Tryb wyboru oraz zasady działania rad pracowniczych w bankach.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 1990 r.
w sprawie trybu wyboru oraz zasad działania rad pracowniczych w bankach.

Na podstawie art. 99 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 4, poz. 21, Nr 54, poz. 320, Nr 59, poz. 350 oraz Nr 74, poz. 439 i 440) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia regulują tryb wyboru oraz zasady działania rad pracowniczych w centralach banków i ich oddziałach, zwanych dalej "bankami".
§  2.
1.
Radę pracowniczą wybierają pracownicy banku na zebraniu wyborczym spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Z zastrzeżeniem ust. 2 wybory są powszechne, bezpośrednie i równe, a głosowanie tajne.
2.
W centralach banków i oddziałach zatrudniających więcej niż 400 pracowników radę pracowniczą mogą wybierać przedstawiciele pracowników. Przedstawiciel reprezentuje grupę liczącą 10 pracowników i jest wybierany na zebraniu grupy zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy grupy.
§  3.
1.
Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim pracownikom banku.
2.
Prawo zgłaszania kandydatów na członków rady pracowniczej przysługuje wszystkim pracownikom.
§  4.
1.
Bierne prawo wyborcze przysługuje pracownikom, którzy pracują w banku co najmniej 2 lata. Nie dotyczy to pracowników banków nowo utworzonych.
2.
Bierne prawo wyborcze nie przysługuje prezesom (prezesom zarządu) banków i ich zastępcom, dyrektorom oddziałów i ich zastępcom, dyrektorom komórek organizacyjnych i ich zastępcom, głównym księgowym, radcom prawnym oraz pracownikom banku oddelegowanym do pracy poza bankiem na okres dłuższy niż pół roku.
3.
Pracownik banku nie może pełnić funkcji członka rady pracowniczej bez przerwy dłużej niż dwie kolejne kadencje.
§  5.
1.
Wybory do rady pracowniczej przeprowadza komisja wyborcza powołana przez ustępującą radę pracowniczą, nie później niż na miesiąc przed upływem kadencji rady pracowniczej.
2.
Pierwsze wybory do rady pracowniczej przeprowadza komisja wyborcza, powołana przez zebranie wyborcze pracowników lub ich przedstawicieli. Zebranie wyborcze jest zwoływane w takim wypadku z inicjatywy pracowników. Zebranie to określa również liczbę członków rady pracowniczej.
3.
Do zadań komisji wyborczej należy:
1)
ustalenie terminu zgłoszenia kandydatów na członków rady pracowniczej,
2)
oznaczenie terminu wyborów,
3)
przeprowadzenie wyborów,
4)
ogłoszenie wyników wyborów.
§  6.
Do ważności uchwał zebrania wyborczego jest wymagana obecność na nim co najmniej połowy liczby pracowników lub 3/4 liczby ich przedstawicieli. Uchwały zebrania wyborczego zapadają zwykłą większością głosów.
§  7.
1.
Kadencja rady pracowniczej trwa 2 lata. Zebranie wyborcze pracowników lub ich przedstawicieli może określić dłuższy okres kadencji.
2.
Pracownicy mogą przed upływem kadencji odwołać członka rady pracowniczej lub całą radę. Do odwołania stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące wyboru rady pracowniczej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3.
Wniosek o odwołanie członka rady pracowniczej lub całej rady wymaga podpisu co najmniej 1/3 liczby pracowników.
4.
Głosowanie nad wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, przeprowadza komisja wyborcza powołana przez pracowników lub ich przedstawicieli na zebraniu zwołanym przez radę pracowniczą, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty złożenia wniosku.
§  8.
W razie zmniejszenia się składu rady pracowniczej co najmniej o połowę, w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających rada pracownicza powołuje komisję wyborczą.
§  9.
1.
Rada pracownicza wybiera ze swego grona przewodniczącego, jednego lub dwóch zastępców przewodniczącego oraz sekretarza.
2.
Funkcji przewodniczącego rady, zastępców przewodniczącego i sekretarza nie może pełnić pracownik banku, który pełni jednocześnie funkcję kierowniczą w organizacji politycznej lub związkowej działającej w banku.
3.
Rada pracownicza może w razie potrzeby powoływać komisje i zespoły spośród swoich członków oraz innych pracowników banku. Komisje i zespoły są pomocniczymi organami rady pracowniczej.
§  10.
1.
W sprawach przedstawionych do zaopiniowania rada pracownicza wyraża swoją opinię w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc, chyba że uzgodniono inny termin.
2.
Niewyrażenie przez radę pracowniczą opinii w terminach, o których mowa w ust. 1, uważa się za brak zastrzeżeń.
3.
Na żądanie rady pracowniczej prezes (prezes zarządu) banku w centrali, a dyrektor w oddziale powiadamiają radę, w terminie jednego miesiąca, o zajętym stanowisku w sprawie przedstawionego wniosku, lub zgłoszonej opinii, a w razie stanowiska negatywnego podają jego uzasadnienie.
§  11.
1.
Rada pracownicza odbywa posiedzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
2.
Na pisemny wniosek co najmniej 1/3 liczby członków rady pracowniczej przewodniczący rady jest obowiązany zwołać posiedzenie rady.
§  12.
1.
Wnioski i opinie rady pracowniczej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3/4 liczby członków rady, nie mniej jednak niż 3 członków.
2.
Głosowanie na posiedzeniach jest jawne, z wyjątkiem głosowania w sprawach osobowych, które jest tajne.
§  13.
Rada pracownicza w toku realizacji swych zadań współdziała w centrali z prezesem (prezesem zarządu) banku, a w oddziale - z dyrektorem.
§  14.
Rada pracownicza ma prawo zaznajamiania się z materiałami banku dotyczącymi spraw należących do zakresu jej działania w granicach uprawnień określonych w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 4, poz. 21, Nr 54, poz. 320, Nr 59, poz. 350 oraz Nr 74, poz. 439 i 440).
§  15.
Rada pracownicza otrzymuje w centrali od prezesa (prezesa zarządu) banku, a w oddziale od dyrektora, niezbędne środki zapewniające właściwe funkcjonowanie rady.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024