Stosowanie równoważnych norm czasu pracy w niektórych jednostkach organizacyjnych resortu komunikacji.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 27 grudnia 1974 r.
w sprawie stosowania równoważnych norm czasu pracy w niektórych jednostkach organizacyjnych resortu komunikacji.

Na podstawie art. 141 § 4 Kodeksu pracy (Dz. U. 1974 r. Nr 24, poz. 141) po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się:
1)
w przedsiębiorstwie Polskie Linie Lotnicze "LOT" do członków personelu latającego i pokładowego oraz do pozostałych pracowników zatrudnionych przy obsłudze urządzeń wymagających pracy ciągłej,
2)
w Zarządzie Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych do pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy związanych z zabezpieczeniem ruchu lotniczego oraz na stanowiskach pracy przy obsłudze i konserwacji portu lotniczego, jeżeli pracownicy ci zatrudnieni są przy obsłudze urządzeń wymagających pracy ciągłej,
3)
w przedsiębiorstwie Wagonów Sypialnych i Restauracyjnych "WARS" i przedsiębiorstwach Restauracje Dworcowe "WARS" do pracowników zatrudnionych przy obsłudze wagonów sypialnych i restauracyjnych oraz pracowników zatrudnionych w restauracjach, barach i bufetach dworcowych,
4) 1
(skreślony).
§  2.
1.
Czas pracy pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach i zakładach wymienionych w § 1 może być przedłużony w poszczególnych dniach do 12 godzin na dobę przez zastąpienie norm czasu pracy określonych w art. 129 § 1 Kodeksu pracy równoważnymi normami czasu pracy.
2.
Przez równoważne normy czasu pracy rozumie się przedłużony w poszczególnych dniach wymiar czasu pracy, który zostaje wyrównany skróconym czasem pracy w innych dniach lub dniami wolnymi od pracy, z tym że w okresie rozliczeniowym czas ten nie może przekraczać liczby godzin wynikającej z przemnożenia 8 godzin (w sobotę albo wyznaczony w zamian niej inny dzień - 6 godzin) przez liczbę kalendarzowych dni roboczych.
3. 2
Za okres rozliczeniowy przyjmuje się miesiąc kalendarzowy, a dla zawiadowców lotnisk niekomunikacyjnych zatrudnionych w Zarządzie Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych - okresy 6-miesięczne, tj. od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca i od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia.
4.
Praca w granicach norm, o których mowa w ust. 1 i 3, nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
5.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, po porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego, ustali wykaz stanowisk (zawodów), na których mogą być wprowadzone równoważne normy czasu pracy, oraz określi szczegółowe warunki ich stosowania.
§  3.
1.
Przedsiębiorstwa i zakłady, w których praca odbywa się w systemie równoważnych norm czasu pracy, są obowiązane do opracowania harmonogramów pracy (wykresów pełnienia służby).
2.
Równoważne normy czasu pracy stosuje się według harmonogramów pracy określających dla pracowników dni i godziny pracy oraz dni wolne od pracy.
3.
Do czasu pracy pracowników zatrudnionych w systemie równoważnych norm czasu pracy zalicza się godziny przepracowane w ramach harmonogramu pracy.
4.
Godziny przepracowane poza harmonogramem pracy zalicza się do czasu pracy, jeżeli:
1)
praca poza harmonogramem była wykonywana wskutek nieprzewidzianych i nie dających się uniknąć przeszkód (np. awarie, zakłócenia w ruchu), uznanych przez kierownika zakładu pracy, albo
2)
zostały przepracowane na polecenie kierownika zakładu pracy.
5.
Normę czasu pracy, ustaloną na okres rozliczeniowy w trybie § 2 ust. 2 i 3, zmniejsza się w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy o taką liczbę godzin, jaka wynika z przemnożenia 8 godzin (w sobotę lub wyznaczony w zamian niej inny dzień - 6 godzin) przez liczbę pełnych dni nieobecności.
§  4.
1.
Po każdym okresie pracy w systemie równoważnych norm czasu pracy, trwającym co njmniej 8 godzin bez przerwy, powinien nastąpić okres odpoczynku.

Odpoczynek ten powinien trwać:

1)
w miejscu zamieszkania pracownika co najmniej tyle godzin, ile trwała poprzedzająca nieprzerwana praca, nie mniej jednak niż 10 godzin,
2)
poza miejscem zamieszkania odpoczynek powinien wynosić co najmniej połowę czasu pracy poprzedzającego odpoczynek.
2.
Każdy pracownik, zatrudniony w systemie równoważnych norm czasu pracy, ma prawo korzystać co najmniej raz w okresie tygodniowym z 24-godzinnego czasu wolnego od pracy, przy czym wypoczynek taki powinien raz na trzy tygodnie przypadać w niedzielę.
§  5.
1.
Praca wykonywana ponad normy czasu pracy, ustalone zgodnie z przepisami § 2 ust. 1 i 3, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych.
2.
Za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje - oprócz normalnego wynagrodzenia - dodatek w wysokości:
1)
50% wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika - za pracę w dwóch pierwszych godzinach nadliczbowych przekraczających dobową normę czasu pracy (§ 2 ust. 1) i za godziny nadliczbowe przekraczające miesięczną normę czasu pracy (§ 2 ust. 3); łączna liczba godzin nadliczbowych, opłacanych z dodatkiem 50%, nie może przekraczać liczby godzin wynikających z przemnożenia przepracowanych dni przez 2, przy czym liczba tych godzin nie może być większa niż liczba dni roboczych w okresie rozliczeniowym pomnożona przez 2,
2)
100% tego wynagrodzenia - za pracę w dalszych godzinach nadliczbowych oraz w godzinach nadliczbowych przypadających w nocy lub w niedziele i święta.
3.
Za pracę przekraczającą równocześnie dobową i miesięczną normę czasu pracy przysługuje tylko jeden dodatek.
4.
Dodatek, o którym mowa w ust. 2, nie przysługuje za pracę w niedzielę w normalnym czasie pracy, jeżeli pracownikowi udzielono innego dnia wolnego od pracy. Dotyczy to również pracy w dzień świąteczny.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.
1 § 1 pkt 4 skreślony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 1983 r. (Dz.U.83.45.208) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1984 r.
2 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 1 sierpnia 1983 r. (Dz.U.83.45.208) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1984 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1974.51.331

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Stosowanie równoważnych norm czasu pracy w niektórych jednostkach organizacyjnych resortu komunikacji.
Data aktu: 27/12/1974
Data ogłoszenia: 31/12/1974
Data wejścia w życie: 01/01/1975