Uprawnienia koordynacyjne Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w zakresie gospodarki wodnej w stosunku do innych organów administracji państwowej oraz zakres współpracy z tymi organami.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 1962 r.
w sprawie uprawnień koordynacyjnych Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w zakresie gospodarki wodnej w stosunku do innych organów administracji państwowej oraz zakresu współpracy z tymi organami.

Na podstawie art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. o utworzeniu Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej i przekształceniu urzędu Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej w urząd Ministra Żeglugi (Dz. U. Nr 29, poz. 163) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Centralnemu Urzędowi Gospodarki Wodnej przysługują w stosunku do innych organów administracji państwowej uprawnienia koordynacyjne w zakresie gospodarki wodnej w sprawach:
1)
opracowywania niezbędnych materiałów do ewidencjonowania i bilansowania zasobów wód powierzchniowych i podziemnych,
2)
przygotowywania materiałów i danych niezbędnych dla ustalania zasad racjonalnego gospodarowania zasobami wód,
3)
przygotowywania w zakresie ustalonym z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów materiałów, opracowań i innych danych niezbędnych do:
a)
sporządzania projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej,
b)
sporządzania wieloletnich programów kompleksowych inwestycji wodnych, mających istotny wpływ na gospodarkę wodną oraz programów inwestycji w zakresie ochrony przeciwpowodziowej,
4)
opracowywania programów i organizowania studiów dla potrzeb gospodarki wodnej,
5)
gospodarowania zasobami wód na wodach granicznych,
6)
prowadzenia pomiarów dla celów ochrony wód,
7)
prowadzenia obserwacji i obsługi hydrologiczno-meteorologicznej,
8)
organizowania i realizacji współpracy naukowo-technicznej z zagranicą w zakresie gospodarki wodnej.
2.
Lokalizacja, założenia i projekty wstępne inwestycji wodnych mających istotny wpływ na gospodarkę wodną, z wyjątkiem projektów wstępnych zatwierdzanych przez organy gospodarki wodnej zgodnie z przepisami prawa budowlanego, wymagają przed ich zatwierdzeniem uzgodnienia z właściwymi organami gospodarki wodnej co do zgodności z perspektywicznym planem rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej lub wytycznymi do tego planu.
3.
Wieloletnie i roczne, resortowe i terenowe plany gospodarcze w zakresie inwestycji gospodarki wodnej wymagają przed ich zatwierdzeniem zaopiniowania przez właściwe organy gospodarki wodnej.
4.
Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej ustali w drodze zarządzenia zasady, metody i wytyczne dla opracowywania niezbędnych materiałów i innych danych w sprawach określonych w ust. 1 oraz właściwość organów gospodarki wodnej w sprawach określonych w ust. 1, 2 i 3.
5.
Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi w drodze zarządzenia zasady i tryb uzgadniania i opiniowania inwestycji i planów wymienionych w ust. 2 i 3, służących celom ściśle wojskowym.
§  2.
1.
Prezes Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej współpracuje z innymi organami administracji państwowej, a w szczególności:
1)
z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów w sprawie ustalania:
a)
metod planowania dla potrzeb gospodarki wodnej,
b)
zasad i trybu opracowywania projektów perspektywicznych planów rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej,
c)
zasad i trybu opracowywania wieloletnich programów kompleksowych inwestycji wodnych, mających istotny wpływ na gospodarkę wodną,
d)
zasad i trybu opracowywania projektów wieloletnich i rocznych, resortowych i terenowych planów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej,
e)
metod oceny efektywności inwestycji gospodarki wodnej,
f)
wieloletnich i rocznych, resortowych i terenowych planów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej, a w szczególności przedstawia opinię i wnioski co do ich zgodności z perspektywicznym planem rozwoju gospodarki narodowej w zakresie gospodarki wodnej lub wytycznymi do tego planu oraz celowości i możliwości ich realizacji ze względu na gospodarkę wodną,
g)
planu zagospodarowania przestrzennego całego kraju i planów regionalnych co do ich zgodności z perspektywicznym planem rozwoju gospodarki narodowej oraz planami regionalnymi w zakresie gospodarki wodnej lub wytycznymi do tych planów,
2)
z Komitetem Budownictwa, Urbanistyki i Architektury w zakresie:
a)
opiniowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zastrzeżonych do decyzji Rady Ministrów i Przewodniczącego Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury ze względu na gospodarkę wodną,
b)
podstawowych zasad organizacji i rejonizacji jednostek projektowania oraz przedsiębiorstw budowlano-montażowych i remontowo-budowlanych dla potrzeb budownictwa wodnego,
3)
z Komitetem do Spraw Techniki - w zakresie planowania i koordynacji podstawowych zagadnień postępu technicznego w dziedzinie gospodarki wodnej oraz w sprawie ustalania kierunków rozwoju produkcji materiałów, urządzeń i wyposażenia w tej dziedzinie,
4)
z Polskim Komitetem Normalizacyjnym - w zakresie normalizacji w dziedzinie gospodarki wodnej,
5)
z Polską Akademią Nauk - w zakresie planowania i koordynacji badań naukowych w dziedzinie gospodarki wodnej i meteorologii,
6)
z Ministrem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych - w zakresie produkcji materiałów, elementów i wyrobów budowlanych, jak również sprzętu, urządzeń i innego wyposażenia technicznego dla potrzeb budownictwa wodnego oraz w sprawie eksploatacji kruszywa rzecznego,
7)
z Ministrem Gospodarki Komunalnej - w zakresie kontyngentowania wody,
8)
z Ministrem Górnictwa i Energetyki - w zakresie projektowania, budowy i eksploatacji oraz oceny efektywności gospodarczej obiektów hydrotechnicznych wykorzystywanych przez siłownie wodne, wchodzące w skład inwestycji wodnych,
9)
z Ministrem Górnictwa i Energetyki i innymi zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) - w zakresie poszukiwania i eksploatacji wód podziemnych,
10)
z Ministrem Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - w zakresie opracowywania projektów perspektywicznych i wieloletnich planów zalesiania ze względu na gospodarkę wodną oraz ujęcia źródeł na stokach górskich,
11)
z Ministrem Rolnictwa - w zakresie opracowywania projektów perspektywicznych i wieloletnich planów użytkowania rolnego ze względu na potrzeby gospodarki wodnej,
12)
z Ministrem Spraw Wewnętrznych - w zakresie programu prac geodezyjnych dla potrzeb gospodarki wodnej,
13)
z Ministrem Szkolnictwa Wyższego i z Ministrem Oświaty - w zakresie opracowywania planów i programów studiów oraz form kształcenia kadr inżynieryjno-technicznych dla potrzeb gospodarki wodnej,
14)
z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej - w zakresie gospodarki wodami mineralnymi i leczniczymi oraz w zakresie ochrony sanitarnej wód,
15)
z Ministrem Żeglugi - w sprawie planowania budowy i eksploatacji śródlądowych dróg wodnych oraz w sprawie żeglugi krajowych i obcych statków na tych drogach,
16)
z zainteresowanymi ministrami - w sprawie normowania zużycia wody przez podległe zakłady,
17)
z zainteresowanymi ministrami - w zakresie należytego zapewnienia wykonania inwestycji gospodarki wodnej oraz w zakresie postępu techniczno-ekonomicznego w inwestycjach wodnych,
18)
z zainteresowanymi ministrami - w sprawie wykonywania przez podległe im jednostki organizacyjne niektórych czynności pomocniczych w zakresie hydrologii i meteorologii,
19)
z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego - w zakresie badań zmiany warunków hydrologicznych, powstałych w związku z eksploatacją górniczą,
20)
z Prezesem Centralnego Urzędu Geologii - w sprawie organizowania prac geologiczno-inżynierskich i hydrogeologicznych dla potrzeb budownictwa wodnego oraz w sprawie ewidencjonowania zasobów wód podziemnych,
21)
z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego - w sprawie wprowadzania sprawozdawczości dla potrzeb analiz wykonania narodowych planów gospodarczych w zakresie gospodarki wodnej.
2.
Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych współpracują w zakresie spraw wymienionych w ust. 1 z Prezesem Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej.
§  3.
Inwestycjami wodnymi, mającymi istotny wpływ na gospodarkę wodną w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, są:
1)
regulacje cieków nizinnych o zlewni ponad 1.000 km2,
2)
regulacje cieków górskich o zlewni ponad 200 km2,
3)
zbiorniki wodne otwarte, powstałe wskutek budowy zapór na ciekach wodnych,
4)
urządzenia, które mają służyć do poboru wody powierzchniowej w ilości potrzebnej do nawadniania gruntów o powierzchni ponad 2.000 ha lub w ilości przekraczającej 20% średniego niskiego przepływu danego cieku,
5)
urządzenia na obszarach, na których występują niedobory w zakresie zaopatrywania w wodę lub zagrożonych tymi niedoborami, o ile mają służyć do poboru wody powierzchniowej do nawadniania gruntów o powierzchni ponad 100 ha,
6)
urządzenia służące do ujęcia wód podziemnych, z wyjątkiem ujęć o poborze mniejszym niż 6 m3/godz. lub głębokości mniejszej niż 30 m, oraz ujęć wód z wyrobisk górniczych zakładów górniczych,
7)
urządzenia służące do poboru wody powierzchniowej dla celów przemysłowych i komunalnych w ilości większej niż 250.000 m3 rocznie lub w ilości mniejszej, lecz stanowiącej więcej niż 20% średniego niskiego przepływu danego cieku,
8)
urządzenia służące do przerzutów wody między zlewniami,
9)
kanały żeglowne, spławne, energetyczne, przemysłowe itp.,
10)
wszelkie budowle piętrzące na ciekach wodnych, z wyjątkiem budowli na rowach melioracyjnych,
11)
urządzenia do wykorzystania, oczyszczania i unieszkodliwiania i odprowadzania ścieków i wód opadowych z zakładów przemysłowych, komunalnych i innych, z wyjątkiem komunalnej sieci kanalizacyjnej oraz urządzeń i instalacji odprowadzających do niej ścieki,
12)
siłownie wodne i zakłady oraz urządzenia o bezpośrednim napędzie siłą wodną o mocy ponad 70 KM lub 50 kW,
13)
istotne zmiany łożysk lub brzegów wody płynącej oraz zbiorników naturalnych, spowodowane przejściami przez cieki, np. mostami, rurociągami itp., na ciekach określonych w pkt 1 i 2,
14)
porty, zimowiska, pochylnie i nabrzeża na wodach śródlądowych,
15)
urządzenia związane z ochroną przeciwpowodziową, a w szczególności: zapory, wały, poldery, kanały ulgi, suche zbiorniki i zbiorniki wodne, zalesienia stoków górskich i terenów przybrzeżnych rzek o dużym zagrożeniu powodziowym itp.,
16)
zbiorniki, kanały i rurociągi przeznaczone do magazynowania lub przesyłania substancji szkodliwych dla zasobów wodnych,
17)
tunele, sztolnie i inne budowle podziemne, które mogą wpłynąć na stan wody w ciekach i zasoby wody podziemnej, z wyjątkiem wyrobisk górniczych zakładów górniczych.
§  4.
1.
Organy gospodarki wodnej mają prawo nadzorowania realizacji inwestycji wodnych, mających istotny wpływ na gospodarkę wodną. Nadzór polega na kontroli prawidłowego przebiegu realizacji planowanych zadań w zakresie należytego rozłożenia w czasie i zapewnienia środków dla ich wykonania.
2.
Organy realizujące kontrolowaną inwestycję są obowiązane do udzielania organom wymienionym w ust. 1 niezbędnych wyjaśnień oraz udostępnienia zapoznania się z przebiegiem realizacji inwestycji.
3.
Nadzorowanie inwestycji wodnych realizowanych przez organy wojskowe (ust. 1 i 2) przeprowadza się po uprzednim uzgodnieniu z właściwym ministrem.
§  5.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 maja 1958 r. w sprawie określenia zasad współpracy Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z zainteresowanymi ministrami i kierownikami urzędów centralnych w dziedzinie gospodarki wodnej (Dz. U. Nr 40, poz. 179).
§  6.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej oraz innym zainteresowanym ministrom i kierownikom urzędów centralnych.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1962.15.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Uprawnienia koordynacyjne Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej w zakresie gospodarki wodnej w stosunku do innych organów administracji państwowej oraz zakres współpracy z tymi organami.
Data aktu: 20/02/1962
Data ogłoszenia: 09/03/1962
Data wejścia w życie: 09/03/1962