Przekazywanie terenów w miastach i osiedlach.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 31 maja 1962 r.
w sprawie przekazywania terenów w miastach i osiedlach.

Na podstawie art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach (Dz. U. z 1961 r. Nr 32, poz. 159 oraz z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i Nr 43, poz. 297), art. 85 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 29, poz. 172) i art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (Dz. U. z 1961 r. Nr 18, poz. 94) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Powołane w niniejszym rozporządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o gospodarce terenami w miastach i osiedlach (Dz. U. z 1961 r. Nr 32, poz. 159 oraz z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i Nr 43, poz. 297).
2.
Przez określenie "organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej" rozumie się właściwy do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej organ wymieniony w art. 10 ust. 1.
3.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu użyte jest określenie "teren" bez bliższego określenia - rozumie się przez to zarówno teren nie zabudowany, jak i teren zabudowany budynkami i urządzeniami wraz z innymi częściami składowymi tych terenów i ich przynależnościami, zwanymi w dalszym ciągu "budynkami i urządzeniami".
4.
Przez zmianę sposobu użytkowania terenu rozumie się taką zmianę wykorzystania terenu, określoną w planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie jego braku we wstępnie ustalonych założeniach tego planu, która uniemożliwia dalsze użytkowanie terenu dla dotychczasowych celów.
§  2.
Jeżeli na przekazanym terenie zabudowanym znajdują się urządzenia stanowiące wyposażenie zakładu (maszyny, urządzenia specjalne) dające się odłączyć bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu przekazania, zostaną one wyłączone z przekazania, jeżeli są dla przejmującego niezdatne, a mogą być wykorzystane przez inne jednostki.
§  3.
1.
Decyzja ostateczna o przekazaniu stwarza pomiędzy przekazującym a przejmującym stosunek zobowiązaniowy, do którego mają zastosowanie przepisy o zobowiązaniach umownych.
2.
Korzyści i ciężary związane z użytkowaniem przekazanego terenu przechodzą na przejmującego z dniem podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego. Jeżeli przekazanie lub przejęcie terenu nastąpiło ze zwłoką z winy jednej ze stron - druga strona może domagać się wynagrodzenia szkód.
3.
Przejmujący odpowiada wobec osób trzecich, w granicach wartości przejętego terenu, solidarnie z przekazującym za zobowiązania powstałe w związku z użytkowaniem terenu przed jego przejęciem.

Rozdział  2.

Przekazywanie terenów przez organy do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w użytkowanie jednostek państwowych lub organizacji społecznych.

§  4.
1.
Przekazanie terenu państwowego przez organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w użytkowanie jednostki państwowej lub organizacji społecznej (art. 10 ust. 1) następuje na podstawie decyzji tego organu, wydanej na wniosek zainteresowanej jednostki państwowej (organizacji społecznej).
2.
Decyzję o przekazaniu w użytkowanie terenów w portach morskich i w nabrzeżnym pasie technicznym wydaje organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w porozumieniu z właściwym organem administracji morskiej, o przekazaniu zaś terenów na obszarach górniczych w porozumieniu z właściwym okręgowym urzędem górniczym.
3.
Decyzję o przekazaniu w użytkowanie terenów przeznaczonych - zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, a w razie jego braku z wstępnie ustalonymi założeniami tego planu - pod uprawę rolną (sadowniczą, ogrodniczą) wydaje organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w porozumieniu z organem do spraw rolnych prezydium rady narodowej.
4.
Przekazanie i przejęcie terenu na podstawie decyzji, o której mowa w ust. 1, odbywa się w formie protokołu zdawczo-odbiorczego, sporządzonego przez organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej oraz jednostkę państwową (organizację społeczną), której teren jest przekazywany. Sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego odbywa się w dniu wyznaczonym w decyzji organu do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.
5.
Koszty związane z przekazaniem ponosi jednostka (organizacja) przejmująca.
§  5.
1.
We wniosku o przekazanie terenu wymienionego w § 4 należy wskazać:
1)
teren, który ma być przedmiotem przekazania, z oznaczeniem położenia, tj. z podaniem ulic, numerów lub innych danych służących do określenia położenia terenu,
2)
powierzchnię terenu i jego granice z dołączeniem mapy geodezyjnej lub planu sytuacyjnego z oznaczeniem na mapie lub planie granic terenu, a jeżeli dla terenu jest prowadzona księga wieczysta - również odpis tej księgi,
3)
cel, na jaki teren ma być przekazany, z dołączeniem decyzji o ustaleniu lokalizacji szczegółowej bądź o wyrażeniu zgody na zmianę sposobu wykorzystania terenu.
2.
W razie gdy uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji szczegółowej bądź decyzji o wyrażeniu zgody na zmianę sposobu wykorzystania terenu nie jest wymagane, należy dołączyć do wniosku:
1)
stwierdzenie organu do spraw miejscowego planowania przestrzennego prezydium właściwej rady narodowej, że cel użytkowania (ust. 1 pkt 3) jest zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego, a w razie jego braku - z wstępnie ustalonymi założeniami tego planu,
2)
stwierdzenie przez powiatową (miejską) komisję planowania gospodarczego lub przez wojewódzką komisję planowania gospodarczego w przypadkach przez nią zastrzeżonych - celowości gospodarczej przekazania gruntu wnioskującej jednostce.
§  6.
1.
Decyzja o przekazaniu terenu (§ 4) powinna zawierać:
1)
oznaczenie jednostki, na której rzecz następuje przekazanie terenu,
2)
opis przekazanego terenu: położenie, powierzchnię, z dołączeniem mapy geodezyjnej lub planu sytuacyjnego uwzględniających granice terenu oraz oznaczenie księgi wieczystej, jeżeli jest prowadzona dla tego terenu; jeżeli teren jest zabudowany, decyzja powinna zawierać ponadto opis budynków i urządzeń oraz ich stanu technicznego,
3)
określenie przeznaczenia przekazanego terenu,
4)
określenie czasu i warunków użytkowania,
5)
termin, w jakim powinno nastąpić przekazanie i przejęcie terenu,
6)
określenie wysokości opłaty rocznej za 1 m2 terenu i zastrzeżeniem wzrostu tej opłaty w razie ulepszenia terenu przez budowę (doprowadzenie) urządzeń komunalnych bez udziału jednostki państwowej (organizacji społecznej) w kosztach ich budowy i określenie wartości znajdujących się na terenie budynków i urządzeń, o ile podlegają one odpłatnemu przekazaniu, oraz w razie potrzeby określenie innych warunków przekazania.
2.
Wartość budynków i urządzeń odpowiada kosztom ich odtworzenia, zmniejszonym stosunkowo do stopnia ich zużycia.
§  7.
1.
Przekazanie terenu państwowego w użytkowanie następuje odpłatnie.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do terenów:
1)
przekazanych na cele obrony i bezpieczeństwa Państwa,
2)
przekazanych na cele użyteczności publicznej (drogi i place publiczne, zieleń miejska, szkoły, szpitale itp.),
3)
zabudowanych budynkami przeznaczonymi na siedziby władz państwowych i organów administracji państwowej,
4)
przekazanych pod budowę zbiorników wodnych, pod budowę urządzeń dla ochrony przeciwpowodziowej i pod regulację wód śródlądowych,
5)
przewidzianych do rekultywacji, które ulegną przekształceniu na skutek robót górniczych,
6)
przeznaczonych do utrzymania i eksploatacji kolei wraz ze znajdującymi się na nich budowlami i urządzeniami służącymi temu celowi, z wyjątkiem terenów przeznaczonych na place składowe i magazyny,
7)
przeznaczonych na lotniska komunikacyjne,
8)
zabudowanych budynkami mieszkalnymi, pozostającymi w zarządzie państwowych jednostek organizacyjnych,
9)
przekazanych w użytkowanie państwowym gospodarstwom rolnym i rolniczym spółdzielniom produkcyjnym.

Rozdział  3.

Przekazywanie terenów pomiędzy jednostkami państwowymi bez zmiany sposobu użytkowania.

§  8.
1.
O przekazaniu terenu państwowego pomiędzy jednostkami państwowymi bez zmiany sposobu jego użytkowania decyduje na wniosek jednostki przejmującej jednostka nadrzędna nad jednostką przekazującą po zasięgnięciu opinii organu do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej.
2.
Wniosek jednostki przejmującej powinien zawierać dane wymienione w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2, a nadto:
1)
oświadczenie jednostki przejmującej, że korzystanie z przejętego terenu odbywać się będzie bez zmiany dotychczasowego sposobu użytkowania,
2)
zgodę jednostki nadrzędnej nad jednostką przejmująca na przejęcie terenu objętego wnioskiem.
3.
Wniosek kieruje się za pośrednictwem jednostki przekazującej do jej jednostki nadrzędnej.
4.
O przekazaniu terenu jednostka przekazująca teren jest obowiązana zawiadomić organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej.
§  9.
Decyzja o przekazaniu terenu (§ 8 ust. 1) powinna zawierać dane wymienione w § 6 ust. 1 pkt 1, 2, 5 i 6.

Rozdział  4.

Przekazywanie terenów stanowiących własność organizacji społecznych jednostkom państwowym.

§  10.
1.
Organizacja społeczna przekazuje teren stanowiący jej własność jednostce państwowej na jej wniosek, gdy dany teren jest potrzebny tej jednostce dla wykonania zadań określonych w zatwierdzonych planach gospodarczych.
2.
Wniosek o przekazanie terenu powinien być skierowany do organizacji społecznej i zawierać dane wymienione w § 5. W razie zgody organizacji społecznej organ gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wydaje decyzję o przekazaniu terenu.
§  11.
W razie braku zgody organizacji społecznej na przekazanie terenu, o przekazaniu rozstrzyga jednostka nadrzędna nad jednostką wnioskującą w porozumieniu z organizacją nadrzędną nad organizacją społeczną; w braku porozumienia pomiędzy organami nadrzędnymi rozstrzyga - w porozumieniu z zarządem naczelnego organu organizacji społecznej - organ naczelny, któremu podlega wnioskująca jednostka, lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), gdy jednostka podlega nadzorowi prezydium rady narodowej.
§  12.
1.
Na podstawie porozumienia lub rozstrzygnięcia (§ 11) organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wydaje decyzję o przekazaniu, która powinna zawierać:
1)
oznaczenie jednostki państwowej przejmującej i organizacji społecznej przekazującej teren,
2)
opis przekazywanego terenu: położenie, powierzchnię z dołączeniem mapy geodezyjnej lub planu sytuacyjnego uwzględniających granice terenu; jeżeli teren jest zabudowany, decyzja powinna zawierać ponadto opis budynków i urządzeń oraz ich stanu technicznego,
3)
termin, w jakim powinno nastąpić przekazanie i przejęcie terenu w formie protokołu zdawczo-odbiorczego.
2.
Przekazanie terenu następuje odpłatnie.
3.
Ostateczna decyzja o przekazaniu terenu stanowi podstawę do dokonania odpowiednich wpisów w księdze wieczystej.

Rozdział  5.

Wygaśnięcie użytkowania.

§  13.
Organ gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wydaje decyzję o wygaśnięciu użytkowania:
1)
gdy dla jednostki państwowej lub organizacji społecznej (dotychczasowego użytkownika) użytkowany teren staje się w całości lub w części zbędny na cele, które stanowiły podstawę przekazania, a jednostka państwowa nie skorzysta z przepisu § 8,
2)
gdy w planie zagospodarowania przestrzennego zajdą takie zmiany, które nie pozwalają na dalsze użytkowanie terenu (części terenu) przez daną jednostkę,
3)
w razie upływu czasu, na jaki użytkowanie zostało ustanowione.
§  14.
1.
Jeżeli użytkowany teren stał się zbędny w całości lub w części dla dotychczasowego użytkownika (§ 13 pkt 1), użytkownik ma obowiązek nie później niż w ciągu miesiąca złożyć organowi do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wniosek o przejęcie całości lub części przedmiotu użytkowania.
2.
Organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wyznacza na podstawie otrzymanego wniosku termin przekazania i przejęcia terenu w formie protokołu zdawczo-odbiorczego; termin ten powinien być wyznaczony z takim wyliczeniem, by sporządzenie protokołu zdawczo-odbiorczego nastąpiło nie później niż w ciągu trzech miesięcy od złożenia wniosku.
§  15.
Jeżeli dotychczasowy użytkownik pomimo zbędności użytkowanego terenu (§ 13 pkt 1) nie zgłosi w przepisanym terminie wniosku o przejęcie, organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w porozumieniu z komisją planowania gospodarczego i po wysłuchaniu opinii jednostki nadrzędnej nad użytkownikiem wydaje decyzję stwierdzającą wygaśnięcie użytkowania całego lub części terenu, wyznaczając w niej termin sporządzenia protokołu zdawczo-odbiorczego; termin ten nie może być dłuższy niż trzy miesiące od dnia wydania ostatecznej decyzji. W razie negatywnego stanowiska jednostki nadrzędnej nad użytkownikiem sprawę rozstrzyga - przed wydaniem decyzji przez organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej - prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
§  16.
1.
W przypadkach określonych w § 13 pkt 2 organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wydaje decyzje o wygaśnięciu użytkowania w porozumieniu z komisją planowania gospodarczego i organem do spraw miejscowego planowania przestrzennego po wysłuchaniu opinii jednostki nadrzędnej nad dotychczasowym użytkownikiem. W razie negatywnego stanowiska jednostki nadrzędnej nad użytkownikiem sprawę rozstrzyga - przed wydaniem decyzji przez organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej - prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).
2.
Decyzja wymieniona w ust. 1 powinna zawierać:
1)
termin opuszczenia terenu z określeniem jego powierzchni i granic z dołączeniem w razie potrzeby mapy geodezyjnej lub planu sytuacyjnego z oznaczonymi granicami; termin ten nie powinien być krótszy niż 3 miesiące, chyba że szczególne okoliczności uzasadniają jego skrócenie,
2)
wskazanie w razie potrzeby terenu zastępczego, niezbędnego dotychczasowemu użytkownikowi dla wykonania jego zadań gospodarczych.
§  17.
W razie wygaśnięcia użytkowania z powodu upływu czasu (§ 13 pkt 3) organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej wyznaczy dotychczasowemu użytkownikowi termin przekazania i przejęcia terenu; § 16 ust. 2 w sprawie wyznaczenia terminu ma odpowiednie zastosowanie.

Rozdział  6.

Rozliczenie.

§  18.
1.
W przypadkach przekazania terenu pomiędzy jednostkami państwowymi na podstawie decyzji o przekazaniu lub o wygaśnięciu użytkowania rozliczenie następuje na podstawie:
1)
bilansu sporządzonego na dzień spisania aktu zdawczo-odbiorczego i oddania przedmiotu przekazania jednostce przejmującej, gdy przedmiotem przekazania jest teren zabudowany, stanowiący zakład samodzielnie bilansujący,
2)
opisu zawartego w protokole zdawczo-odbiorczym lub w załączniku do tego protokołu, gdy przedmiotem przekazania jest inny teren niż wymieniony w pkt 1.
2.
Przez zakład rozumie się teren zabudowany zespołem obiektów majątkowych, które stanowią zorganizowaną całość służącą do osiągnięcia określonych celów gospodarczych lub społecznych, jeżeli zespół ten nie posiada odrębnej osobowości prawnej lub nie jest odrębną jednostką budżetową.
§  19.
1.
Jednostka państwowa przejmująca teren obowiązana jest do wnoszenia na rzecz funduszu mieszkaniowego opłaty rocznej za użytkowanie terenu obliczonej na podstawie obowiązujących stawek (art. 24).
2.
Pomiędzy jednostkami państwowymi zostają przekazane nieodpłatnie budynki i urządzenia oraz rozpoczęte inwestycje, z wyjątkiem budynków, urządzeń i rozpoczętych inwestycji, w stosunku do których jednostka państwowa posiada zobowiązania kredytowe lub poniosła nakłady ze środków funduszów własnych,
3.
Składniki majątkowe nie wymienione w ust. 2, a także budynki i urządzenia oraz rozpoczęte inwestycje, w stosunku do których jednostka państwowa posiada zobowiązania kredytowe lub poniosła nakłady ze środków własnych funduszów, mogą być przekazane nieodpłatnie, jeżeli przemawiają za tym szczególne okoliczności, a obowiązek ich bezpłatnego przekazania został ustalony w decyzji o przekazaniu.
4.
W razie gdy przekazanie terenu bez zmiany sposobu użytkowania (§ 8) następuje pomiędzy przedsiębiorstwami zgrupowanymi w jednym zjednoczeniu (jednostce równorzędnej), przekazanie składników majątkowych wymienionych w ust. 2 i 3 następuje nieodpłatnie na podstawie decyzji dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej).
5.
Jeżeli przekazywany teren w części lub w całości nabyty został z kredytów bankowych lub z takich kredytów dokonane zostały na nim nakłady, zjednoczenie lub jednostka przejmująca obowiązane są spłacić dług i odpowiadają za jego spłatę solidarnie z przekazującym, chyba że bank wyraził zgodę na przejęcie długu przez jednostkę, której przedmiot został przekazany.
6.
Jeżeli przekazywany teren został nabyty z funduszów własnych przedsiębiorstwa lub z takich funduszów dokonane zostały na nim nakłady, jednostka nadrzędna może zobowiązać jednostkę przejmującą do zapłaty kwoty odpowiadającej wartości przedmiotu w dniu jego przekazania lub do zwrotu kwoty odpowiadającej wartości nie zamortyzowanych nakładów. W razie nienałożenia tego obowiązku na jednostkę przejmującą, jednostka nadrzędna powinna zapłacić wartość przedmiotu urządzenia trwałego lub nie zamortyzowanych nakładów jednostce przekazującej z funduszów zjednoczenia.
§  20.
Jednostce państwowej, która nabyła teren z własnych środków lub z kredytu bankowego, zalicza się na poczet opłat rocznych za użytkowanie kwotę wydatkowaną na pokrycie ceny terenu nie zabudowanego.
§  21.
1.
Jednostki państwowe i organizacje społeczne uiszczają za przekazane im w użytkowanie tereny stanowiące użytki rolne na cele nierolnicze - niezależnie od opłaty rocznej (§ 19 ust. 1) - jednorazową opłatę ustaloną według cen obowiązujących przy sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych. Opłata stanowi dochód budżetów terenowych.
2.
Jednostce państwowej (organizacji społecznej) przekazującej na cele nierolnicze teren, na którym znajdują się budynki i urządzenia związane z prowadzeniem produkcji rolniczej, przysługują uprawnienia właściciela do żądania przeniesienia tych budynków i urządzeń, wynikające z art. 10 ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (Dz. U. z 1961 r. Nr 18, poz. 94).
§  22.
Budynki i urządzenia powinny być utrzymane przez jednostkę użytkującą w należytym stanie; jednostka przekazująca odpowiada wobec jednostki przejmującej za szkodę spowodowaną nienależytym stanem budynków i urządzeń, chyba że nie miała obowiązku ich remontowania ze względu na przeznaczenie ich do rozbiórki.
§  23.
W razie przekazania terenu przez organ gospodarki komunalnej i mieszkaniowej na rzecz organizacji społecznej, na organizacji tej ciążą następujące obowiązki:
1)
jeżeli przedmiotem przekazania jest teren nie zabudowany, organizacja społeczna jest obowiązana do wnoszenia na rzecz funduszu mieszkaniowego opłaty rocznej obliczonej na podstawie obowiązujących stawek (art. 24),
2)
jeżeli przedmiotem przekazania jest teren zabudowany budynkami lub urządzeniami, organizacja społeczna poza obowiązkiem wnoszenia opłaty rocznej (pkt 1) powinna dokonać zapłaty ich wartości ustalonej w decyzji o przekazaniu w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna; budynkami takimi i urządzeniami organizacja społeczna rozporządza w takim zakresie jak wybudowanymi z własnych środków,
3)
w przypadkach szczególnie gospodarczo uzasadnionych może nastąpić przekazanie w użytkowanie terenu zabudowanego, wymienionego w pkt 2, również za opłatą roczną za budynki i urządzenia w wysokości 1,5% ich wartości.
§  24.
W przypadku wymienionym w § 23 pkt 3 organizacja społeczna jest obowiązana utrzymać budynki oraz urządzenia w należytym stanie, wykonywać remonty kapitalne i bieżące oraz wymieniać zniszczone części wyposażenia. Od wykonania remontów organizacja społeczna może być zwolniona przez organ do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, jeżeli budynek lub urządzenie przewidziane jest do rozbiórki ze względu na inne przeznaczenie terenu w planie zagospodarowania przestrzennego.
§  25.
1.
Jeżeli przedmiotem przekazania na rzecz organizacji społecznej jest teren nabyty na jej wniosek przez Państwo na podstawie ustawy z dnia 12 marca 1958 r. o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości (Dz. U. z 1961 r. Nr 18, poz. 94), organizacja społeczna pokrywa koszty nabycia terenu; koszty te organizacja społeczna wpłaca najpóźniej w dniu, w którym decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna.
2.
Kwota przypadająca na pokrycie wartości terenu nie zabudowanego zostaje zaliczona na poczet należności przypadających z tytułu rocznych opłat za użytkowanie tego terenu.
§  26.
1.
Przy przekazaniu terenu z powodu wygaśnięcia prawa użytkowania przez organizację społeczną na rzecz organu do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej następuje ustalenie wartości (w dniu powrotu terenu) wybudowanych lub nabytych przez organizację społeczną budynków i urządzeń w sposób podany w § 6 ust. 3. Kwotę równą wartości otrzymuje przekazująca organizacja społeczna w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o przekazaniu stała się ostateczna.
2.
Jeżeli wygaśnięcie prawa użytkowania terenu wymienionego w § 25 następuje przed wyrównaniem kwoty wpłaconej przez organizację społeczną za nabycie terenu nie zabudowanego, do należności organizacji dolicza się różnicę pomiędzy kwotą uiszczoną przez tę organizację a sumą opłat rocznych przypadających na rzecz funduszu mieszkaniowego za okres użytkowania tego terenu.
§  27.
1.
Budynki i urządzenia oddane do wykorzystywania za opłatą roczną organizacja społeczna obowiązana jest po wygaśnięciu użytkowania przekazać organowi do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w stanie nie pogorszonym z uwzględnieniem normalnego zużycia i odpowiada za spowodowaną szkodę, z wyjątkiem przypadków zwolnienia od wykonania remontów (§ 24).
2.
Jeżeli jednak w czasie trwania użytkowania nastąpił przyrost wartości budynków i urządzeń wskutek pożytecznych i uzgodnionych z organem do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej robót (napraw, nadbudowy itp.), do kwoty należnej organizacji społecznej dolicza się nadwyżkę tej wartości w dniu przekazania terenu w użytkowanie.
§  28.
1.
W razie przekazania jednostce państwowej przez organizację społeczną terenu stanowiącego jej własność, jednostka ta jest zobowiązana uiścić wartość przekazanego terenu w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym decyzja o przekazaniu stała się ostateczna.
2.
Wartość terenu nie zabudowanego ustala się w wysokości odpowiadającej odszkodowaniu w przypadku wywłaszczenia; wartość budynków i urządzeń odpowiada kosztom ich odtworzenia zmniejszonym stosunkowo do stopnia ich zużycia.

Rozdział  7.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  29.
Minister Finansów określi szczegółowo zasady, na jakich powinny być oparte rozliczenia związane z przekazaniem terenów, oraz ustali tryb i sposób wyceny budynków, budowli i innych składników majątkowych, tryb i zasady sporządzania bilansu przekazania oraz ustali szczegółowe terminy dokonania ewentualnych dopłat przez przejmującego lub zdającego przedmiot przekazania.
§  30.
Do spraw unormowanych w niniejszym rozporządzeniu nie stosuje się przepisów:
1)
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1949 r. w sprawie przekazywania nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych (Dz. U. Nr 47, poz. 354),
2)
§§ 2-14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 października 1958 r. w sprawie zasad i trybu przekazywania w ramach administracji państwowej przedsiębiorstw, instytucji oraz zakładów, nieruchomości i innych obiektów majątkowych (Dz. U. Nr 67, poz. 332 i z 1966 r. Nr 2, poz. 7),
3)
uchwały Prezydium Rządu z dnia 24 czerwca 1950 r. w sprawie przekazywania przedsiębiorstw, zakładów lub ich części oraz przedmiotów majątku trwałego pomiędzy państwowymi jednostkami gospodarczymi a jednostkami spółdzielczymi (Monitor Polski z 1950 r. Nr A-78, poz. 911 oraz z 1954 r. Nr 93, poz. 1024),
4)
uchwały nr 120 Prezydium Rządu z dnia 8 marca 1952 r. w sprawie zarządu nieruchomości państwowych zbędnych do wykonania zadań planowych dotychczasowych użytkowników (Monitor Polski Nr A-25, poz. 313).
§  31.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów, Ministrowi Gospodarki Komunalnej, Ministrowi Finansów i innym zainteresowanym ministrom.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024