Bezpieczeństwo i higiena pracy w poradniach i pracowniach stomatologicznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 czerwca 1984 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w poradniach i pracowniach stomatologicznych.

Na podstawie art. 208 § 2 Kodeksu pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141, z 1975 r. Nr 16, poz. 91, z 1981 r. Nr 6, poz. 23 i z 1982 r. Nr 31, poz. 214) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu użyto określenia:
1)
poradnia stomatologiczna - rozumie się przez to pomieszczenie (gabinet stomatologiczny) lub zespół pomieszczeń przeznaczonych do udzielania indywidualnych świadczeń profilaktyczno-leczniczych w dziedzinie stomatologii zachowawczej, chirurgii stomatologicznej, chirurgii szczękowej, ortodoncji i profilaktyki ortodontycznej, stomatologii dziecięcej, protetyki stomatologicznej, chorób błony śluzowej jamy ustnej i przyzębia,
2)
pracownia stomatologiczna - rozumie się przez to pomieszczenia przeznaczone na pracownię stomatologiczną podstawową, na zespół pracowni pomocniczych (gipsownie, odlewnie metali, pracownię polimeryzacji i obróbki termicznej, polerownię, magazyn modeli) oraz na warsztat konserwacji i naprawy sprzętu technicznego.
§  2.
1.
Pomieszczenia wchodzące w skład poradni stomatologicznej i pracowni stomatologicznej, poza pomieszczeniami zabiegowymi chirurgii szczękowej, powinny posiadać wentylację grawitacyjno-kanałową zapewniającą co najmniej półtorakrotną wymianę powietrza na godzinę.
2.
Pomieszczenia zabiegowe chirurgii stomatologicznej i chirurgii szczękowej powinny być wyposażone w instalację wentylacji mechanicznej z nawilżeniem, zapewniającą dziesięciokrotną wymianę powietrza na godzinę i 15% nadciśnienie nawiewu w stosunku do wywiewu powietrza.
3.
Pomieszczenia pracowni stomatologicznej, w których wydzielają się gazy, pary lub pyły szkodliwe dla zdrowia, poza wentylacją grawitacyjno-kanałową powinny posiadać wentylację mechaniczną zapewniającą co najmniej taką wymianę powietrza w pomieszczeniach, jaka jest potrzebna do rozrzedzenia tych gazów, par lub pyłów do wartości obowiązujących najwyższych, dopuszczalnych ich stężeń.
§  3.
Ogrzewanie i oświetlenie pomieszczeń w poradniach stomatologicznych i pracowniach stomatologicznych powinno być zgodne z wymaganiami określonymi w Polskich Normach. W szczególności należy zapewnić przy oświetleniu sztucznym miejscowym dobrą widoczność pola zabiegowego lub przedmiotu wykonywanego, z jednoczesnym zabezpieczeniem przed olśnieniem.
§  4.
1.
Poradnie stomatologiczne i pracownie stomatologiczne powinny posiadać centralne ogrzewanie.
2.
W razie konieczności ogrzewania pomieszczeń, o których mowa w ust. 1, za pomocą pieców, paleniska tych pieców powinny być umieszczone na zewnątrz pomieszczeń służących do pracy. Odstępstwa od tej zasady mogą dotyczyć tylko pomieszczeń socjalnych.
§  5.
Instalacje gazowe w poradniach stomatologicznych i pracowniach stomatologicznych powinny odpowiadać obowiązującym przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy w tej dziedzinie, a w szczególności:
1)
palniki gazowe (gazu czerpanego z sieci lub butli) i spirytusowe powinny być umieszczone w bezpiecznej odległości, nie mniejszej niż 75 cm, od miejsca przechowywania materiałów łatwo palnych i leków,
2)
w razie używania w pomieszczeniu cieczy łatwo palnych, palniki, o których mowa w pkt 1, należy wygasić.
§  6.
1.
W poradni stomatologicznej powinny znajdować się:
1)
sprawny fotel stomatologiczny,
2)
lampa-reflektor bezcieniowa, oddalona od pola operacyjnego o 120-150 cm i dająca oświetlenie tego pola powyżej 8000 luksów,
3)
krzesło zapewniające zmianę wysokości siedzenia, z podparciem pod lędźwie,
4)
lampa bakteriobójcza.
2.
Organizacja w poradni stomatologicznej stanowisk pracy lekarza dentysty i osoby asystującej powinna wykluczać kolizję dróg dojścia do fotela i stolika zabiegowego, a rozmieszczenie sprzętu i aparatury powinno odpowiadać zasadom ergonomii, a w szczególności:
1)
stanowisko pracy osoby asystującej lekarzowi dentyście powinno składać się z części przeznaczonej do mycia, czyszczenia, dezynfekcji, sterylizacji narzędzi i kompletowania zestawów zabiegowych oraz z części przeznaczonej do przygotowywania materiałów stomatologicznych,
2)
ustawienie fotela stomatologicznego powinno zapewnić swobodne dojście do pacjenta co najmniej z trzech stron i możliwość natychmiastowej zmiany pozycji fotela z pionowej na poziomą.
§  7.
W jednym pomieszczeniu poradni stomatologicznej mogą być instalowane nie więcej niż dwie wiertarki turbinowe.
§  8.
Wymagania dotyczące sterylizacji i dezynfekcji narzędzi i urządzeń w poradniach stomatologicznych określają odrębne przepisy.
§  9.
1.
Stanowiska pracy w pracowni stomatologicznej podstawowej powinny posiadać:
1)
indywidualne źródło oświetlenia pola pracy o natężeniu światła 1000 luksów, oddalone od płyty stołu laboratoryjnego o 60-70 cm,
2)
krzesło z oparciem pod lędźwie i przedramiona,
3)
podkładkę amortyzacyjną pod tłocznię i kowadełko,
4)
mechaniczny wyciąg miejscowy do odprowadzania pyłów.
2.
Pracownia stomatologiczna powinna być zaopatrzona w apteczkę pierwszej pomocy.
§  10.
Pracownie pomocnicze wchodzące w skład pracowni stomatologicznej powinny posiadać stoły pokryte wykładziną twardą, nienasiąkliwą, łatwo zmywalną oraz odporną na działanie temperatury i środków chemicznych, a ponadto:
1)
polerownia - mechaniczny odciąg miejscowy przy stanowisku obróbki mechanicznej,
2)
pracownia polimeryzacji i obróbki termicznej - digestorium nad stanowiskiem gotowania i wytapiania materiałów termoplastycznych,
3)
odlewnia metali - digestorium nad stanowiskiem wytapiania wosku z pierścieni odlewniczych, metalową obudowę lub osłonę wirówki mechanicznej do odlewu elementów metalowych oraz ściankę ochronną oddzielającą stanowiska, na których wykonywane są prace odlewnicze,
4)
gipsownia - drewniany podest na podłodze przy stanowisku pracy.
§  11.
1.
W odlewni metali, w czasie wykonywania odlewu, może znajdować się tylko pracownik wykonujący odlew.
2.
Podczas wykonywania odlewu w wirówce mechanicznej pracownik powinien być wyposażony w odpowiednią odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej, chroniące przed poparzeniami i odpryskami płynnego metalu.
§  12.
Przy używaniu chemikaliów należy przestrzegać następujących zasad:
1)
na stanowisku pracy wolno przechowywać odczynniki i inne chemikalia jedynie w ilości niezbędnej do bieżących potrzeb, a płyny łatwo palne - w ilości nie przekraczającej jednodniowego zapotrzebowania,
2)
w poradni stomatologicznej, w której używana jest rtęć i jej związki, należy przestrzegać wymagań odrębnych przepisów określających warunki pracy z rtęcią i jej związkami.
3)
do przygotowywania wypełnień amalgamatowych należy stosować automatyczne mieszalniki.
§  13.
Pracownicy poradni stomatologicznych i pracowni stomatologicznych powinni mieć zapewnioną możliwość korzystania z wydzielonego pokoju do spożywania posiłków, szatni wyposażonej w szafki dwudzielne oraz węzła higienicznosanitarnego.
§  14.
Pracownicy w poradniach stomatologicznych i pracowniach stomatologicznych są obowiązani do:
1)
stosowania płynów odkażających do protez stomatologicznych, wycisków, płyt zgryzowych, łyżek z mas termoplastycznych oraz innych narzędzi i instrumentów wprowadzanych do jamy ustnej, nie nadających się do sterylizacji,
2)
zachowania szczególnej ostrożności przy stosowaniu środków i materiałów mogących powodować przewlekłe zatrucia, uczulenia lub poparzenia,
3)
spożywania posiłków oraz palenia tytoniu wyłącznie w pomieszczeniach wydzielonych na te cele.
§  15.
1.
Kierownik poradni stomatologicznej lub pracowni stomatologicznej opracowuje na podstawie przepisów rozporządzenia szczegółowe instrukcje dla każdego stanowiska pracy w poradni lub pracowni.
2.
Teksty instrukcji szczegółowych powinny być podane do wiadomości pracowników poradni lub pracowni oraz wywieszone w miejscu widocznym.
§  16.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do poradni stomatologicznych prowadzonych w ambulansach stomatologicznych.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024