Szczegółowy zakres działania Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1985 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń.

Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. o utworzeniu Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów oraz Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń (Dz. U. Nr 55, poz. 280), zarządza się, co następuje:
§  1.
W zakresie realizacji zadań powierzonych ustawą z dnia 3 grudnia 1984 r. o utworzeniu Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów oraz Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń (Dz. U. Nr 55, poz. 280) - Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, zwany dalej "Urzędem", w szczególności:
1)
przygotowuje propozycje do projektów planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych, w części dotyczącej postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
2)
inicjuje zawieranie porozumień dotyczących postępu naukowo-technicznego i wdrożeń między naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej oraz innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi,
3)
inicjuje i nadzoruje realizację zleconych i własnych programów oraz tematów prac badawczych i rozwojowych, a także działalności wdrożeniowej i upowszechniania postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
4)
przeprowadza ocenę realizacji centralnych programów naukowo-badawczych i rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju oraz kontroluje zgodność wykorzystania środków finansowych z przepisami prawa i ustalonymi przez Komitet do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów zasadami oraz zawartymi porozumieniami i umowami; w razie stwierdzenia nieprawidłowości może:
a)
zobowiązać do usunięcia uchybień w wyznaczonym terminie, a w razie bezskutecznego upływu terminu - wstrzymać finansowanie realizacji programu i zlecić przekazanie osiągniętych rezultatów prac i przedmiotów majątkowych uzyskanych ze środków powierzonych na wykonanie programu lub tematu,
b)
występować z wnioskami o zmianę lub zniesienie programu badawczego,
5)
koordynuje przygotowywanie projektów centralnych programów badawczo-rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju,
6)
występuje z wnioskami w sprawach tworzenia programów badawczych o podstawowym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju,
7)
inicjuje, opiniuje i współdziała w opracowywaniu założeń ważniejszych przedsięwzięć inwestycyjnych, z uwzględnieniem wymagań postępu naukowo-technicznego,
8)
podejmuje działania w zakresie promocji eksportu myśli naukowo-technicznej, wyników prac naukowo-badawczych i rozwojowych, oraz licencji,
9)
inicjuje prace postlicencyjne, z uwzględnieniem oceny wykorzystania i upowszechniania nabytych licencji,
10)
koordynuje i kontroluje realizację zamówień rządowych, obejmujących zadania z zakresu postępu naukowo-technicznego, w tym:
a)
ustala szczegółowe techniczno-ekonomiczne kryteria oraz zasady wyboru zadań w zakresie rozwoju naukowo-technicznego, które mają być przedmiotem zamówień rządowych,
b)
ustala tryb składania wniosków w sprawie objęcia zadań z zakresu rozwoju naukowo-technicznego zamówieniami rządowymi,
c)
opracowuje projekty wykazu zadań w zakresie rozwoju naukowo-technicznego, które mają być przedmiotem zamówień rządowych,
d)
ustala organy upoważnione do dokonywania zamówień rządowych, obejmujących zadania w zakresie rozwoju naukowo-technicznego,
e)
dysponuje częścią centralnie rozdzielanych środków dewizowych, przeznaczonych na realizację zamówień rządowych z zakresu postępu naukowo-technicznego,
f)
określa warunki, którym powinien odpowiadać generalny wykonawca zamówień rządowych,
g)
występuje z wnioskami do organów upoważnionych do dokonywania zamówień rządowych o cofnięcie zamówienia w razie stwierdzenia niewykonywania lub nienależytego jego wykonywania,
11)
koordynuje rozwój i zastosowanie informatyki,
12)
organizuje system informacji w zakresie postępu naukowo-technicznego, a także wymiany międzynarodowej w tym zakresie,
13)
współdziała przy ustalaniu systemów i środków zachęt do unowocześniania produkcji,
14)
prowadzi współpracę z zagranicą w zakresie postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
15)
podejmuje, w trybie określonym w odrębnych przepisach, czynności związane z zawieraniem umów międzynarodowych dotyczących współpracy w dziedzinie postępu naukowo-technicznego i wdrożeń oraz uczestniczy w zawieraniu innych umów międzynarodowych związanych ze współpracą naukowo-techniczną, a także nadzoruje realizację lub zapewnienie wykonania zadań wynikających z tych umów, w zakresie objętym swą działalnością,
16)
organizuje i prowadzi prace związane z uczestnictwem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w Komitecie Współpracy Naukowo-Technicznej Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej i w innych międzypaństwowych organach i międzynarodowych organizacjach w zakresie postępu naukowo-technicznego,
17)
kieruje za granicę ekspertów w celu udzielania pomocy naukowo-technicznej,
18)
wyznacza kandydatów na pracowników służb współpracy naukowo-technicznej w polskich przedstawicielstwach dyplomatycznych i w organizacjach międzynarodowych,
19)
koordynuje w zakresie objętym właściwością Urzędu, w porozumieniu z zainteresowanymi naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, działalność i współpracę organizacji badawczo-rozwojowych oraz ich rozmieszczenie,
20)
inicjuje i organizuje działania mające na celu upowszechnianie osiągnięć w zakresie postępu naukowo-technicznego w kraju i za granicą, udzielanie pomocy twórcom nauki i techniki, popieranie rozwoju wynalazczości i racjonalizacji, promowanie wykorzystywania wynalazków i wdrożonych rozwiązań oraz podejmowanie działań kształtujących kulturę techniczną społeczeństwa,
21)
występuje z wnioskami o przyznanie nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie nauki i postępu naukowo-technicznego,
22)
nadzoruje rozwój wzornictwa przemysłowego,
23)
współdziała w ustalaniu zasad organizowania i prowadzenia specjalizacji zawodowej kadry inżynieryjno-technicznej,
24)
przygotowuje projekty aktów prawnych w zakresie działania Urzędu oraz wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach.
§  2.
W zakresie sprawowania funkcji aparatu wykonawczego Komitetu do Spraw Nauki i Postępu Technicznego przy Radzie Ministrów, zwanego dalej "Komitetem", oraz jego organów - Urząd w szczególności:
1)
opracowuje projekty założeń polityki naukowo-technicznej,
2)
przedstawia projekty planów perspektywicznych, narodowych planów społeczno-gospodarczych i centralnych planów rocznych, w części dotyczącej postępu naukowo-technicznego i wdrożeń,
3)
przygotowuje projekty zasad zawierania umów o finansowanie i realizację programów i tematów prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych pomiędzy naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej a organizacjami badawczo-rozwojowymi, szkołami wyższymi, przedsiębiorstwami państwowymi i innymi jednostkami gospodarczymi oraz wzajemnie między nimi i inicjuje zawieranie tych umów,
4)
przygotowuje projekty podziału wyodrębnionych centralnie środków finansowych przeznaczonych na działalność naukowo-badawczą i wdrożeniową oraz prowadzi sprawy związane z centralnym finansowaniem prac rozwojowych i wdrożeniowych wykonywanych na rzecz gospodarki narodowej,
5)
inicjuje lub przygotowuje analizy i prognozy rozwoju techniki w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na tle osiągnięć światowych, ze szczególnym uwzględnieniem istotnej dla postępu naukowo-technicznego problematyki prac badawczo-rozwojowych oraz przewidzianych skutków społecznych, ekonomicznych i technicznych wdrożenia wyników tych prac,
6)
przygotowuje projekty centralnych programów badawczo-rozwojowych o podstawowym znaczeniu dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju oraz przedstawia analizy stanu ich realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem wdrażania i upowszechniania ich wyników,
7)
opracowuje projekty rozwiązań systemowych: ekonomiczno-finansowych, w tym motywacyjnych oraz planistycznych, organizacyjnych i innych, zmierzających do podnoszenia efektywności prac badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych,
8)
opracowuje projekty rozwoju bazy materialnej zaplecza badawczo-rozwojowego, w szczególności rozwoju produkcji aparatury naukowo-badawczej oraz materiałów specjalnych niezbędnych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych,
9)
opracowuje projekty zasad współpracy naukowo-technicznej z zagranicą,
10)
opracowuje projekty założeń polityki licencyjnej państwa, inicjuje i opracowuje wnioski w zakresie zakupu licencji oraz przedstawia Radzie Ministrów projekty programów nabywania licencji,
11)
opracowuje projekty założeń polityki państwa w zakresie eksportu osiągnięć naukowych i technicznych,
12)
opracowuje na potrzeby Komitetu analizy, ekspertyzy, oceny i inne dokumenty, w tym dotyczące działalności Urzędu.
§  3.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń, kierując wykonywaniem zadań Urzędu, współdziała z naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej, organizacjami spółdzielczymi, społecznymi i zawodowymi w sprawach związanych z postępem naukowo-technicznym, w zakresie objętym ich zakresem działania.
§  4.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń finansuje oraz kontroluje realizację zadań badawczo-rozwojowych i wdrożeniowych, dotyczących obronności i bezpieczeństwa państwa, współpracując w zakresie obronności z Komitetem Przemysłu Obronnego Rady Ministrów oraz z Ministrem Obrony Narodowej, a w zakresie bezpieczeństwa państwa - z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
§  5.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń może w porozumieniu z zainteresowanymi naczelnymi i centralnymi organami administracji państwowej powoływać międzyresortowe komisje i zespoły do opracowania opinii, ekspertyz i analiz w sprawach objętych zakresem działania Urzędu.
§  6.
Minister-Kierownik Urzędu Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrożeń nadzoruje i koordynuje działalność podporządkowanych Urzędowi oraz tworzonych przez Urząd jednostek organizacyjnych.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024