Uzgadnianie rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 września 1984 r.
w sprawie uzgadniania rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
inwestycjach - rozumie się przez to inwestycje dotyczące instalacji energetycznych i obiektów budowlanych mających wpływ na przetwarzanie, przesyłanie i użytkowanie paliw i energii, polegające na budowie, rozbudowie lub modernizacji, podejmowane przez jednostki gospodarki uspołecznionej i nie uspołecznionej oraz przez inne osoby prawne i fizyczne,
2)
założeniach techniczno-ekonomicznych - rozumie się przez to założenia techniczno-ekonomiczne lub dokumentację jednostadiową,
3)
koncepcji programowej - rozumie się przez to koncepcję programową inwestycji lub inną dokumentację opracowaną na etapie koncepcji programowej inwestycji albo poprzedzającą założenia techniczno-ekonomiczne,
4)
inwestorze - rozumie się przez to inwestora lub upoważnioną przez inwestora jednostkę sporządzającą założenia techniczno-ekonomiczne lub koncepcję programową.
§  2.
1.
Uzgodnieniu z Głównym Inspektorem Gospodarki Energetycznej podlegają rozwiązania techniczne w zakresie inwestycji określonych:
1)
w koncepcjach programowych dotyczących:
a)
uciepłowienia miast i ich części powyżej 3 tys. mieszkańców lub o zapotrzebowaniu ciepła powyżej 20 MJ/s,
b)
gazyfikacji rejonów o rocznym zużyciu gazu powyżej 100 TJ,
c)
rozwoju sieci elektroenergetycznej o napięciu od 110 kV wzwyż.
2)
w założeniach techniczno-ekonomicznych dotyczących:
a)
obiektów produkcyjnych, usługowych i użyteczności publicznej, dla których przewidywane roczne zużycie paliw i energii przekracza:
-
20 TJ wszystkich paliw i energii; albo
-
10 TJ energii zawartej w parze i w wodzie gorącej, albo
-
1000 MW/h energii elektrycznej, albo
-
4 TJ energii zawartej w paliwach gazowych i ciekłych,
b)
osiedli mieszkaniowych i ich części, dla których przewidywane roczne zużycie energii zawartej w wodzie gorącej przekracza 5 TJ, albo 2 TJ energii zawartej w paliwach gazowych i ciekłych;
c)
węzłów cieplnych o mocy powyżej 0,5 MJ/s,
d)
przetwórni paliw,
e)
elektrowni i elektrociepłowni,
f)
ciepłowni o mocy powyżej 0,5 MJ/s,
g)
sieci cieplnych o przesyle powyżej 0,5 MJ/s.
3)
w założeniach techniczno-ekonomicznych dotyczących instalacji energetycznych i obiektów budowlanych przewidzianych do realizacji na podstawie przykładowych projektów i projektów zalecanych do powtarzania, w których będzie występować zużycie paliw i energii,
4)
w koncepcjach programowych lub założeniach techniczno-ekonomicznych dotyczących instalacji energetycznych oraz obiektów budowlanych i ich części innych niż określone w pkt 2, jeżeli przewiduje się:
a)
zużycie paliw gazowych i ciekłych,
b)
zużycie energii elektrycznej powyżej 100 MWh rocznie lub zapotrzebowanie mocy powyżej 50 kW,
c)
łączne zużycie energii zawartej w parze i w wodzie gorącej powyżej 40 kJ/s lub 400 GJ rocznie,
d)
zużycie paliw stałych powyżej 50 kJ/s lub 500 GJ rocznie,
5)
w koncepcjach programowych dotyczących stosowania paliw gazowych do celów ogrzewania pomieszczeń oraz energii elektrycznej do celów ogrzewania pomieszczeń i przygotowania ciepłej wody użytkowej,
6)
w koncepcjach programowych lub założeniach techniczno-ekonomicznych dotyczących instalacji energetycznych oraz obiektów budowlanych i ich części, niezależnie od wielkości przewidywanego zużycia paliw i energii, jeżeli przewiduje się zastosowanie importowanych technologii w zakresie przetwarzania, przesyłania i użytkowania paliw i energii albo urządzeń energetycznych z importu.
2.
Nie podlegają uzgodnieniu - w trybie przepisów rozporządzenia - rozwiązania techniczne w zakresie stosowania paliw i energii w silnikach pojazdów i statków oraz do przygotowania posiłków w gospodarstwach domowych, z wyjątkiem rozwiązań dotyczących zdolności przesyłowej sieci elektroenergetycznych i gazowych, wymienionych w ust. 1 pkt 1 lit. b) i c).
§  3.
1.
Przed sporządzeniem założeń techniczno-ekonomicznych lub w trakcie ich sporządzania, dla rozwiązań technicznych w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 2, na dodatkowy wniosek inwestora, może być przeprowadzone uzgodnienie koncepcji programowej w zakresie doboru paliw i energii oraz podstawowych urządzeń. Uzgodnienie to nie zwalnia inwestora z obowiązku przeprowadzenia uzgodnienia założeń techniczno-ekonomicznych.
2.
Uzgodnienie rozwiązań technicznych w zakresie określonym w w § 2 ust. 1 pkt 6 należy przeprowadzić przed zawarciem kontraktu z dostawcą zagranicznym.
3.
Uzgodnienie rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji, w których przewiduje się zastosowanie urządzeń energetycznych z importu, jest równoznaczne z uzgodnieniem importu tych urządzeń, wymaganym stosownie do art. 22 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz. U. Nr 21, poz. 96).
§  4.
1.
Dokumentację projektową dla rozwiązań technicznych o zasięgu ogólnokrajowym lub międzywojewódzkim w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c) oraz w § 2 ust. 1 pkt 3 należy kierować bezpośrednio do Głównego Inspektoratu Gospodarki Energetycznej.
2.
Dokumentację projektową dla rozwiązań technicznych w zakresie nie wymienionym w ust. 1 należy kierować do właściwego terenowo okręgowego inspektoratu gospodarki energetycznej.
3.
Szczegółowy tryb postępowania uzgadniającego, z zachowaniem przepisów rozporządzenia, ustala Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej.
4.
Szczegółowy tryb postępowania uzgadniającego w odniesieniu do zakresu określonego w § 2 ust. 1 pkt 5 Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej ustala w porozumieniu z Ministrami Górnictwa i Energetyki oraz Administracji i Gospodarki Przestrzennej.
§  5.
1.
Inwestor jest zobowiązany uzyskać potwierdzenie ważności dokonanego uzgodnienia rozwiązań technicznych na podstawie koncepcji programowej, jeżeli nastąpiła zmiana uzgodnionych rozwiązań albo w ciągu 2 lat od dokonania uzgodnienia nie sporządzono założeń techniczno-ekonomicznych lub nie przystąpiono do realizacji inwestycji, gdy założenia techniczno-ekonomiczne nie są wymagane.
2.
Uzgodnienie rozwiązań technicznych na podstawie założeń techniczno-ekonomicznych traci ważność, jeżeli tracą ważność te założenia.
§  6.
1.
Przedstawione do uzgodnienia założenia techniczno-ekonomiczne powinny zawierać w szczególności:
1)
część ogólną oraz części zawierające rozwiązania techniczne dotyczące przetwarzania, przesyłania i użytkowania paliw i energii wraz z uzasadnieniem tych rozwiązań oraz wielkości zużycia paliw i energii,
2)
zapewnienia dostawy paliw, wydane przez właściwe jednostki organizacyjne,
3)
ogólne i techniczne warunki przyłączenia urządzeń energetycznych do wspólnej sieci, ustalone przez jednostkę zarządzającą wspólną siecią,
4)
opinię właściwego organu koordynującego stopnia wojewódzkiego, wydaną stosownie do przepisów obowiązujących w tej sprawie.
2.
Przedstawiana do uzgodnienia koncepcja programowa powinna zawierać w szczególności:
1)
określenie przedmiotu uzgodnienia oraz charakterystykę rozwiązań technicznych dotyczących przetwarzania, przesyłania i użytkowania paliw i energii,
2)
wskazania lokalizacji,
3)
określenie rodzaju paliw i energii oraz wielkości ich zużycia,
4)
uzasadnienie proponowanych rozwiązań.
3.
Organ uzgadniający może domagać się w ciągu 7 dni od dnia otrzymania dokumentacji projektowej nadesłania danych uzupełniających, jeżeli okaże się to niezbędne do podjęcia decyzji.
§  7.
Tracą moc:
1)
uchwała Nr 33 Rady Ministrów z dnia 17 stycznia 1963 r. w sprawie uzgadniania z Ministrem Górnictwa i Energetyki poczynań w sprawach dotyczących inwestycji w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej (Monitor Polski Nr 10, poz. 49);
2)
zarządzenie Ministra Górnictwa i Energetyki z dnia 12 lipca 1973 r. w sprawie uzgadniania poczynań w zakresie inwestycji w dziedzinie gospodarki paliwowo-energetycznej (Monitor Polski Nr 32, poz. 197).
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1984.46.244

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uzgadnianie rozwiązań technicznych w zakresie inwestycji i modernizacji w dziedzinie gospodarki energetycznej.
Data aktu: 10/09/1984
Data ogłoszenia: 05/10/1984
Data wejścia w życie: 01/01/1985