Szczegółowy tryb i zasady zlecania zamówień rządowych do 1990 r. oraz ich realizacja.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 września 1987 r.
w sprawie szczegółowego trybu i zasad zlecania zamówień rządowych do 1990 r. oraz ich realizacji.

Na podstawie art. 36 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz. U. z 1987 r. Nr 4, poz. 26) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Przedmiotem zamówień rządowych może być:
1)
realizacja zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
realizacja inwestycji,
3)
dostawa materiałów, wyrobów oraz świadczenie usług, wymienionych w wykazach zamówień rządowych ustalanych przez Radę Ministrów i stanowiących integralną część centralnych planów rocznych.
2.
Projekty wykazów zamówień rządowych opracowują i przedstawiają Radzie Ministrów:
1)
Przewodniczący Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, na wniosek Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
2)
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
§  2.
Realizacja zamówień rządowych następuje na podstawie umów zawieranych między jednostkami zamawiającymi a wykonawcami.
§  3.
Jednostkami zamawiającymi są organy administracji państwowej lub jednostki organizacyjne określone w § 7 ust. 2, § 10 ust. 1 i § 14 ust. 1.
§  4.
1.
Wykonawcy zamówień rządowych korzystają z preferencji finansowych i gwarancji zaopatrzeniowych na paliwa, energię, surowce i materiały, określonych w rozporządzeniu i w odrębnych przepisach.
2.
Wykonawcy zamówień rządowych mogą przekazywać jednostkom współpracującym część przysługujących im korzyści i środków wynikających z preferencji finansowych, o których mowa w ust. 1.
§  5.
Roczne informacje o realizacji zamówień rządowych składają Radzie Ministrów:
1)
Minister - Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń - w zakresie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1,
2)
Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - w zakresie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 2 i 3.

Rozdział  2

Zamówienia rządowe na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki

§  6.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego mogą być zadania dotyczące wdrażania i upowszechniania wyników prac badawczo-rozwojowych, wynalazków, licencji, nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług, technologii i systemów organizacyjnych, charakteryzujące się nowoczesnością rozwiązań i efektywnością w fazie eksploatacji.
2.
Zamówieniami rządowymi mogą być także obejmowane badania dotyczące przyszłościowych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych, jak również ekspertyzy.
3.
Okres realizacji zamówienia rządowego nie powinien przekraczać 5 lat.
§  7.
1.
Projekty zamówień rządowych na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki zawierają określenie:
1)
celu gospodarczego lub społecznego, jakiemu ma służyć realizacja zadania,
2)
cyklu realizacji zadania,
3)
szacunkowych nakładów oraz efektów rzeczowych i ekonomicznych.
2.
Jednostką zamawiającą jest jednostka organizacyjna upoważniona do zawarcia umowy o wykonanie zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki przez Ministra - Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.
§  8.
Zadania inwestycyjne warunkujące realizację zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki są obejmowane, na wniosek Ministra – Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, zamówieniami rządowymi na realizację inwestycji. Wprowadzenie tych zadań do zamówień rządowych na realizację inwestycji powinno być poprzedzone zawarciem umowy generalnej o realizację zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki.

Rozdział  3

Zamówienia rządowe na realizację inwestycji

§  9.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego mogą być w szczególności inwestycje:
1)
objęte umowami o wykonanie zamówienia rządowego z zakresu rozwoju nauki i techniki,
2)
wybrane spośród mających strategiczne znaczenie dla gospodarki narodowej, objętych programem stymulującym zmiany strukturalne, ukierunkowanych na zwiększenie zdolności eksportowych, oszczędność paliw, energii, surowców i materiałów, realizowanych w ramach współpracy z zagranicą oraz związanych z ochroną środowiska.
2.
Zamówieniami rządowymi mogą być objęte tylko takie inwestycje, dla których inwestorzy posiadają zapewnione źródła finansowania.
3.
Umowy o wykonanie zamówień rządowych na realizację nowych inwestycji mogą być zawarte po stwierdzeniu przez Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów prawidłowego ich przygotowania do realizacji.
§  10.
1.
Jednostką zamawiającą jest inwestor realizujący daną inwestycję.
2.
Wybór generalnego wykonawcy nowo rozpoczynanych inwestycji objętych zamówieniami rządowymi następuje w drodze przetargu nieograniczonego, organizowanego przez inwestora.
3.
Odstąpienie od przeprowadzenia przetargu może nastąpić za zgodą organu antymonopolowego. W razie zgłoszenia sprzeciwu przez ten organ, inwestor jest obowiązany zorganizować przetarg.
4.
Zasady i tryb przeprowadzania przetargów określają odrębne przepisy.
§  11.
1.
Pracownikom jednostek gospodarczych wykonujących roboty, prace i usługi na rzecz inwestycji objętych zamówieniami rządowymi przysługują nagrody za terminowe, zgodne z harmonogramem realizacji, wykonanie zadań rzeczowych, w ramach kwot przeznaczonych na ten cel w centralnych planach rocznych imiennie dla wybranych inwestycji centralnych i zbiorczo dla pozostałych inwestycji.
2.
Ustalona zbiorczo część kwot, o których mowa w ust. 1, stanowi rezerwę Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przeznaczoną na:
1)
zwiększenie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, kwot ustalonych dla inwestycji centralnych,
2)
przyznawanie kwot dla pozostałych wybranych inwestycji.
3.
Kwoty, o których mowa w ust. 2, są przyznawane na podstawie wniosków organów założycielskich inwestorów, a w przypadku zadań inwestycyjnych warunkujących realizację zamówień rządowych z zakresu rozwoju nauki i techniki – na wniosek Ministra – Kierownika Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.
4.
Wysokość kwot, o których mowa w ust. 2, na poszczególne inwestycje powinna być uzależniona od stopnia trudności technicznych wykonywanych robót, prac i usług oraz być zróżnicowana w zależności od lokalizacji inwestycji i rynku pracy.
5.
Podziału kwot, o których mowa w ust. 1 i 2, między poszczególne jednostki wykonujące roboty, prace i usługi dokonują inwestorzy w porozumieniu z wykonawcami, z uwzględnieniem stopnia trudności realizowanych zadań rzeczowych.
§  12.
1.
Wypłata nagród, o których mowa w § 11 ust. 1, następuje po potwierdzeniu przez inwestora terminowego i prawidłowego pod względem jakości wykonania ustalonych zakresów zadań rzeczowych (węzłów, etapów i obiektów).
2.
Podział i wypłata nagród następuje na podstawie regulaminu wewnętrznego, ustalonego przez wykonawców w porozumieniu z inwestorem.
3.
Kwoty nagród, o których mowa w ust. 1, zwiększone o składki na ubezpieczenie społeczne i podatek od płac, obciążają koszty inwestycji.
4.
W razie gdy nagroda ze względu na niewykonanie lub nienależyte wykonanie robót, prac lub usług jest nienależna, pozostaje ona w rezerwie Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, o której mowa w § 11 ust. 2, lub ją powiększa.

Rozdział  4

Zamówienia rządowe na dostawy materiałów, wyrobów i świadczenie usług

§  13.
1.
Przedmiotem zamówienia rządowego mogą być materiały, wyroby i usługi, których wykonanie sprzyja osiąganiu poprawy w zaopatrzeniu w szczególnie deficytowe materiały i poprawie zaspokojenia ważnych potrzeb społecznych.
2.
Zamówienia rządowe na dostawy materiałów, wyrobów oraz świadczenie usług mogą być ustalane na okresy roczne lub wieloletnie.
§  14.
1.
Jednostką zamawiającą jest jednostka organizacyjna upoważniona do zawarcia umowy o wykonanie zamówienia rządowego z zakresu dostawy materiałów, wyrobów i świadczenia usług przez Ministra Gospodarki Materiałowej i Paliwowej w uzgodnieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego i Usług.
2.
Wybór wykonawcy zamówienia rządowego następuje w drodze przetargu nieograniczonego, organizowanego przez jednostkę zamawiającą.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się w 1988 r. do zamówień rządowych na dostawy materiałów, wyrobów i świadczenie usług na potrzeby gospodarki żywnościowej.
4.
Odstąpienie od przeprowadzenia przetargu może nastąpić za zgodą organu antymonopolowego. W razie zgłoszenia sprzeciwu przez ten organ, jednostka zamawiająca jest obowiązana zorganizować przetarg.
5.
Zasady i tryb przeprowadzania przetargów ustalają organizatorzy przetargów.
§  15.
Jednostki zamawiające są obowiązane do ustalenia, w porozumieniu z jednostkami reprezentującymi odbiorców materiałów, wyrobów i usług, szczegółowej specyfikacji zamówień, odpowiednio do potrzeb odbiorców.
§  16.
1.
Wykonawcom zamówień rządowych przysługują środki dewizowe niezbędne do realizacji tych zamówień, przyznane w ramach ogólnej sumy środków określonych przez Radę Ministrów.
2.
Projekty umów o wykonanie zamówienia rządowego, w części dotyczącej przydziału środków dewizowych, wymagają akceptacji dysponenta tych środków.
3.
W razie wykorzystania przez wykonawcę zamówienia rządowego otrzymanych na ten cel środków dewizowych niezgodnie z przeznaczeniem, jest on obowiązany zwrócić je organowi, od którego środki te otrzymał.
§  17.
W sprawach dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa jednostki zamawiające, wykonawców oraz jednostki nadzorujące realizację zamówień rządowych na dostawy materiałów, wyrobów i świadczenie usług wyznacza Rada Ministrów.

Rozdział  5

Przepisy przejściowe i końcowe

§  18.
1.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 151 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 1983 r. w sprawie zamówień rządowych na materiały i wyroby (Monitor Polski Nr 38, poz. 218),
2)
uchwała nr 14 Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1984 r. w sprawie zamówień rządowych na realizację wybranych inwestycji (Monitor Polski Nr 3, poz. 21),
3)
uchwała nr 8 Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1986 r. w sprawie zamówień rządowych na realizację zadań z zakresu rozwoju nauki i techniki (Monitor Polski Nr 6, poz. 37),

z tym że do czasu wejścia w życie ustawy z dnia 28 stycznia 1987 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym w gospodarce narodowej (Dz. U. Nr 3, poz. 18) stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące zwalniania z organizowania przetargów, określone w uchwałach wymienionych w pkt 1 i 2.

2.
Przepisy rozporządzenia nie naruszają umów o wykonanie zamówień rządowych zawartych na podstawie przepisów wymienionych w ust. 1.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów § 10 ust. 3 i § 14 ust. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1988 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024