Tryb udostępniania prasie informacji oraz organizacja i zadania rzeczników prasowych w urzędach organów administracji państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 lipca 1984 r.
w sprawie trybu udostępniania prasie informacji oraz organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji państwowej.

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej, zwane dalej "organami administracji", przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne mają obowiązek informowania prasy o swojej działalności oraz udzielania niezbędnych wyjaśnień i pomocy w wykonywaniu jej funkcji i zadań.
2.
Organy administracji oraz osoby występujące w ich imieniu są również obowiązane w swojej działalności informacyjnej wyjaśniać i uzasadniać politykę państwa i działalność Rządu.
3.
Informacje udzielane prasie powinny być pełne, rzetelne i aktualne; nie mogą pomijać trudności i niedociągnięć oraz działań podejmowanych w celu ich usunięcia.
§  2.
1.
Udzielanie informacji następuje na życzenie dziennikarza lub redakcji.
2.
Organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne udzielają informacji w zakresie swojej właściwości: jeżeli nie dysponują taką informacją w danym czasie, są obowiązane przekazać ją dziennikarzom lub redakcji w uzgodnionym terminie.
3.
Organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne powinny również z własnej inicjatywy nawiązywać i rozwijać kontakty z prasą i udostępniać te informacje, które mogą interesować opinię publiczną
4.
Informacji - w zakresie swojej właściwości - udzielają:
1)
ministrowie, wojewodowie, prezydenci miast, naczelnicy dzielnic, naczelnicy miast i gmin, dyrektorzy przedsiębiorstw państwowych, kierownicy innych państwowych jednostek organizacyjnych - ich zastępcy - osobiście albo za pośrednictwem upoważnionych osób, stosownie do zakresu ich obowiązków,
2)
rzecznicy prasowi.
5.
Osoba odmawiająca udzielenia informacji jest obowiązana na żądanie dziennikarza wyjaśnić powody odmowy udzielenia informacji.
6.
Odmowa udzielenia informacji może nastąpić jedynie ze względu na ochronę tajemnicy państwowej i służbowej lub inną tajemnicę chronioną ustawą, która stosuje się do osób lub zdarzeń objętych informacją. Na żądanie redaktora naczelnego, złożone na piśmie lub ustnie, odmowę doręcza się zainteresowanej redakcji w formie pisemnej w terminie 3 dni wraz z uzasadnieniem.
7.
Nie stanowi informacji udzielonej w imieniu organu administracji, przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej wypowiedź udzielona dziennikarzowi przez pracownika tego organu, przedsiębiorstwa lub innej państwowej jednostki organizacyjnej w imieniu własnym, zgodnie z zasadą wolności słowa i prawem do krytyki.
8.
Nikt nie może być narażony na uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia prasie informacji, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
§  3.
1.
Informacje mogą być przekazywane w rozmowie bezpośredniej, na piśmie, w formie wywiadu lub wypowiedzi, na konferencji prasowej lub innych spotkaniach z przedstawicielami prasy.
2.
Osoba udzielająca informacji ma prawo żądać od dziennikarza okazania ważnej legitymacji służbowej lub innego ważnego dokumentu stwierdzającego prawo zbierania przez niego informacji oraz zawierającego nazwę redakcji, którą reprezentuje.
3.
Przekazanie dziennikarzowi informacji może nastąpić również telefonicznie lub za pomocą innych środków łączności, jeżeli nie zachodzi konieczność stwierdzenia tożsamości dziennikarza.
§  4.
Kierownicy jednostek organizacyjnych są obowiązani umożliwiać dziennikarzom nawiązywanie kontaktów z pracownikami oraz swobodne uzyskiwanie ich wypowiedzi i opinii, z zachowaniem przepisów o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej oraz innej tajemnicy chronionej ustawą.
§  5.
1.
Organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne mają obowiązek dochodzić na zasadach i w trybie określonych w ustawie - Prawo prasowe, sprostowania w prasie wiadomości nieprawdziwej lub nieścisłej, a także opublikowania odpowiedzi na stwierdzenie zagrażające dobrom osobistym.
§  6.
1.
Organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne mają obowiązek przeciwdziałania jakimkolwiek próbom hamowania i utrudniania krytyki i interwencji prasowej oraz niewłaściwego reagowania na nie.
2.
Organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane zachować obiektywny i rzeczowy stosunek do krytyki i interwencji prasowej, traktować je jako jedną z metod usuwania niedociągnięć i trudności oraz wykorzystywać w celu usprawnienia swojej działalności.
§  7.
1.
Organy administracji państwowej, przedsiębiorstwa państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne są obowiązane udzielać odpowiedzi na przekazaną im krytykę prasową bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odpowiedniej publikacji lub interwencji.
2.
W odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową należy odnieść się rzeczowo do wszystkich podniesionych zarzutów oraz poinformować o sposobie wykorzystania uwag i wniosków.
§  8.
W urzędach naczelnych i centralnych organów administracji oraz terenowych organów administracji państwowej stopnia wojewódzkiego działają rzecznicy prasowi tych organów.
§  9.
1.
Rzecznika Prasowego Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
2.
Rzecznik Prasowy Rządu podlega Prezesowi Rady Ministrów.
3.
Szczegółową organizację działalności Rzecznika Prasowego Rządu określają odrębne przepisy.
§  10.
1.
Rzeczników prasowych ministrów i wojewodów, działających w urzędach tych organów, powołują właściwi ministrowie i wojewodowie; rzecznicy prasowi w zakresie działalności prasowo-informacyjnej podlegają bezpośrednio tym organom.
2.
Ministrowie i wojewodowie zapewniają rzecznikom prasowym warunki do wykonywania ich zadań.
§  11.
1.
Rzecznik Prasowy Rządu w szczególności:
1)
przedstawia i wyjaśnia stanowisko Rządu w sprawach polityki wewnętrznej i zagranicznej,
2)
w granicach udzielonego mu upoważnienia interpretuje politykę Rządu, m.in. wydaje oświadczenia lub w inny sposób wypowiada się w imieniu Rządu,
3)
informuje o programie, pracach Rządu i wynikach tej pracy,
4)
komentuje wydarzenia krajowe i zagraniczne,
5)
zawiadamia o oficjalnych rozmowach Prezesa Rady Ministrów i wiceprezesów Rady Ministrów z przedstawicielami innych państw oraz składa oświadczenia o przebiegu i wynikach tych rozmów,
6)
określa ogólne kierunki działalności prasowo-informacyjnej rzeczników prasowych ministrów i wojewodów,
7)
podejmuje działania na rzecz właściwego reagowania na publikacje prasowe przez organy administracji i podległe im jednostki organizacyjne, a zwłaszcza na postulaty oraz krytykę i interwencję prasową,
8)
przekazuje, na zasadach i w trybie określonych w ustawie - Prawo prasowe, komunikaty urzędowe do opublikowania w prasie.
2.
Rzecznik Prasowy Rządu:
1)
informuje Prezesa Rady Ministrów i Rząd o opiniach i poglądach wyrażanych przez prasę, inicjatywach przez nią podejmowanych, kierunkach krytyki i interwencji prasowej oraz reagowaniu przez organy administracji na postulaty, a także na opublikowaną krytykę i interwencję prasową,
2)
udziela pomocy rzecznikom prasowym ministrów i wojewodów, organizuje okresowe narady w celu wymiany doświadczeń, ujednolicenia linii programowej oraz w celu przekazywania im opinii środowiska dziennikarskiego o ich pracy,
3)
analizuje działalność prasowo-informacyjną organów administracji i przedstawia odpowiednie wnioski Prezesowi Rady Ministrów, właściwym ministrom i wojewodom.
3.
Rzecznik Prasowy Rządu uwzględnia w swojej działalności opinie i wnioski Rady Prasowej.
4.
Rzecznik Prasowy Rządu współpracuje z naczelnymi władzami Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
§  12.
Rzecznik prasowy ministra i wojewody opracowuje propozycje dotyczące treści, kierunków i form działalności prasowo-informacyjnej organu administracji oraz zapewnia ich realizację.
§  13.
1.
Zadaniem rzecznika prasowego ministra i wojewody jest w szczególności:
1)
informowanie prasy o działalności, programach i wynikach pracy organu administracji oraz zapewnienie dziennikarzom dostępu do informacji, którymi dysponuje ten organ, a także podległe mu jednostki organizacyjne,
2)
interpretowanie i komentowanie w granicach udzielonego mu upoważnienia polityki organu administracji, m.in. ogłaszanie oświadczeń,
3)
przedstawianie sytuacji w dziedzinie, której dotyczy działalność organu administracji,
4)
przedstawianie stanowiska organu administracji w ważnych sprawach należących do jego zakresu działania,
5)
podejmowanie działań zmierzających do należytego wykorzystania publikacji prasowych w pracy organu administracji i podległych mu jednostek organizacyjnych oraz zapewnienie udzielania odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową,
6)
udzielanie jednostkom organizacyjnym podległym organowi administracji pomocy w działalności prasowo-informacyjnej.
2.
Do zadań rzecznika prasowego ministra i wojewody należy również:
1)
udzielanie - w granicach upoważnienia - odpowiedzi na krytykę i interwencję prasową oraz przygotowywanie projektów odpowiedzi, których udziela bezpośrednio sam organ administracji,
2)
analizowanie publikacji prasowych o tematyce związanej z zakresem działania organu administracji oraz opracowywanie zbiorczych analiz publikacji krytycznych,
3)
przedstawianie ważniejszych publikacji ministrom i wojewodom lub ich zastępcom,
4)
opracowywanie publikacji przedstawiających stanowisko organu administracji w toczących się dyskusjach prasowych,
5)
kontrola - z upoważnienia organu administracji - właściwego wykorzystania w pracy urzędu tego organu wniosków i skarg zawartych w publikacjach prasowych oraz informowanie prasy o stanowisku organu administracji wobec opinii, propozycji i postulatów przedstawionych w środkach masowego przekazywania.
§  14.
Rzecznik prasowy ministra i wojewody wykonuje zadania określone w § 12 i 13 przez:
1)
przekazywanie prasie komunikatów o decyzjach, programach i ważniejszych działaniach organów administracji,
2)
organizowanie oraz w miarę potrzeby prowadzenie konferencji prasowych,
3)
prezentowanie w środkach masowego przekazywania i uzasadnianie działań organów administracji oraz inspirowanie odpowiednich publikacji na te tematy,
4)
odbywanie z dziennikarzami rozmów informacyjnych i inspirujących na tematy należące do zakresu działania organu administracji,
5)
ułatwianie dziennikarzom kontaktów z członkami kierownictwa, a także z innymi specjalistami zatrudnionymi w urzędzie organu administracji oraz w podległych mu jednostkach organizacyjnych,
6)
redagowanie - w zależności od potrzeb - biuletynów informacyjnych,
7)
opracowywanie publikacji przeznaczonych dla prasy, przedstawiających politykę organu administracji, jego działalność oraz efekty.
§  15.
Rzecznik prasowy ministra i wojewody współpracuje z władzami i klubami Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
§  16.
Przepisy rozporządzenia dotyczące udzielania prasie informacji oraz reagowania na krytykę i interwencję prasową stosuje się odpowiednio do organizacji spółdzielczych w zakresie prowadzonej przez nie działalności społeczno-gospodarczej i do osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek, a także do związków zawodowych, organizacji samorządowych i innych organizacji społecznych w zakresie zleconych im zadań w sferze administracji państwowej oraz innej podobnej działalności publicznej.
§  17.
Rzecznik prasowy Ministrów: Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych prowadzą działalność prawno-informacyjną na zasadach określonych przez tych ministrów.
§  18.
Przepisy rozporządzenia dotyczące:
1)
ministra - stosuje się odpowiednio również do kierownika urzędu centralnego,
2)
wojewody - stosuje się odpowiednio również do prezydenta miasta stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi, a za zgodą właściwego wojewody - także do prezydenta miasta podzielonego na dzielnice.
§  19.
Przepisy rozporządzenia nie mają zastosowania do prasy zagranicznej. Tryb udostępniania informacji prasie zagranicznej regulują odrębne przepisy.
§  20.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 19 Rady Ministrów z dnia 17 lutego 1978 r. w sprawie dalszego usprawnienia informacji dla środków masowego przekazu (Monitor Polski Nr 5, poz. 21 i z 1983 r. Nr 26, poz. 141),
2)
uchwała nr 87 Rady Ministrów z dnia 18 lipca 1983 r. w sprawie służby prasowej w administracji państwowej (Monitor Polski Nr 26, poz. 141), z wyjątkiem rozdziałów 4 i 5.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024