Zasady administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakres i sposób wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SZKOLNICTWA WYŻSZEGO, ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ, OŚWIATY, SPRAW ZAGRANICZNYCH ORAZ PRZEWODNICZĄCEGO GŁÓWNEGO KOMITETU KULTURY FIZYCZNEJ I TURYSTYKI
z dnia 21 października 1960 r.
w sprawie zasad administracji i gospodarki szkół wyższych oraz zakresu i sposobu wykonywania nadzoru i kontroli nad działalnością administracyjną i gospodarczą szkół wyższych.

Na podstawie art. 44 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczą szkół wyższych działających na podstawie ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkołach wyższych (Dz. U. Nr 68, poz. 336).
§  2.
Administracją i gospodarką szkoły wyższej kieruje rektor przy pomocy dyrektora administracyjnego i kwestora (głównego księgowego), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
§  3.
1.
Dyrektor administracyjny organizuje całokształt pracy administracyjnej szkoły wyższej, kieruje jednostkami administracyjnymi i gospodarczymi oraz odpowiada za gospodarkę środkami materialnymi szkoły wyższej w zakresie i w sposób ustalony przez rektora, o ile szczególne przepisy nie stanowią inaczej.
2.
Dyrektor administracyjny wykonuje ustalone funkcje sam bądź przy pomocy jednego lub dwóch zastępców, wyznaczonych przez rektora.
§  4.
1.
Kwestor jest kierownikiem działu finansowo-księgowego (kwestury) i pełni funkcję głównego księgowego szkoły wyższej w rozumieniu przepisów o głównych księgowych; obowiązki kwestora jako głównego księgowego szkoły wyższej regulują przepisy o prawach i obowiązkach głównych księgowych.
2.
Dla gospodarstw pomocniczych działających na rozrachunku gospodarczym rektor powołuje głównego księgowego.
3.
W akademiach medycznych dla gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych rektor powołać może głównego księgowego.
§  5.
1.
Rektor określa w regulaminie organizacyjnym szczegółową strukturę administracji szkoły wyższej i zakres działania poszczególnych jej jednostek organizacyjnych oraz podstawowych stanowisk pracy, jak dyrektora administracyjnego, kwestora i innych.
2.
W szkole wyższej mogą być tworzone w trybie określonym w ust. 1, w ramach przydzielonych szkole wyższej środków, następujące jednostki administracyjne:

- nauki,

- nauczania (dydaktyki),

- wydawnictw,

- planowania,

- spraw osobowych,

- socjalne,

- spraw bytowych studentów (spraw studenckich),

- domów studenckich,

- kwestura (finansowo-księgowa),

- ewidencji środków trwałych (inwentaryzacji),

- zespołu rewidentów (rewidenta),

- spraw aparatury naukowej,

- spraw administracyjnych bibliotek,

- technika (kapitalnych remontów),

- inwestycji (tylko w szkołach wyższych, które nie są objęte działaniem terenowych zarządów inwestycji),

- zaopatrzenia,

- transportu,

- gospodarcza (administracji nieruchomości),

- sekretariat (szkoły, studium i inne),

- dziekanat.

3.
Powoływanie w szkole wyższej wymienionych w ust. 2 jednostek powinno być uzależnione od rzeczywistych potrzeb i warunków pracy szkoły wyższej. Należy łączyć zbliżone zakresy działania i tworzyć jak najmniejszą liczbę odrębnych jednostek administracyjnych.
§  6.
1.
Jednostki administracyjne wymienione w § 5 mogą być tworzone na szczeblu organizacyjnym:

- działu,

- samodzielnej sekcji,

- samodzielnego stanowiska pracy.

2.
Działy mogą dzielić się na sekcje i stanowiska pracy.
3.
Szczebel organizacyjny (ust. 1) i wewnętrzny podział (ust. 2) jednostek administracyjnych ustala rektor w regulaminie (§ 5 ust. 1), mając na względzie zasięg działania poszczególnych jednostek i stopień rozbudowy szkoły wyższej.
§  7.
1.
Niektóre jednostki administracyjne, jak nauki, nauczania (dydaktyki), dziekanat, dom studencki, do spraw aparatury naukowej, mogą być podporządkowane dyspozycji merytorycznej prorektorów lub dziekanów.
2.
Jednostki: zespół rewidentów (rewident) i kwestura (finansowo-księgowa) podlegają bezpośrednio rektorowi. Rektor może podporządkować te jednostki prorektorowi lub właściwemu dyrektorowi.
§  8.
Szkoła wyższa może prowadzić uboczną działalność produkcyjną lub usługową na potrzeby własne lub innych jednostek gospodarki uspołecznionej w ramach środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych (na zasadach uproszczonych lub na rozrachunku gospodarczym), jeżeli została upoważniona do prowadzenia tej działalności przez właściwego ministra na podstawie, w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach dotyczących środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.
§  9.
1.
Założenia inwestycyjne oraz program pierwszego wyposażenia nowych bądź rozbudowanych obiektów przygotowuje szkoła wyższa.
2.
Inwestycje budowlane i zaopatrzenie inwestycyjne prowadzi szkoła wyższa, jeżeli prace te nie są objęte działaniem zarządów inwestycji.
§  10.
1.
Przejmowanie i przekazywanie nieruchomości oraz środków podstawowych przez szkołę wyższą następuje w trybie ustalonym przez obowiązujące przepisy na podstawie decyzji właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Decyzja rektora o przyjęciu lub odmowie przyjęcia darowizny lub zapisu wymaga zatwierdzenia właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  11.
Działalność administracyjna i gospodarcza szkoły wyższej jest nadzorowana na podstawie analizy sprawozdań oraz wyników kontroli przeprowadzonej bezpośrednio w szkole wyższej.
§  12.
1.
Kontrolę działalności administracyjnej i gospodarczej przeprowadzają organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bezpośrednio zajmujące się danym odcinkiem działalności szkół wyższych.
2.
Kontroli finansowo-księgowej dokonują specjalne organy właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  13.
1.
Podstawą przeprowadzenia kontroli jest zaopatrzone w okrągłą pieczęć właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) imienne upoważnienie łącznie z legitymacją służbową.
2.
Do przeprowadzania kontroli spraw lub dokumentów zakwalifikowanych jako tajne bądź tajne specjalnego znaczenia konieczne jest specjalne upoważnienie.
§  14.
1.
W związku z wykonywaną kontrolą osoby delegowane przez właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) bądź przez osoby przez niego upoważnione mają prawo:

- wstępu do pomieszczeń i innych obiektów szkoły wyższej,

- asystowania przy wszelkich czynnościach, związanych z działalnością szkoły wyższej,

- wglądu do ksiąg, rejestrów, planów, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów, dotyczących pracy szkoły wyższej,

- żądania od pracowników szkoły wyższej ustnych i pisemnych wyjaśnień,

- zabezpieczenia obiektów majątkowych, dokumentów i innych dowodów,

- wzywania i przesłuchiwania świadków oraz osób zainteresowanych w trybie i na zasadach określonych w przepisach o postępowaniu administracyjnym,

- zwoływania za pośrednictwem rektora narad z pracownikami kontrolowanej szkoły wyższej.

2.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej obowiązany jest do zapewnienia niezbędnej pomocy technicznej przy wykonywaniu czynności kontrolnych.
§  15.
1.
Z wyniku kontroli sporządza się protokół, który podpisuje osoba przeprowadzająca kontrolę, rektor, dyrektor administracyjny i główny księgowy szkoły wyższej oraz w miarę potrzeby inne osoby, które brały udział w kontroli.
2.
Jeżeli po sporządzeniu, a przed podpisaniem protokołu zostaną zgłoszone zastrzeżenia co do konkretnych faktów ujętych w protokole, kontrolujący obowiązany jest dodatkowo zbadać te zastrzeżenia.
3.
Rektor kontrolowanej szkoły wyższej składa na żądanie organu kontrolującego lub z własnej inicjatywy w terminie wyznaczonym przez organ kontrolujący pisemne wyjaśnienie dotyczące stwierdzonych w protokole naruszeń i uchybień oraz przyczyn ich powstawania.
§  16.
1.
Na podstawie przeprowadzonej kontroli ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) przesyła kontrolowanej szkole wyższej pismo pokontrolne, zawierające ocenę faktów stwierdzonych w czasie kontroli, uwagi i polecenia.
2.
Szkoła wyższa, do której zostało skierowane pismo pokontrolne, powinna w określonym terminie zawiadomić ministerstwo (Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki) o sposobie wykonania poleceń lub o przyczynach ich niewykonania.
§  17.
W związku z przeprowadzoną kontrolą rektor szkoły wyższej jest odpowiedzialny za:

- pełne i terminowe wykonanie zarządzeń pokontrolnych,

- wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji służbowych,

- egzekwowanie należności z tytułu odpowiedzialności materialnej w stosunku do odpowiedzialnych pracowników szkoły wyższej,

- skierowanie w określonych przypadkach spraw na drogę postępowania cywilnego i karnego.

§  18.
1.
Organy szkoły wyższej (zespół rewidentów, rewident - § 5 ust. 2), zobowiązane na podstawie przepisów ogólnych lub zarządzeń wewnętrznych rektora do nadzoru i kontroli wewnętrznej, współdziałają i uzupełniają działalność aparatu kontrolnego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
2.
Organy, o których mowa w ust. 1, przy wykonywaniu swych czynności kierują się przepisami ogólnymi dotyczącymi rewizji finansowo-księgowej państwowych jednostek organizacyjnych oraz obowiązane są do instruowania pracowników szkoły wyższej i usuwania zauważonych uchybień.
3.
Plan pracy organów, o których mowa w ust. 1, powinien być sporządzany co kwartał i przesyłany do wiadomości właściwego ministerstwa (Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  19.
Szczegółową organizację organów kontrolnych działających w szkołach wyższych określi zainteresowany minister (Przewodniczący Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki).
§  20.
Szkoły wyższe obowiązane są informować właściwego ministra (Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Turystyki) o wynikach przeprowadzonej kontroli przez organy kontrolne pozaresortowe oraz o wydanych przez nie szkole wyższej zarządzeniach.
§  21.
Organizacja i administracja bibliotek szkoły wyższej zostanie uregulowana odrębnymi przepisami.
§  22.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024