Kontrola stanu bezpieczeństwa pożarowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 8 czerwca 1962 r.
w sprawie kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego.

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 13 kwietnia 1960 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 120) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa:
1)
o ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 kwietnia 1960 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 20, poz. 120),
2)
o zarządzających obiektami - należy przez to rozumieć właścicieli, administratorów lub użytkowników obiektów oraz kierowników jednostek zarządzających obiektami,
3)
o resortowej służbie przeciwpożarowej - należy przez to rozumieć członków Korpusu Technicznego Pożarnictwa zatrudnionych w głównych inspektoratach i inspektoratach ochrony przeciwpożarowej resortów, w których została powołana resortowa służba przeciwpożarowa na podstawie art. 23 ust. 2 ustawy.
§  2.
1.
Rozporządzenie normuje wykonywanie kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego we wszystkich obiektach państwowych, spółdzielczych, prywatnych i innych, z wyjątkiem obiektów wojskowych, zakładów karnych i podziemnych zakładów górniczych.
2.
Kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego w obiektach zajmowanych przez przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne państw obcych, szefów i cudzoziemski personel tych przedstawicielstw i urzędów, a także przez inne instytucje i osoby korzystające z przywilejów dyplomatycznych na mocy ustaw, umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych, można przeprowadzać wyłącznie za zgodą szefów tych przedstawicielstw, urzędów i instytucji.
§  3.
Kontrola stanu bezpieczeństwa pożarowego polega na sprawdzeniu stanu obiektów w zakresie ich dostosowania do wymagań przepisów przeciwpożarowych, przy uwzględnieniu zagrożenia pożarowego życia i mienia mogącego wystąpić przy pełnej działalności funkcjonalnej obiektów.
§  4.
1.
Kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego przeprowadzają:
1)
przeciwpożarowe zespoły kontrolne powoływane przez prezydia właściwych (gromadzkich, osiedlowych, miejskich, a w miastach podzielonych na dzielnice - dzielnicowych) rad narodowych,
2)
resortowe służby przeciwpożarowe,
3)
komendy straży pożarnych.
2.
Dla kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego w obiektach użyteczności publicznej, w których występuje szczególne zagrożenie pożarowe, oraz w innych uzasadnionych przypadkach mogą być z urzędu lub na wniosek zainteresowanych urzędów, instytucji i przedsiębiorstw powoływane przez prezydia rad narodowych stopnia powiatowego lub wojewódzkiego albo ministerstwa (urzędy centralne) doraźne komisje.
§  5.
1.
Przeciwpożarowe zespoły kontrolne przeprowadzają kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego w budynkach mieszkalnych i gospodarczych oraz w drobnych zakładach handlowych i usługowych na obszarze gromad i osiedli, a także w gospodarstwach rolnych w miastach.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy obiektów i gruntów pozostających w użytkowaniu państwowych gospodarstw rolnych i rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
3.
Każdy przeciwpożarowy zespół kontrolny powinien składać się co najmniej z trzech osób. Do uczestnictwa w zespołach kontrolnych należy powoływać w zależności od warunków miejscowych przedstawicieli prezydium właściwej rady narodowej, Milicji Obywatelskiej, ochotniczych straży pożarnych i innych organizacji społecznych działających na obszarze objętym kontrolą. Członkowie zespołów kontrolnych powinni posiadać znajomość przepisów przeciwpożarowych.
4.
Komendy straży pożarnych obowiązane są do szkolenia przeciwpożarowych zespołów kontrolnych, zaopatrywania ich w instrukcje przeciwpożarowe i inne materiały niezbędne przy przeprowadzaniu kontroli oraz do nadzoru fachowego nad tymi zespołami. Ponadto komendy straży pożarnych obowiązane są zapewnić pomoc w organizowaniu przeciwpożarowych zespołów kontrolnych.
§  6.
1.
Resortowa służba przeciwpożarowa przeprowadza kontrole stanu bezpieczeństwa pożarowego w obiektach jednostek organizacyjnych tego resortu, w którym została powołana.
2.
Ponadto służba przeciwpożarowa resortu żeglugi może przeprowadzać kontrole stanu bezpieczeństwa pożarowego również we wszelkich innych obiektach położonych na obszarze morskich portów i przystani objętych terytorialnym zasięgiem urzędów morskich.
§  7.
Komendy straży pożarnych obowiązane są przeprowadzać kontrole stanu bezpieczeństwa pożarowego w obiektach nie objętych kontrolą przeciwpożarowych zespołów kontrolnych i resortowych służb przeciwpożarowych, a ponadto mają prawo do przeprowadzania takich kontroli we wszystkich obiektach z zastrzeżeniem wynikającym z przepisu § 2 ust. 1.
§  8.
Pracownicy komend straży pożarnych i resortowej służby przeciwpożarowej delegowani do przeprowadzania kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego w określonych obiektach powinni posiadać znajomość wymagań w zakresie zabezpieczenia przeciwpożarowego w tych obiektach.
§  9.
1.
Osobom delegowanym do przeprowadzenia kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego przez komendy straży pożarnych i właściwe jednostki resortowe organy te wydają upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Przeciwpożarowym zespołom kontrolnym upoważnienia wydają przewodniczący prezydiów właściwych rad narodowych według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Osoby i zespoły, o których mowa w ust. 1, mają prawo do:
1)
wstępu na teren obiektów kontrolowanych,
2)
żądania informacji i wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą od osób zarządzających obiektami lub zatrudnionych na terenie obiektów.
3.
Przepis ust. 2 nie zwalnia od obowiązków wynikających z przepisów o zabezpieczeniu tajemnicy państwowej i służbowej.
§  10.
1.
Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przeciwpożarowy zespół kontrolny lub osoba delegowana do przeprowadzania kontroli przeciwpożarowej zawiadamia zarządzającego obiektem o wszczęciu kontroli, okazując mu upoważnienie, o którym mowa w § 9 ust. 1. Zarządzający obiektem obowiązany jest ułatwić przeprowadzenie kontroli.
2.
Kontrolę przeciwpożarową przeprowadza się w obecności zarządzającego obiektem lub osoby przez niego upoważnionej; niezgłoszenie się ich do uczestniczenia w kontroli nie stanowi jednak przeszkody do jej przeprowadzenia.
§  11.
Osoby przeprowadzające kontrole obowiązane są zapoznać się z wynikami poprzednich kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego w kontrolowanych obiektach.
§  12.
1.
Z czynności kontrolnych sporządza się protokół w potrzebnej ilości egzemplarzy, z których jeden doręcza się zarządzającemu obiektem lub osobie przez niego upoważnionej za pokwitowaniem bezpośrednio po zakończeniu kontroli.
2.
Protokół powinien zawierać datę czynności kontrolnych, określenie obiektu kontrolowanego z dokładnym adresem, imiona i nazwiska zarządzającego obiektem, osób przeprowadzających kontrolę i przy niej obecnych, stan obiektu pod względem zagrożenia pożarowego i zabezpieczenia przeciwpożarowego, stwierdzone uchybienia przeciwko przepisom przeciwpożarowym oraz podpisy osób przeprowadzających kontrolę i przy niej obecnych. Wzór protokołu stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
W razie odmowy podpisania protokołu przez zarządzającego obiektem lub osobę przez niego upoważnioną należy zamieścić o tym odpowiednią wzmiankę w protokole.
4.
Przeprowadzający kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego w państwowych i spółdzielczych jednostkach organizacyjnych jest obowiązany wpisać dane o kontroli do książki kontroli ustanowionej przepisami w sprawie ewidencji i przechowywania materiałów z przeprowadzonych kontroli.
§  13.
1.
Jeżeli w wyniku kontroli przeprowadzonej przez przeciwpożarowe zespoły kontrolne nie stwierdzono braków w zabezpieczeniu przeciwpożarowym lub gdy zostały stwierdzone jedynie drobne uchybienia, przeciwpożarowe zespoły kontrolne mogą zaniechać sporządzania protokołów, o których mowa w § 12, pouczając jednak zarządzającego obiektem, w którym stwierdzono uchybienia, o konieczności ich usunięcia w terminie trzech dni, czyniąc o tym adnotację w wykazach obiektów przydzielonych im do kontroli.
2.
W razie nieusunięcia uchybień, o których mowa w ust. 1, w określonym terminie przeciwpożarowe zespoły kontrolne obowiązane są sporządzić protokół.
§  14.
1.
Na podstawie protokołów kontroli prezydia rad narodowych, które powołały przeciwpożarowe zespoły kontrolne, kierownicy jednostek, z których upoważnienia resortowa służba przeciwpożarowa dokonała kontroli, oraz komendy straży pożarnych wydają zarządzenia pokontrolne.
2.
Resortowa służba przeciwpożarowa obowiązana jest przesyłać właściwym (powiatowym, miejskim i miast wyłączonych z województw) komendom straży pożarnych odpisy protokołów i wydanych zarządzeń pokontrolnych.
3.
Komendy straży pożarnych obowiązane są przesyłać właściwym resortowym służbom przeciwpożarowym odpisy protokołów i zarządzeń pokontrolnych wydanych w wyniku kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego, przeprowadzonych w obiektach wymienionych w § 6.
§  15.
1.
Zarządzenia pokontrolne powinny zawierać zwięzły opis wyników kontroli z powołaniem się na ustalenia zawarte w protokole kontroli oraz wskazywać na konieczność usunięcia w określonym terminie braków w zabezpieczeniu przeciwpożarowym, z zagrożeniem zastosowania środków przymusu administracyjnego. Ponadto zarządzenia pokontrolne powinny zobowiązywać zarządzających obiektami do zawiadamiania organów wydających zarządzenia pokontrolne o usunięciu stwierdzonych w czasie kontroli braków.
2.
W razie stwierdzenia zaniedbań w zabezpieczeniu przeciwpożarowym obiektów będących w użytkowaniu jednostek gospodarki uspołecznionej, zarządzenia pokontrolne kieruje się do zarządzającego obiektem i jego jednostki nadrzędnej.
3.
Zarządzenia pokontrolne należy wydawać najpóźniej w terminie 14 dni od dnia przeprowadzenia kontroli.
§  16.
W razie stwierdzenia rażących zaniedbań w zabezpieczeniu przeciwpożarowym, stwarzających szczególne zagrożenie pożarowe, osoby przeprowadzające kontrolę polecają zarządzającemu obiektem lub osobie przez niego upoważnionej doraźne zabezpieczenie przeciwpożarowe obiektu, o czym zamieszczają wzmiankę w protokole, i przesyłają bezzwłocznie wniosek do organu lub jednostki delegującej o wydanie zarządzenia pokontrolnego podlegającego natychmiastowemu wykonaniu. Organ lub jednostka delegująca, która zarządziła przeprowadzenie kontroli, obowiązana jest w tym przypadku do wydania zarządzenia pokontrolnego bezzwłocznie, a najpóźniej w ciągu 7 dni.
§  17.
1.
W przypadkach wymienionych w § 16, jeżeli zachodzi konieczność zamknięcia obiektu lub zakazania użytkowania zakładu pracy lub jednego z jego działów albo urządzeń do czasu usunięcia przyczyn zagrożenia pożarowego, organ lub jednostka delegująca obowiązana jest przesłać bezzwłocznie odpowiedni wniosek wraz z protokołem kontroli do:
1)
prezydium właściwej rady narodowej - jeżeli kontrolowany obiekt podlega temu prezydium,
2)
właściwego ministra (kierownika centralnego urzędu) - jeżeli kontrolowany obiekt należy do jednostki organizacyjnej podległej temu ministrowi, a zaniedbania zostały stwierdzone przez resortową służbę przeciwpożarową,
3)
Ministra Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem Komendy Głównej Straży Pożarnych - we wszystkich pozostałych przypadkach.
2.
Odpisy wniosków, o których mowa w ust. 1, powinny być przesłane do jednostki nadrzędnej dla zarządzającego obiektem, a w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 2 - do Komendy Głównej Straży Pożarnych.
§  18.
1.
Organy kontrolne przeprowadzające kontrolę przeciwpożarową obowiązane są sprawdzać wykonanie zarządzeń pokontrolnych, z tym że wykonanie zarządzeń pokontrolnych, mających na celu usunięcie zaniedbań stwarzających szczególne zagrożenie pożarowe, należy sprawdzić natychmiast po upływie terminu wyznaczonego w zarządzeniu pokontrolnym.
2.
W razie stwierdzenia niewykonania zarządzeń pokontrolnych organy, które wydały takie zarządzenia, stosują do zarządzających obiektami środki przymusu administracyjnego lub występują do właściwych organów o zastosowanie takich środków.
3.
Jeżeli w toku kontroli zostaną ujawnione jaskrawe zaniedbania w zabezpieczeniu przeciwpożarowym lub lekceważący stosunek do przepisów przeciwpożarowych ze strony zarządzających obiektami lub osób odpowiedzialnych za stan zabezpieczenia przeciwpożarowego obiektów - organy wydające zarządzenia pokontrolne, niezależnie od zastosowania środków mających na celu niezwłoczne usunięcie stanu zagrożenia pożarowego, obowiązane są występować do właściwych organów z wnioskami o pociągnięcie winnych do odpowiedzialności przewidzianej ustawą.
§  19.
Kontrolę stanu bezpieczeństwa pożarowego przeprowadzać należy:
1)
w budynkach mieszkalnych oraz w punktach handlowych i usługowych w miastach w miarę potrzeby według zasad ustalonych przez Komendanta Głównego Straży Pożarnych,
2)
w pozostałych obiektach co najmniej raz w roku.
§  20.
Przepisy rozporządzenia nie dotyczą kontroli stanu bezpieczeństwa pożarowego organizowanej przez zarządzających obiektami.
§  21.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 14 listopada 1951 r. w sprawie kontroli bezpieczeństwa przeciwpożarowego (Dz. U. Nr 60, poz. 413),
2)
rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 12 listopada 1952 r. w sprawie przeprowadzania kontroli bezpieczeństwa przeciwpożarowego w instytucjach posiadających własną służbę ochrony przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 46, poz. 314),
3)
zarządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 29 lutego 1952 r. w sprawie sposobu powoływania i trybu postępowania komisji przeciwpożarowych (Monitor Polski Nr A-22, poz. 285).
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1.

UPOWAŻNIENIE

ZAŁĄCZNIK Nr 2.

PROTOKÓŁ KONTROLI STANU BEZPIECZEŃSTWA POŻAROWEGO

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024