Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów leczniczo-wychowawczych, zakładów opiekuńczo-leczniczych, zakładów opiekuńczo-rehabilitacyjnych i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 22 września 1989 r.
w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów leczniczo­wychowawczych, zakładów opiekuńczo­leczniczych, zakładów opiekuńczo­rehabilitacyjnych i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów. 1

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2, z 1955 r. Nr 11, poz. 67 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 154 i Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 2
Rozporządzenie stosuje się do zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia, w zakładach leczniczo­wychowawczych, zakładach opiekuńczo­leczniczych, zakładach opiekuńczo­rehabilitacyjnych i w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów, zwanych dalej "zakładami":
1)
pracowników działalności podstawowej,
2)
pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych,
3)
pracowników gospodarczych i obsługi.
2.
Rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pracowników transportu sanitarnego i lotniczego innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
2)
pracowników przedsiębiorstw uzdrowiskowych, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
3)
pracowników przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego i ich placówek,
4)
innych pracowników zakładów wymienionych w ust. 1, otrzymujących wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.
3.
Przez pracowników działalności podstawowej, o których mowa w ust. 1 pkt 1, rozumie się:
1)
pracowników medycznych, a w szczególności:
a)
pracowników, którzy ukończyli wyższe studia medyczne lub średnie szkoły medyczne,
b)
pracowników, którzy uzyskali medyczne kwalifikacje zawodowe w trybie przejściowym lub na podstawie odbytego szkolenia zawodowego,
c)
pracowników posiadających wykształcenie wyższe lub średnie inne niż określone pod lit. a) i b), jeżeli posiadane przez nich kwalifikacje zawodowe mają zastosowanie przy udzielaniu świadczeń w działalności podstawowej,
2)
innych pracowników, których zadania mają bezpośredni związek z udzielaniem świadczeń w działalności podstawowej (niższy personel działalności podstawowej).
§  2. 3
Ustala się:
1)
tabele stawek uposażenia zasadniczego, stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
tabelę zaszeregowania stanowisk pracy, stanowiącą załącznik nr 2 do rozporządzenia,
2.
Stawki godzinowe stosuje się do pracowników obsługi technicznej określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia w części III w ust. 1.
§  3.
1.
Uposażenie zasadnicze określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia przysługuje za pełny wymiar czasu pracy.
2.
W razie zatrudnienia w niższym lub wyższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. 1, uposażenie zasadnicze pracownika oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy, przewidzianego w umowie o pracę.
3. 4
Stawki godzinowe dla pracowników wynagradzanych według stawek miesięcznych oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego uposażenia zasadniczego przysługującego za pełny wymiar czasu pracy przez:
1)
178 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 42 godziny,
2)
170 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 40 godzin,
3)
135 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 31 godzin i 30 minut,
4) 5
112 dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi przeciętnie 26 godzin i 15 minut.
§  4.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny.
2. 6
Wykaz stanowisk kierowniczych i wysokości dodatków funkcyjnych ustalanych w relacji procentowej do uposażenia zasadniczego pracownika określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. 7
(skreślony).
§  5.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości wynoszącej po 5 latach pracy 5% miesięcznego uposażenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego uposażenia zasadniczego.
2. 8
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w tych zakładach, w których stosunek pracy wygasł wskutek porzucenia pracy przez pracownika lub został rozwiązany przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
3.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
4.
Prawo do dodatku ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie wlicza się okresów zatrudnienia podstawowego bez względu na to, czy dodatkowe zatrudnienie ma miejsce w tym samym, czy w innym zakładzie pracy.
5.
Zmiana wysokości dodatku za wysługę lat, wynikająca z osiągnięcia określonej liczby lat pracy, następuje od pierwszego dnia najbliższego miesiąca kalendarzowego.
6.
Dodatek za wysługę lat wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, oraz za dni nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy z ubezpieczenia społecznego.
7.
Pracownikowi nie przysługuje dodatek za wysługę lat w miesiącu, w którym:
1)
porzucił pracę,
2)
zakład pracy rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia z jego winy.
§  6.
1.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 2, przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.
2. 9
Pielęgniarce (asystentce pielęgniarskiej, młodszej pielęgniarce, pielęgniarce przyuczonej), położnej, technikowi (laborantowi), opiekunce dziecięcej, higienistce szpitalnej, opiekunowi, salowej, sanitariuszowi szpitalnemu i sanitariuszowi (noszowemu), zatrudnionym w stacjonarnej opiece zdrowotnej, w zakładach leczniczo­wychowawczych, opiekuńczo­leczniczych i opiekuńczo­rehabilitacyjnych, sanatoriach i domach małego dziecka oraz w szpitalach uzdrowiskowych przysługuje zamiast dodatku, o którym mowa w ust. 1, dodatek w wysokości 65% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonanej w porze nocnej.
3. 10
Pracownikom, o których mowa w ust. 2, za pracę w niedziele i święta ustawowo wolne od pracy przysługuje dodatek w wysokości 45% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze dziennej.
§  7. 11
 
1.
Pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w wiejskim i gminnym ośrodku zdrowia oraz przyzakładowym ośrodku zdrowia na wsi, a także w placówce podstawowej opieki zdrowotnej dla ogółu ludności w miejscu zamieszkania w miejscowości do 5.000 mieszkańców, może być przyznany dodatek w wysokości 50% uposażenia zasadniczego.
2.
Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznaje i ustala jego wysokość dyrektor (kierownik) zakładu pracy w uzgodnieniu z organizacjami związkowymi działającymi w zakładzie.
§  8.
1.
Pracownikom medycznym zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy w lotnictwie sanitarnym, sprawującym opiekę nad chorymi na sanitarnych statkach powietrznych, przysługuje dodatek żywnościowy w wysokości i na zasadach obowiązujących przy przyznawaniu takiego dodatku personelowi latającemu w jednostkach organizacyjnych lotnictwa sanitarnego.
2.
W razie zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatek, o którym mowa w ust. 1, oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Dodatek ten nie ulega zwiększeniu w razie zatrudnienia w wymiarze czasu wyższym od pełnego.
§  9. 12
 
1.
Pracownikowi medycznemu, zatrudnionemu w specjalnościach, zakładach, działach lub komórkach, w których występuje szczególny niedobór kadr medycznych, może być przyznany dodatek w wysokości do 30% uposażenia zasadniczego.
2.
Dodatek, o którym mowa w ust. 1, przyznaje i ustala jego wysokość dyrektor (kierownik) zakładu w uzgodnieniu z organizacjami związkowymi działającymi w zakładzie.
§  10.
1.
Lekarzowi specjaliście w dziedzinie, w której występuje niedobór kadr medycznych, podejmującemu dodatkową pracę w innym zakładzie położonym w innej miejscowości i dojeżdżającemu do pracy, oraz pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w ambulansie stomatologicznym lub rentgenowskim przysługuje ryczałt miesięczny na pokrycie kosztów przejazdów, jeżeli czas potrzebny na przejazd publicznym środkiem lokomocji w jedną stronę wynosi co najmniej pół godziny.
2.
Jeżeli lekarz, o którym mowa w ust. 1, korzysta w przejazdach z własnego pojazdu samochodowego, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu może być obliczony według zasad określonych w przepisach w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.
§  11.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia osobowe w zakładzie tworzy się fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie za wykonanie przez pracowników określonych zadań.
2.
Wysokość funduszu premiowego, zadania oraz zasady premiowania ustala dyrektor (kierownik) zakładu z udziałem przedstawicieli związków zawodowych działających w zakładzie.
§  12. 13
 
1.
Pracownikowi działalności podstawowej przysługuje odrębne wynagrodzenie za wykonywanie szczególnych zadań wymienionych w załączniku nr 4 do rozporządzenia, określającym również wysokość odrębnego wynagrodzenia i zasady jego przyznawania.
2.
Odrębne wynagrodzenie przysługuje za zadania wykonywane poza czasem pracy wynikającym z umowy o pracę, z tym że wynagrodzenie to przysługuje również za wykonywanie w ramach czasu pracy zadań określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia część I lp. 6, 10, 15, 32-34.
3.
Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, ustala się w relacji procentowej do minimalnej stawki uposażenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli miesięcznych stawek uposażenia zasadniczego, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  13. 14
 
1.
Pracownikowi działalności podstawowej pracującemu według zasady wolnego wyboru lekarza określonej odrębnie przysługuje z tego tytułu dodatkowe wynagrodzenie.
2.
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia oraz zasady jego przyznawania określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  14.
1.
Za każdą godzinę pełnienia dyżuru zakładowego przysługuje odrębne wynagrodzenie wyłącznie w wysokości stawki godzinowej uposażenia zasadniczego, ustalonego indywidualnie do celów dyżurów zakładowych, stosownie do kategorii zaszeregowania stanowisk pracy, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2.
Za pełnienie dyżuru w niedzielę i święto ustawowo wolne od pracy oraz dzień ustalony w rozkładzie czasu pracy dla danego pracownika jako dodatkowy dzień wolny od pracy przysługuje wynagrodzenie określone w ust. 1 w podwójnej wysokości.
3.
Wynagrodzenie w podwójnej wysokości za dodatkowy dzień wolny od pracy nie przysługuje pracownikowi, który dyżury zakładowe pełni na warunkach pracy dodatkowej w innym niż macierzysty zakładzie pracy.
4. 15
Pracownikowi, który nie uzyskał z powodu braku zastępstwa zwolnienia z godzin pracy przypadających po zakończeniu dyżuru zakładowego, za pracę w tych godzinach, jednak nie więcej niż za 6 godzin, przysługuje dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego.
5.
Pracownikowi pełniącemu dyżury zakładowe w innym niż macierzysty zakładzie pracy, w razie nieudzielenia zwolnienia z godzin pracy po zakończeniu dyżuru, dodatek wypłaca zakład, w którym dyżur był pełniony, w wysokości 100% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego ustalonego do celów dyżuru zakładowego.
§  15.
1.
Za każdą godzinę pozostawania w gotowości do pracy na wezwanie przez zakład pracy przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości 25% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego.
2. 16
Za czas wykonywania pracy w wyniku wezwania przez zakład pracy zamiast wynagrodzenia określonego w ust. 1 przysługuje wynagrodzenie w wysokości 100% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego, nie niższe jednak niż za 1 godzinę pracy przy każdym wezwaniu.
3.
Pracownikowi, który stawił się w zakładzie pracy w wyniku wezwania, przysługuje zwrot poniesionych kosztów przejazdu, jeżeli zakład nie zapewni przejazdu samochodem służbowym.
§  16.
1.
Lekarzowi, felczerowi, pielęgniarce i położnej, zatrudnionym w zespole wyjazdowym pogotowia ratunkowego (pomocy doraźnej), przysługuje dodatek w wysokości 30% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.
2.
Pracownikom wymienionym w ust. 1 i lekarzom dentystom, zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej) poza zespołem wyjazdowym, oraz sanitariuszom (noszowym), zatrudnionym w zespole wyjazdowym, przysługuje dodatek w wysokości 20% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.
3.
Pracownikom działalności podstawowej innym niż wymienieni w ust. 1 i 2, zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej), przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.
4. 17
Dyrektor zakładu w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe może przyznać sanitariuszom zatrudnionym w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej) dodatek o 10% wyższy niż określony w ust. 2 i 3.
5. 18
Za pracę w niedzielę lub święto ustawowo wolne od pracy bądź w dzień ustalony w rozkładzie czasu pracy dla danego pracownika jako dodatkowy dzień wolny od pracy zamiast dodatku, o którym mowa w ust. 1-4, przysługuje dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy.
§  17.
1.
Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.
2.
Za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie (na dobę) ponad 8 godzin do 12 godzin, przy zachowaniu miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych, pracownikom, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego.
§  18. 19
(skreślony).
§  19. 20
(skreślony).
§  20.
W zakładach służby zdrowia wyznaczonych do stosowania eksperymentalnych zasad funkcjonowania mogą być stosowane zasady wynagradzania odbiegające od ustalonych w rozporządzeniu.
§  21. 21
(skreślony).
§  22. 22
(skreślony).
§  23.
Zgodnie z art. 80 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o zmianie uprawnień do wydawania aktów wykonawczych (Dz. U. Nr 35, poz. 192) traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 marca 1986 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. Nr 15, poz. 84, z 1987 r. Nr 10, poz. 61, z 1988 r. Nr 2, poz. 4 i Nr 32, poz. 235 oraz z 1989 r. Nr 8, poz. 49).
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  23 TABELA STAWEK UPOSAŻENIA ZASADNICZEGO

I. Stawki miesięczne
Kategoria zaszeregowania Miesięczna kwota w złotych
I 360.000– 450.000
II 450.000– 500.000
III 490.000– 550.000
IV 540.000– 610.000
V 570.000– 670.000
VI 610.000– 730.000
VII 650.000– 790.000
VIII 690.000– 860.000
IX 730.000– 930.000
X 780.000–1.000.000
XI 840.000–1.070.000
XII 900.000–1.140.000
XIII 960.000–1.220.000
XIV 1.020.000–1.300.000
XV 1.080.000–1.380.000
XVI 1.140.000–1.460.000
XVII 1.200.000–1.540.000
XVIII 1.260.000-1.620.000
XIX 1.320.000-1.700.000
XX 1.380.000-1.780.000
XXI 1.440.000-1.860.000
XXII 1.500.000-1.950.000

II. Stawki godzinowe

Kategoria zaszeregowania Kwota w złotych
I 2.050-2.800
II 2.450–3.100
III 2.700–3.450
IV 2.950–3.800
V 3.200–4.150
VI 3.450–4.500
VII 3.700–4.850
VIII 3.950–5.300
IX 4.200–5.750
X 4.450–6.200
XI 4.700–6.650
XII 4.950–7.100

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  24 TABELA ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY

I. Pracownicy działalności podstawowej
Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 – Dyrektor Głównego Inspektoratu Sanitarnego,*) XXI–XXII
– państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
– ordynator oddziału: kardiochirurgii, neurochirurgii,

przeznaczonego dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV

2 – Lekarz naczelny szpitala, XX–XXI
– zastępca dyrektora Głównego Inspektoratu Sanitarnego,*)
– zastępca dyrektora zakładu do spraw opieki zdrowotnej

powyżej 800 pracowników kierownik zakładu radioterapii,

– ordynator: pozostałych oddziałów zabiegowych, oddziałów

anestezjologii i intensywnej terapii, oddziałów

psychiatrycznych i odwykowych

– zastępca ordynatora oddziału: kardiochirurgii,

neurochirurgii, przeznaczonego dla chorych na AIDS i

nosicieli wirusa HIV

3 – Państwowy terenowy (portowy) inspektor sanitarny XIX–XX
– wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego,
– zastępca dyrektora zakładu do spraw opieki zdrowotnej do

800 pracowników,

– zastępca dyrektora wojewódzkiej stacji

sanitarno­epidemiologicznej,

– ordynator nie wymieniony pod lp. 1 i 2,
– kierownik: wojewódzkiej przychodni specjalistycznej,

przychodni rejonowej, przemysłowej i akademickiej, ośrodka

zdrowia gminnego, wiejskiego i przyzakładowego na wsi,

przychodni (poradni, działu) rehabilitacji, psychiatrii,

odwykowej, diagnostyki, poradni (ośrodka, punktu

konsultacyjnego) dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa

HIV, zakładu patomorfologii lub pracowni

histopatologicznej,

– kierownik działu: w inspekcji sanitarnej, w wojewódzkiej

stacji krwiodawstwa,

– kierownik apteki zakładowej produkującej płyny infuzyjne

oraz apteki w szpitalu powyżej 500 łóżek,

– kierownik stacji (ośrodka) dializ,
– zastępca ordynatora: pozostałych oddziałów zabiegowych,

oddziału anestezjologii i intensywnej terapii, oddziału

psychiatrycznego i odwykowego,

– starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej,
– kierownik obwodowej poradni stomatologicznej,
– starszy asystent: w oddziale kardiochirurgii,

neurochirurgii; w podstawowej opiece zdrowotnej w

przychodni rejonowej, przemysłowej i akademickiej; w

ośrodku zdrowia gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi;

w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie sanitarnym

4 – Kierownik: działu nie wymienionego pod lp. 3, samodzielnej

pracowni płynów infuzyjnych,

XVIII–XIX
– kierownik: przychodni specjalistycznej, pracowni

stomatologicznej,

– kierownik oddziału: odwykowego, rehabilitacyjnego,

leczenia nerwic w lecznictwie psychiatrycznym,

– zastępca ordynatora oddziału niezabiegowego,
– kierownik apteki zakładowej nie wymienionej pod lp. 3,
– kierownik komórki organizacyjnej: radiologii,

radiodiagnostyki, diagnostyki laboratoryjnej i

bakteriologicznej, krwiodawstwa, inspekcji sanitarnej,

prosektorium,

– zastępca kierownika apteki zakładowej produkującej płyny

infuzyjne,

– starszy asystent: w oddziale zabiegowym, w oddziale

(komórce) anestezjologii i intensywnej terapii, w oddziale

dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, w lecznictwie

psychiatrycznym i odwykowym, w radiologii, w onkologii, w

diagnostyce, w stacji (oddziale, ośrodku) dializ, w

krwiodawstwie,

– starszy asystent patomorfolog,
– starszy asystent (starszy specjalista, starszy inspektor)

w inspekcji sanitarnej

5 – Zastępca dyrektora do spraw pielęgniarstwa – naczelna

pielęgniarka w zakładzie powyżej 800 pracowników,

XVII–XVIII
– kierownik komórki organizacyjnej nie wymienionej pod lp. 3

i 4,

– zastępca kierownika apteki zakładowej nie wymienionej pod

lp. 4,

– starszy asystent nie wymieniony pod lp. 3 i 4,
– asystent: w podstawowej opiece zdrowotnej w przychodni

rejonowej, przemysłowej i akademickiej, w ośrodku zdrowia

gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi; w pogotowiu

ratunkowym, w lotnictwie sanitarnym,

– asystent patomorfolog,
– asystent (specjalista, inspektor) w inspekcji sanitarnej,
– kapelan szpitalny
6 – Zastępca dyrektora do spraw pielęgniarstwa – naczelna

pielęgniarka w zakładzie do 800 pracowników,

XVI–XVII
– zastępca kierownika komórki organizacyjnej nie wymieniony

pod lp. 3, 4 i 5,

– inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego,
– inspektor do spraw gospodarki lekiem,
– asystent: w oddziale zabiegowym, w oddziale (komórce)

anestezjologii i intensywnej terapii, dla chorych na AIDS

i nosicieli wirusa HIV, w lecznictwie psychiatrycznym i

odwykowym, w radiologii, w onkologii, w diagnostyce, w

stacji (oddziale) dializ, w krwiodawstwie,

– młodszy asystent: w podstawowej opiece zdrowotnej w

przychodni rejonowej, przemysłowej i akademickiej; w

ośrodku zdrowia gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi;

w pogotowiu ratunkowym; w lotnictwie sanitarnym

7 – Zastępczyni naczelnej pielęgniarki, XV–XVI
– asystent nie wymieniony pod lp. 5 i 6,
– młodszy asystent: w oddziale zabiegowym, w oddziale

(komórce) anestezjologii i intensywnej terapii, w oddziale

dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV, w lecznictwie

psychiatrycznym i odwykowym, w radiologii, w onkologii, w

diagnostyce, w stacji (oddziale, ośrodku) dializ, w

patomorfologii, w krwiodawstwie, w inspekcji sanitarnej,

– instruktorka przychodni wojewódzkiej do spraw

pielęgniarstwa,

– przełożona pielęgniarek w szpitalu,
– kierownik domu małego dziecka,
– kierownik: sekcji szkolenia średniego personelu medycznego

w wojewódzkim ośrodku doskonalenia kadr medycznych,

techniczny pracowni stomatologicznej,

– starszy felczer 1)
8 – Młodszy asystent nie wymieniony pod lp. 6 i 7, XIV–XV
– starszy felczer w podstawowej opiece zdrowotnej w mieście

i na wsi, nie wymieniony pod lp. 7,

– przełożona pielęgniarek nie wymieniona pod lp. 7,
– zastępczyni przełożonej pielęgniarek w szpitalu,
– pielęgniarka (położna) oddziałowa,
– kierownik: żłobka, izby porodowej, prewentorium, zespołu

techników analityki medycznej,

– specjalistka pielęgniarka (położna)
9 – Lekarz, lekarz dentysta w pierwszym roku pracy zawodowej XII–XIV
10 – Kierownik dziennego ośrodka adaptacyjnego, XIII–XIV
– starszy felczer nie wymieniony pod lp. 7 i 8, felczer,
– uprawniony technik dentystyczny
– kierownik: sekcji statystyki medycznej i dokumentacji

chorych, opiekuńczo­wychowawczej, sekcji rehabilitacji

zawodowej, zespołu techników medycznych nie wymienionych

pod lp. 8, transportu wewnętrznego, centralnej

sterylizacji,

– zastępczyni przełożonej pielęgniarek nie wymieniona pod

lp. 8,

– starsza pielęgniarka (starsza położna), starszy technik,

koordynujący i nadzorujący pracę odpowiednio innych

pielęgniarek (położnych) lub techników 2),

– starsza pielęgniarka (starsza położna): w stacji

(oddziale) dializ, w oddziałach (działach, komórkach)

anestezjologii, intensywnej terapii i reanimacji, ostrych

zatruć, oparzeń, dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa

HIV, psychiatrycznych, neurologicznych,

neurochirurgicznych, chirurgii dziecięcej, w krążeniu

pozaustrojowym, rehabilitacji, pediatrycznych, noworodków

i wcześniaków, hematologiczno­onkologicznych,

onkologicznych, w bloku operacyjnym, w centralnej

sterylizacji, w gabinecie radiologii zabiegowej, w bloku

porodowym i izbie porodowej, w izbie przyjęć, w

krwiodawstwie, w stacji pogotowia ratunkowego, w zespołach

wyjazdowych oddziałów (działów) pomocy doraźnej, w

zakładzie: leczniczo­wychowawczym, opiekuńczo­leczniczym,

opiekuńczo­rehabilitacyjnym, w domu małego dziecka, w

dziale organizacji i nadzoru,

– starsza pielęgniarka (starsza położna) środowiskowa,
– starszy pracownik socjalny,
– starszy: opiekun w zakładzie leczniczo­wychowawczym,

opiekuńczo­leczniczym, opiekuńczo­rehabilitacyjnym;

instruktor terapii odwykowej, technik fizjoterapii w

lecznictwie psychiatrycznym, technik (laborant) analityki

medycznej, technik elektroradiologii (radiologii) w rtg i

medycynie nuklearnej, technik w ambulansie rtg,

– starszy instruktor terapii zajęciowej w lecznictwie

psychiatrycznym i odwykowym

11 – Starsza pielęgniarka (starsza położna) w: oddziale

szpitalnym, domu rencistów, stacji

sanitarno­epidemiologicznej, sanatorium, oddziale (dziale)

pomocy doraźnej, specjalistycznych gabinetach zabiegowych

XII–XIII
– starsza higienistka szkolna,
– pielęgniarka (położna): w stacji (oddziale, ośrodku)

dializ, w oddziałach (działach, komórkach):

anestezjologii, intensywnej terapii i reanimacji, ostrych

zatruć, oparzeń, dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa

HIV, psychiatrycznych, neurologicznych i

neurochirurgicznych, chirurgii dziecięcej, w krążeniu

pozaustrojowym, rehabilitacji, pediatrycznych, noworodków

i wcześniaków, hematologiczno­onkologicznych,

onkologicznych, w bloku operacyjnym, w izbie przyjęć, w

krwiodawstwie, w stacji pogotowia ratunkowego, w zespołach

wyjazdowych oddziałów (działów) pomocy doraźnej, w

centralnej sterylizacji, w gabinecie radiologii

zabiegowej, w bloku porodowym, w izbie porodowej, w

zakładzie: leczniczo­wychowawczym, opiekuńczo­leczniczym,

opiekuńczo­rehabilitacyjnym, w domu małego dziecka, w

dziale organizacji i nadzoru,

– starszy inspektor, inspektor bhp w stacji

sanitarno­epidemiologicznej,

– pielęgniarka (położna) środowiskowa w rejonie,
– starszy technik (laborant) medyczny (dentystyczny,

farmaceutyczny, apteczny, ortopedyczny itp.),

– starszy instruktor: higieny, oświaty zdrowotnej, do spraw

kulturalno­rekreacyjnych, terapii zajęciowej, do spraw

służb społecznych, do spraw rehabilitacji zawodowej

inwalidów,

– starszy masażysta,
– starszy ortoptysta,
– starszy dyspozytor: w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie

sanitarnym,

– pracownik socjalny,
– opiekun w zakładzie: leczniczo­wychowawczym,

opiekuńczo­leczniczym, opiekuńczo­rehabilitacyjnym,

– instruktor: terapii odwykowej i zajęciowej w lecznictwie

psychiatrycznym i odwykowym,

– technik fizjoterapii w lecznictwie psychiatrycznym,
– technik (laborant) analityki medycznej, technik

elektroradiologii (radiologii) w rtg i medycynie

nuklearnej, technik w ambulansie rtg,

12 – Starsza pielęgniarka (starsza położna) nie wymieniona pod

lp. 10 i 11,

XI–XII
– starsza dietetyczka,
– starsza: opiekunka dziecięca, higienistka stomatologiczna,
– pielęgniarka (położna) w: oddziale szpitalnym, domu

rencistów, stacji sanitarno­epidemiologicznej, oddziale

(dziale) pomocy doraźnej,

– pielęgniarka (położna) środowiskowa nie wymieniona pod lp.

11,

– technik (laborant) medyczny (farmaceutyczny, apteczny,

ortopedyczny itp.),

– higienistka szkolna,
– instruktor: higieny, oświaty zdrowotnej, do spraw

kulturalno­rekreacyjnych, terapii zajęciowej, do spraw

służb społecznych, do spraw rehabilitacji zawodowej

inwalidów,

– ortoptysta,
– dyspozytor: w pogotowiu ratunkowym, w lotnictwie

sanitarnym

13 – Starszy statystyk medyczny, X–XI
– pielęgniarka (położna) nie wymieniona pod lp. 11 i 12,
– asystentka pielęgniarska,
– higienistka szpitalna,
– masażysta,
– opiekunka dziecięca,
– dietetyczka,
– kontroler sanitarny,
– preparator
14 – Starsza sekretarka medyczna, IX–X
– statystyk medyczny,
– higienistka stomatologiczna,
– dezynfektor,
– sanitariusz szpitalny: w oddziale psychiatrycznym, w

pogotowiu ratunkowym,

– starsza pomoc laboratoryjna
15 – Starsza rejestratorka medyczna VIII–IX
– wykwalifikowana pomoc dentystyczna,
– młodsza pielęgniarka,
– przyuczona pielęgniarka,
– sekretarka medyczna,
– sanitariusz szpitalny,
– starsza salowa: w oddziale psychiatrycznym, w zakładzie:

leczniczo­wychowawczym, opiekuńczo­leczniczym,

opiekuńczo­rehabilitacyjnym,

– pomoc laboratoryjna
16 – Rejestratorka medyczna VII–VIII
– pomoc dentystyczna,
– przyuczeni: dietetyczka, masażysta, laborant, kontroler

sanitarny, dezynfektor i inni nie wymienieni pod lp. 15 i

17,

– sanitariusz (noszowy),
– gipsiarz,
– starsza salowa,
– salowa: w oddziale psychiatrycznym, w zakładzie:

leczniczo­wychowawczym, opiekuńczo­leczniczym,

opiekuńczo­rehabilitacyjnym,

– zabiegowy balneologiczny,
– fasowaczka w aptece,
– sterylizator
17 – Przyuczona rejestratorka medyczna VI–VII
– salowa,
– kąpielowa,
– łazienkowa

______

*) Z dniem 30 listopada 1990 r. Główny Inspektor Sanitarny ulega likwidacji.

1) Rozpoznający choroby, leczący i wydający orzeczenia o stanie zdrowia,

2) W zakładach (komórkach), w których nie ma przełożonej (oddziałowej) lub kierownika zespołu techników.

II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 – Dyrektor zakładu powyżej 800 pracowników, XXI–XXII
– dyrektor Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony Zdrowia
2 – Dyrektor zakładu do 800 pracowników, XX–XXI
– zastępca dyrektora Centrum Organizacji i Ekonomiki Ochrony

Zdrowia

3 – Zastępca dyrektora zakładu powyżej 800 pracowników XIX–XX

XVIII–XIX3)

4 – Zastępca dyrektora zakładu do 800 pracowników XVIII–XIX

XVII–XVIII3)

5 – Dyrektor zakładu: leczniczo­wychowawczego,

opiekuńczo­leczniczego, opiekuńczo­rehabilitacyjnego

powyżej 500 miejsc

XVIII–XIX
6 – Dyrektor zakładu: leczniczo­wychowawczego,

opiekuńczo­leczniczego, opiekuńczo­rehabilitacyjnego

powyżej 120 do 500 miejsc,

XVII–XVIII
– główny księgowy w zakładzie powyżej 800 pracowników
7 – Główny księgowy w zakładzie do 800 pracowników XVI–XVII
8 – Zastępca głównego księgowego w zakładzie powyżej 800

pracowników,

XV–XVI
– dyrektor zakładu leczniczo­wychowawczego,

opiekuńczo­leczniczego, opiekuńczo­rehabilitacyjnego do 120

miejsc,

– zastępca dyrektora zakładu leczniczo­wychowawczego,

opiekuńczo­leczniczego, opiekuńczo­rehabilitacyjnego,

– główny księgowy zakładu leczniczo­wychowawczego,

opiekuńczo­leczniczego, opiekuńczo­rehabilitacyjnego

powyżej 120 miejsc,

– radca prawny,
– główny specjalista
9 – Dyrektor (kierownik) profilaktycznego domu zdrowia, XIV–XV
– główny księgowy zakładu leczniczo­wychowawczego,

opiekuńczo­leczniczego, opiekuńczo­rehabilitacyjnego do 120

miejsc,

– zastępca głównego księgowego w zakładzie do 800

pracowników,

– kierownik: zakładu sanitarnego, żłobka, ośrodka

adaptacyjnego,

– kierownik gospodarstwa pomocniczego powyżej 40

pracowników,

– kierownik działu
10 – Kierownik jednostki organizacyjnej nie wymienionej pod lp.

9,

XIII–XIV
– zastępca dyrektora (kierownika) profilaktycznego domu

zdrowia,

– kierownik samodzielnej sekcji,
– kierownik zespołu warsztatów technicznych,
– starszy specjalista
11 – Główny księgowy nie wymieniony pod lp. 6–9, XII–XIII
– kierownik zespołu magazynów,
– kierownik sekcji,
– specjalista,
– starszy: rewident zakładowy, mistrz,
– zakładowy inspektor bhp,
– inspektor ochrony przeciwpożarowej
12 – Zastępca głównego księgowego nie wymieniony pod lp. 8 i 9, XI–XII
– kierownik: warsztatu, magazynu, stołówki, pralni,

składnicy zaopatrzenia, kuchni, szwalni,

– mistrz
13 – Rewident zakładowy, X–XI
– starszy: inspektor, księgowy, kasjer, magazynier,
– intendent
14 – Magazynier, kasjer, księgowy, inspektor, IX–X
– instruktor terapii pracą
15 – Kierownik: kancelarii, świetlicy, VIII–IX
– starszy: referent, bibliotekarz
16 – Referent, VI–VIII
– bibliotekarz,
– archiwista,
– sekretarka
17 – Telefonistka VI–VII
18 – Starsza maszynistka VIII–IX
– maszynistka VII–VIII

______

3) Stosuje się wówczas, gdy zastępca dyrektora ma średnie wykształcenie.

III. Pracownicy gospodarczy i obsługi

1. Pracownicy obsługi technicznej

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 – Konserwator urządzeń: elektrycznych, teleelektrycznych,

chłodniczych, automatyki i aparatury kontrolno­pomiarowej,

aparatury medycznej, instalacji gazów medycznych,

XI–XII
– mistrz w zawodzie technicznym,
– mistrz brygady, palaczy i pomocników i innych
2 – Konserwator urządzeń nie wymienionych pod lp. 1, X–XI
– palacz kotłów parowych i wodnych powyżej 100°C
3 – Rzemieślnik w zawodzie technicznym: hydraulik, ślusarz,

tokarz, frezer, spawacz, elektromechanik itp.

IX–X
– pomocnik palacza kotłów wymienionych pod lp. 2,
– palacz kotłów nie wymienionych pod lp. 2
4 – Laborant w kotłowni, VIII–IX
– aparaturowy uzdatniania wody
5 – Palacz pieców spalania odpadów organicznych i pozostałości

pooperacyjnych

VII–VIII
6 – Robotnik nawęglania i odżużlania, VI–VII
– pomocnik palacza nie wymieniony pod lp. 3
7 – Kierowca wózka akumulatorowego V–VI

2. Pracownicy gospodarczy i pozostali pracownicy obsługi

1 – Mistrz w zawodzie XI–XII
2 – Szef kuchni, IX–X
– rolnik hodowca zwierząt,
– ogrodnik,
– murarz, malarz, stolarz, blacharz, tleniarz, dekarz,

krawiec itp.

3 – Operator oczyszczalni ścieków i chlorowni VIII–IX
4 – Kucharz, VII–VIII
– praczka,
– konwojent
5 – Szwaczka, VI–VII
– prasowaczka
6 – Pracownik produkcji roślinnej i zwierzęcej, V–VI
– pomoc kuchenna
7 – Robotnik gospodarczy IV–V
8 – Starszy: dozorca, strażnik, portier IV–V
9 – Dozorca, strażnik, portier, woźny, dźwigowy, szatniarz,

powielaczowy, goniec, zmywaczka szkła laboratoryjnego,

sprzątaczka

III–IV
10 – Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczenia do zawodu I–III

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  25 WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH I WYSOKOŚCI DODATKÓW FUNKCYJNYCH

Lp. Stanowisko Dodatek funkcyjny - procent uposażenia zasadniczego
1 2 3
Pracownicy działalności podstawowej do 45%
1 - (skreślona)
2 - Zastępca dyrektora zakładu,
- naczelny lekarz szpitala,
- zastępca dyrektora do spraw pielęgniarstwa -

naczelna pielęgniarka

3 - Ordynator, do 40%
- kierownik: wojewódzkiej przychodni specjalistycznej,

działu, oddziału, zakładu,

- kierownik: apteki produkującej płyny infuzyjne,

apteki w szpitalu powyżej 500 łóżek

4 - Zastępca ordynatora, do 35%
- zastępczyni naczelnej pielęgniarki,
- kierownik przychodni nie wymienionej pod lp. 3,
- kierownik apteki nie wymienionej pod lp. 3,
- przełożona pielęgniarek,
- zastępca kierownika: wojewódzkiej przychodni

specjalistycznej, działu, oddziału, zakładu, apteki

produkującej płyny infuzyjne

5 - Kierownik ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego i

przyzakładowego na wsi

do 30%
6 - Kierownik pozostałych komórek organizacyjnych, do 25%
- wojewódzki inspektor orzecznictwa lekarskiego,
- zastępca kierownika nie wymieniony pod lp. 4,
- starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej,
- zastępczyni przełożonej pielęgniarek,
- pielęgniarka (położna) oddziałowa,
- kierownik zespołu techników medycznych
7 - Zastępca kierownika komórki organizacyjnej

wymienionej pod lp. 6,

do 20%
- kierownik techniczny pracowni stomatologicznej,
- starsza pielęgniarka (starsza położna), starszy

felczer lub starszy technik, koordynujący i

nadzorujący pracę odpowiednio innych pielęgniarek,

położnych, felczerów lub techników4)

Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni
1 - Dyrektor zakładu do 50%
2 - Zastępca dyrektora zakładu, do 45%
- główny księgowy w zakładzie
3 - Dyrektor zakładu leczniczo-wychowawczego, zakładu

opiekuńczo-leczniczego, zakładu opiekuńczo-

rehabilitacyjnego

do 40%
4 - Dyrektor (kierownik) profilaktycznego domu zdrowia, do 35%
- kierownik zakładu sanitarnego,
- zastępca dyrektora zakładu leczniczo-wychowawczego,

zakładu opiekuńczo-leczniczego, zakładu opiekuńczo-

rehabilitacyjnego,

- główny księgowy zakładu leczniczo-

wychowawczego, zakładu opiekuńczo-leczniczego,

zakładu opiekuńczo-rehabilitacyjnego,

- zastępca głównego księgowego wymienionego pod lp. 2
5 - Kierownik międzywojewódzkiej lub wojewódzkiej

jednostki socjalnej,

do 30%
- kierownik gospodarstwa pomocniczego powyżej 40

pracowników,

- zastępca dyrektora (kierownika) profilaktycznego

domu zdrowia

6 - Kierownik: domu małych dzieci, domu pielęgniarek,

żłobka, ośrodka adaptacyjnego,

gospodarstwa pomocniczego,

do 25%
- kierownik działu,
- główny specjalista5)
7 - Główny księgowy w jednostkach wymienionych pod lp.

4-6,

do 20%
- zastępca głównego księgowego zakładu leczniczo-

wychowawczego, zakładu opiekuńczo-leczniczego,

zakładu opiekuńczo-rehabilitacyjnego,

- kierownik komórki organizacyjnej nie wymienionej pod

lp. 6

______

4) W zakładach (komórkach), w których nie ma przełożonej (oddziałowej) lub kierownika zespołu techników,

5) Jeżeli kieruje komórką organizacyjną lub zespołem pracowników.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  26 RODZAJE SZCZEGÓLNYCH ZADAŃ, ZA KTÓRYCH WYKONANIE PRZYSŁUGUJE ODRĘBNE WYNAGRODZENIE, ORAZ ZASADY JEGO PRZYZNAWANIA

Część  I

Lp. Zadania Wynagrodzenie - procent
1 2 3
1 1) Wykonanie sekcji zwłok łącznie ze sporządzeniem

protokołu:

a) lekarz spoza zakładu pracy:
- ze specjalizacją co najmniej I stopnia w zakresie

patomorfologii

do 21
- odbywający specjalizację I stopnia w zakresie

patomorfologii lub mający uprawnienia

do 16
b) lekarz zatrudniony w zakładzie pracy w innej komórce

organizacyjnej niż pracownia anatomopatologiczna:

- ze specjalizacją co najmniej I stopnia w zakresie

patomorfologii

do 16
- odbywający specjalizację I stopnia w zakresie

patomorfologii lub mający uprawnienia

do 13
2) pobranie wycinków przy sekcji zwłok do badań

histopatologicznych

do 3
3) prace pomocnicze przy sekcji zwłok do 5,5
2 Udział w naradzie lekarskiej (konsylium) poza miejscem podstawowego lub dodatkowego zatrudnienia:
a) lekarz posiadający stopień naukowy doktora

habilitowanego, tytuł naukowy albo zajmujący stanowisko

profesora zwyczajnego, nadzwyczajnego lub docenta

do 4
b) lekarz ze specjalizacją co najmniej I stopnia do 3
Za udział w naradzie lekarskiej (konsylium) w godzinach między 22,00 a 6,00 albo w niedzielę lub święto przysługuje podwójna stawka wynagrodzenia.
3 Opieka nad przewlekle chorymi psychicznie i umysłowo upośledzonymi, sprawowana w ramach hospitalizacji domowej (za zadania wykonywane poza godzinami pracy - miesięcznie):
1) lekarz psychiatra opiekujący się:
a) 10-25 chorymi do 39
b) powyżej 25 chorymi do 57
2) pielęgniarka opiekująca się:
a) 10-15 chorymi do 22
b) powyżej 15 chorymi do 31
3) pracownik socjalny sprawujący opiekę nad:
a) 10-40 chorymi do 19
b) powyżej 40 chorymi do 26
4 Odczytanie i opis:
a) zdjęcia małoobrazkowego 0,1
b) elektrokardiogramu 0,5
c) elektroencefalogramu 1
d) elektromiogramu 2,5
5 Badanie przeprowadzone przez lekarza sądowego:
a) w miejscu przyjęć lekarza do 2,6
b) w domu chorego do 5
Za badania przeprowadzone w niedzielę lub święto przysługuje podwójna stawka wynagrodzenia.
6 Udział lekarza w akcji ratowniczej na morzu do 43
7 Dyżur lekarski przy telefonie oraz gotowość do pracy na wezwanie (za godzinę):
1) dyżur przy telefonie na rzecz służby ratownictwa

morskiego "Radiomedical":

a) starszy asystent do 0,7
b) asystent do 0,6
c) młodszy asystent do 0,5
2) gotowość do pracy na wezwanie do kopalni węgla:
a) starszy asystent do 0,4
b) asystent do 0,3
c) młodszy asystent do 0,3
3) gotowość do pracy na wezwanie do odprawy sanitarnej

statku na redzie

do 0,3
8 Opieka lekarska nad pracownikami zakładów przemysłowych, zatrudnionymi w warunkach szczególnego narażenia zdrowia, za 12 godzin, poza godzinami funkcjonowania przychodni:
1) w górnictwie i hutnictwie:
a) starszy asystent do 17
b) asystent do 14,4
c) młodszy asystent do 12,5
2) w innych przemysłach:
a) starszy asystent do 12,5
b) asystent do 10,6
c) młodszy asystent do 9,4
9 Opieka lekarska nad pensjonariuszami zakładu leczniczo-wychowawczego, zakładu opiekuńczo-leczniczego,

zakładu opiekuńczo-rehabilitacyjnego (miesięcznie)

do 94
10 Prace techniczne wykonywane ponad 170 jednostek obliczeniowych w pracowniach stomatologicznych (za jednostkę obliczeniową) 3,1
11 Wykonywanie zadań po godzinach normalnego zatrudnienia na obozie rehabilitacyjnym dla osób z zaburzeniami psychicznymi (za 2­tygodniowy turnus):
1) kierownik turnusu (lekarz lub inny pracownik medyczny z

wyższym wykształceniem)

do 94
2) pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem do 62
3) pozostali pracownicy medyczni do 31
12 Przygotowanie zwłok do pogrzebu w zakładzie leczniczo-

wychowawczym, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie

opiekuńczo-rehabilitacyjnym

15,6
13 Opieka lekarska, lekarsko­dentystyczna w placówkach oświatowo­wychowawczych (miesięcznie) do 39
14 Opieka medyczna (w tym przeprowadzenie badań wstępnych i okresowych) nad pracownikami zakładów pracy i uczniami szkół położonych w rejonie działania gminnego lub wiejskiego ośrodka zdrowia (miesięcznie):
1) lekarz obejmujący opieką:
a) do 300 pracowników i uczniów do 44
b) powyżej 300 pracowników i uczniów do 50
2) lekarz dentysta obejmujący opieką:
a) do 150 uczniów do 44
b) powyżej 150 uczniów do 50
15 Prowadzenie praktycznej nauki zawodu uczniów szkół medycznych oraz studentów akademii medycznych (miesięcznie) do 22
16 Udział w komisyjnym badaniu i stwierdzeniu śmierci osobniczej:
1) lekarz neurolog lub lekarz neurochirurg 19
2) lekarz anestezjolog 19
3) lekarz specjalista w dziedzinie patomorfologii lub

lekarz wyznaczony przez właściwy terenowo zakład

medycyny sądowej akademii medycznej

19
17 Wykonanie zadań związanych z przeszczepem jednej nerki (w ośrodku wykonującym ponad 15 przeszczepów rocznie) do 812
18 Wykonanie zadań związanych z przeszczepieniem serca do 1.060
19 Wykonanie zadań związanych z przeszczepieniem serca i płuc do 1.060
20 Wykonanie operacji serca w krążeniu pozaustrojowym (w ośrodku wykonującym powyżej 200 operacji rocznie) do 320
21 Przezskórne, wewnątrztętnicze rozszerzenie naczyń wieńcowych - za każdy zabieg w ośrodku wykonującym ponad 100 zabiegów plastycznych na naczyniach wieńcowych, zastawkach serca, aorcie i żyłach płucnych do 225
22 Wykonanie zadań związanych z przeszczepieniem trzustki do 1.060
23 Wykonanie zadań związanych z pobraniem gałki ocznej do przeszczepu jej tkanek i przeszczep rogówki do 275
24 Wykonanie zadań związanych z transplantacją szpiku do 750
25 Wykonanie zadań związanych z pobraniem i przygotowaniem allogenicznych przeszczepów biostatycznych:
1) pobranie zastawek serca:
a) lekarz 34
b) pracownik medyczny z innym niż medyczne wyższym

wykształceniem

26
c) technik medyczny (laborant medyczny) 17
2) pobranie tkanek innych niż wymienione w pk 1:
a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne

wyższym wykształceniem za pobranie:

- opony twardej 7
- kości długich (4 sztuki) 13
- talerza biodrowego (jednego) 4
- mostka 4
- żebra 1,3
- skóry (o powierzchni 100 cm2) 2,5
- nerwów i naczyń krwionośnych 7
- kostek słuchowych - jednostronnie 8,5
b) technik medyczny (laborant medyczny) za pobranie:
- opony twardej 3
- kości długich (4 sztuki) 7
- talerza biodrowego (jednego) 2
- mostka 2
- żebra 0,7
- skóry (o powierzchni 100 cm2) 2
- nerwów i naczyń krwionośnych 3
- kostek słuchowych -jednostronnie 3
3) protezowanie zwłok 10
4) przygotowywanie zastawki sercowej do przeszczepienia:
a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne

wyższym wykształceniem

47
b) technik medyczny (laborant medyczny) 16
5) przygotowanie kostek słuchowych do przeszczepienia:
a) lekarz 26
b) technik medyczny (laborant medyczny) 13
6) przygotowanie tkanek innych niż wymienione w pkt 4 i 5

do przeszczepienia (do jednego przeszczepu):

a) lekarz 1,3
b) technik medyczny (laborant medyczny) 0,7
c) pracownik niższego personelu działalności

podstawowej

0,5
7) wykonanie oceny bakteriologicznej pobranej tkanki przed

i po sterylizacji:

a) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne

wyższym wykształceniem

1,3
b) technik medyczny (laborant medyczny) 0,7
8) wykonanie kwalifikacji sekcji i konsultacja przy

pobieraniu tkanek ze zwłok ludzkich - lekarz

patomorfolog lub lekarz specjalista z zakresu medycyny

sądowej

13
9) konsultacja i pobranie tkanek zwierzęcych - lekarz 7
26 Wykonanie badania wirusologicznego u dawcy narządów lub tkanek:
1) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne

wyższym wykształceniem

13
2) technik medyczny (laborant medyczny) 7
27 Wykonanie oceny bakteriologicznej pobranego narządu lub tkanek:
1) lekarz lub pracownik medyczny z innym niż medyczne

wyższym wykształceniem

2,6
2) technik medyczny (laborant medyczny) 1,3
28 Wykonanie operacji rewaskularyzacyjnych tętnic w ośrodku wykonującym powyżej 200 operacji rocznie do 211
29 Wykonanie zadań związanych z operacją wydłużenia kończyny do 279
30 Wykonanie zadań związanych z endoplastyką stawów biodrowych albo kolanowych do 245
31 Wykonanie zadań lekarza kierującego pracą punktu krwiodawstwa (miesięcznie):
1) pobierającego do 500 litrów krwi rocznie 63
2) pobierającego powyżej 500 litrów krwi rocznie 84
32 Pracownikowi działalności podstawowej wykonującemu opiekę zdrowotną nad osobami zakażonymi wirusem HIV, zatrudnionemu w: (miesięcznie) do 500
1) oddziale detoksykacyjnym,
2) poradni uzależnień lekowych, punkcie konsultacyjnym,
3) ośrodku (oddziale) rehabilitacyjnym,
4) oddziale dla chorych na AIDS i nosicieli wirusa HIV,
5) pracowni w laboratorium wykonującej badania w kierunku

nosicielstwa HIV,

6) pracowni wykonującej badania diagnostyczne osobom

zakażonym wirusem HIV

33 Pracownikowi działalności podstawowej zatrudnionemu w zakładzie (komórce) opieki stacjonarnej innym niż określony pod lp. 32, udzielającemu sporadycznie pomocy medycznej osobom zakażonym wirusem HIV, za każdy dzień, w którym udzielona była pomoc medyczna 10
34 Pracownikowi medycznemu za udzielenie pomocy medycznej (ambulatoryjnej, doraźnej, diagnostycznej itp.) osobie zakażonej wirusem HIV 10
35 Golenie i strzyżenie pacjenta w zakładzie leczniczo­wychowawczym, opiekuńczo­leczniczym, opiekuńczo­rehabilitacyjnym:
1) golenie 2
2) strzyżenie 2

Część  II

1. W razie wykonywania sekcji zwłok w miejscowości oddalonej co najmniej 25 km od miejscowości, w której lekarz jest zatrudniony, wynagrodzenie określone pod lp. 1 pkt 1 lit. a) i b) przysługuje w podwójnej wysokości.

2. Wynagrodzenie określone pod lp. 5 przysługuje za badania ustalone w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości, Obrony Narodowej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 24 października 1970 r. w sprawie warunków i trybu usprawiedliwiania niestawiennictwa z powodu choroby uczestników procesu w sprawach karnych (Dz. U. Nr 27, poz. 218).

3. Wynagrodzenie określone pod lp. 7 pkt 2 i 3 za każdą godzinę pracy od chwili wezwania do pracy (do kopalni węgla lub do odprawy sanitarnej statku na redzie) do czasu jej zakończenia przysługuje w podwójnej wysokości.

4. W razie wykonywania przez lekarza zadań określonych pod lp. 8 w wymiarze mniejszym lub większym niż 12 godzin, przyznaje się wynagrodzenie odpowiednio w mniejszej lub większej wysokości, licząc za każdą godzinę 1/12 część wynagrodzenia określonego pod lp.8.

5. Za wykonywanie zadań określonych pod lp. 8 w niedzielę, święto lub dzień ustalony w rozkładzie czasu pracy dla danego pracownika jako dodatkowy dzień wolny od pracy przysługuje podwójne wynagrodzenie. Podwójne wynagrodzenie nie przysługuje pracownikowi, który w dodatkowym dniu wolnym od pracy wykonuje zadania na warunkach pracy dodatkowej w innym niż macierzysty zakładzie pracy.

6. Wynagrodzenie określone pod lp. 9 przysługuje lekarzowi (lekarzowi dentyście) za sprawowanie opieki lekarskiej średnio dwie godziny dziennie. Dyrektorzy (kierownicy) jednostek organizacyjnych wymienionych pod lp. 9 określają zakres obowiązków lekarza (lekarza dentysty) i godziny przyjęć pacjentów.

7. Wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod lp. 10:

1) przysługuje technikowi dentystycznemu (uprawnionemu technikowi dentystycznemu) zatrudnionemu w pracowni stomatologicznej za wykonanie każdej jednostki obliczeniowej ponad 510 jednostek kwartalnie; liczbę 510 jednostek obliczeniowych pomniejsza się w przypadku usprawiedliwionej nieobecności w pracy proporcjonalnie do czasu trwania tej nieobecności,

2) obliczane jest i wypłacane w ciągu miesiąca następującego po upływie kwartału,

3) może być wypłacone w formie zaliczki w wysokości 50% należności za wykonane jednostki obliczeniowe ponad 170 w pierwszym oraz ponad 170 w drugim miesiącu kwartału,

4) przysługuje kierownikowi technicznemu pracowni stomatologicznej w wysokości średniego wynagrodzenia za wykonanie dodatkowych zadań, przypadającego na jednego technika dentystycznego (uprawnionego technika dentystycznego) zatrudnionego w kwartale stanowiącym okres obliczeniowy,

5) przysługuje kierownikowi technicznemu za wykonane przez niego dodatkowe zadania (prace techniczne) w dziedzinie stomatologii, z tym że liczbę 510 jednostek obliczeniowych pomniejsza się temu kierownikowi proporcjonalnie do czasu pracy - przeznaczonego na wykonywanie zadań kierownika - określonego przez dyrektora zakładu pracy, a dodatkowego wynagrodzenia nie wlicza się do średniego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 4.

8. Przygotowanie zwłok do pogrzebu w zakładzie leczniczo-wychowawczym, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie opiekuńczo-rehabilitacyjnym, o którym mowa pod lp. 12, obejmuje przeniesienie zwłok do kostnicy, umycie zwłok, ogolenie oraz ubranie i włożenie do trumny. Wynagrodzenie przysługuje za jednorazowe wykonanie czynności przez pracownika lub zespół pracowników.

9. Rodzaj placówek oświatowo­wychowawczych, w których ma zastosowanie wynagrodzenie określone pod lp. 13, ustalony jest odrębnie.

10. Wynagrodzenie określone pod lp. 14 może być przyznane lekarzowi (lekarzowi dentyście), zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w wiejskim lub gminnym ośrodku zdrowia, pod warunkiem złożenia pisemnego oświadczenia o objęciu opieką medyczną (w tym przeprowadzenie badań wstępnych i okresowych) pracowników zakładów pracy i uczniów szkół w rejonie działania ośrodka.

11. Wysokość wynagrodzenia określonego pod lp. 15 ustala się w porozumieniu z dyrektorem szkoły medycznej, której uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu.

12. Indywidualne wynagrodzenie za wykonanie zadań określonych pod lp. 17-24 i 28-30 przyznaje kierownik zespołu operującego, w ramach stawki wynagrodzenia określonej za wykonanie zadania. Kierownikowi zespołu operującego indywidualne wynagrodzenie przyznaje ordynator. Jeżeli kierownikiem zespołu operującego jest ordynator, jego wynagrodzenie powinno być ustalone wskaźnikiem procentowym w stosunku do stawki wynagrodzenia, a mianowicie za wykonanie zadania określonego: pod lp. 17 - 10%, pod lp. 18 - 15%, pod lp. 19 - 15%, pod lp. 20 - 25%, pod lp. 21 - 20%, pod lp. 22 - 15%, pod lp. 23 - 20%, pod lp. 24 - 10% (lekarz koordynujący prace związane z transplantacją szpiku), pod lp. 28 - 25%, pod lp. 29 - 20% i pod lp. 30 - 20%.

13. Stawka wynagrodzenia określona pod lp. 33 ulega zwiększeniu o 100%, jeżeli pomoc medyczna polegała na dokonaniu zabiegu operacyjnego.

14. Indywidualne wynagrodzenie za wykonanie zadań określonych pod lp. 32-34 przyznaje kierownik zakładu (komórki).

15. Do pracowników zakładów społecznych służby zdrowia stosuje się odpowiednie przepisy określające wynagrodzenie nauczycieli akademickich akademii medycznych z tytułu pełnienia funkcji w nadzorze specjalistycznym.

16. Pracownikom pobierającym wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod lp. 1, 2, 3, 5, 7 pkt 2 i 3, pod lp. 9, 13 i 16 przysługuje zwrot kosztów przejazdu według zasad obowiązujących przy podróżach służbowych na obszarze kraju, jeżeli właściwy zakład nie zapewni przejazdu samochodem służbowym, a pracownikom pobierającym wynagrodzenie za wykonywanie zadań określonych pod lp. 14, używającym własnego pojazdu, przysługuje zwrot kosztów według zasad określonych przepisami w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  27 WYSOKOŚĆ DODATKOWEGO WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ PRACUJĄCYCH WEDŁUG ZASADY WOLNEGO WYBORU LEKARZA

1. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia lekarza pracującego według zasady wolnego wyboru lekarza wynosi:

1) 0,035% miesięcznego uposażenia zasadniczego za każdego pacjenta, który dokonał wyboru lekarza w poradni ogólnej przychodni rejonowej zespołu opieki zdrowotnej dla ogółu ludności,

2) 0,07% miesięcznego uposażenia zasadniczego za każde dziecko, do opieki nad którym lekarz został wybrany w poradni dla dzieci przychodni rejonowej dla ogółu ludności.

2. Dodatkowe wynagrodzenie za pacjenta, który zrezygnował z opieki wybranego lekarza, nie przysługuje lekarzowi od dnia pierwszego najbliższego miesiąca kalendarzowego po dniu rezygnacji.

3. Dodatkowe wynagrodzenie oblicza się od kwoty średniego miesięcznego uposażenia zasadniczego lekarzy pracujących według zasady wolnego wyboru lekarza w poradniach ogólnych i poradniach dla dzieci w przychodni rejonowej.

4. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia dla średniego personelu medycznego i rejestratorek pracujących według zasady wolnego wyboru lekarza ustala kierownik przychodni rejonowej w zależności od rzeczywistego wkładu pracy pracownika. Kwota przeznaczona na dodatkowe wynagrodzenie tych pracowników nie może być większa niż 30% kwoty łącznego dodatkowego wynagrodzenia lekarzy zatrudnionych w przychodni rejonowej.

5. Dodatkowe wynagrodzenie ulega proporcjonalnemu zmniejszeniu w stosunku do liczby dni roboczych, które nie zostały faktycznie przepracowane przez lekarza.

6. Lekarz zastępujący lekarza nieobecnego w pracy otrzymuje jego część dodatkowego wynagrodzenia, które przypada za okres nieobecności.

1 Tytuł zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
2 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
3 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
4 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
5 § 3 ust. 3 pkt 4 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
6 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
7 § 4 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
8 § 5 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
9 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
10 § 6 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
11 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 1990 r., z tym że paragraf ten stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 1990 r. do pracowników medycznych, o których mowa w tym przepisie, nie otrzymujących dodatku na podstawie przepisów dotychczasowych - zob. § 2 ust. 2 powołanego rozporządzenia.
12 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 1990 r.
13 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
14 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
15 § 14 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
16 § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
17 § 16 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 12 lit. a) rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
18 § 16 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 12 lit. b) rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
19 § 18 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
20 § 19 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
21 § 21 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
22 § 22 skreślony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.
23 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U.89.65.398) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1989 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1990 r. (Dz.U.90.7.43) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 2 czerwca 1990 r. (Dz.U.90.37.213) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 3 sierpnia 1990 r. (Dz.U.90.54.317) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 29 marca 1991 r. (Dz.U.91.32.136) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

24 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r., z tym że dyrektor zakładu nie wymieniony w części I nin. załącznika, posiadający wyższe wykształcenie medyczne, otrzymuje uposażenie zasadnicze w ramach kategorii zaszeregowania przewidzianych w części II tego załącznika dla zajmowanego przez niego stanowiska, a dodatek funkcyjny w wysokości do 50% uposażenia zasadniczego - zob. § 2 rozporządzenia zmieniającego.

25 Załącznik nr 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 i pkt 6 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.

26 Załącznik nr 4:

- zmieniony oraz według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 15 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 i pkt 7 rozporządzenia z dnia 23 listopada 1990 r. (Dz.U.90.84.496) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 1990 r.

27 Załącznik nr 5 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 16 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1990 r. (Dz.U.90.25.148) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1989.58.346

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów leczniczo-wychowawczych, zakładów opiekuńczo-leczniczych, zakładów opiekuńczo-rehabilitacyjnych i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.
Data aktu: 22/09/1989
Data ogłoszenia: 31/10/1989
Data wejścia w życie: 31/10/1989, 01/07/1989