Techniczne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunki sanitarno-bytowe na morskich statkach handlowych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 28 września 1973 r.
w sprawie technicznych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych na morskich statkach handlowych.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 30 marca 1965 r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz. U. Nr 13, poz. 91) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie dotyczy wymagań technicznych w zakresie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych na morskich statkach handlowych.
2.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do morskich statków handlowych o pojemności brutto mniejszej niż 200 RT, statków pasażerskich, statków przeznaczonych lub używanych do rybołówstwa morskiego, eksploatacji bogactw morskich, holowania lub ratownictwa statków morskich i innych urządzeń pływających, wydobywania mienia zatopionego w morzu lub innej działalności gospodarczej oraz statków pełniących specjalną służbę państwową, a także jednostek pływających marynarki wojennej, organów ochrony granic i Milicji Obywatelskiej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o nowo budowanym statku, należy przez to rozumieć statek, którego stępka została położona po dniu wejścia w życie rozporządzenia,
2)
o wymaganiach technicznych, należy przez to rozumieć wymagania w zakresie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych.
§  3.
Szczegółowe wymagania techniczne dotyczące konstrukcji i wyposażenia nowo budowanych morskich statków handlowych ustala w drodze zarządzenia Minister Żeglugi w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
§  4.
Morskie statki handlowe, będące w chwili wejścia w życie rozporządzenia w budowie, powinny być dostosowane do wymagań technicznych w zakresie uzasadnionym w szczególności względami technicznymi i ekonomicznymi, uzgodnionym przez armatora z inspekcją pracy i Państwową Inspekcją Sanitarną, w miarę możliwości przy udziale zainteresowanej stoczni. Realizacja uzgodnionych wymagań będzie uważana za ostateczne dostosowanie statku do wymagań rozporządzenia.
§  5.
Statki morskie nabywane za granicą lub wybudowane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia powinny być przy najbliższym remoncie klasy 4-letniej oraz w razie przebudowy lub remontu kapitalnego statku, przeprowadzanych według uprzednio opracowanych projektów, dostosowane do wymagań technicznych w zakresie uzasadnionym względami technicznymi i ekonomicznymi, uzgodnionym w toku opiniowania projektów lub dopuszczenia do eksploatacji. Realizacja uzgodnionych zmian będzie uważana za ostateczne dostosowanie statku do wymagań rozporządzenia.
§  6.
1.
Projekty budowy lub przebudowy morskich statków handlowych powinny być przed ich przyjęciem zaopiniowane przez właściwe organy pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami.
2.
Zasady opiniowania projektów, o których mowa w ust. 1, ustalają w drodze zarządzenia Ministrowie Żeglugi oraz Zdrowia i Opieki Społecznej w uzgodnieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
3.
Niedopuszczalne jest zlecanie budowy lub przebudowy morskich statków handlowych na podstawie projektów nie posiadających pozytywnej opinii właściwych organów.
4.
W okresie 2 lat od wejścia w życie rozporządzenia właściwy organ może wyrazić zgodę na odstępstwa od niektórych wymagań technicznych, jeżeli warunki projektu statku lub stan zaawansowania prac przy jego budowie nie pozwalają na spełnienie wszystkich wymagań technicznych. Odstępstwa te nie mogą jednak spowodować istotnego pogorszenia warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków sanitarno-bytowych, a także nie mogą naruszać postanowień obowiązujących w tym zakresie konwencji międzynarodowych.
5.
Właściwe organy mogą wydać pozytywną opinię o projekcie, o którym mowa w ust. 1, mimo niespełnienia niektórych wymagań technicznych, jeżeli uznają, że zostaną zachowane w całości warunki przynajmniej równorzędne warunkom wynikającym z pełnej realizacji wymagań technicznych.
§  7.
W toku budowy lub przebudowy statku armator powinien zapewnić sprawowanie bieżącego nadzoru nad prawidłową realizacją przez stocznię wymagań technicznych oraz zastosowaniem się do wiążących opinii.
§  8.
Spełnienie wymagań technicznych oraz wiążących opinii podlega sprawdzeniu w toku odbioru statku.
§  9.
W zakresie uregulowanym rozporządzeniem nie stosuje się przepisów rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 18 grudnia 1956 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na polskich morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej (Dz. U. z 1957 r. Nr 14, poz. 75).
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024