Zasady zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 21 czerwca 1976 r.
w sprawie zasad zajmowania i opróżniania lokali położonych w hotelach pracowniczych.

Na podstawie art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. - Prawo lokalowe (Dz. U. Nr 14, poz. 84) po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych zarządza się, co następuje:
§  1.
1. 1
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o hotelu pracowniczym stałym, należy przez to rozumieć także kwaterę prywatną najmowaną na cele zbiorowego zakwaterowania.
1a. 2
W celu zapewnienia okresowego zbiorowego bądź indywidualnego zakwaterowania pracowników zamiejscowych, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach także pracowników zamieszkujących stale w miejscowości, w której są zatrudnieni bądź wykonują pracę, zakłady pracy mogą prowadzić hotele pracownicze, najmować kwatery prywatne lub zawierać umowy najmu miejsc hotelowych z jednostkami gospodarki uspołecznionej prowadzącymi zbiorowe zakwaterowanie.
2.
Hotele pracownicze mogą być:
1)
stałe - mieszczące się w budynkach typu hotelowego bądź mieszkalnego oraz
2)
przenośne - mieszczące się w barakach, barakowozach, przyczepach itp.
3.
Hoteli pracowniczych w rozumieniu rozporządzenia nie stanowią noclegownie przedsiębiorstw "Polskie Koleje Państwowe" i "Państwowa Komunikacja Samochodowa" oraz pokoje gościnne zakładu pracy, własne bądź wynajęte u osób fizycznych.
4. 3
Administrację hotelu pracowniczego prowadzi zakład pracy bezpośrednio bądź przez zakładowe lub międzyzakładowe wyspecjalizowane jednostki usług socjalno-bytowych oraz inne jednostki, zwane dalej jednostkami prowadzącymi administrację hotelu pracowniczego.
§  2. 4
 
1.
W hotelu pracowniczym można zakwaterowywać okresowo:
1)
pracowników zamiejscowych zatrudnionych w zakładzie pracy prowadzącym hotel pracowniczy oraz pracowników zamiejscowych innych zakładów pracy - na podstawie umowy zawartej między zakładami pracy,
2)
młode małżeństwa - jeżeli przynajmniej jeden z małżonków jest uprawniony do korzystania ze zbiorowego zakwaterowania oraz jeżeli jeden z małżonków oczekuje na przydział mieszkania,
3)
pracowników zamiejscowych przebywających na urlopach wychowawczych,
4)
innych pracowników zakładu pracy znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, oczekujących na przydział mieszkania,
5)
dzieci osób wymienionych w pkt 1-4 będące na ich wyłącznym utrzymaniu, jeżeli pobierany jest na nie zasiłek rodzinny przez te osoby,
6)
osoby skierowane przez właściwe miejscowo biura zakwaterowania - na warunkach pełnej odpłatności.
2.
Wolne pomieszczenia w hotelu pracowniczym stałym powinny być zgłaszane do właściwych miejscowo biur zakwaterowania w celu ich udostępnienia osobom poszukującym noclegu. Nie dotyczy to hotelu położonego na terenie, na który wstęp dla osób nie będących pracownikami zakładu pracy jest wzbroniony.
3.
Osoby wymienione w ust. 1 pkt 1-4 i pkt 6 mogą zajmować w hotelu pracowniczym miejsce w pokoju, samodzielny pokój bądź lokal, a dzieci tych osób należy zakwaterować z tymi osobami w jednym pokoju (lokalu).
§  3.
1.
Pracownikiem zamiejscowym, w rozumieniu rozporządzenia, jest pracownik nie zamieszkujący stale w miejscowości, w której jest zatrudniony bądź wykonuje pracę, i nie mający możliwości codziennego powrotu do stałego miejsca zamieszkania.
2.
Możliwość codziennego powrotu do stałego miejsca zamieszkania ustala zakład pracy, uwzględniając rozkład jazdy i połączenia komunikacyjne publicznymi środkami transportu pasażerskiego oraz zakładowymi środkami przewozu pracowników.
§  4.
1.
Pracownika do zakwaterowania w hotelu pracowniczym stałym kwalifikuje zatrudniający go zakład pracy.
2.
Zakwaterowanie w hotelu pracowniczym następuje na podstawie pisemnego skierowania zakładu pracy, w którym pracownik jest zatrudniony.
3.
Skierowanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać warunki zakwaterowania.
§  5.
1.
Kategorie hoteli pracowniczych stałych, kryteria zaliczania tych hoteli do poszczególnych kategorii w zależności od standardu, wyposażenia techniczno-usługowego, wymagania socjalno-bytowe oraz sanitarnohigieniczne określają odrębne przepisy.
2.
Norma powierzchni mieszkalnej w hotelu pracowniczym nie powinna być niższa niż 5 m2 na jednego mieszkańca hotelu stałego.
3. 5
Warunki socjalne i bytowe w hotelach pracowniczych przenośnych określa, w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, kierownik zakładu pracy.
§  6.
1. 6
Czas zakwaterowania w hotelu pracowniczym stałym nie powinien przekraczać 5 lat.
2. 7
W uzasadnionych wypadkach czas zakwaterowania określony w ust. 1 może być przedłużony przez kierownika zakładu pracy zatrudniającego pracownika po porozumieniu z zakładową organizacją związkową.
§  7.
1.
Porządek wewnętrzny w hotelu pracowniczym, zasady współżycia mieszkańców, ich uprawnienia i obowiązki - w tym sposób i terminy regulowania odpłatności za pobyt w hotelu - określa regulamin porządkowy.
2. 8
Regulamin porządkowy ustala kierownik jednostki prowadzącej administrację hotelu pracowniczego po porozumieniu z zakładową organizacją związkową.
3.
Regulamin porządkowy obowiązuje od dnia podania go do wiadomości mieszkańcom hotelu pracowniczego. Podanie go do wiadomości następuje przez wywieszenie w widocznych miejscach.
4.
Regulamin porządkowy powinien być podany do wiadomości każdego pracownika zakwalifikowanego do zakwaterowania w hotelu pracowniczym przed jego zamieszkaniem w hotelu.
§  8.
1.
Jednostka prowadząca administrację hotelu jest obowiązana udostępnić mieszkańcom hotelu pracowniczego wszystkie pomieszczenia i urządzenia przeznaczone do wspólnego użytku, którymi hotel dysponuje, na warunkach określonych w regulaminie porządkowym.
2.
Obowiązek utrzymania w należytym porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku przeznaczonych do ogólnego użytku oraz jego otoczenia, jak również bieżącej naprawy budynku, jego pomieszczeń i urządzeń oraz zapewnienia sprawnego działania urządzeń i instalacji technicznych należy do jednostki prowadzącej administrację hotelu.
§  9.
1. 9
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego powinna we współdziałaniu z zakładową organizacją związkową i organizacją młodzieżową:
1)
powołać samorząd mieszkańców hotelu pracowniczego, reprezentujący interesy mieszkańców hotelu i wykonujący określone funkcje,
2)
podejmować środki zmierzające do stałego podnoszenia poziomu wiedzy ogólnej i kultury osobistej mieszkańców hotelu pracowniczego,
3)
rozszerzać środki oddziaływania społeczno-wychowawczego, zmierzające do kształtowania prawidłowych postaw życiowych mieszkańców hotelu,
4)
zapewnić mieszkańcom możliwość racjonalnego wykorzystania czasu wolnego od pracy.
2.
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego powinna w szczególności oddziaływać wychowawczo i otaczać opieką młodych mieszkańców hoteli pracowniczych i pracowników podejmujących po raz pierwszy pracę oraz stwarzać im warunki do kontynuowania dalszej nauki.
3.
Jednostka prowadząca administrację hotelu pracowniczego powinna współdziałać z samorządem mieszkańców.
§  10.
1.
Pracownik traci prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jeżeli ustały przyczyny uzasadniające je, a mianowicie jeżeli:
1)
rozwiązana została umowa o pracę,
2)
minął okres delegacji służbowej lub odbywania praktyki,
3)
pracownik uzyskał mieszkanie w miejscowości, z której jest możliwy codzienny dojazd do pracy.
2.
Cofnięcie skierowania do zakwaterowania w hotelu pracowniczym może nastąpić w okresie zatrudnienia, delegacji lub odbywania praktyki, jeżeli pracownik:
1)
zalega z opłatami za hotel za okres przekraczający 2 miesiące,
2)
w sposób rażący i uporczywy narusza postanowienia regulaminu porządkowego lub uchwały samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego.
3.
O utracie lub cofnięciu uprawnienia do zakwaterowania w hotelu należy zawiadomić:
1)
zainteresowanego pracownika,
2)
zakład pracy zatrudniający pracownika,
3)
kierownika jednostki prowadzącej administrację hotelu oraz
4)
samorząd mieszkańców hotelu pracowniczego.
§  11.
1.
Pracownik, który utracił prawo bądź któremu cofnięto uprawnienie do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jest obowiązany zwolnić zajmowane pomieszczenie nie później niż w ciągu 14 dni, bez prawa do pomieszczenia zastępczego.
2.
W razie nieopróżnienia hotelu pracowniczego w terminie jednostka prowadząca administrację hotelu dokonuje opróżnienia lokalu przy użyciu przymusu bezpośredniego.
3.
W razie nieobecności osoby, która utraciła prawo do zakwaterowania w hotelu pracowniczym, jednostka prowadząca administrację hotelu jest obowiązana zabezpieczyć ruchomości stanowiące własność tej osoby.
§  12. 10
Wysokość opłat ponoszonych za zakwaterowanie w hotelach pracowniczych przez pracowników i inne osoby uprawnione z tytułu zatrudnienia w zakładach i jednostkach budżetowych określają odrębne przepisy.
§  13.
Warunki zakwaterowania w hotelach pracowniczych uczestników Ochotniczych Hufców Pracy Federacji Socjalistycznych Związków Młodzieży Polskiej regulują odrębne przepisy.
§  14.
Traci moc rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac z dnia 21 września 1960 r. w sprawie warunków zajmowania i opróżniania lokali w hotelach robotniczych (Dz. U. Nr 45, poz. 274).
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1976 r.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
2 § 1 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
3 § 1 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
4 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
5 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
6 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
7 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
8 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
9 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.
10 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 22 września 1983 r. (Dz.U.83.57.257) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 października 1983 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024