Fundusz zakładowy w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 października 1965 r.
w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych. *

Na podstawie art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78) po zasięgnięciu opinii Centralnej Rady Związków Zawodowych zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym w przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 13, poz. 78),
2)
"ministrze" lub "ministerstwie" - należy przez to rozumieć również kierownika urzędu centralnego lub urząd centralny,
3)
"zjednoczeniach" - należy przez to rozumieć również inne jednostki organizacyjne, grupujące przedsiębiorstwa państwowe,
4)
"dyrektywnej rentowności" - należy przez to rozumieć ustalony przez jednostkę nadrzędną wynikający z zadań narodowego planu gospodarczego wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje planowany wynik finansowy z całokształtu działalności gospodarczej do planowanego kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej,
5)
"planowanej rentowności" - należy przez to rozumieć wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje ustalony w planie techniczno-ekonomicznym wynik finansowy z całokształtu działalności gospodarczej do kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej,
6)
"rzeczywistej rentowności" - należy przez to rozumieć wskaźnik wyrażający stosunek procentowy, w jakim pozostaje wynik bilansowy z całokształtu działalności gospodarczej do rzeczywistego kosztu własnego sprzedaży produkcji towarowej, po weryfikacji i po dokonaniu ewentualnych korekt wyniku i kosztów.
§  2.
1.
Państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe tworzą fundusz zakładowy w zależności od stopnia osiągnięcia dyrektywnej rentowności.
2.
Przez wynik finansowy, stanowiący podstawę obliczenia rentowności, rozumie się wynik bilansowy (zysk - stratę) z całokształtu działalności gospodarczej przedsiębiorstwa.
3. 1
W uzasadnionych wypadkach przez wynik finansowy rozumie się akumulację finansową. Minister Finansów w porozumieniu z właściwymi ministrami określi branże, w których za podstawę obliczenia rentowności przyjmie się akumulację finansową. Przez akumulację finansową stanowiącą podstawę obliczenia rentowności rozumie się wynik bilansowy (zysk - stratę) z całokształtu działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, powiększony o podatek obrotowy i od operacji nietowarowych.
4. 2
Właściwi ministrowie, w porozumieniu z Ministrem Finansów, mogą wprowadzić obowiązek ustalania dyrektywnej rentowności jako:
1)
stopy zysku, tzn. jako stosunku zysku (straty) z całokształtu działalności gospodarczej, a w uzasadnionych wypadkach również akumulacji finansowej (ust. 3), do sumy wartości środków trwałych i obrotowych,
2)
rentowności przerobu.
§  2a. 3
Właściwi ministrowie w porozumieniu z Ministrem Finansów mogą w drodze zarządzeń uzależnić w niektórych podległych im przedsiębiorstwach tworzenie funduszu zakładowego od osiągnięcia określonej kwoty zysku, ustalając równocześnie szczegółowe zasady tworzenia funduszu zakładowego w tych przypadkach, a w szczególności stawki odpisów na fundusz zakładowy.
§  3.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie w 100% dyrektywną rentowność - tworzy ono fundusz zakładowy w wysokości równej kwocie, która wynika z ustalonej przez jednostkę nadrzędną stawki funduszu zakładowego, wyrażonej w procentach planowanego na dany rok osobowego funduszu płac.
2.
Stawki funduszu zakładowego za osiągnięcie w 100% dyrektywnej rentowności ustalają: dla zjednoczeń - ministrowie według stawek określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia, dla przedsiębiorstw zaś - dyrektorzy zjednoczeń według stawek ustalonych przez ministrów. Stawki te można różnicować w zależności od takich czynników, jak wprowadzenie do produkcji nowych wyrobów na najwyższym poziomie technicznym, wielkość zaplanowanej poprawy rentowności w porównaniu do przewidywanego wykonania roku poprzedniego, stopień trudności wykonania planu rentowności i możliwości jego przekroczenia itp.
3.
Upoważnia się Ministra Finansów w porozumieniu z właściwym ministrem do wprowadzenia zmian stawek określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia w razie ustalenia dyrektywnej rentowności jako stosunku zysku (straty) z całokształtu działalności gospodarczej lub akumulacji finansowej do sumy wartości środków trwałych i obrotowych (§ 2 ust. 4).
§  4.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie rzeczywistą rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej, wówczas fundusz zakładowy przypadający za osiągnięcie rentowności dyrektywnej ulega odpowiedniemu zwiększeniu, które oblicza się według stawek podanych w tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
Jeżeli osiągnięta przez przedsiębiorstwo rzeczywista rentowność jest niższa od rentowności dyrektywnej, wówczas fundusz zakładowy obliczony według stawki ustalonej dla przedsiębiorstwa przez jednostkę nadrzędną za osiągnięcie w 100% dyrektywnej rentowności ulega zmniejszeniu o 2% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach do 5% pogorszenia, o dalsze 4% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia w granicach od 5% do 10% pogorszenia, o dalsze 7% za każdy rozpoczęty procent pogorszenia od 10% do 20% pogorszenia.
3.
W razie pogorszenia dyrektywnej rentowności o 20 lub więcej procent przedsiębiorstwo traci prawo do funduszu zakładowego.
4. 4
Upoważnia się Ministra Finansów w porozumieniu z właściwym ministrem do wprowadzenia zmian stawek określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia w razie ustalenia dyrektywnej rentowności jako stosunku zysku (straty) z całokształtu działalności gospodarczej lub akumulacji finansowej do sumy wartości środków trwałych i obrotowych bądź jako rentowności przerobu (§ 2 ust. 4).
§  5.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo zaplanuje rentowność wyższą od rentowności dyrektywnej i osiągnie ją, wówczas fundusz zakładowy przypadający za osiągnięcie zaplanowanej poprawy dyrektywnej rentowności oblicza się według stawek podanych w tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia, zwiększonych o 30%.
2.
W razie przekroczenia planowanej rentowności, o której mowa w ust. 1, fundusz zakładowy, przypadający za to przekroczenie, oblicza się według stawek podanych w tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
1.
Poprawa dyrektywnej rentowności w planie techniczno-ekonomicznym nie może być zgłoszona później niż do dnia 30 kwietnia danego roku; poprawa dyrektywnej rentowności przez przedsiębiorstwo powinna spowodować również polepszenie wyniku finansowego i odpowiednią poprawę akumulacji w skali zjednoczenia i ministerstwa.
2.
Właściwi ministrowie są zobowiązani do zgłoszenia Ministrowi Finansów w terminie do dnia 31 maja danego roku dodatkowego wyniku finansowego, jaki powstanie na skutek podwyższenia przez jednostki podległe dyrektywnej rentowności.
§  7.
1.
Przedsiębiorstwom, które wykażą się szczególnymi osiągnięciami w zakresie wzrostu produkcji eksportowej, uruchamiania produkcji nowych wyrobów, wydatnej poprawy jakości wyrobów, wzbogacenia asortymentu, lub też przedsiębiorstwom, w których zajdzie konieczność zneutralizowania skutków pogorszenia rentowności wywołanego przyczynami niezależnymi od przedsiębiorstwa - może być przyznany fundusz zakładowy lub mogą być dodatkowo zwiększone odpisy na fundusz zakładowy.
2.
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego lub o zwiększeniu odpisów na fundusz zakładowy wydaje:
1)
minister - w granicach kwoty równej 0,2% planowanego osobowego funduszu płac przedsiębiorstw przemysłowych resortu objętych rozporządzeniem,
2)
dyrektor zjednoczenia - na podstawie uchwały kolegium zjednoczenia, podjętej w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego, w granicach limitu określonego przez ministra.
3.
W wypadkach uzasadnionych specyfiką resortu właściwy minister może przekazać dyrektorom zjednoczeń w pełni uprawnienia do podejmowania decyzji, o których mowa w ust. 2 pkt 1, lub zatrzymać do swojej decyzji całkowitą kwotę przeznaczoną na cele wymienione w ust. 1.
4. 5
Na cele, o których mowa w ust. 1, może być przeznaczona łącznie kwota nie większa niż 0,5% planowanego osobowego funduszu płac przedsiębiorstw przemysłowych resortu objętych rozporządzeniem. W przedsiębiorstwach przemysłowych resortu przemysłu ciężkiego zgrupowanych w zjednoczeniach zaliczonych do hutnictwa na powyższe cele może być przeznaczona kwota nie większa niż 1,5% tego funduszu.
§  8.
1.
W przedsiębiorstwach przemysłu elektrotechnicznego i maszynowego kwota funduszu zakładowego, obliczonego w myśl przepisów §§ 3-5 rozporządzenia, podlega dodatkowemu zwiększeniu w razie wykonywania produkcji wyrobów na najwyższym poziomie technicznym, zwanych dalej wyrobami grupy "A".
2.
Wygospodarowany fundusz zakładowy zwiększa się w granicach od 0,2% do 0,4% za każdy 1% udziału wartości wyrobów grupy "A" w ogólnej wartości sprzedanej produkcji.
3.
Warunkiem zwiększenia funduszu zakładowego, o którym mowa w ust. 2, jest wykonanie planu produkcji wyrobów zaliczonych do grupy "A".
4.
Właściwi ministrowie zróżnicują stawki w granicach określonych w ust. 2, z uwzględnieniem w szczególności wysokości udziału wartości wyrobów grupy "A" w ogólnej wartości sprzedanej produkcji, jak również stopnia trudności wykonania wyrobów wymienionej grupy.
§  9. 6
(uchylony).
§  9a. 7
1.
Prezes Rady Ministrów ustali wykaz przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji eksportowej, w których fundusz zakładowy będzie uzależniony od wykonania planu eksportu w złotych dewizowych. Fundusz zakładowy utworzony za wykonanie planu eksportu w złotych dewizowych ulega zwiększeniu w zależności od stopnia wzrostu eksportu w porównaniu do roku poprzedniego oraz dalszemu zwiększeniu lub zmniejszeniu w zależności od stopnia wykonania dyrektywnego wskaźnika rentowności, przy czym jeśli plan eksportu zostanie wykonany w 90% lub niżej, przedsiębiorstwo nie uzyskuje prawa do utworzenia funduszu zakładowego.
2.
Właściwy minister w uzgodnieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego i Ministrem Finansów może ustalić przedsiębiorstwa, spośród objętych wykazem określonym w ust. 1, które będą tworzyły fundusz zakładowy również w zależności od wykonania dostaw kooperacyjnych, liczonych w cenach zbytu, przeznaczonych do produkcji wyrobów finalnych na eksport.
3.
Minister Finansów w uzgodnieniu z właściwymi ministrami określi szczegółowe zasady tworzenia funduszu zakładowego w przedsiębiorstwach, o których mowa w ust. 1 i 2, oraz wprowadzi dla tych przedsiębiorstw zmiany stawek określonych w załącznikach do rozporządzenia.
§  10.
Kwota funduszu zakładowego przypadająca za poprawę dyrektywnej rentowności nie może przekraczać kwoty faktycznie osiągniętej poprawy wyniku finansowego.
§  11.
Przy ustalaniu rentowności rzeczywistej dokonuje się korekty kosztów i wyniku z tytułów wymienionych w art. 6 ustawy.
§  12.
1.
W przedsiębiorstwach planowo deficytowych koryguje się także wyniki i koszty wskaźnikiem zmiany sprzedaży wyrobów i usług w porównaniu do planu.
2.
Korekta, o której mowa w ust. 1, może być dokonana za zgodą właściwego ministra w przedsiębiorstwach, w których ceny zbytu na niektóre wyroby i usługi zostały ustalone poniżej jednostkowego kosztu wytworzenia, jeżeli na te wyroby i usługi przedsiębiorstwa nie otrzymały dotacji przedmiotowych.
§  13.
Uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych określa zasady podziału między poszczególne komórki organizacyjne ruchu i zarządu przedsiębiorstwa tej części funduszu zakładowego, która zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy jest przeznaczona na nagrody dla pracowników.
§  14.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisów na fundusz zakładowy co kwartał, przyjmując za podstawę obliczenia tych odpisów odpowiednie dane, wynikające z kwartalnych sprawozdań finansowych, a za podstawę rocznego odpisu dane wykazane w zweryfikowanym sprawozdaniu rocznym po dokonaniu korekt, wymienionych w §§ 11 i 12. Za podstawę obliczeń kwartalnych przyjmuje się dane od początku roku do końca danego kwartału. W celu ustalenia kwot odpisów kwartalnych należy porównać rentowność rzeczywistą osiągniętą za dany okres z roczną dyrektywną rentownością.
2.
W uzasadnionych wypadkach dyrektor zjednoczenia może wprowadzić w wyżej wymienionych celach obowiązek porównywania rzeczywistej kwartalnej rentowności z rentownością dyrektywną dla poszczególnych kwartałów.
3.
Przedsiębiorstwo może dokonywać po upływie pierwszego półrocza i trzeciego kwartału wypłat zaliczkowych w wysokości nie przekraczającej 25% kwoty odpisu na fundusz zakładowy za dany okres. Wypłaty zaliczkowe na nagrody i świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników nie mogą przekraczać kwoty odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac wykonanego w danym okresie.
§  15.
1.
Jeżeli rzeczywista rentowność przedsiębiorstwa nie uzasadnia pełnej wysokości utworzonego i wypłaconego zaliczkowo funduszu zakładowego za pierwsze półrocze oraz za trzeci kwartał, kwoty nadpłacone podlegają potrąceniu z funduszu następnego roku bądź z funduszów następnych lat - aż do całkowitego zlikwidowania nadpłaty.
2.
Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli w wyniku badania prawidłowości utworzonego funduszu zakładowego zostanie ujawnione, że przedsiębiorstwo dokonało odpisów w kwocie większej od rzeczywiście przysługującej.
§  16.
1.
Przedsiębiorstwo, które nie spełni warunków określonych w rozporządzeniu i w związku z tym nie utworzy funduszu zakładowego, może wydatkować na nagrody i świadczenia dla pracowników kwotę nie przekraczającą 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac. Wydatki te zalicza się na straty przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli w następnych okresach danego roku przedsiębiorstwo utworzy fundusz zakładowy, wówczas kwotę wydatków, o których mowa w ust. 1, należy traktować jako zaliczkową wypłatę z funduszu zakładowego.
§  17.
1.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do działających według zasad rozrachunku gospodarczego zakładów przedsiębiorstw wielozakładowych, jeżeli ich urządzenia księgowe pozwalają na ustalenie wyniku gospodarczego.
2.
Kombinaty mogą, na mocy decyzji podjętej przez właściwego ministra, tworzyć fundusz zakładowy w poszczególnych zakładach, jeżeli dla zakładów tych wprowadzono obowiązek sporządzania samodzielnych bilansów.
3. 8
Fundusz zakładowy w kombinatach powołanych w trybie uchwały nr 193 Rady Ministrów z dnia 23 października 1969 r. w sprawie kombinatów przemysłowych i budowlanych (Monitor Polski Nr 46, poz. 362) tworzy się i wypłaca w poszczególnych zakładach kombinatu.
4. 9
Fundusz zakładowy dla kierownictwa i pracowników zarządu kombinatu tworzy się i wypłaca w ramach zakładu wiodącego, w którym fundusz płac kierownictwa i pracowników zarządu kombinatu wlicza się do podstawy ustalenia wysokości funduszu zakładowego.
5. 10
Decyzje o przyznaniu funduszu zakładowego (ust. 3 i 4) lub o zwiększeniu odpisów, o których mowa w § 7 ust. 2, wydaje:

- dyrektor zjednoczenia w granicach kwoty równej 0,2%,

- dyrektor kombinatu w granicach kwoty równej 0,3%

planowanego osobowego funduszu płac zakładów wchodzących w skład kombinatu.

§  18.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą:
1)
przedsiębiorstw górnictwa węglowego oraz kopalnictwa rud żelaznych i nieżelaznych,
2)
przedsiębiorstw energetycznych oraz przemysłu gazowniczego,
3) 11
przedsiębiorstw przemysłowych, rozliczających się z budżetami terenowymi z wyjątkiem przedsiębiorstw przemysłowych podległych Śląskiemu Zarządowi Budownictwa Miejskiego w Katowicach,
4) 12
przedsiębiorstw przemysłowych podległych i nadzorowanych przez Ministra Handlu Wewnętrznego, z wyjątkiem przedsiębiorstw przemysłowych zgrupowanych w Zjednoczeniu Przedsiębiorstw Produkcji Maszyn i Urządzeń Handlowych,
5)
przedsiębiorstw przemysłowych, podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu, z wyjątkiem zgrupowanych w:
a)
Zjednoczeniu Przemysłu Koncentratów Spożywczych,
b)
Zjednoczeniu Przemysłu Zielarskiego,
c)
Zjednoczeniu Budowy i Montażu Maszyn Przemysłu Spożywczego,
d)
Zjednoczeniu Chłodni Składowych,
e)
Zjednoczeniu Przemysłu Tytoniowego,
6)
przedsiębiorstw podległych Ministrowi Przemysłu Ciężkiego zgrupowanych w Zjednoczeniu Przemysłu Budowy Maszyn Ciężkich oraz Zjednoczeniu Budowy Urządzeń Chemicznych,
7)
Morskich Stoczni Remontowych, podległych Ministrowi Żeglugi,
8)
przedsiębiorstw podległych Ministrowi Przemysłu Lekkiego, zgrupowanych w Zjednoczeniu Przemysłu Lniarskiego.
§  19.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1961 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 8, poz. 50).
§  20.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1 13

WYKAZ STAWEK FUNDUSZU ZAKŁADOWEGO DLA PRZEDSIĘBIORSTW PRZEMYSŁOWYCH ZA OSIĄGNIĘCIE W 100% DYREKTYWNEJ RENTOWNOŚCI

Treść Stawka funduszu zakładowego w % planowanego osobowego funduszu płac
1. Przedsiębiorstwa przemysłowe podległe:
a) Ministrowi Przemysłu Ciężkiego
b) Ministrowi Przemysłu Chemicznego
c) Ministrowi Obrony Narodowej
2. Przedsiębiorstwa przemysłowe podległe Ministrowi Przemysłu Lekkiego 5,0%
3. Przedsiębiorstwa przemysłowe podległe: 5,5%
a) Ministrowi Górnictwa i Energetyki
b) (skreślona)
c) Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu
d) Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów

Budowlanych

e) Ministrowi Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego
f) (skreślona)
g) Ministrowi Żeglugi 4,5%
4. Przedsiębiorstwa przemysłowe podległe:
a) Ministrowi Rolnictwa
b) Ministrowi Komunikacji
c) Ministrowi Gospodarki Komunalnej (budżet

centralny)

d) Ministrowi Kultury i Sztuki
e) Ministrowi Spraw Wewnętrznych
f) Ministrowi Finansów
g) Ministrowi Łączności
h) Przewodniczącemu Komitetu Drobnej Wytwórczości

(przedsiębiorstwa przemysłowe Centrali Surowców

Wtórnych)

4,0%
i) Ministrowi Handlu Wewnętrznego
5. Przedsiębiorstwa przemysłowe podległe innym

ministrom

3,5%

ZAŁĄCZNIK Nr 2

TABELA STAWEK FUNDUSZU ZAKŁADOWEGO ZA POPRAWĘ DYREKTYWNEGO WSKAŹNIKA RENTOWNOŚCI

Za poprawę dyrektywnego wskaźnika rentowności Stawka funduszu zakładowego wyrażona w procencie planowanego osobowego funduszu płac za jeden punkt poprawy dyrektywnego wskaźnika rentowności
do 2 punktów 0,8
w granicach od 2,01 do 4 punktów 0,4
powyżej 4 punktów 0,2
Odpisy na fundusz zakładowy należy liczyć w sposób składany, tj. oddzielnie dla każdego przedziału w tabeli; przez punkt rozumie się poprawę o jedność zadanego wskaźnika rentowności.

Wskaźniki rentowności oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku przy zastosowaniu ogólnie przyjętych zasad zaokrąglania.

*  Z dniem 16 maja 1969 r. należące dotychczas do właściwości Ministra Finansów sprawy dotyczące tworzenia, uruchomienia i podziału funduszów zakładowych w przedsiębiorstwach państwowych przechodzą do zakresu działania Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac, działającego w tym zakresie w porozumieniu z Ministrem Finansów, zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 8 maja 1969 r. w sprawie usprawnienia pracy resortów przy wykonywaniu przepisów niektórych rozporządzeń (Dz.U.69.14.101).

Zgodnie z § 11 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 października 1970 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych planowanych centralnie i w przedsiębiorstwach budownictwa górniczego (Dz.U.70.30.248) nin. rozporządzenie miało utracić moc w zakresie uregulowanym w tym rozporządzeniu z dniem 1 stycznia 1971 r., jednakże powołane rozporządzenie zmieniające zostało uchylone przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 lutego 1971 r. w sprawie funduszu zakładowego w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Dz.U.71.3.34).

1 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 czerwca 1967 r. (Dz.U.67.26.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1967 r.
2 § 2 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 16 czerwca 1967 r. (Dz.U.67.26.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1967 r.
3 § 2a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 12 marca 1969 r. (Dz.U.69.7.58) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1969 r.
4 § 4 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 czerwca 1967 r. (Dz.U.67.26.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1967 r.
5 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 maja 1972 r. (Dz.U.72.18.129) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 1972 r.
6 § 9 uchylony przez § 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1968 r. (Dz.U.68.29.190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 1968 r.
7 § 9a dodany przez § 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 lipca 1968 r. (Dz.U.68.29.190) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1968 r.
8 § 17 ust. 3 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 1969 r. (Dz.U.69.35.299) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1970 r.
9 § 17 ust. 4 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 1969 r. (Dz.U.69.35.299) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1970 r.
10 § 17 ust. 5 dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 grudnia 1969 r. (Dz.U.69.35.299) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1970 r.
11 § 18 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 16 czerwca 1967 r. (Dz.U.67.26.120) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1967 r.
12 § 18 pkt 4 zmieniony przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1970 r. (Dz.U.70.2.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1970 r.
13 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 stycznia 1970 r. (Dz.U.70.2.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 lutego 1970 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 27 maja 1971 r. (Dz.U.71.13.129) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1971 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 19 lutego 1972 r. (Dz.U.72.7.39) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lutego 1972 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024