Szczegółowe zasady i tryb postępowania w niektórych sprawach pracowniczych w okresie zawieszenia stanu wojennego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 29 grudnia 1982 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w niektórych sprawach pracowniczych w okresie zawieszenia stanu wojennego.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 18 grudnia 1982 r. o szczególnej regulacji prawnej w okresie zawieszenia stanu wojennego (Dz. U. Nr 41, poz. 273) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zasady i tryb postępowania kierowników zakładów pracy i pracowników w wypadkach, o których mowa w art. 2-5 ustawy z dnia 18 grudnia 1982 r. o szczególnej regulacji prawnej w okresie zawieszenia stanu wojennego (Dz. U. Nr 41, poz. 273), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Pracownicy, o których mowa w art. 2 ust. 1-3 ustawy, mogą rozwiązać stosunek pracy w okresie zawieszenia stanu wojennego tylko na mocy porozumienia stron.
2.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest ustosunkować się na piśmie do wniosku pracownika w sprawie rozwiązania stosunku pracy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
3.
Przy rozpatrywaniu wniosku pracownika kierownik zakładu pracy powinien brać pod uwagę interes zakładu, a także ważne względy osobiste i rodzinne pracownika, w szczególności:
1)
stan zdrowia stwierdzony orzeczeniem zakładu społecznego służby zdrowia,
2)
nabycie prawa do emerytury lub renty,
3)
przeprowadzenie się do innej miejscowości w związku ze zmianą zatrudnienia małżonka lub ze względu na zawarcie związku małżeńskiego z osobą zamieszkałą w tej miejscowości,
4)
ustalenie w zakładzie pracy rozkładu czasu pracy uniemożliwiającego zapewnienie osobistej opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny.
4.
W razie niewyrażenia przez kierownika zakładu pracy zgody na rozwiązanie stosunku pracy, a także w razie upływu terminu, o którym mowa w ust. 2, pracownikowi przysługuje odwołanie do jednostki nadrzędnej nad zakładem pracy. Jednostką nadrzędną nad zakładem w rozumieniu rozporządzenia jest organ sprawujący nadzór nad zakładem pracy, organ założycielski lub inny organ, któremu z mocy odrębnych przepisów przysługują uprawnienia jednostki nadrzędnej. Odwołanie powinno być wniesione nie później niż w ciągu 7 dni. Odwołanie wniesione po tym terminie może być rozpatrzone, jeżeli zachodzą okoliczności usprawiedliwiające opóźnienie.
5.
Uwzględnienie odwołania, o którym mowa w ust. 4, przez jednostkę nadrzędną nad zakładem pracy zastępuje zgodę kierownika zakładu.
6.
Decyzja jednostki nadrzędnej nad zakładem pracy jest ostateczna i pracownikowi nie przysługuje odwołanie od tej decyzji do organu rozpatrującego spory o roszczenia pracowników ze stosunku pracy.
7.
Nie ulegają zawieszeniu przepisy art. 55 Kodeksu pracy, a także przepisy tego kodeksu oraz inne przepisy szczególne o wygaśnięciu stosunku pracy.
§  3.
1.
Czas pracy ustalony przez kierownika zakładu pracy na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy jest obowiązującym czasem pracy pracowników, dla których został ustalony, i wchodzi w miejsce norm czasu pracy ustalonych zgodnie z przepisami Kodeksu pracy oraz przepisami szczególnymi, z zachowaniem zasady określonej w art. 3 ust. 2 ustawy.
2.
Zachowują moc wszystkie branżowe zasady wynagradzania i przyznawania innych świadczeń za pracę w przedłużonym czasie pracy i w dni wolne od pracy.
3.
Przepisy art. 3 ust. 1 ustawy nie naruszają szczególnych uprawnień w zakresie czasu pracy następujących pracowników:
1)
kobiet w ciąży,
2)
kobiet opiekujących się małymi dziećmi,
3)
inwalidów I i II grupy,
4)
młodocianych,
5)
wykonujących prace szczególnie uciążliwe lub w warunkach szkodliwych dla zdrowia,
6)
górnictwa głębinowego.
§  4.
1.
Uspołeczniony zakład pracy zatrudniając pracownika, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, ustala temu pracownikowi warunki pracy i płacy w taki sposób, aby w każdym miesiącu wynagrodzenie za pracę w warunkach porównywalnych nie przekraczało dotychczas otrzymywanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, obliczonego - z zastrzeżeniem ust. 2 - jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy, przy czym pracownikowi przyznaje się najniższą kategorię osobistego zaszeregowania, jaka przewidziana jest dla danego stanowiska w obowiązującym taryfikatorze kwalifikacyjnym.
2.
Przy porównywaniu wynagrodzenia pracownika z wynagrodzeniem dotychczas otrzymywanym nie uwzględnia się:
1)
wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych i w dni wolne od pracy,
2)
dodatków za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych,
3)
dodatków za pracę w nocy oraz w wielozmianowym cyklu pracy,
4)
dodatków związanych z posiadaniem specjalnych kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku (np. za znajomość języków obcych, za specjalizację zawodową, za posiadanie tytułu naukowego, za tytuł mistrza dyplomowanego).
3.
Kwoty wzrostu wynagrodzenia wynikające z przekroczenia norm pracy nie uważa się za przekroczenie dotychczasowego wynagrodzenia.
§  5.
1.
Przy rozwiązywaniu stosunku pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika z przyczyn określonych w art. 5 ust. 1 ustawy stosuje się powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy o rozwiązywaniu stosunku pracy w tym trybie, z wyłączeniem przepisów, które uzależniają rozwiązanie stosunku pracy od zgody właściwego organu.
2.
Postępowanie wyjaśniające, o którym mowa w art. 5 ust. 3 ustawy, ma w szczególności na celu ustalenie, czy pracownik popełnił czyn naruszający przepisy o strajkach, akcjach protestacyjnych lub zgromadzeniach albo czyn stanowiący zakłócenie ładu i porządku w zakładzie pracy. Kierownik zakładu pracy powinien umożliwić pracownikowi złożenie wyjaśnień co do zarzucanych mu czynów.
3.
Przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego, określonego w ust. 2, nie jest wymagane, jeżeli za czyn, o którym mowa w tym przepisie, pracownik został prawomocnie skazany orzeczeniem właściwego organu.
§  6.
1.
Terenowe organy administracji państwowej prowadzące pośrednictwo pracy kierują do pracy osoby, które porzuciły pracę lub z którymi zakład pracy rozwiązał stosunek pracy bez wypowiedzenia z ich winy, do zakładów pracy odczuwających deficyt kadr.
2.
Osoby, o których mowa w ust. 1, są kierowane do zakładów pracy na stanowiska pracy odpowiadające w zasadzie posiadanym kwalifikacjom zawodowym.
3.
Terenowy organ administracji państwowej prowadzący pośrednictwo pracy kieruje do pracy wyłącznie osoby mające świadectwa pracy, z wyjątkiem osób podejmujących zatrudnienie po raz pierwszy.
4.
Przepisy ust. 1-3 mają również zastosowanie do pracowników, którzy byli zatrudnieni na stanowiskach pracy wyłączonych z pośrednictwa pracy, jeżeli nie uzyskali pracy na tych stanowiskach.
5.
W sprawach nie uregulowanych w ust. 1-4 obowiązują dotychczasowe zasady pośrednictwa pracy.
§  7.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pracownikach, rozumie się przez to wszystkich pracowników bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy.
§  8.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pracowników szkół wyższych.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1983 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024