz okoliczności jego rozprzestrzenienia.
§  6.
1.
O wszczęciu czynności kontrolno-rozpoznawczych zawiadamia się kontrolowanego na piśmie lub w inny możliwy sposób z określeniem:
1)
zakresu czynności kontrolno-rozpoznawczych,
2)
przewidywanego czasu trwania tych czynności,
3)
miejsca ich prowadzenia,
4)
imienia i nazwiska wykonującego czynności kontrolno-rozpoznawcze.
2.
Przed przystąpieniem do wykonywania czynności kontrolujący jest obowiązany okazać kontrolowanemu legitymację służbową i upoważnienie do przeprowadzania tych czynności, a także zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami.
§  7.
1.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić kontrolującemu dokonanie czynności kontrolno-rozpoznawczych, a w szczególności:
1)
umożliwić dostęp do obiektów, urządzeń i innych składników majątkowych, w stosunku do których mają być przeprowadzone czynności kontrolno-rozpoznawcze,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem czynności,
3)
umożliwić kontrolującemu sporządzenie kopii niezbędnych dokumentów,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym w miarę możliwości samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
udostępnić środki łączności, a w przypadku gdy kontrolowanym jest podmiot gospodarczy - także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje, w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności.
2.
Kontrolowany jest obowiązany udzielać kontrolującemu wyjaśnień w sprawach objętych zakresem czynności związanych z ujawnionymi nieprawidłowościami.
3.
Kontrolujący ma prawo wstępu oraz poruszania się po terenie objętym czynnościami kontrolno-rozpoznawczymi na podstawie legitymacji służbowej, bez potrzeby uzyskiwania przepustki, z uwzględnieniem zastrzeżenia wynikającego z treści art. 25 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 88, poz. 400 i z 1992 r. Nr 21, poz. 86), oraz nie podlega przeszukaniu przewidzianemu w regulaminie wewnętrznym kontrolowanej jednostki.
4.
Kontrolujący podlega przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ochronie przeciwpożarowej, obowiązującym w kontrolowanej jednostce.
§  8.
1.
Z przeprowadzonych czynności kontrolno-rozpoznawczych kontrolujący sporządza protokół, a w razie wykonywania tych czynności na zlecenie podmiotów wskazanych w § 3 pkt 3 - sporządza zleconą dokumentację.
2.
W czasie wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych na zlecenie, w razie stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia i zdrowia, niebezpieczeństwa powstania pożaru lub miejscowego zagrożenia, kontrolujący, niezależnie od opracowania zleconej dokumentacji, powinien sporządzić protokół.
§  9.
1.
Protokół czynności kontrolno-rozpoznawczych powinien zawierać:
1)
podstawę prawną dokonywanych czynności,
2)
określenie, kto, kiedy, gdzie i z czyjego upoważnienia przeprowadza czynności kontrolno-rozpoznawcze,
3)
informację, kto i w jakim charakterze był przy tych czynnościach obecny,
4)
określenie zakresu czynności kontrolno-rozpoznawczych,
5)
wykaz kontrolowanych obiektów, terenów, urządzeń i innych kontrolowanych składników majątkowych,
6)
opis stwierdzonych nieprawidłowości,
7)
opis podjętych przez kontrolującego doraźnych działań i nieprawidłowości usuniętych w toku kontroli,
8)
opis zagrożeń powodujących bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia.
2.
Protokół podpisują kontrolujący oraz kontrolowany właściciel lub inny posiadacz albo osoba przez niego upoważniona, po zapoznaniu się z treścią protokołu. W razie odmowy podpisania protokołu, kontrolujący czyni o tym wzmiankę w protokole.
3.
Osoby, o których mowa w ust. 2, mają prawo wniesienia zastrzeżeń do protokołu, o czym kontrolujący jest obowiązany je pouczyć.
4.
Oryginał protokołu zatrzymuje kontrolujący, a kopię doręcza się kontrolowanemu.
§  10.
Uprawnienia i obowiązki kontrolującego, określone w rozporządzeniu, stosuje się odpowiednio do osoby upoważnionej przez Ministra Spraw Wewnętrznych do wykonywania czynności kontrolno-rozpoznawczych.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

UPOWAŻNIENIE Nr .........

(pominięty)

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1992.43.191

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Czynności kontrolno-rozpoznawcze z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz osoby upoważnione do ich przeprowadzania.
Data aktu: 14/05/1992
Data ogłoszenia: 25/05/1992
Data wejścia w życie: 09/06/1992