Łączne zobowiązanie pieniężne.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 grudnia 1984 r.
w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego.

Na podstawie art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 45, poz. 289 i z 1984 r. Nr 52, poz. 268) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Pobierane na terenach gmin świadczenia z tytułu:
1)
podatku rolnego od gruntów,
2)
obciążeń na fundusz gminny - w wypadkach określonych w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o funduszu gminnym i funduszu miejskim (Dz. U. Nr 52, poz. 269),
3)
składki na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników,
4)
składek na rzecz Państwowego Zakładu Ubezpieczeń przypadających od osób fizycznych za ubezpieczenia ustawowe budynków, mienia ruchomego, bydła i koni, upraw i odpowiedzialności cywilnej rolników,
5)
należności Państwowego Funduszu Ziemi, z wyjątkiem należności za sprzedaż nieruchomości,
6)
podatku od nieruchomości, z wyjątkiem należnego od jednostek gospodarki uspołecznionej,
7)
opłaty leśnej,
8)
opłaty elektryfikacyjnej,
9)
opłaty melioracyjnej,
10)
opłaty za urządzenia zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorcze urządzenia kanalizacyjne wsi, wykonane przez państwo,

- przypadające za dany rok od tego samego zobowiązanego, a jeżeli zobowiązanym jest osoba fizyczna - także od członków jego rodziny prowadzących z nim wspólną gospodarkę rolną w rozumieniu przepisów o podatku rolnym bądź pozostających z nim we wspólnym gospodarstwie domowym - stanowią jedno łączne zobowiązanie, zwane dalej "zobowiązaniem pieniężnym".

2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli na gruntach jest prowadzona wspólna gospodarka rolna przez inne osoby niż wymienione w tym przepisie, będące współwłaścicielami gospodarstwa rolnego lub współwłaścicielami innej nieruchomości.
§  2.
Na terenie miast zobowiązanie pieniężne stanowią pobierane od gospodarstw rolnych świadczenia z tytułu:
1)
podatku rolnego od gruntów,
2)
obciążeń na fundusz miejski (fundusz gminny w miastach, w których działa wspólna rada narodowa miasta i gminy) - w wypadkach określonych w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o funduszu gminnym i funduszu miejskim,
3)
składki na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników,
4)
składek na rzecz Państwowego Zakładu Ubezpieczeń za ubezpieczenia ustawowe budynków, mienia ruchomego, bydła i koni oraz upraw w indywidualnych gospodarstwach rolnych i odpowiedzialności cywilnej rolników,
5)
należności Państwowego Funduszu Ziemi, z wyjątkiem należności za sprzedaż nieruchomości,
6)
podatku od nieruchomości od budynków związanych z gospodarstwem rolnym w zakresie podlegającym opodatkowaniu tym podatkiem,
7)
opłaty leśnej,
8)
opłaty melioracyjnej.
§  3.
1.
Rocznego wymiaru zobowiązań pieniężnych od osób fizycznych i osób prawnych dokonuje terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego.
2.
Jednostki gospodarki uspołecznionej są obowiązane obliczać i odprowadzać zobowiązania pieniężne na rzecz budżetu gminy lub miasta, na których terenie są położone grunty.
§  4.
1.
Należności określone w § 1 i 2 ujmuje się w jednym nakazie płatniczym w kwotach odrębnych i w sumie łącznej, a w rachunkowości i przy ich poborze tylko w sumie łącznej.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do składki na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników, jeżeli gospodarstwo rolne prowadzą współwłaściciele lub posiadacze zależni, z wyjątkiem posiadaczy gruntów państwowych. W tym wypadku nakazy płatnicze na zobowiązanie w części dotyczącej składki na fundusz ubezpieczenia społecznego wystawia się na osobę albo osoby prowadzące gospodarstwo rolne lub jego część i doręcza tej osobie lub tym osobom.
§  5.
Osobą, na którą wystawia się nakaz płatniczy, prowadzi rachunkowość, wystawia tytuły wykonawcze w postępowaniu egzekucyjnym i z którą załatwia się inne sprawy ze skutkiem dla pozostałych osób, na których ciąży obowiązek uiszczenia zobowiązania pieniężnego, jest:
1)
jeżeli w skład zobowiązania pieniężnego wchodzi podatek rolny od gruntów - podatnik tego podatku w rozumieniu przepisów o tym podatku; w razie gdy gospodarstwo stanowi współwłasność kilku osób - ta spośród nich, która to gospodarstwo prowadzi, a jeżeli gospodarstwo rolne prowadzą wszyscy lub niektórzy spośród współwłaścicieli albo inne osoby, nie będące współwłaścicielami gospodarstwa - którykolwiek ze współwłaścicieli gospodarstwa rolnego,
2)
jeżeli w skład zobowiązania pieniężnego nie wchodzi podatek rolny od gruntów, a wchodzi podatek od nieruchomości - podatnik podatku od nieruchomości w rozumieniu przepisów o tym podatku; przepis pkt 1 dotyczący współwłaścicieli gospodarstwa rolnego stosuje się odpowiednio do współwłaścicieli nieruchomości,
3)
w wypadkach nie wymienionych w pkt 1 i 2 - osoba, z którą wiąże się zobowiązanie pieniężne, a gdy takich osób jest kilka - ta osoba, na którą przypada największy wymiar należności wchodzącej w skład zobowiązania pieniężnego.
§  6.
1.
Rozliczeń z wpływów na poczet należności wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego z poszczególnymi wierzycielami dokonuje terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego. Podziału łącznych wpływów (bieżących i na poczet zaległości) na poszczególne tytuły należności dokonuje się według procentowego udziału przypisu netto poszczególnych należności w roku kalendarzowym w ogólnej sumie przypisu zobowiązania pieniężnego w tym roku.
2.
Poszczególni wierzyciele zobowiązania pieniężnego są zobowiązani do zwrotu kosztów poniesionych przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego w związku z wymiarem, księgowaniem i przekazywaniem wpływów oraz z tytułu należności za inkaso kwot przypadających poszczególnym wierzycielom. Zasady i tryb zwrotu kosztów określi Minister Finansów.
§  7.
1.
W wypadku gdy w skład zobowiązania pieniężnego wchodzą świadczenia z tytułu składek na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników i na rzecz Państwowego Zakładu Ubezpieczeń z tytułu ustawowych ubezpieczeń rolnych, a warunkiem przyznania świadczeń socjalnych lub odszkodowań jest opłacanie tych składek, uważa się, iż wpłaty rolników na zobowiązanie pieniężne były dokonywane w pierwszej kolejności na poczet składek. Jeżeli wpłaty są niższe niż wymiar składek, wpływy na poczet każdej z nich ustala się proporcjonalnie do kwoty wymiaru netto tych składek.
2.
Jeżeli w skład zobowiązania pieniężnego wchodzi należność Państwowego Funduszu Ziemi z tytułu nadania gospodarstwa rolnego (działki), zaświadczenie o całkowitej spłacie tej należności może być wydane tylko w wypadku, gdy cała należność z tytułu rat rocznych została już przypisana, a rolnik nie ma zaległości z tytułu zobowiązania pieniężnego z lat, w których raty te były włączone do zobowiązania pieniężnego.
§  8.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 maja 1982 r. w sprawie niektórych podatków i innych należności pieniężnych pobieranych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. Nr 15, poz. 119).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024