Ustalanie składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA - KIEROWNIKA URZĘDU GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 30 lipca 1984 r.
w sprawie ustalania składu załóg niezbędnego do bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.

Na podstawie art. 46 § 1 i art. 47 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318 oraz z 1977 r. Nr 8, poz. 31) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia określają skład załóg niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich.
§  2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do członków załóg polskich statków morskich, z wyjątkiem:
1)
jednostek pływających Marynarki Wojennej, Wojsk Ochrony Pogranicza i Milicji Obywatelskiej,
2)
morskich statków sportowych.
§  3.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających długie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
kapitan,
2)
starszy lub I oficer,
3)
dwóch oficerów wachtowych,
4)
I radiooficer,
5)
starszy lub I oficer mechanik,
6)
I lub II oficer mechanik,
7)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
8)
I oficer elektryk,
9)
trzech starszych marynarzy,
10)
trzech marynarzy,
11)
trzech motorzystów,
12)
kucharz.
§  4.
Dla statków innych niż rybackie, odbywających krótkie podróże międzynarodowe, ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi, skład załogi:
1)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie trójwachtowym:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych marynarzy,
j)
trzech marynarzy,
k)
motorzysta - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
2)
dla statków, na których praca odbywa się w systemie dwuwachtowym, skład załogi może być zmniejszony o następujące stanowiska:
a)
jednego oficera wachtowego,
b)
jednego oficera mechanika wachtowego,
c)
jednego starszego marynarza,
d)
jednego marynarza,
e)
jednego motorzysty - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM).
§  5.
Dla statków rybackich ustala się następujący, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi skład załogi:
1)
dla statków o pojemności brutto powyżej 800 TR:
a)
kapitan,
b)
starszy lub I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
starszy lub I oficer mechanik,
f)
I lub II oficer mechanik,
g)
dwóch oficerów mechaników wachtowych,
h)
I oficer elektryk,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów,
l)
kucharz.
2)
dla statków o pojemności brutto powyżej 500 TR do 800 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
dwóch oficerów wachtowych,
d)
I radiooficer,
e)
I oficer mechanik,
f)
II oficer mechanik,
g)
oficer mechanik wachtowy - na statkach o mocy napędu głównego do 750 kW (1.020 KM) lub dwóch oficerów mechaników wachtowych - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
h)
I oficer elektryk - na statkach o łącznej mocy zainstalowanych urządzeń elektrycznych powyżej 500 kW,
i)
trzech starszych rybaków,
j)
trzech rybaków,
k)
trzech motorzystów - na statkach o mocy napędu głównego powyżej 750 kW (1.020 KM),
l)
kucharz,
3)
dla statków o pojemności powyżej 200 TR do 500 TR:
a)
kapitan,
b)
I oficer,
c)
I radiooficer,
d)
I oficer mechanik,
e)
II oficer mechanik,
f)
dwóch starszych rybaków,
g)
dwóch rybaków,
h)
motorzysta.
§  6.
Skład załogi, niezbędny z punktu widzenia bezpieczeństwa żeglugi statków:
1)
rybackich o pojemności brutto do 200 TR,
2)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową,
3)
innych niż rybackie uprawiających żeglugę krajową i przekraczających jej granice,
4)
pełniących pogotowie ratownicze,
5)
odbywających podróże próbne,

ustala urząd morski na wniosek armatora.

§  7.
Na statkach, na których odrębne przepisy tego wymagają, ustanawia się dodatkowe stanowiska:
1)
zaworowego,
2)
oficera pożarowego,
3)
starszego strażaka okrętowego,
4)
strażaka okrętowego.
§  8.
W wypadkach szczególnie uzasadnionych urząd morski:
1)
może ustanowić stanowisko starszego oficera zamiast stanowiska I oficera albo dodatkowe stanowisko starszego oficera,
2)
może ustanowić stanowisko I oficera mechanika zamiast stanowiska II oficera mechanika albo dodatkowe stanowisko I oficera mechanika,
3)
może ustanowić dodatkowe stanowisko II radiooficera,
4)
może ustalić na jedną podróż inny niż określony w rozporządzeniu niezbędny skład załogi, jeżeli względy bezpieczeństwa żeglugi nie stoją temu na przeszkodzie,
5)
uwzględniając wdrożenie osiągnięć postępu naukowo-technicznego bądź szczególne warunki obsługi danego statku albo inne istotne czynniki - może ustalić odpowiednio mniejszy lub większy niezbędny skład załogi lub określić inne kwalifikacje członków tej załogi.
§  9.
Urząd morski może wyrazić zgodę na zmniejszenie składu załogi statku o stanowisko I radiooficera na statkach, co do których umowy międzynarodowe dopuszczają taką możliwość, pod warunkiem, że kapitan lub jeden z oficerów specjalności pokładowej posiada świadectwo radiotelefonisty wymagane odrębnymi przepisami.
§  10.
Skład załogi, niezbędny do zapewnienia bezpiecznej żeglugi polskich statków morskich (bezpieczną obsługę) - potwierdza urząd morski:
1)
wydaniem "Certyfikatu bezpiecznej obsługi" według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia albo
2)
w karcie bezpieczeństwa.
§  11.
Skład załogi statku nie związanej bezpośrednio z bezpieczeństwem żeglugi ustala armator.
§  12.
W rozumieniu rozporządzenia:
1)
krótką podróżą międzynarodową jest taka podróż międzynarodowa, w czasie której statek nie oddala się więcej niż 200 mil morskich od portu lub miejsca, w którym pasażerowie i załoga mogą znaleźć bezpieczne schronienie, przy czym odległość pomiędzy ostatnim odwiedzonym portem kraju rozpoczęcia podróży a końcowym portem przeznaczenia nie przekracza 600 mil morskich,
2)
długą podróżą międzynarodową jest podróż międzynarodowa inna niż określona w pkt 1.
§  13.
Tracą moc:
1)
zarządzenie nr 49 Ministra Żeglugi z dnia 18 czerwca 1964 r. w sprawie obsady etatowej morskich statków handlowych w żegludze międzynarodowej,
2)
rozporządzenie Ministra Żeglugi z dnia 30 stycznia 1971 r. w sprawie ustalania składu załóg statków morskich uprawiających żeglugę krajową (Dz. U. Nr 3, poz. 37).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

CERTYFIKAT BEZPIECZNEJ OBSŁUGI

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024