Szczegółowe warunki i tryb łączenia, dzielenia oraz likwidacji instytucji artystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1985 r.
w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, dzielenia oraz likwidacji instytucji artystycznych.

Na podstawie art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 28 grudnia 1984 r. o instytucjach artystycznych (Dz. U. Nr 60, poz. 304) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Łączenie instytucji artystycznych.

§  1.
1.
Łączenie instytucji artystycznych polega na utworzeniu jednej instytucji artystycznej, w której skład wchodzą załogi i części mienia ogólnonarodowego należące do dwóch lub więcej instytucji podlegających połączeniu.
2.
Poza przypadkami szczególnymi łączenie instytucji artystycznych następuje pierwszego dnia roku kalendarzowego.
§  2.
1.
Zarządzenie o połączeniu instytucji artystycznych powinno zawierać:
1)
określenie łączonych instytucji artystycznych,
2)
nazwę, rodzaj, siedzibę i przedmiot działania instytucji artystycznej powstałej w wyniku połączenia,
3)
określenie terminu połączenia łączonych instytucji artystycznych.
2.
Jeżeli łączenie instytucji artystycznych następuje w ciągu roku, w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1, należy w szczególności określić zasady łączenia planów finansowych oraz podziału nagród i premii.
3.
W sprawach łączenia instytucji artystycznych utworzonych przez różne organy założycielskie zarządzenia wydają wspólnie te organy.
§  3.
Przejęcia majątku łączonych instytucji artystycznych dokonuje instytucja powstająca w wyniku połączenia.
§  4.
Podstawę przejęcia stanowią zweryfikowane bilanse łączonych instytucji artystycznych.
§  5.
Przejęciu podlegają wszystkie aktywa i pasywa objęte bilansami łączonych instytucji artystycznych.
§  6.
Instytucja artystyczna powstała w wyniku połączenia odpowiada za zobowiązania połączonych instytucji oraz przejmuje ich wierzytelności.
§  7.
Instytucje artystyczne, które uległy połączeniu, wykreśla się z rejestru.

Rozdział  2

Dzielenie instytucji artystycznych.

§  8.
1.
Podział instytucji artystycznej polega na utworzeniu dwóch lub więcej instytucji w oparciu o wydzielone, zorganizowane części załogi oraz zespoły środków trwałych i odpowiadające im części środków obrotowych należące do instytucji ulegającej podziałowi.
2.
Podział instytucji artystycznej może polegać również na wyłączeniu z instytucji artystycznej wyodrębnionej jednostki lub jednostek organizacyjnych w celu włączenia ich do innej instytucji artystycznej. Zasady przekazania składników majątkowych ujętych w bilansie wyłączonych jednostek określa organ założycielski.
3.
Poza przypadkami szczególnymi dzielenie instytucji artystycznej następuje pierwszego dnia roku kalendarzowego.
§  9.
Zarządzenie o podziale instytucji artystycznej powinno zawierać:
1)
określenie terminu ustania działalności instytucji artystycznej,
2)
określenie instytucji artystycznych, które będą utworzone w wyniku podziału,
3)
określenie zakładów i innych jednostek organizacyjnych włączonych do instytucji tworzonych w wyniku podziału,
4)
ustalenie zasad podziału innych składników mienia przejmowanych przez te instytucje, zasady podziału planów finansowych oraz zasady przejęcia zobowiązań i wierzytelności przez instytucje powstające w wyniku podziału.
§  10.
Właściwy organ założycielski wydaje zarządzenie o utworzeniu nowych instytucji artystycznych.
§  11.
Z dniem wpisu nowo utworzonych instytucji artystycznych do rejestru organ rejestrujący wykreśla dzieloną instytucję z rejestru.

Rozdział  3

Likwidacja instytucji artystycznych.

§  12.
Likwidacja instytucji artystycznej polega na całkowitym zakończeniu jej działalności.
§  13.
1.
Przed podjęciem decyzji o likwidacji instytucji artystycznej organ założycielski przeprowadza postępowanie przygotowawcze.
2.
Do przeprowadzenia postępowania przygotowawczego organ założycielski powołuje zespół przygotowawczy. Zespół bada przyczyny, cel, potrzeby i warunki likwidacji instytucji artystycznej oraz przedstawia opinię.
3.
Skład zespołu przygotowawczego określa organ założycielski. W skład zespołu przygotowawczego powinien wejść przedstawiciel komisji kultury rady narodowej.
§  14.
Zarządzenie o likwidacji instytucji artystycznej powinno zawierać:
1)
oznaczenie instytucji artystycznej podlegającej likwidacji,
2)
wyznaczenie likwidatora,
3)
oznaczenie dnia otwarcia likwidacji,
4)
oznaczenie terminu zakończenia działalności operatywnej instytucji artystycznej.
§  15.
Instytucja artystyczna w likwidacji może być prowadzona pod jej dotychczasową nazwą, z dodaniem wyrazów: "w likwidacji".
§  16.
1.
Do czasu zakończenia likwidacji mieniem likwidowanej instytucji artystycznej zarządza likwidator.
2.
Likwidator wykonuje prawa i obowiązki dyrektora instytucji artystycznej w zakresie niezbędnym do zakończenia działalności likwidowanej instytucji artystycznej.
3.
Z dniem otwarcia likwidacji instytucji artystycznej wygasają wszelkie uprawnienia pełnomocników instytucji artystycznej udzielone przed tym dniem.
§  17.
Do obowiązków likwidatora należy w szczególności:
1)
zgłoszenie do rejestru instytucji artystycznych wniosku o wpisanie otwarcia likwidacji instytucji artystycznej,
2)
zawiadomienie banku finansującego instytucję artystyczną o otwarciu likwidacji i o zakończeniu postępowania likwidacyjnego,
3)
sporządzenie bilansu na dzień otwarcia likwidacji,
4)
sporządzenie planu finansowego likwidacji (planu pokrycia kosztów działalności instytucji artystycznej w czasie likwidacji i planu kosztów likwidacji).
§  18.
Nie zrealizowane przez likwidatora zobowiązania oraz aktywa i pasywa instytucji artystycznej przejmuje organ założycielski.

Rozdział  4

Przepisy końcowe.

§  19.
W sprawach związanych z podziałem, łączeniem i likwidacją instytucji artystycznych, dotyczących rachunkowości instytucji artystycznych, stosuje się odpowiednio przepisy ustalone dla przedsiębiorstw państwowych.
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1985.17.69

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki i tryb łączenia, dzielenia oraz likwidacji instytucji artystycznych.
Data aktu: 25/03/1985
Data ogłoszenia: 26/04/1985
Data wejścia w życie: 26/04/1985