Zwolnienie od podatków i opłaty skarbowej podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności zarobkowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 października 1981 r.
w sprawie zwolnienia od podatków i opłaty skarbowej podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności zarobkowej.

Na podstawie art. 11 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku obrotowym (Dz. U. z 1972 r. Nr 53, poz. 338 i z 1976 r. Nr 40, poz. 232), art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 1972 r. o podatku dochodowym (Dz. U. z 1972 r. Nr 53, poz. 339, z 1976 r. Nr 40, poz. 231 i z 1980 r. Nr 27, poz. 111), art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1975 r o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 45, poz. 226) oraz art. 8 ust. 1, art. 9 pkt 1 i art. 38 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. Nr 27, poz. 111) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zwalnia się, na warunkach określonych w rozporządzeniu, od podatków obrotowego i dochodowego, zwanych dalej "podatkami", oraz od opłaty skarbowej z tytułu wykonywania rzemiosła, zwanej dalej "opłatą skarbową", podatników osiągających przychody z nowo uruchomionej działalności zarobkowej, której przedmiotem jest:
1)
wykonywanie rzemiosł w zakresie:
a)
produkcji cegły w rozmiarach nie przekraczających 1.200.000 sztuk rocznie,
b)
wydobywania i przerobu kamienia gipsowego lub wapiennego, wydobywania, wytwarzania i uszlachetniania kruszyw, produkcji pokryć dachowych, pustaków, płyt "suprema", wykładzin ściennych i produkcji wyrobów betoniarskich, z wyjątkiem nagrobków - przy zatrudnieniu nie więcej niż czterech pracowników; rzemiosła te mogą być wykonywane wyłącznie lub obok rzemiosła wymienionego pod lit. a),
2)
wykonywanie rzemiosł: wędliniarstwo - jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie produkcja wyrobów podrobowych, kuchmistrzostwo, piekarstwo, młynarstwo, przetwórstwo owoców i warzyw, wytwarzanie tłuszczów technicznych z surowców odpadowych, mączki drzewnej oraz energii elektrycznej w elektrowniach wodnych o mocy oddawanej do 5.000 kilowatów,
3)
wykonywanie rzemiosł: murarstwo, ciesielstwo, dekarstwo, malarstwo i tapicerstwo oraz zduństwo - przy zatrudnieniu nie więcej niż trzech pracowników,
4)
wykonywanie pozostałych rodzajów rzemiosł - przy zatrudnieniu nie więcej niż jednego pracownika,
5)
prowadzenie zakładów i punktów gastronomicznych, w których nie sprzedaje się napojów zawierających powyżej 18% alkoholu, oraz pensjonatów - przy zatrudnieniu nie więcej niż trzech, a w miejscowościach turystycznych - nie więcej niż czterech pracowników, licząc średnio w roku podatkowym w stosunku do liczby miesięcy, w których zakład (punkt) gastronomiczny lub pensjonat był czynny; zwolnienie od podatków nie przysługuje w razie zatrudnienia jednocześnie więcej niż sześciu pracowników; ograniczenie zatrudnienia do liczby trzech lub czterech pracowników średnio w roku podatkowym nie dotyczy zakładów (punktów) gastronomicznych i pensjonatów sezonowych, czynnych przez okres nie dłuższy niż pięć miesięcy w roku podatkowym.
2.
Zwolnienie od podatków określone w ust. 1 pkt 5 nie obejmuje przychodów osiąganych w zakładach (punktach) gastronomicznych ze sprzedaży piwa.
3.
Uruchomienia działalności w lokalu (budynku) nabytym, wydzierżawionym albo przejętym w użytkowanie na podstawie innego tytułu nie uważa się za uruchomienie nowej działalności, jeżeli w lokalu tym (budynku) w okresie ostatnich pięciu lat była prowadzona działalność wchodząca do zakresu przedmiotowego rzemiosł lub działalność w zakresie przemysłu gastronomicznego albo mieścił się pensjonat.
4.
Nie stanowi przeszkody do uznania za nowo uruchomioną działalności podjętej w lokalu (budynku), w którym w okresie ostatnich pięciu lat:
1)
była prowadzona działalność określona w ust. 3, ale została zlikwidowana, a podatnik nabył, wydzierżawił albo przejął w użytkowanie na podstawie innego tytułu ten lokal (budynek) bez urządzeń jednoznacznie określających jego przeznaczenie do wykonywania tego samego lub zbliżonego rodzaju działalności,
2)
była prowadzona działalność przez jednostkę gospodarki uspołecznionej; nie dotyczy to działalności prowadzonej na podstawie umowy na warunkach zlecenia lub na podstawie umowy agencyjnej.
5.
Uruchomienie działalności w zakładzie rzemieślniczym nabytym od rzemieślnika przechodzącego na emeryturę lub rentę przez osobę podejmującą po raz pierwszy wykonywanie rzemiosła we własnym imieniu i nie spokrewnioną z tym rzemieślnikiem uważa się za uruchomienie nowej działalności.
§  2.
1.
Zwolnienie od podatków (opłaty skarbowej) przysługuje podatnikom, którzy:
1)
w okresie ostatnich pięciu lat nie wykonywali działalności zarobkowej w zakresie rzemiosła, przemysłu gastronomicznego lub prowadzenia pensjonatu,
2)
mają uprawnienia do wykonywania działalności zarobkowej, przewidziane w obowiązujących przepisach,
3)
przy wykonywaniu rzemiosła nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie ani z usług innych zakładów rzemieślniczych lub przedsiębiorstw, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne, których rzemieślnik nie może wykonać we własnym zakresie,
4)
nie wykonują innej działalności podlegającej podatkowi obrotowemu lub opłacie skarbowej; nie dotyczy to podatników wykonujących rzemiosło w zakresie wytwarzania energii elektrycznej.
2.
Warunek określony w ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do podatników:
1)
których przychody z tytułu wykonywania działalności zarobkowej były zwolnione od podatków (opłaty skarbowej) z mocy prawa,
2)
którzy uruchamiają działalność rzemieślniczą w zakresie piekarstwa, produkcji cegły lub wytwarzania energii elektrycznej.
3.
Warunki określone w ust. 1 pkt 1 i 4 powinien spełniać również małżonek podatnika.
§  3.
1.
Przy ocenie uprawnienia do zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej) do liczby pracowników nie wlicza się małżonka i członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z podatnikiem oraz emerytów lub rencistów - nie więcej niż dwóch, a ponadto:
1)
w zakładach rzemieślniczych:
a)
osób zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy zgodnie z odrębnymi przepisami,
b)
pracowników nie biorących bezpośredniego udziału w produkcji (sprzedaż wyrobów, utrzymywanie czystości, prowadzenie kasy), zatrudnionych w zakładach działających na podstawie zezwolenia na wykonywanie rzemiosła,
c)
czeladników w liczbie do dwóch lub absolwentów szkół zawodowych w liczbie do dwóch - przez okres pierwszych 24 miesięcy po zdaniu przez nich egzaminu czeladniczego lub po ukończeniu szkoły zawodowej;
2)
w zakładach gastronomicznych - osób zatrudnionych przy wykonywaniu działalności rozrywkowej.
2.
Zwolnienie od podatków stosuje się również, gdy nowo uruchomiona działalność prowadzona jest przez wspólników, pod warunkiem że wszyscy wspólnicy są wymienieni w dokumencie uprawniającym do prowadzenia działalności oraz że łączna liczba wspólników i zatrudnionych pracowników nie przekracza stanu zatrudnienia określonego dla poszczególnych rodzajów działalności. Poza tymi pracownikami mogą być zatrudnieni małżonek i członkowie rodziny tylko jednego ze wspólników.
§  4.
Zwolnienie od podatków (opłaty skarbowej) obejmuje okres:
1)
trzech lat - jeżeli chodzi o rodzaje działalności określone w § 1 ust. 1:
a)
pkt 1, 3 i 5, z wyjątkiem prowadzenia pensjonatów,
b)
pkt 2 - w zakresie rzemiosł: piekarstwo, młynarstwo, wytwarzanie tłuszczów technicznych z surowców odpadowych oraz wytwarzanie energii elektrycznej,
c)
pkt 4 - w zakresie rzemiosła mechanika pojazdowa,
2)
dwóch lat - jeżeli chodzi o pozostałe rodzaje działalności

- licząc od dnia rozpoczęcia przez podatnika nowo uruchomionej działalności.

§  5.
Podatnicy zwolnieni od podatków obowiązani są do zgłaszania obowiązku podatkowego na każdy rok podatkowy objęty zwolnieniem i uiszczenia opłaty związanej z tym zgłoszeniem.
§  6.
Zwolnienie od podatków (opłaty skarbowej) następuje na podstawie decyzji właściwego organu podatkowego wydanej na pisemny wniosek podatnika, zgłoszony temu organowi równocześnie ze złożeniem po raz pierwszy deklaracji w sprawie zgłoszenia obowiązku podatkowego w podatkach obrotowym i dochodowym lub równocześnie ze złożeniem wniosku o wydanie potwierdzenia zgłoszenia wykonywania rzemiosła, jeżeli podatnik spełnia warunki do opłacania z tego tytułu opłaty skarbowej. We wniosku o zwolnienie od podatków (opłaty skarbowej) podatnik powinien złożyć oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia określone w rozporządzeniu dla danego rodzaju działalności. Organ podatkowy wydaje decyzję w terminie dwóch tygodni od dnia złożenia wniosku.
§  7.
1.
Podatnik obowiązany jest zawiadomić pisemnie właściwy organ podatkowy o utracie warunków do zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej) najpóźniej w terminie siedmiu dni od dnia powstania okoliczności powodujących utratę warunków do zwolnienia. Jeżeli utrata warunków ma nastąpić na skutek zatrudnienia dodatkowej osoby, podatnik jest obowiązany dokonać zawiadomienia najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia pracy przez tę osobę.
2.
Podatnik, który w terminie określonym w ust. 1 zawiadomi organ podatkowy o utracie warunków do zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej), traci prawo do tego zwolnienia, poczynając od miesiąca, w którym utracił te warunki.
3.
Podatnik, który nie dopełnił obowiązku terminowego zawiadomienia organu podatkowego o utracie warunków do zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej), traci prawo do tego zwolnienia, poczynając od roku podatkowego, w którym utracił te warunki.
4.
Podatnik, który wprowadził organ podatkowy w błąd co do spełnienia warunków, od których uzależnione jest zwolnienie od podatków (opłaty skarbowej), traci prawo do tego zwolnienia za cały okres działalności.
§  8.
W razie przerwy w prowadzeniu działalności spowodowanej chorobą lub powołaniem na ćwiczenia wojskowe, która trwała nieprzerwanie co najmniej dwa miesiące, okres zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej) przedłuża się o cały okres przerwy, jeżeli podatnik lub osoba działająca w jego imieniu zawiadomi właściwy organ podatkowy o tej przerwie w terminie siedmiu dni od dnia jej rozpoczęcia i od dnia jej zakończenia.
§  9.
1.
Przekroczenie przez podatnika w ciągu roku podatkowego rozmiarów produkcji cegły określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) nie powoduje utraty warunków do zwolnienia od podatków w zakresie przychodów osiągniętych w tych rozmiarach.
2.
Od ilości cegły przekraczającej rozmiary produkcji określone w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) pobiera się zryczałtowany podatek obrotowy i dochodowy w wysokości 0,30 zł od jednej sztuki cegły, a w razie usługowego wypału cegły surowej - w wysokości 0,20 zł od jednej sztuki cegły.
3.
Podatnicy, o których mowa w ust. 1, obowiązani są w terminie do dnia 12 miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie rozmiarów produkcji, składać bez wezwania właściwemu organowi podatkowemu deklarację o ilości wyprodukowanych sztuk cegły ponad rozmiary produkcji określone w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) oraz wpłacać w tym terminie zryczałtowany podatek od tej ilości.
§  10.
1.
Podatnicy prowadzący zakłady (punkty) gastronomiczne i korzystający ze zwolnienia określonego w § 1 ust. 1 pkt 5 opłacają od obrotów osiągniętych ze sprzedaży piwa zryczałtowany podatek obrotowy i dochodowy w wysokości:
1)
6% - jeżeli prowadzą zakład zaliczony do IV lub V kategorii,
2)
7% - jeżeli prowadzą zakład zaliczony do III kategorii,
3)
9% - jeżeli prowadzą zakład zaliczony do II kategorii,
4)
11% - jeżeli prowadzą zakład zaliczony do I kategorii.
2.
Podatnicy, o których mowa w ust. 1, obowiązani są w terminie do dnia 12 miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęli przychody ze sprzedaży piwa, składać bez wezwania właściwemu organowi podatkowemu deklarację o wysokości osiągniętego z tej sprzedaży obrotu i wpłacać w tym terminie zryczałtowany podatek od tego obrotu.
§  11.
Podatnicy, którzy bez usprawiedliwionych przyczyn nie dopełnili obowiązku terminowego złożenia po raz pierwszy deklaracji, o których mowa w § 9 ust. 3 i § 10 ust. 2, tracą prawo do zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej), poczynając od roku podatkowego, w którym nie dopełnili tego obowiązku.
§  12.
Zwalnia się na okres trzech lat, licząc od dnia rozpoczęcia działalności w nowo założonym zakładzie, od podatku od nieruchomości budynki lub ich części oraz grunty zajęte przez właścicieli na nowo założone zakłady rzemieślnicze, a także od podatku od lokali - lokale zajęte na takie zakłady, jeżeli przedmiotem działalności jest produkcja materiałów budowlanych określonych w § 1 ust. 1 pkt 1 oraz wytwarzanie energii elektrycznej.
§  13.
W wypadkach uzasadnionych potrzebami miejscowymi terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego może:
1)
rozszerzyć zasięg stosowania zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej) określonego w § 1 ust. 1 pkt 2 na zakłady wędliniarskie w zakresie produkcji wędlin,
2)
przedłużyć do trzech lat okres zwolnienia od podatków z tytułu uruchomienia nowej działalności w zakresie prowadzenia zakładów wędliniarskich i kuchmistrzowskich.
§  14.
1.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 1978 r. w sprawie zwolnienia od podatków i opłaty skarbowej podatników osiągających przychody z niektórych rodzajów nowo uruchomionej działalności zarobkowej (Dz. U. z 1978 r. Nr 11, poz. 47 i z 1980 r. Nr 1, poz. 1).
2.
W stosunku do podatników zwolnionych od podatków (opłaty skarbowej) na podstawie przepisów rozporządzenia wymienionego w ust. 1, gdy decyzja w sprawie zwolnienia obejmuje okres po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mają zastosowanie przepisy dotychczasowe, a ponadto przepisy niniejszego rozporządzenia, jeżeli są korzystniejsze dla podatnika, z wyjątkiem okresu zwolnienia od podatków (opłaty skarbowej).
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024